Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Frank's Skimmerless Reef

hey Frank, stinken doet het zeker van alle bacterien, detritus en ander levend spul in het zand welke nu een flinke opdonder heeft gehad, daarom afshuimer dadelijk flink nat afstellen en kool gebruiken en nieuwe bacterien toevoegen om een nieuwe start z.s.m. te laten verlopen.

gr. Marcel

laat die bacterien maar achterwegen, die zijn er genoeg zo te zien...:)

Zal maar niet vragen waar je alle stenen mee vast hebt geplakt:cool:.

Benieuwd om het weer eens live te zien.

Ik denk: kukident;)

Maar frank het ziet er top uit en sluit mij bij twan aan. Ben benieuwd hoe het live eruit ziet!

Groeten,
Michiel

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk 4

Dat ligt gevoelig Twan :biggrin:...

Wat overigens nog veel gevoeliger ligt, dat zijn mijn vingertoppen op dit moment :(... op mijn vingertoppen zit momenteel geen profiel meer op... deze zijn week geworden door het werken met al zoutwater, natte stenen en cement. Maar het zit er nu op. Het heeft me anderhalve dag gekost om dit rif te bouwen.

Kom over inderdaad over een tijdje maar weer eens langs als de bak weer is ingericht en zijn draai heeft gevonden. Het is toch wel weer een tijd geleden dat je hier bent geweest. Neem dan gelijk jou camera ook maar mee als je wilt, dan krijg ik tenminste weer van die mooie foto's :).

Laatst bewerkt:
Ik keek zojuist even in mijn bak. Een steen waarop xenia zit, die begint te pompen. En de steen waarop baliepoliepen zitten, die staan al weer uit. Dat is een goed teken :).

Gisteren even bij Onno geweest om een zeomatic 2,2 liter over te nemen :). Ik was even vergeten een foto te maken van de zeomatic daarom heb ik er een van internet gejat, dus dit is niet Onno's of mijn lelijke tapijt :biggrin:;

zeomatic.JPG

En inmiddels ben ik weer klaar met 100% led boven mijn bak... Ik ben weer begonnen met een nieuwe armatuur, terug naar HQI met led. Enkel met blauwe, koningsblauwe, UV, turquoise en groene leds. Witte leds kunnen simpelweg niet tippen aan het licht van een HQI. Dan maar iets meer stroomverbruik en een lampje van een paar tientjes per jaar (import buitenland), maar de schittering, het spectrum, de groei, kleur en het natuurlijk effect vindt ik vele malen belangrijker.

Ik heb een nieuwe aluminium plaat besteld via eddy, van 70x60cm. De hqi armatuur die ik had heb ik gesloopt zodat ik de hqi pit beter kan integreren in de nieuw kap. Rondom de hqi komen de heatsinks die nu nog op mijn DIY led-only armatuur zitten, je kunt al aan de thermal stickers zien waar de heatsinks komen te zitten.

Hier alvast wat foto's;

IMG_0419.jpg

IMG_0420.jpg

IMG_0422.jpg

Laatst bewerkt:
Re: Frank's Reef Tank

Het ziet er al weer gelikt uit frank
Ben benieuwd naar je eind resultaat led/hqi en natuurlijk ook naar de op ouw van je bak

En?? Ishet water alweer helder?
Ben toch wel benieuwd naar het resultaat

En?? Ishet water alweer helder?
Ben toch wel benieuwd naar het resultaat

Het water is zeker al helder :). Alleen het is nog een rommeltje in de bak omdat ik nog niet alle koralen heb geplaatst (veel staat nog op de bodem). Daarnaast wil ik eerst nog een paar stukken verzamelen en dan alles een definitieve plaats gaan geven. En als ik iets wil laten zien dan wil ik toch graag dat het een totaal plaatje wordt een geen rommeltje.

Overigens zit me de verlichting ook nog niet helemaal lekker. Voor 2 weken terug heb ik een nieuwe HQI lamp besteld (150w 10.000k) omdat ik het idee had dat de oude lamp toch wel aan vervanging toe was. Maar nu komt het...

Voorheen was er een redelijke tot licht overheersend blauw aandeel door de 140w leds (blauwe/koningsblauwe/cyan/uv) ten opzicht van de 150w HQI lamp. Maar nu de HQI lamp vervangen is kom ik beduidend met 140w led voor het blauw aandeel tekort... Waarschijnlijk dat ik nog 14 leds ofwel 35 watt aan blauw erbij kom aan het hangen om alles in evenwicht te brengen.

Een andere optie is de HQI armatuur hoger te hangen (nu ca 30cm boven het water) en dan lenzen te plaatsen om het licht meer te bundelen om het zo weer in evenwicht te brengen met de HQI....

Owja,

Ik heb nu een zwarte PE plaat als achterwand, daar heb ik toch wel een beetje spijt van :( De blauwe achterwand doet de bak wel frisser ogen als zwart. Dus nu ga ik binnenkort de zwarte PE plaat beplakken met blauwe folie ;).

Overigens voordat ik extra blauwe leds erbij doe, wil ik eerst even kijken wat het effect is als mijn achterwand weer blauw is. Want dit geeft namelijk ook een indirect effect op het licht. Dus nog even afwachten, morgen komt als het goed is de blauwe folie binnen :)

Laatst bewerkt:
Haha Frank, ik hou ook niet zo van zwart dus Blue for you....:(

Haha Frank, ik hou ook niet zo van zwart dus Blue for you....:(

Als je niets probeert dan leer je ook niets. Een ding is zeker een zwarte achterwand gaat 'm niet worden voor mijn bak :biggrin:. Ik had nog een stuk blauwe folie liggen, bijna genoeg voor een kant, ik heb dit straks even tussen de zwarte PE plaat en het glas geschoven... zeker beter!!! :cool:

Zo een ieder z'n smaak toch:)

Dat klopt. Het zou wat zijn als we allemaal dezelfde smaak zouden hebben :biggrin:.

Ik zag in je dagboek dat jij wel een zwarte achterwand hebt, maar dan wel van glas topjes. Dat is vele male beter en mooier omdat dit ook écht zwart is, niet mat, en je hebt dan ook wat meer spiegeling waardoor je optisch weer iets wat meer diepte krijgt.

Back
Bovenaan