Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

EDDY,S laatste

Eddy... bedankt voor de mooie gorgoontjes ook namens Manuel...

Het reactor probleem heeft me tijdens de terug weg bezig gehouden:rolleyes:

Denk dat ik er uit ben...........

Fig 1 geeft aan zoals het systeem behoort te circuleren.......

Fig 2 Is hoe dat het door de ontluchting nu circuleert..... dit wordt zo versterkt omdat de stromings richting van vat B naar A verkeerd om loopt door vat A.
In vat A bevind zich eveneens onnodig granulaat.... dus in vat A bouwt zich druk op waardoor het water de weg van de minste weerstand kiest en dus via de ontluchting van A direct weer naar de aanzuig van de pomp gaat.
Om door het granulaat in A te kunnen moet zich boven dit granulaat in A druk opbouwen om door dit granulaat te kunnen .......
Daarnaast is de stroomrichting in vat A zowiezo verkeerd omdat het zure water het granulaat oplost.....en in dit geval verder dicht drukt...... de stroming in A zou dus moeten zijn van onder in van boven uit..

Op het oog lijkt het dus dat het systeem circuleert via vat A(bedoeld om het watervolume te vergroten).....
Dit doet het echter niet...... uw totale kalkreactor systeem bestat dus feitelijk nog steeds uit de oorspronkelijke reactor alleen.... dus gaat de berekening van 10 uur verblijftijd door 6L volume met een uitstroom van 600ml/H niet op.
Vat B zit aardig vol met granulaat dus aan water blijft slechts een zeer klein deel over...... dit verklaart de zeer lage uitstroom waarden.

Oplossing:

Verwijder het granulaat uit vat A....dit granulaat is overbodig want vat A is slechts bedoeld om het watervolume te vergroten.

De beide ontluchtingen boven op de reactors afknippen en voorzien van een kraantje.

Halveer de hoeveelheid granulaat in vat B.

De nieuw gecrëerde situatie wordt weergegeven door fig3.

Het watervolume is groter geworden, circuleert volledig mee..... het resultaat zal zijn veeeeeel hogere uitstroomwaarden.......

Bijlagen

• 141106 002.jpg
    141106 002.jpg
    20,7 KB · Weergaven: 319
  • Eddy1 en 2.JPG
    Eddy1 en 2.JPG
    34,3 KB · Weergaven: 11
  • Eddy3.JPG
    Eddy3.JPG
    14,2 KB · Weergaven: 7
bij mij zit er enkele maanden een tomentosus, eet nog pestanemonen nog buttons. De dagelijkse dagschotel die ze van mij geserveerd krijgen lijkt hem beter te smaken.

Groetjes Marc

Anton,

Dit is hetgeen dat ik tot hiertoe gedaan heb:

Het reactor probleem heeft me tijdens de terug weg bezig gehouden:rolleyes:

Denk dat ik er uit ben...........

Oplossing:

Verwijder het granulaat uit vat A....dit granulaat is overbodig want vat A is slechts bedoeld om het watervolume te vergroten.
Dit is gisteren gebeurt.

De beide ontluchtingen boven op de reactors afknippen en voorzien van een kraantje.
Heb de ontluchting van vat A geblokeerd.

Halveer de hoeveelheid granulaat in vat B.
Dit is gisteren gebeurt.

Ik had ook van Walter de raad gekregen de pH iets te laten zakken tot 6,2 à 6.25, en dat is nu ook gebeurt.
Het ganse systeem draait nu op zichzelf,dus nog geen uitlaat.Morgen vroeg ga ik de uitstroom openen( na 24uur draaien) en iets verhogen,wat Walter me ook had aangegeven.
Ik heb alvorens het systeem te wijzigen al metingen van kH en Ca uitgevoerd en in tabbel gezet.Ik zal die eerstdaags publiceren,met de hopelijk betere meetresultaten na deze wijzegingen.
Wat ik nu wel zie is dat de doorstroming in de reactor al veel groter is,door de kleinere weerstand.

Gr,Eddy

Laatst bewerkt:
Marc,

De vijlvis heeft al verschillende pestanemonen opgegeten,ik hoop dat hij het volhoud.Ik moet wel zeggen dat de twee die ik vroeger al eens gekocht had voor andere aquaria,veel gretiger waren met het opruimen.

Gr,Eddy

Ik volg het met grote interesse Eddy en hoop van harte dat het u gaat brengen wat ge nodig hebt..... maar het kan bijna niet anders....

