Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Ervaringen met DIY acryl aquarium?

MvB

ZeewaterForum gebruiker
Ik zie op dit forum weinig over mensen die een aquarium hebben van plexiglas oftewel acrylplaat. Dit terwijl het zo eenvoudig is (althans, lijkt te zijn) om deze zelf te 'plakken' mbv Acrifix of een twee componentenoplosmiddel. Natuurlijk heeft acryl voor- en nadelen. Grootste voordeel vind ik de helderheid en grootste nadeel de krasgevoeligheid. Wie heeft zelf wel eens een acrylbak gemaakt en kan iets vertellen over de waterdichtheid op den duur van verschillende soorten gebruikte oplosmiddelen?

Gisteren was ik bij een leverancier van plexiglas in Zevenaar maar zij onthielden zich van enig advies m.b.t. het 'plakken' van de bak en de belasting. Hadden hier zelf geen ervaring met acryl aquariums. Een ander bedrijf in Doetinchem die ik sprak en het materiaal van het eerste bedrijf gebruiken had weinig ervaring met aquaria laat staan met zeeaquaria en raadden zelfs af om dit te doen i.v.m. drukbelasting vanwege bv Acrifixgebruik. Dit vertrouwden zij niet. In de VS is het veel normaler om aquaria te maken van acryl. Hun 'lijm'middelen zijn echter moeilijker hier te krijgen. Bovendien stel ik de ervaringen van aquarianen hier echt hogelijk op prijs;) Wie geeft mij meer inzicht in deze materie?

Mij lijkt acrylaquarium wel handig, en dan met name voor zelfbouw. het is makkelijk te zagen en gaten boren, Daarbij komt ook nog eens dat je krasjes weg kan laten polijsten. maar verder hier ook geen ervaring mee.

Waar ik nog niet uit was is hoeveel dikker je acrylplaat moet hebben voor een aquarium. Hangt vast ook af van grootte en dus inhoud van de bak. Acryl is wel iets van 25 keer sterker dan glas maar is wel veel buigzamer. Anders krijg je vanzelf bolle ruiten en niet alleen aan de voorzijde:) De prijs voor eenzelfde dikte als glas (geen correcte dikte dus) is vergelijkbaar met een glazen bak inclusief gaten boren. Althans in mijn geval. Maar ik heb net toch maar een glazen bak besteld... Acryl komt later misschien nog.

Ik heb er ook naar gekeken, zoals gezegd moet je zeker de gegoten versie hebben anders zitten er spanningen op.
Echter ik durfde het ook niet aan, enerzijds door de grote druk en de enorme plons water die je woonkamer in komt en de gevolgen voor de dieren als het mis gaat.
Anderzijds omdat ik niet denk dat ik zo strak en luchtbelloos kan plakken als de professionals, daar zie je soms geen naad meer...
Ik heb het ook niet geprobeerd, dus als jij dat wel gaan doen ben ik zeer benieuwd :)

hallo FFF,

Naadloos plakken is niet zo'n punt hoor. De oplossing die je gebruikt is waterdun en verspreidt zich heel makkelijk. Als je dan ook nog eens een paar dunne naalden tussen twee samen te voegen delen steekt en dan de vloeistof toedient, loopt die vanzelf er geheel onder door als je er langs heen gaat met doseren. Daarna haal je de naalden er tussen uit en daarmee verspreid je de vloeistof verder. Het is geen kit die je gebruikt maar een oplosmiddel dat beide delen verwarmt en bij uitharding samen doet smelten.

Ik ga binnenkort een sump en bak maken van acryl.
Veel onderzoek naar gedaan en inderdaad de weld-on 04 die ze in de VS gebruiken word hier niet verkocht.
Scigrip heeft wel een bedrijfsvestiging in nederland maar hiermee heb ik nog geen contact gezocht.
Weld-on is voor het grootste deel methylene chloride wat wel verkriigbaar is voor particulieren al zal je dat wel moeten ophalen want het mag niet verzonden worden.
Zelf heb ik de waterdunne acrifix 117 besteld om mee te testen, minder slecht voor de gezondheid dan methylene chloride of chloroform heb ik me laten voorlichten.
Mocht de acrifix tegenvallen zal ik toch voor methylene chloride gaan kiezen.

Redenen voor mij om voor acryl te kiezen:
Optiwhite glas is net zo duur.
Krasjes zijn makkelijker zelf weg te polijsten.
Makkelijker te bewerken dan glas.
Kitten ben ik heel slecht in.

Kijk voor alle info die je nodig hebt deze serie maar eens

Diamond aquariums zou er mee starten maar door de grote vraag aan glasbakken komt het er niet van

Ik hoorde dat de Acrifix niet voldoende zekerheid biedt voor een goede las.

Heb soortgelijke dingen vernomen maar dan gaat het veelal wel om de acrifix 192, deze is anders dan de 117 die mij meer geschikt lijkt.
Ik ga morgen wat proefstukjes lassen met acrifix en laat wel weten hoe dat verloopt.

Dat heeft een goede reden, krassen van bezoekers laten zich makkelijk weg polijsten en het breekt niet zo makkelijk als glas.

Heb hier nu 5 mm liggen, ga daarop destructief onderzoek doen.
Waterdichtheid is makkelijk te observeren door een onzichtbare las te hebben.
Als de las daadwerkelijk voldoende sterkte heeft bij de proeven dan durf ik een volledig aquarium ook wel aan.
Let wel de bak die ik wil bouwen geeft volgens de tabellen aan rimless 10mm en ik ga naar 12 mm met bracing dus heb genoeg marge ingebouwd.
Optic white glas is nog steeds duurder

Proefstukjes is tevens oefenen met het voorbereiden van de naad daadwerkelijke lassen, en afwerken.

Heb nog nooit eerder acryl gelast dus zal het eerst even moeten oefenen.
Alle zaagsnedes moeten goed glas afgewerkt worden.
Dan het lassen (plakken) zelf al lijkt me dat het makkelijkste.
Als laatste het vlampolijsten van de zichtbare kopse kant om het doorzichtig te maken.
Foto's komen wel, is iets uitgesteld aangezien ik nog een stukje gereedschap mis.

Diamond aquariums zou er mee starten maar door de grote vraag aan glasbakken komt het er niet van

Wij hebben inderdaad tests gedraaid met acryl. Ondanks het feit dat het resultaat naar tevredenheid was en het hele mooi aquaria (kunnen) worden, hebben wij besloten om dit (momenteel) niet door te zetten. Dit heeft meerdere redenen, waaronder inderdaad de drukte welke wij dit jaar ervaren binnen zowel de maatwerk aquaria als de winkelinrichting die we maken.

Daarnaast blijft acryl ontzettend gevoelig en is het productietechnisch een andere tak van sport. Met name de gevoeligheid van krasjes was voor ons een reden om niet verder te gaan.

Ik heb een vraag over het polijsten van acryl. Wie o wie heeft hier al ervaring mee?
Welke pasta is dan de beste keuze? Polijsten met microvezeldoekjes of met een machine?
Ik heb namelijk een mooi bakje op de kop kunnen tikken waar wat lichte krasjes op zitten en wil hier even mee gaan experimenteren.

Back
Bovenaan