Al zo’n 15 jaar ben ik bezig met zeeaquaria en het zeeleven. In verband met het weinig geld in het begin en later vooral een gebrek aan tijd heb ik het steeds uitgesteld om ook daadwerkelijk over te stappen van zoet naar zout. Ik wilde, als ik zou starten, er dan ook zeker van zijn dat ik met aandacht en goede zin in de hobby kon beginnen. Een belangrijke eigenschap bezit ik dus: geduld. In die tijd alle fora en boek gelezen en ondertussen al diverse droomaquaria uitgewerkt. Maar voordat ik het grote aquarium wilde bouwen wilde ik wel even een aantal dingen ervaren in de praktijk. Want op papier had ik het allemaal uitgedacht, maar wie ben ik zelf nou echt. Was een zout aquarium echt zo anders dan zoet? Dus de beste beslissing tot nu toe genomen en dat is om eerst te starten met een nano. Dit kan ik dus ook alle starters aanbevelen. Mede door het kleine volume kom je er razend snel achter hoe belangrijk alle parameters zijn. Bovendien een waterverversing is met een emmertje zo gedaan.
In augustus 2024 ben ik gestart. Eerst met diy steen. Leek me handig en leuk. Leuk was het ook, maar niet aan te raden om mee te starten. Ten eerste er zit geen leven in. Dus start met levend steen zou ik aanbevelen. Ten tweede kreeg ik de parameters niet onder controle door het nawerken van de steen. Les geleerd… Heb de stenen er weer uitgehaald en ben met levend steen verder gegaan. Het eerste jaar kwakkelde het heen en weer. Lastig om de KH stabiel te houden, de calcium en magnesium in verhoudingen. En een kapotte verwarming die de boel behoorlijk warm gestookte met alle gevolgen van dien. Toch hebben alle leders het overleefd, en zijn de zoa’s ook weer terug gekomen. Ik heb in het eerste jaar ook de nodige middeltjes gebruikt tegen tal van zaken. Zoals vervelende haaralgen die over het koraal heen ging zitten. Ik ben daar mee gestopt toen ik besloot macro algen in het aquarium in te brengen. Dit heeft en waarschijnlijk ook de tijd, na ruim een jaar voor een veel stabieler aquarium gezorgd. De haaralgen gingen weg, en er kwam steeds meer leven in. Miniscule copepoden, amphipoden, sponsen zoals de pineapple spons. Ik ben ontzettend fan van macroalgen geworden, maar toch vind ik het vervelend als ze over de koralen heen groeien. Ben toch stiekem meer team koraal dan ik dacht. Dus dat gaan we in het grote aquarium anders doen.
Sinds een half jaar gestopt met waterverversingen en draai ik DSR. Dat is een methode die mij aanspreekt. Daar ben ik tot nu toe zeer tevreden over. Alleen het continu filteren over watten weet ik nog niet zo. Maar blijf het voorlopig nog volhouden. Het draait lekker en er zit nog steeds veel leven in. Al met al kan ik zeggen dat de nano de beste beslissing was die ik kon maken. In het begin was het aanpoten en stressen, maar toen ik de rust vond, ging hij lekker! En ja, zout is echt heel anders dan zoet!
25 liter nano (30x30x30cm)
Techniek:
Jecod sow3 stromingspomp, Eheim thermocontrol 50watt, Aqua knight v2 led verlichting, DD H2Ocean ato, Sicce syncra nano voor wattenfilter
Bezetting:
Zoa’s, kenya trees, clavularia, xenia, lobophytums, duncan, gsp en slakken als cerithium en astrea. Ook nog diverse macroalgen. Geen vissen.