Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

ervaring koelers

lares

ZeewaterForum lid
Hoi ik wil een koeler gaan kopen. Maar ik twijfel tussen een aqua medic of een teco koeler.
Heeft iemand ervaring met deze 2 merken?
Vriendelijke groet
Jeroen

Geen ervaring. Ben mezelf echter ook aan het inlezen over koelen en dan lijkt Teco the way to go.

Ik heb vorig jaar een split unit airco aangeschaft. Zo'n ding (Chinees merk, Gree) kost je €500,= als je hem zelf hangt en €75,= om te laten vacumeren. Rond het af op €600,=. Dan heb je niet alleen je bak op temp maar ook de gehele woonkamer. Een beetje koeler kost je een hoop meer en zorgt voor een fijne temp verhoging in huis :unsure:. Ik zou toch een airco overwegen :).

Teco tk500 hier..
De versie die ook kan verwarmen..
Ik heb deze inmiddels alweer 6 jaar draaien, zonder problemen.
Heeft eerst gedraaid op een reefer 525xl, en draait nu op een reefer 250.
Houd mijn temperatuur netjes tussen de 26 en 26.2 graden..
Als deze het zou begeven ga ik zonder na te denken weer voor een teco.. 👌

Zelf ben ik erg tevreden over mijn Teco TK1000. Afvoer van hitte via de afzuiging van de aquariumkamer. De suggestie airco te plaatsen is, met de hete zomers die we tegenwoordig hebben, best zinnig. Wat je ook doet: zorg dat je voorbereid bent op veel warmte, je dieren zullen je dankbaar zijn als je bijtijds goede maatregelen hebt genomen.

Ik kan me het advies voor een airco goed voorstellen met de recente zomertemperaturen. Maar iedereen een airco betekent ook heel veel energieverbruik, nog meer klimaatverandering en dus nog meer koralenbleking in de natuur. Je kunt niet echt consequent zijn in alles en alleen maar goede dingen doen voor het klimaat, maar ik denk wel dat het ook een overweging zou moeten zijn die je mee kunt nemen.

Denk dat een beetje aquariumkoeler net zo veel energie verbruikt dan een moderne split unit
Waarbij de split unit airco een heel stuk stiller zijn werk doet

terug te komen op het zelf plaatsen dat is technisch mogelijk maar zorg dat je van te voren een installateur hebt die m ook daadwerkelijk wil vacumeren en afvullen. Niet alle installateurs doen dit als ze de unit niet zelf geplaatst hebben

Over energieverbruik kunnen we wel ophouden,dan moet je een foto van een aquarium ophangen.

Denk dat een beetje aquariumkoeler net zo veel energie verbruikt dan een moderne split unit
Waarbij de split unit airco een heel stuk stiller zijn werk doet

terug te komen op het zelf plaatsen dat is technisch mogelijk maar zorg dat je van te voren een installateur hebt die m ook daadwerkelijk wil vacumeren en afvullen. Niet alle installateurs doen dit als ze de unit niet zelf geplaatst hebben
Gelukkig zijn er genoeg te vinden die dit ‘s avonds buiten de baas z’n tijd wel willen oplossen 😜. De praktijk leert dat er wel veel van dit soort gasten zijn hoor.

Mijn aquarium, hond, vriendin en ikzelf zijn er mega blij mee waar ik met een aquarium koeler alleen de bak een plezier doe.

Energie is onzin, je kan er namelijk ‘s winters heel goedkoop mee stoken dus daar heb je weer wat winst. En een aquariumkoeler is in principe een airco maar dan anders 😜

Heb vanmiddag een bluemarine 800 gekocht. Deze hadden ze op voorraad staan de teco zou besteld moeten worden. Deze verwarmd niet zoals de teco. Maar aangezien hij naast mn aquarium in het zicht komt te staan zal ik hem alleen plaatsen in de warme maanden. Ga hem morgen testen ben benieuwd.
Op hoeveel graden zou ik hem het beste kunnen instellen?

Heb vanmiddag een bluemarine 800 gekocht. Deze hadden ze op voorraad staan de teco zou besteld moeten worden. Deze verwarmd niet zoals de teco. Maar aangezien hij naast mn aquarium in het zicht komt te staan zal ik hem alleen plaatsen in de warme maanden. Ga hem morgen testen ben benieuwd.
Op hoeveel graden zou ik hem het beste kunnen instellen?
Even checken hoe warm je verwarming staat , anders werken ze elkaar tegen….

Even checken hoe warm je verwarming staat , anders werken ze elkaar tegen….
zo thx dat is een goeie!! helemaal niet aan gedacht....
verwarming staat op 24,5 en koeler nu op 26. maar twijfel om hem op 25 te zetten aangezien hij pas aanspringt bij een graad hoger.

Natuurlijk , zolang je het maximale wattage van de controller maar niet overschrijdt.
Probleem bij zwaardere koelers is waarschijnlijk de piek spanning als de koeler aanslaat.

Hee peet kun je zoiets ook schakelen met een twin controller ?
Dan moet je daar weer opletten dat het elkaar niet tegen werkt, die controllers hebben ook een instelling waarop de verwarmen en een instelling waarop ze gaan koelen en een marge instelling waarbinnen ze dat doen. Die van mij van een ander merk i.i.g. wel, handig ding maar je moet alsnog zelf opletten.
Op zich hebben ze beide (verwarming en koeler) een thermostaat en is een extra controler niet nodig, je moet alleen zorgen dat ze niet zo ingesteld zijn dat ze op het zelfde moment aan gaan. Als je zo een controler en als extra veiligheid tussen hebt zitten dan kan dat natuurlijk zolang zoals don pedro zegt het vermogen niet het schakelbaar vermogen van de controller overschrijd.

Houdt ook even de aangegeven temperatuur op het display in de gaten die zou wel eens af kunnen wijken met andere temperatuur meters.
bij de blue marine koelers is dat wel de corrigeren dacht ik even in de handleiding kijken

Back
Bovenaan