Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

EDDY,S laatste

ook niet te veel stroming geven.
Aan het licht moet je deze langzaam wennen.

Eddy zei:
Bedankt Foxy,maar ze staan er vandaag niet zo goed meer bij.Sommigen lossen en staan bleek ineengedoken.Ik heb ze nu op een plaats gezet waar ze iets minder licht krijgen.Kunnen schijnbaar niet goed tegen te fel T5 licht.

Gr,Eddy

Het is weer een tijdje geleden dat ik nog eens iets bericht heb.Stilzitten is er niet bij,maar soms ontbreekt de tijd om het dagboek nog eens bij te werken.Vandaag heb ik dan eindelijk een andere eiwitafschuimer geplaatst.Niet dat ik ontevreden was van mijn Turbofloter 1000 SL.Dat niet,het enige dat voor mij wat vervelend was is de iets te kleine opvangbeker.Daar ik in de zomer dikwijls weg ben,is de inhoud toch wat aan de kleine kant.Vandaar dat ik nu een Twister ( 2é hands, behalve de pomp) geinstalleerd heb.Nu nog wat regelwerk,zodat hij niet op hol slaat.Afwachten of de waterkwaliteit tenminste gelijk blijft zoals met de Turbofloter.
Deze heeft ook al een nieuwe thuis gevonden.Hij past perfect in de nieuwe sump van de eigenaar.Ik hoop dat hij er evenveel plezier aan beleeft als toch een dik half jaar gehad heb.
Volgende week ga ik mijn kalkreactor eens onder handen nemen.De pomp maakt een vervelend brommend geluid.Ik hou jullie op de hoogte.

Groeten,Eddy

Bijlagen

• 071006 002.jpg
    071006 002.jpg
    74,1 KB · Weergaven: 18
  • 071006 004.jpg
    071006 004.jpg
    41,7 KB · Weergaven: 9
  • 071006 005.jpg
    071006 005.jpg
    51 KB · Weergaven: 20
Enkele laatste berichten.
Heb de koeling van mijn installatie vervangen.Zoals ik vroeger al aangaf,was de Teco RA 200 waarschijnlijk ontoerijkend voor mijn nieuw aquarium.
1)Mijn nieuw systeem heeft zeker +- 100liter meer inhoud dan de vorige.
2)De verlichting is T5 geworden ipv T8,welke meer warmte afgifte heeft.
Ondanks de verschillende zeer warme periodes deze zomer,heeft de vorige RA 200 het toch gehaald.Mijn aquarium is nooit boven de 28° geweest.Prima toestel dat ik nu te koop aanbied voor 250€.
De nieuwe tweede hands welke ik via DAN uit Mechelen heb aangeschaft is opnieuw een TECO maar een type zwaarder nml,CA 240.Deze kan zowel verwarmen als koelen.Je steld de temperatuur bvb in op 25°,en hij zal beginnen koelen op 26° en verwarmen als de bak lager komt dan 24°.
De eerste testen nu na 3 dagen in bedrijf zien er goed uit.We zien wel wat het volgende zomer gaat worden.

Eddy

Bijlagen

• 011106 003.jpg
    011106 003.jpg
    45 KB · Weergaven: 9
Vandaag bij Walter langs geweest om mijn nieuw koraal (Turbinaria Reniformis )op te halen.Zoals gewoonlijk hartelijk ontvangen en een goede babbel gehad.Bedankt Walter en tot een volgende afspraak.

Groeten,Eddy

Bijlagen

• 031106 002.jpg
    031106 002.jpg
    39,8 KB · Weergaven: 642
  • Turbinaria 1.bmp
    Turbinaria 1.bmp
    133 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:
Wat gaan we vandaag weer ineen knutselen?Daar de kH van het water in mijn reactor veel te laag is ( 20),ga ik het volume uitbreiden op advies van Walter,door een bijkomende buis aan het systeem te verbinden. De nodige ingrediënten zijn opgehaald,ik kan beginnen,of beter ik ben al begonnen.
Ik heb de afmetingen zo groot mogelijke genomen,zodat ik hem nog op de plaats waar de reactor nu staat kwijt kan.
Hier de eerste foto's van mijn werk.

Bijlagen

• 091106 003.jpg
    091106 003.jpg
    30,4 KB · Weergaven: 12
  • 091106 010.jpg
    091106 010.jpg
    22,2 KB · Weergaven: 609
  • 091106 002.jpg
    091106 002.jpg
    54 KB · Weergaven: 14
Nog wat:

Bijlagen

• 091106 011.jpg
    091106 011.jpg
    46,3 KB · Weergaven: 7
  • 091106 013.jpg
    091106 013.jpg
    62,9 KB · Weergaven: 15
Eddy, gaat deze uitbreiding circuleren over de reaktor? Of gaat de uitlaat van de reaktor gewoon door de 2de buis en zo naar het aquarium?

Nico

Ik ga hem samen met de reactor laten werken.Ga hem ook half vullen met een kalksubstraat.De uitlaat van de pomp blijft waar hij is in de huidige reactor,de uitlaat verbind ik met de nieuwe buis bovenaan,en onderaan de nieuwe buis, sluit ik de inlaat van de pomp aan.
Resultaat:hoop ik altans,meer watervolume en meer op te lossen kalkvolume,wat zou moeten uitmonden in een hogere Kh waarde.

Eddy

Als je effectief mee over de reaktor circuleert, dan zal in de buis de ph hetzelfde zijn als in de reaktor en door het grotere volume, zal je meer ca oplossen (verblijftijd gaat omhoog).

Als je gewoon door de buis gaat met zuur water uit de reaktor en zo naar het aquarium, zal het effect veel kleiner zijn.

succes

Nico

Vandaag de laatste hand gelegt aan mijn kalkreactoraanpassing.Het systeem is getest met zoetwater op lekken,en dat was nodig.Hier en daar toch wat verbindingen moeten aanschroeven.
De totale inhoud van de beide buizen is nu +- 10liter,en het vollume aan water is +- 6liter( werkelijk gemeten).Om het uitstroomwater nu de nodige verblijftijd van 5 uur te geven,kan ik dus een output realiseren van ongeveer 1liter per uur.
Ik ben benieuwd wat de andere waarden gaan zijn na enkele dagen werking.
Daar bericht ik later over.

Bijlagen

• 131106 002.jpg
    131106 002.jpg
    67,8 KB · Weergaven: 31
  • 141106 002.jpg
    141106 002.jpg
    116,3 KB · Weergaven: 50
knappe constructie:goed:

Een mooie realitatie , en goed uitgedacht :goed:

zo te zien.

groetjes steven

Pech,pech.Het afsluitbaar deksel,waar ik eigenlijk het minste schrik van had dat het zou lekken,lekt dus wel.Zelfs na aandraaien met een hefboom,drupt het water er nog uit.Ik vind dat dat spul iets te veel speling heeft en daardoor de rubberen afsluitring niet op zijn plaats blijft.Ik heb heel de boel dan maar afgekit met TEC7,en ik kan intussen aan een oplossing denken.Tenslotte moet ik op termijn toch CA granulaat kunnen bijvullen.Zorgen voor later.

Eddy

Bijlagen

• 141106 010.jpg
    141106 010.jpg
    64,3 KB · Weergaven: 26
Heb zojuist de kalkreactor terug aangesloten op het systeem.Daarvoor voor alle zekerheid nog eens getest met zoetwater.Er was gelukkig geen lek meer te bespeuren.Nu enkele dagen afstellen van de Ph,de druppelsnelheid van de Co2 en de doorstroom van reactoruitgang.

Eddy

Bijlagen

• 151106 008.jpg
    151106 008.jpg
    142,5 KB · Weergaven: 24
Joeri,

Ik doseer maar op één plaats Co2.Datgene wat je ziet boven op het deksel is de retoer van eventueel opgestapelde Co2 onder het deksel.Daar had ik geen lek,het was de rand van het deksel zelf.Nu zou het kunnen dat ik de mof,waar het deksel opschroeft,iets de diep in de buis gekleeft heb,zodat het deksel er niet ver genoeg kan opgedraait worden.Nu lekt hij niet meer,dat is het voornaamste.

Eddy

Aha,

nu is het mij duidelijk,kzag daar zoveel slangetjes hangen dat ik het niet meer kon volgen....
Tja lekt nu wel niet meer maar je deksel elke keer met TEC 7 vastplakken is toch ook geen oplossing telkens je het granulaat moet vervangen...
Misschien toch maar een nieuwe buis construeren of van het bestaande schroefdeksel een stuk afdoen zodat je hem dieper kan vastschroeven???
Weet niet of dit mogelijk is.
Veel succes ermee.
mvg Joeri
Eddy zei:
Joeri,

Ik doseer maar op één plaats Co2.Datgene wat je ziet boven op het deksel is de retoer van eventueel opgestapelde Co2 onder het deksel.Daar had ik geen lek,het was de rand van het deksel zelf.Nu zou het kunnen dat ik de mof,waar het deksel opschroeft,iets de diep in de buis gekleeft heb,zodat het deksel er niet ver genoeg kan opgedraait worden.Nu lekt hij niet meer,dat is het voornaamste.

Eddy

Hier de meetresultaten na 1 week terug opstarten kalkreactor met volume uitbreiding.

De reactor
Doorstroom snelheid 0,5liter/uur
Ph 6,35
Gemeten Kh op 1ml = 25Kh ( veel te weinig!!!!)

Het aquarium
Kh 8
Ca 420
Mg 1300

Heb nog steeds geen idéé waarom mijn Kh op de uitlaat zo laag is.

Gedaan met natte voeten,dank zij de watertimer welke Erik ( Eriks' Reef) mij bezorgt heeft.Ik heb hem al uitgetest en hij werkt perfect.Bedankt Erik :goed: .

Bijlagen

• 291106 007.jpg
    291106 007.jpg
    41 KB · Weergaven: 12
Graag gedaan Eddy, maar let op als je het klokje naar Rechts draait krijg je ook nog natte voeten , dan staat het op manueel. en blijft het water lopen . Groetjes Erik .

Back
Bovenaan