Uw relatief lage Ph in de bak zal ook gaan verbeteren want feitelijk werd er alleen maar zuur water gedoseerd..... door de hele korte verblijftijd...

ik hoor het graag;)

Ben nog een beetje aan het afstellen,en denk morgen de eerste metingen te doen.Ik hou u op de hoogte.

Gr,Eddy

hee eddy al is het je laatste bak het is ook een:goed: doordachte systeem ls over nagedacht
het ziet er goed uit prima zelfs
succes verder

Bedankt Maikel,we doen ons best,al is dat dikwijls niet voldoende.
Deze morgen de uitstroomsnelheid en de Ca eens vlug gemeten.Trekt op niets!!!
Uitstroom 1,6 liter/uur, Ca 430mg/liter,pH reactorvat 6,25 - 6,3,PH in het aquarium juist voor de verlichting aanging 7,7.
Heb de uitstroomsnelheid verminderd.Straks nog eens nameten.

wat is de kh van de bak zelf eddy

bij mij is deze 8
ph schommelt rond 8 smorgens 7.7 s'avonds 7.9

Rustig aan ......... je werkte altijd met een uitstroom van 600ml/h , vanwaar ga je nu ineens naar 1,6 liter /h?

Laat deze uitstroom voorlopig eens staan op waar die stond, dus 600ml/h
Anders kun je geen vergelijk maken t.ov. de vorige situatie.
Verander stap voor stap richting het goede......

Wat was voorheen de Ca waarde op de uitstroom? (bij 600ml)

Als je een emmer sneller en voller probeert te vullen door de kraan verder open te draaien, moet je niet ineens tegelijk het gat in de emmer groter maken anders heeft het geen nut.

Eddy zei:
Bedankt Maikel,we doen ons best,al is dat dikwijls niet voldoende.
Deze morgen de uitstroomsnelheid en de Ca eens vlug gemeten.Trekt op niets!!!
Uitstroom 1,6 liter/uur, Ca 430mg/liter,pH reactorvat 6,25 - 6,3,PH in het aquarium juist voor de verlichting aanging 7,7.
Heb de uitstroomsnelheid verminderd.Straks nog eens nameten.

Laatst bewerkt:
Anton, ik ben de uitstroom aan het terugschroeven.Die 1,6 was niet bewust,ik had de druppelaar zo maar opengezet.Zit nu terug tegen de 0,6liter.
De uitstroomwaarden voor de verandering was Kh 30 en Ca 500
Morgen weer verder meten.

Gr,Eddy

Eddy het gaat echt goed komen..... ff structureel stappen nemen.....

even voor de juiste werking......... zet ook even een kraantje op de andere reactor..... ontluchting mee laten draaien in het systeem komt later wel.
En met het kraantje kun je zonodig tussendoor ook ontluchten....

Ik wil even systeem invloed uitsluiten en ons beperken tot water vollume en verblijftijd bij een vaste ph waarde. Elke kleine veranderig kan van grote invloed zijn omdat goed beschouwd , ondanks de pvc pijp, het systeem nog steeds klein is... en dan blijft het nog steeds balanceren op een draadje waarbij alles goed op elkaar moet worden afgestemd om het maximale te behalen. Daarna zou nog wel eens kunnen blijken dat dat het niet toereikend is maar dan heb je iig het maximale voor dit Kalkreactorsysteem bereikt....

Even voor mijn info ,
wat is de afmeting van de pvc-pijp
en wat van de reactor.
Hoeveel cm hoogte heeft de vulling nu in de reactor?
Wat is de werkdruk van de CO2 -fles?

Voor mij persoonlijk staat de "Walter theorie" nog steeds als een paal boven water en is goed te volgen en te beredeneren... laten we op basis hiervan steeds een goede stap maken richting effectiviteit;)

Tenzij je mijn bemoeizucht vervelend vindt, maar anders kan ik niet met je meedenken..... overigens ben je daar volledig vrij in zonder enig onrust van mijn kant....

U heeft uw nek uitgestoken om iets te verbeteren, middels aanbrengen van een groter vollume, dan lijkt het me zinvol om te slagen....

Laatst bewerkt:
Anton - AVO zei:
Eddy het gaat echt goed komen..... ff structureel stappen nemen.....

even voor de juiste werking......... zet ook even een kraantje op de andere reactor..... ontluchting mee laten draaien in het systeem komt later wel.
En met het kraantje kun je zonodig tussendoor ook ontluchten....

