Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Draadalg,alg.

Martijndk1983

ZeewaterForum lid
Aangezien ik een beginner ben weet ik nog niets over alg. al denk ik dat dit draadalg is.

Heb er vandaag een Henkie ingegooid,weet niet hoe lang die erover doet want het is best veel.
Is er een andere manier om de alg. eraf te krijgen,bv. met een borstel of zo.

Grt

adany7yv.jpg

Sent from my iPad using Tapatalk

Je had beter kunnen afwachten. Volgens mij zit je in de opstartfase, en dan is geduld een schone zaak

je kan dan beter een opruimploeg erin zetten, dan een Henkie/salaris visje. Denken aan slakken.

Groet Ryba

Hoi

Opstart klopt wel een beetje de bak draait nu tussen de 8 en 10 weken.

Slakken bah hhh maar die doen het dus beter

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Als je die Salarias kan uitvangen, dan kan je het licht voor 2 à 3 weken uit laten (als er verder ook geen andere dieren al aanwezig zijn).
Zo gaan je algen kapot bij gebrek aan licht.

Tussen in ververs je flink wat water (het liefst 1x 100%), zodat wat terug in het water komt (via de afgestorven algen), definitief uit je systeem verdwijnt.

Suc6 gegarandeerd.

Het licht 2 a 3 weken uit kan eigenlijk niet aangezien er in de bak naast koralen zitten.

Ook water verversen100%zal niet meevallen aangezien het 700 liter is. En is dat niet hetzelfde als opnieuw opstarten lijkt mij dat ik over een paar weken dan weer hetzelfde zit.

Grt

Het licht 2 a 3 weken uit kan eigenlijk niet aangezien er in de bak naast koralen zitten.
Als er al koralen aanwezig zijn in deze aquarium, dan kan je deze techniek niet toepassen, vandaar mijn verwijzing naar de aanwezigheid van andere dieren.

Ook water verversen100%zal niet meevallen aangezien het 700 liter is. En is dat niet hetzelfde als opnieuw opstarten lijkt mij dat ik over een paar weken dan weer hetzelfde zit.
Dit is niet opnieuw opstarten, maar de voedingsbodem (de bron van het probleem) van je algen eruit halen.
Dit is een bron-bestrijdings techniek ipv van een symptoom-bestrijdings techniek.
Het eerste is een zekerheid qua suc6, het laatste is eerder achter de feiten aanlopen en duurt meestal ook langer qua bestrijding.

Grt

Oke thanks voor de reactie ik ga eens kijken wat ik eraan kan doen, en anders toch maar zon vieze slak erin hh

Weet dat zo een slak, een klein deel van de algen gaat omzetten in weefsel om te kunnen groeien.
Het andere deel, komt er weer uit als poep (dat laatste is dus opnieuw een voedingsbron voor je algen).
Zo zie je dat één enkele slak, maar een zeer trage symptoom bestrijder is.

Dus schaf er maar gerust een 10-tal aan, zodat er meer van de algenmassa kan omgezet worden in slakkenmassa.

Aha oke,zo leer ik nog eens wat hhh.

Een tiental slakken,wat moet ik er toch mee als de verbouwing klaar is hh

De meeste mensen hier zijn juist blij als ze alg krijgen. Zodra je algen aan het verdwijnen is weet je dat je waardes beter aan het worden zijn. Gewoon een beetje gedult hebben en dan zie je vanzelf de algen verdwijnen.

@Aqua Marine Supply; de methode met alles afplakken en een paar weken donker houden is vooral een methode in het zoetwater aquarium, om van de algen af te komen. Nou heb je niet gezegt afplakken, maar zelf met lichten uit kunnen de algen nog groeien omdat het overdag ook licht is.

Waarom moet je algen eerst laten komen en daarna laten sterven, louter om een bevestiging te krijgen dat je waterwaarden al dan niet beter aan worden zijn.
Je kan ook prima zorgen dat je waterwaarden goed zijn van in het begin en goed blijven.
Slechte waterwaarden, hebben ook weerslag op je levend steen (binding).
Dus vermijd slechte waterwaarden als de pest, of hou die slechte periode zo kort mogelijk.

Zolang je aquarium niet pal voor of onder een venster staat, is het daglicht in de ruimte niet een probleem.

De meeste mensen hier zijn juist blij als ze alg krijgen. Zodra je algen aan het verdwijnen is weet je dat je waardes beter aan het worden zijn. Gewoon een beetje gedult hebben en dan zie je vanzelf de algen verdwijnen.

@Aqua Marine Supply; de methode met alles afplakken en een paar weken donker houden is vooral een methode in het zoetwater aquarium, om van de algen af te komen. Nou heb je niet gezegt afplakken, maar zelf met lichten uit kunnen de algen nog groeien omdat het overdag ook licht is.

Ik sluit mij 100% aan bij aissa. Heb zelf ook 2 weken niet belicht om draadalg te bestrijden! En met groot succes. Nadien heb ik 2 dokters en een salarias geplaatst. Deze houden nu al wat ontluikt van algen onder controle.

Waarom moet je algen eerst laten komen en daarna laten sterven, louter om een bevestiging te krijgen dat je waterwaarden al dan niet beter aan worden zijn.
Je kan ook prima zorgen dat je waterwaarden goed zijn van in het begin en goed blijven.
Slechte waterwaarden, hebben ook weerslag op je levend steen (binding).
Dus vermijd slechte waterwaarden als de pest, of hou die slechte periode zo kort mogelijk.

Zolang je aquarium niet pal voor of onder een venster staat, is het daglicht in de ruimte niet een probleem.

Dan kan ik je theorie nu al van de baan schuiven. Mijn tijgergarnaaltjes staat niet naast of onder een raam en nog heb ik alg erin, terwijl mijn waardes harstikke goed zijn. Rara hoe kan dat dan? Verklaar me ander maar voor normaal, want gek was ik toch al. Hoe kan je vanaf dag 1 al goede waardes hebben? Maar in mijn ogen is juist heel leuk en leerzaam om te zien hoe je bak een hele verandering onder gaat en de bak met zo min mogelijk toevoegingen zelf stabiel te laten worden. Maar goed ik ben geen winkelier maar een die wil genieten van alle veranderingen die er zijn in de bak. Zowel de minder leuke dingen zoals alg als de leuke dingen zoals het ontdekken van nieuw leven.

Dat je alg hebt, betekent dat de omstandigheden qua licht en voedselaanbod, ideaal waren om ze te laten groeien.

Als je goede waterwaarden hebt met algen, dan is je aquarium systeem nog altijd rijker qua voedselaanbod, dan een aquarium systeem met goede waterwaarden en zonder algen.
Dat laatste wil iedereen, dat eerste wil niemand, behalve sommige.

Prima aanpak.

Ik sluit mij 100% aan bij aissa. Heb zelf ook 2 weken niet belicht om draadalg te bestrijden! En met groot succes. Nadien heb ik 2 dokters en een salarias geplaatst. Deze houden nu al wat ontluikt van algen onder controle.

Dat je alg hebt, betekent dat de omstandigheden qua licht en voedselaanbod, ideaal waren om ze te laten groeien.

Als je goede waterwaarden hebt met algen, dan is je aquarium systeem nog altijd rijker qua voedselaanbod, dan een aquarium systeem met goede waterwaarden en zonder algen.
Dat laatste wil iedereen, dat eerste wil niemand, behalve sommige.

Dan vind ik het helemaal knap, gezien ik haast niet voer (1x in de 3 dagen een beetje) en het licht in mijn bak maar een uurtje of 8 á 9 aan heb staan. Maar goed, nu kunnen we wel gaan discusieren over de hoe en de wat, maar ik denk niet dat het veel gaat uitmaken. Want zelfs als ik alles dicht heb zitten en er daadwerkelijk geen licht in mijn bak kan komen behalve van de lamp. Vind ik het als nog knap. Maar ik geloof dat mijn garnaaltjes er wel blij mee zijn, 15 jongen geteld van de week.

Inmiddels is Henk toch goed aan het eten dus dat werkt wel.
Daglicht komt er niet in,het staat in een ruimte zonder ramen.
Waterwaardes zijn prima.

Nu ik zie dat mijn Henkie aan de gang gaat heb ik er vrede mee.

Lampen uit kan niet ivm koraal.

Dank voor de reacties

Back
Bovenaan