Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

DSR mineralen calculator

Bedankt jongens. Qua versienummer toch met mijn neus gekeken blijkt [emoji1]
Ik had verwacht dat Mg misschien ook met doseerpomp zou gaan.

Kan jodide trouwens op alle doseerpompen aangesloten worden? Ik zie regelmatig dat dit niet zomaar kan.
Wat is de reden en hoe kan ik toch jodide doseren?

Mg word in een rif die vol staat nauwelijks gebruikt en dus stabiel.
In een kaal rif met veel kalkalgen gaat het vrij hard. Daardoor kan het handmatig gestuurd worden.

Jodide is vaak in te geconcentreerd om via de normale doseer pompen te worden toegediend. Flesjes zijn vaak 50-100ml.

Door deze te verdunnen met 10 is het doseren wel mogelijk.
Daar daarvoor moet je 10ml jodide oplossen met 90ml osmose water.
Dat maak 100 ml van een 1:10 oplossing jodide.

Je kan dus i.p.v. 0.1ml nu 1ml doseren ( dat is bij sommige pompen 1-2 seconde)



greetings, GlennF
 
Heldere uitleg GlennF,
Gisteren mijn doseerpompen binnen gekregen vanuit Hong Kong. Ik ga morgen eens wat instellen. Zal nog niet veel verbruik zijn in mijn opstartende bak...
 
Heldere uitleg GlennF,
Gisteren mijn doseerpompen binnen gekregen vanuit Hong Kong. Ik ga morgen eens wat instellen. Zal nog niet veel verbruik zijn in mijn opstartende bak...

welke heb je besteld ?
deel eventueel je ervaring met deze pompen, daar hebben anderen wat aan.
 
ik gebruik reeds enkele maanden de fs-nt01 doseer unit (die van 80 euro uit hongkong)
topper.. heeft na 3 maanden slechts 0.2 seconden uit calibratie gelopen (komt neer op 0.1/0.15 ml per dosering)
zeeer acceptabel, ding heeft zelfs een backup batterij (dus als de spanning er even af gaat)
meer functies als de 5x zo dure grotech, en parts zijn uitwisselbaar met bubbelmagus (motor+koppen) en grotech (kopje)
 
ik gebruik reeds enkele maanden de fs-nt01 doseer unit (die van 80 euro uit hongkong)
topper.. heeft na 3 maanden slechts 0.2 seconden uit calibratie gelopen (komt neer op 0.1/0.15 ml per dosering)
zeeer acceptabel, ding heeft zelfs een backup batterij (dus als de spanning er even af gaat)
meer functies als de 5x zo dure grotech, en parts zijn uitwisselbaar met bubbelmagus (motor+koppen) en grotech (kopje)

He fred, kan je een link geven of opsturen wil eens kijken hoe het uitziet ben ook op zoek hier naar is wel goed koper als grotech of andere b.v.d hoor het wel.

V.gr. Karel
 
Ik heb m nu een week binnen maar mijn startende bak heeft nog geen nut voor doseren. Zelfs fosfaat en nitraat staan "stil" op het moment.
Foto van de unit:
e7e2u7y3.jpg
8are4y5a.jpg

Zaten geen verzendkosten en geen douane kosten op, voor omgerekend een kleine € 160,- thuis bezorgd in 1 week.
Voor de duidelijkheid, dat is incl. de extend. Dus totaal 6 pompen.
Deze extend werkt met 1 aansluitkabel, zonder instellen of wat dan ook. Plug-n-play. Ook geen aparte voeding op de extend, wat prettig is.

Ik gebruik ze nu dus nog niet, maar heb natuurlijk al wel gespeeld. Instellen, calibreren, handmatig doseren, enz. gaat erg makkelijk!
Wel deden bij aanvang 3 van de 6 koppen het niet. Beetje uit elkaar halen en handmatig draaien en inmiddels werken ze allemaal.
Ik heb geen ervaring met de duurdere merken en weet dus ook niet of dit daar ook zo gaat.
Mij valt vooral op dat ze lijken te draaien op wrijfing van de as op de rolletjes in de pompkop. Ziet er gammel uit en hierdoor draaien alle 4 de koppen met verschillende soepelheden. De een trilt, de ander waggelt en een volgende zoemt of maakt meer herrie.
Nogmaals, geen idee of dit bij andere merken ook zo is. Het is dus ook afwachten hoe goed ze het zometeen doen en hoelang ze het blijven doen!

Maar zou bijna zeggen, voor dit geld kan je je geen bult vallen [emoji1]

Edit: link is gewoon homepage FS
Kan niet missen
 
Laatst bewerkt:
Vreemd dat bij jou de koppen het niet deden..
Hier zit hij echt heel goed in elkaar..

Ik heb niet de extend.. Alleen de basis 3.
Alle 3 doen ze er even lang over om 10ml te doseren (1: 14,2/ 2: 14.2/ 3: 14.5)
Echt veel bewegen doen ze niet.. Wel hoor je hem, maar dat is met alle doseer pompen zo.

Momenteel s er free shipping.. Dus voor 84€ de 3 pomp basis unit in huis
 
Mooi bruikbare informatie die de hobbyist op weg helpt.
Het zou mooi zijn als de sponsors hierop alert zijn en een alternatief aanbieden.
De hobbyist initieert een vraag, een goede sponsor reageert op die vraag.
Hierdoor krijgen je een symbiose. Een synbios heeft meer recht van een langdurig bestaan, dan een eenrichtings verkeer waarbij de hobbyist maar moet slikken wat het aanbod van de gevestigde handel is.

Voor elke doelgroep is er een juiste oplossing.

Niet iedereen is bereid (kan,wil ) een mercedes te kopen (al rijdt hij volgens sommigen lekkerder en.....blablabla.....)

greetings, GlennF
 
Ik heb twee verschillende doseerpompen draaien.

De Marine Magic en de NS-T01 basis unit.

Ik vind de NS-T01 verreweg de beste om de volgende reden.

- Display zit aan de voorkant i.p.v. de bovenkant bij de Marine Magic.
- Doseert nauwkeuriger en ook te calibreren.
- Makkelijker in te stellen.
- Uit te breiden met een extra unit.

groet
Adri
 
Mijne fs-nt01+ slave is ook onderweg 159€ totaal en dan zit daar de verzendkosten al inbegrepen van 13$ via de United Kingdom (dus geen belasting)
want betrap me er zelf op dat ik totaal niet dagelijks doseer en op deze manier is dat toch wat makkelijker!
 
Hey Glenn,
Even een vraag waar vast al lang antwoord op gegeven is, maar waar ik niet 1,2,3 het antwoord op kan vinden.

De Ca, KH, saliniteit wordt in de DSR calculator in mg weergegeven. Maar volgens mij staat daarachter de oplossing.

Moet ik nu de mg rechtstreeks in de sump doseren zolang ik mijn doseerpompen nog niet gebruik?
 
gewoon een oplossing maken?
in geval van kh: 80gram bicarbonaat poeder op 1 liter water.
moet je 8 gram toevoegen, dan kan je 100ml van je oplossing doseren...
moet je 12 gram toevoegen, kan je 150 ml van die oplossing doseren..

enzo voort
 
Misschien domme vraag, maar wat is het probleem als ik rechtstreeks poeder zou storten?
 
Hey Glenn,
Even een vraag waar vast al lang antwoord op gegeven is, maar waar ik niet 1,2,3 het antwoord op kan vinden.

De Ca, KH, saliniteit wordt in de DSR calculator in mg weergegeven. Maar volgens mij staat daarachter de oplossing.

Moet ik nu de mg rechtstreeks in de sump doseren zolang ik mijn doseerpompen nog niet gebruik?

Voor correcties zou ik gewoon de poeders afwegen en gebruiken. Deze kan je direct in de sump zover mogelijk van de aanzuiging van je opvoer inbrengen.
Alles kan direct achter elkaar , behalve kh wacht daarmee 15 minuten of als alles werkelijk opgelost is.

De doseer oplossing zijn speciaal bedoeld voor doseer pompen. Deze heb ik in de calculator verwekt , zodat je makkelijk je doseer pomp kan afstemmen op het te doseren dag verbruik.


greetings, GlennF
 
Misschien domme vraag, maar wat is het probleem als ik rechtstreeks poeder zou storten?

Geen, zolang je dat geleidelijk doet en het niet bovenop de koralen doet.
Om dat te bereiken doe je dat zo ver mogelijk weg van de opvoerpomp.

Kh nooit mixen met de andere stoffen en altijd apart toevoegen nadat al het andere opgelost is.

greetings, GlennF
 
Top GlennF, bedankt!

Dan stort ik het in het eerste van mijn 3 vaks sump.
Doseerpompen heb ik al wel, maar heb er weinig nut voor nu in de opstart. Vond het jammer om een oplossing te maken voor een bak in opstart.

Nu weet ik dat ik de komende maand nog makkelijk kan storten tot de eerste inzet van koralen eindelijk mijn doseerpomp gaat vereisen.
 
Laatst bewerkt:
Hey Glenn,

In het kader van verbeterpunten heb ik nog iets...

Thuis heb ik de DSR calculator op de laptop van mijn vriendin gezet. Handig omdat deze in de buurt van het aquarium ligt, onhandig omdat ze hem eigenlijk altijd in gebruik heeft. Mijn pc staat boven en mijn telefoon doet geen excel bestanden.

Is het niet handig een Google spreadsheet versie te maken? Deze kan ik overal (dus ook op mijn werk en telefoon) openen en invullen.
Zo kan ik in de trein ook mijn waardes op het forum posten [emoji1]
 
Hey Glenn,

In het kader van verbeterpunten heb ik nog iets...

Thuis heb ik de DSR calculator op de laptop van mijn vriendin gezet. Handig omdat deze in de buurt van het aquarium ligt, onhandig omdat ze hem eigenlijk altijd in gebruik heeft. Mijn pc staat boven en mijn telefoon doet geen excel bestanden.

Is het niet handig een Google spreadsheet versie te maken? Deze kan ik overal (dus ook op mijn werk en telefoon) openen en invullen.
Zo kan ik in de trein ook mijn waardes op het forum posten [emoji1]

Ik ga ernaar kijken. Persoonlijk vind ik een spreadsheet op een telefoon niet werkbaar.
Als dat maar niet ten kosten gaat van ander functionaliteit op de pc.
Op zich is het voor jezelf altijd mogelijk om excel in te lezen in google en het weg te schijven in google document formaat toch?

greetings, GlennF
 
Natuurlijk is het altijd minder handig op een klein scherm. Maar met de apps van Google begint het langzaam wat te worden. En op een normaal systeem (pc, laptop, e.d.) werkt het prima. Enige verschil is dat je het overal makkelijk en zonder installeren van extra software kan raadplegen en aanpassen.

Ik heb al even geprobeerd hem zo in te lezen, maar dat werkte niet direct. Misschien omdat er beveiligde velden in zitten? Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet helemaal thuis ben in Excel en vergelijkbare spreadsheet programma's.

Thuis maak ik altijd ff snel een website'je, dat ligt meer in mijn straatje :p
 
Bovenaan