Ik wil even systeem invloed uitsluiten en ons beperken tot water vollume en verblijftijd bij een vaste ph waarde. Elke kleine veranderig kan van grote invloed zijn omdat goed beschouwd , ondanks de pvc pijp, het systeem nog steeds klein is... en dan blijft het nog steeds balanceren op een draadje waarbij alles goed op elkaar moet worden afgestemd om het maximale te behalen. Daarna zou nog wel eens kunnen blijken dat dat het niet toereikend is maar dan heb je iig het maximale voor dit Kalkreactorsysteem bereikt....

Even voor mijn info ,
wat is de afmeting van de pvc-pijp ( doorm. 12cm x 50cm hoog )
en wat van de reactor. ( doorm 11cm x 40cm hoog )
Hoeveel cm hoogte heeft de vulling nu in de reactor?+- 13cm
Netto watervolume gemeten +- 8,5 liter
Wat is de werkdruk van de CO2 -fles? 0,5 bar

Voor mij persoonlijk staat de "Walter theorie" nog steeds als een paal boven water en is goed te volgen en te beredeneren... laten we op basis hiervan steeds een goede stap maken richting effectiviteit;)

Tenzij je mijn bemoeizucht vervelend vindt, maar anders kan ik niet met je meedenken..... overigens ben je daar volledig vrij in zonder enig onrust van mijn kant....Heb geen enkel probleem.

U heeft uw nek uitgestoken om iets te verbeteren, middels aanbrengen van een groter vollume, dan lijkt het me zinvol om te slagen....
Nek kan in dit geval niet lang genoeg zijn.

Uitloop is terug ingesteld op 600cc/uur.Morgen uitlaat meten.

Gr,Eddy

Als ik even snel goed gerekend heb kom ik aan net iets meer dan 8 liter water.

Laten we maar van 8 uitgaan.... bij 0,6L uitstroom heb je een theoretische verblijftijd van 13,3 uur.

Bij 1,6L uitstroom 5 uur :rolleyes: was dat echt toevallig die 1,6L:D

Alles beneden beneden de 1,6 L uitstroom zou de goede kant op zijn...

ff de 0,6 liter aanhouden 2 a 3 dagen en kijken wat de waardes zijn..... anders lijkt het me dat er ergens anders nog iets aan de hand is tot op dat moment.

Voor nu even zorgen dat de doorstroom volledig is.

Bij onvoldoende Kh en Ca meting na 2 a 3 dagen , zou mijn volgende stap zijn... garantie verkrijgen dat de PH meting in de reactor klopt... of als test toch met 0,1 verlagen.

Uitlaat draait sinds vanmorgen exact 600cc/uur.Heb juist kH gemeten = 28:mad:
Dus door de watervolume vergroting nog geen verbetering.
Ga in de loop van deze week de Ph laten meten van de uitlaat,om te zien of de sturing wel goed werkt.Kan effe duren,want hiervan hang ik af van een ander persoon welke een profesionele meter heeft.

Ik sta met 1 voet in de auto...als de ph klopt ....komt de tweede voet erbij en kom ik een bakkie koffie doen........

Luctor et Emergo;)

We laten ons niet flessen hé, komt best goed.....

Eddy, even voor de zekerheid....

gemeten met Salifert, halve hoeveelheid testvloeistof en de uitkomst x2 gedaan?

Gemeten met Salifert. 1cc water en 1 druppel kleurstof dan kwam ik uit bij 0,56 = 7 x 4 = 28 ;)

Anton - AVO zei:
Eddy, even voor de zekerheid....

gemeten met Salifert, halve hoeveelheid testvloeistof en de uitkomst x2 gedaan?

Stand van zaken:
Ph test met de profecionele meter kan maar in het volgend weekend gebeuren.
Kh uit reaktor was deze morgen 32 met een uitstroom van 600cc/uur.
Ca was 500mg/L
Ph op de sturing tussen de 6,22 - 6,29 ( geijkt met Ph4 en Ph7 )
Ph van het aquarium 7,7
Water van uitloop gemeten met pH meter van het aquarium 6,55 ( geijkt Ph7 en Ph10 )

Ondernomen aktie; Ph van de sturing met 0.1 laten zakken.

Gr,Eddy

Back
Bovenaan