Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Ervaring LED verlichting Red Sea Max-S aquaria

Joost64

ZeewaterForum gebruiker
Beste forumleden,

Na jarenlang geleden een percula 90 gehad te hebben met HQI, wil ik in de nabije toekomst weer starten met een zee aquarium. Behoorlijk geprijsd, maar de nieuwe Red Sea Max S aquaria met LED verlichting zien er wel erg mooi uit, en zijn al redelijk compleet bij aanschaf. Ik zou er een gemengd aquarium van willen maken, met veel steenkoralen. Heeft iemand zodoende ervaring met de LED verlichting die bij deze aquaria meekomt? Red Sea claimt dat “even the most delicate SPS corals” hier onder groeien, maar ik hoor weleens dat alleen LED verlichting niet volstaat. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen / mening!

Groet & dank,
Joost

Hallo Joost,
Ik heb een Red Sea E-Max 260 met 2 Hydra's 26HD erboven. Zou geen andere verlichting meer willen hebben.
Gebruik deze lampen al bijna 2 jaren. Ik vind ze gewoon super.
Kijk in mijn dagboek en fotoalbum.

Hallo Robert,

Dank voor je reactie! Je aquarium ziet er prachtig uit! Ik hoef niet meer te twijfelen aan de Hydra's verlichting dus :)

Heb zelf ook de Hydra 26HD, ben er erg tevreden over.
Als ik nu ook nog eens mooie foto's kan maken onder deze lampen ben ik helemaal tevreden.

Je kunt een geel filter voor je lens zetten. Fotograferen gaat dan prima. Ik gebruik gewoon mijn telefoon om foto's van mijn bak te maken. Kijk maar eens in mijn dagboek.

De Hydra HD die bij de RS bakken wordt geleverd is zeker zeer goed. Een belangrijke eigenschap van al zulke armaturen is dat de leds zeer dicht bij elkaar zitten. Dat geeft een mooie menging, een mooie schittering en een mooie schaduwwerking. Nadeel is alleen dat bij grotere sps-kolonies je binnenin de kolonie meer last krijgt van schaduwwerking.

Tenzij je enorme sps-koralen wil houden, zou dit zeker mijn keus qua verlichting zijn voor zo'n aquarium. 'Groeipower' en kleurweergave zijn net als de instelbaarheid top. Als je rekening houdt met het feit dat je op de ene plek meer licht hebt dan met de andere, stem je de plaatsing van de koralen daarop af.

Iemand hier ook mooie verlichtings schemas die je kan uploaden in de lamp ?
Ik heb er wel een paar gevonden maar erg veel verschillen dus welke setting is dus idiaal

grtz

Dat klinkt goed, dank voor de reacties! Goed om te horen dat ik tegenwoordig met LED verlichting SPS kan houden:cool:

Iemand hier ook mooie verlichtings schemas die je kan uploaden in de lamp ?
Ik heb er wel een paar gevonden maar erg veel verschillen dus welke setting is dus idiaal

grtz

Ik gebruik al bijna 2 jaren de instellingen geadviseerd in de handleiding van Red Sea. Deze zijn:
Wit 60%
Groen 0%
Rood 0%
De overige kleuren allemaal op maximum.
Aquarium doet het prima en de kleuren zijn uitstekend.
Kijk eventueel in mijn fotoalbum.

Back
Bovenaan