Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

250 liter from scratch

Status
Niet open voor verdere reacties.

ben swaager

Über prutser
toch maar weer een poging tot een dagboekje.
dit maal met een 250liter projectje.
alles wordt opgebouwd vanuit niks op de afschuimer en de pompen na.
de opstart zal gaan gebeuren met een half gevuld aquarium zonder afschuimer meedraaiend.
tijdens het indraaien zal ik wel een zuurstofpompje aan zetten, stromingspompjes en een minimale hoeveelheid aan co2.
ik ga voornamenlijk dood steen gebruiken met 10% van het gewicht van het dode steen wordt super vers levend steen.
ook ga ik gebruik maken van minimaal 2 merken met bacterie, zodat we een optimale bacteriecultuur hebben.
de valkuil zal gaan liggen niet de verkeerde bacterieen te gaan kweken met de co2 en zuurstof.
als de opstart is waterwaardes weer zijn gezakt gaan we alles afvullen wat dus meteen de grote verversing zou kunnen worden en dan ook de afschuimer aan zetten.
zelfs de verlichtingskap zal zelf gemaakt worden bestaande uit 2x 39 watt t5.1x ati aqua blue special en 1xactinic, 1x 70 watt hqi 14000k en dan nog de nodige ledverlichting minimaal 60 watt full spectrum.
er komen 3 stromingspompjes in.3 van 3000l/u
de opvoer zal gaan bestaan uit 2 eheim pompjes die misschien met der tijd vervangen gaan worden door een jecod dc4000.
de afschuimer zal een bubble magus worden. de nac6a of de nac7 cone.heel misschien een dymico systeem ipv afschuimer als deze een beetje betaalbaar zijn.
dit zullen we wel zien ergens in april.
de opbouw willen we luchtig houden en bestaande uit 3 formaties weg bij het glas vandaan.
omdat we het zand pas veel later willen toevoegen hebben we de bodem blauw gemaakt om niet tegen een lelijke ondergrond te moeten kijken.

tot zo ver gaat alles nog redelijk vlot.
het ziet er naar uit dat we overmorgen het water er in gaan doen.
ergens deze maand dus rustig aan de leidingen aansluiten en alles lekker op zijn dooie gemakkie doen.

het gaat allemaal net weer wat anders dan anders, maar het blijft dan ook testen, meten en zoeken naar juiste afstellingen.

in de toekomt komt er ook een 4 kanaals doseer unit op.

als zout willen we red sea gaan gebruiken.
toevoegingen zijn we nog aan het orienteren.
we denken aan grotech, triton of red sea.
ik nijg toch naar balling achtig, dus zal triton of grotech worden :p

we zullen het allemaal wel zien hoe het gaat.
 
aquarium sump schoonmaken.jpgglas plakken1.jpgglas plakken2.jpgglas snijden.jpg
 
onderkast bijna klaar.jpg

wel is alles overbemeten zodat we na 2 of 3 jaar weer een groter bakje kunnen starten zonder al te veel moeite en kosten.
vandaar dat de meeste techniek "overkill" zal worden
 
Zeer aparte manier van opstarten. Is dit iets wat je uit ervaring weet dat het zo kan of is dit een probeersel ?

In elk geval weer mooie plannen en succes met de opbouw.
 
Zeer aparte manier van opstarten. Is dit iets wat je uit ervaring weet dat het zo kan of is dit een probeersel ?

In elk geval weer mooie plannen en succes met de opbouw.

een probeersel.
ik ben altijd op zoek naar andere wegen en vind het erg leuk om daar mee te spelen.
wat de bedoeling hier mee is, is het stimuleren van de algen en bacteriegroei.
ook hoop ik veel plankton etc op te bouwen tijdens de opstart.
daarom hoop ik ook eigenlijk dat het dymico systeem zal meevallen qua prijs
 
vandaag de bak spoelen en water beluchten.
morgen zout mengen.

spannend hoor :)
 
bak lektest.jpgwater tds.jpgvullen van bak met osmose.jpgbeluchten.jpg

bak getest op lekkage.
osmosewater getest.
vullen en beluchten.
 

Bijlagen

  • bak vullen.jpg
    bak vullen.jpg
    33,1 KB · Weergaven: 30
morgen zout er in en overmorgen gaat het steen en de eerste lading bacterieen er in.
 
Vergeet je niet dat bacteriën ook willen eten en dat ze een substraat nodig hebben om zich op te vestigen ?
 
Vergeet je niet dat bacteriën ook willen eten en dat ze een substraat nodig hebben om zich op te vestigen ?
de bacterieen komen ook nadat het steen er in zit ;)
ook komt er een kleine dosis wodka/azijn/suiker mengsel in.
 
ik zal er geen stukje kipfilet inhangen zoals een man op het andere forum schijnt te hebben geadviceerd lol, maar wel een klein beetje fyto en voer.
alles in hele kleine beetjes.
 
Kipfiletje of half haantje :)

ik zal er geen stukje kipfilet inhangen zoals een man op het andere forum schijnt te hebben geadviceerd lol, maar wel een klein beetje fyto en voer.
alles in hele kleine beetjes.
 
...daarom hoop ik ook eigenlijk dat het dymico systeem zal meevallen qua prijs

Ik weet niet in welke richting je dan denkt, maar heel goedkoop gaat Dymico dat niet worden. Alleen al de aansturing zoals die nu is voorzien middels een IKS-computer, kost inclusief een hoogwaardige redox probe, al zo'n €900. Tel daarbij op nog de andere componenten, zoals een maatwerk sump, pvc incl. kranen en flowmeter, circulatie en opvoerpompen, de IKS varioblue doseerpomp, a €225, CO2 doseersysteem en beluchtingsysteem, en natuurlijk een vergoeding voor de ontwikkelingskosten, dan weet je dat de aanschafprijs van zo'n systeem "pittig" zal zijn.
 
ik hoop dan ook op een leuk totaal prijsje of misschien onderdelen.
veel onderdelen heb ik namenlijk wel in huis zoals een iks doseerpomp, co2 systeem, beluchting, genoeg glas.

ik verwacht het ook niet voor een appel en een ei.
en ja ik wil er altijd een sport van maken om het zo goedkoop mogenlijk te doen, maar sommige dingen kosten nu eenmaal wel een hoop.

Ik weet niet in welke richting je dan denkt, maar heel goedkoop gaat Dymico dat niet worden. Alleen al de aansturing zoals die nu is voorzien middels een IKS-computer, kost inclusief een hoogwaardige redox probe, al zo'n €900. Tel daarbij op nog de andere componenten, zoals een maatwerk sump, pvc incl. kranen en flowmeter, circulatie en opvoerpompen, de IKS varioblue doseerpomp, a €225, CO2 doseersysteem en beluchtingsysteem, en natuurlijk een vergoeding voor de ontwikkelingskosten, dan weet je dat de aanschafprijs van zo'n systeem "pittig" zal zijn.
 
Hoi Ben, ik ga je project volgen. Ben heel benieuwd hoe het zal gaan. Succes!


Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 
Hoi Erik,

ik ben zelf ook heel erg benieuwd.
en kan haast niet wachten tot ik de problemen tegen kom om mee aan de slag te gaan :)
deze zullen er zeker komen, maar in welke vorm en wanneer en waarom ...dat blijft nog even de vraag hahaha
 
vandaag dus het zout naar 35 promile gebracht.
ook wat dood steen er in gedaan en 1kg steen wat bij het andere bakje 1 maand in de sump heeft gelegen.
klein beetje visvoer in de bak, bacterieen van stability, phyto van seachem en 0,1 ml vodka er bij.
mooie cocktail om te beginnen dacht ik.
nu even opletten dat er geen bacteriebloei komt ;)
evt beluchting klaar staan om in te grijpen.
 
Ik ben benieuwd, heb je nog wat foto's hoe het er nu bijstaat?

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk


die komen vanmiddag als de noodverlichting even aan gaat ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan