Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Doorkijker 500 liter DSR

Zo het is weer vrijdag geweest en de nieuwe waardes zijn bekend. Zie steeds meer verbeteringen en steeds meer toevoegingen worden beter meetbaar.

Alleen de k test van redsea blijft lastig. De kleur van begin en het eindresultaat is allebei blauw en is zie er zeer weinig verschil in.

Temp 25
Ph 7.89
SALT 33
Ca 470
Mg 1500 waarschijnlijk heb ik deze niet goed afgewogen
Kh 11
Po4 0.08
No3 2
K 320
Fe 0.10
Io2 0.03
B 4.5
SR 10

Vandaag gelijk alle ruiten ontdaan van kalkalg. Bodem door gewoeld.

Kritiek tip of anders zijn welkom

Mvg Maikel

de waardes zien zien er goed uit dacht ik.
wat een verschil van de no3 waarde met de vorige meting van meer dan 10 naar 2.
nu moet je wel de no3 in de gaten houden dat het geen nul is als het zo snel zakt.
de Mg is wat hoog en zou ik even wachten met dagelijks aanvullen tot het is gezakt.
de zout gehalte zou naar 34 of 35 ppm kunnen.
voor de rest ziet het er top uit en keep up THE good work.

mvg Jaap.

Hee

Dankje :) ben er ook blij mee dat et zo goed aanslaat. Ben nu ook gestopt met carbon.

Voeg nu alleen nog iodine, kalium en ijzer toe.
Vandaag koolfilter ververs met een klein eetlepeltje fosfaat killer erbij.

Temperatuur is door het weer buiten wel wat hoger rond de 25,3 graden. Maar voorzie hier nog geen probleem mee.
Boven de 26 ga ik ingrijpen en als ik er niet ben heb ik me super lieve vriendin die het in de gaten hou:)

Wel wat flap maar dit komt denk ik door de temperatuur, zie het namelijk bij meer forumleden.

Mvg maikel

Dat magnesium hoger uitvalt dan normaal komt waarschijnlijk niet door een weegfout maar omdat je bij de uitzonderingen hoort waarbij je minder dan normaal toe moet voegen om een bepaalde stijging te krijgen. Ik heb hier hetzelfde, voeg meestal maar de helft toe van wat de calculator aangeeft.

Hier het stukje van Glenn:http://zeewaterforum.info/forums/showthread.php?136077-DSR-Mg

de waardes zien zien er goed uit dacht ik.
wat een verschil van de no3 waarde met de vorige meting van meer dan 10 naar 2.
nu moet je wel de no3 in de gaten houden dat het geen nul is als het zo snel zakt.
de Mg is wat hoog en zou ik even wachten met dagelijks aanvullen tot het is gezakt.
de zout gehalte zou naar 34 of 35 ppm kunnen.
voor de rest ziet het er top uit en keep up THE good work.

mvg Jaap.

waarmee meet je kalium ?

ziet er goed uit ee saliniteit van 33-34ppt is ook prima... je hoef niet perse naar 35ppt (omdat je in DSR de andere waarden apart kan aansturen)

Ik meet met redsea maar blijf het een rot test vinden kleur verschil kan ik bijna niet waarnemen en blijft een soort gok.

Oké ja alles draait ook mooi dus misschien verhoog ik maar heeft geen haast

Ik meet met redsea maar blijf het een rot test vinden kleur verschil kan ik bijna niet waarnemen en blijft een soort gok.

Ik neem aam dat je let op de kristallen bij reagent D en dat je de verbruikte vloeistof afleest/omrekend.

greetings, GlennF

Ja heb hem zelf voor gebruik even een paar minuten gewoon in me zak zoals gezegd wordt en kijk nog of er geen kristallen zijn. Ja de gebruikte vloeistof net als andere redsea testen

Ja heb hem zelf voor gebruik even een paar minuten gewoon in me zak zoals gezegd wordt en kijk nog of er geen kristallen zijn. Ja de gebruikte vloeistof net als andere redsea testen

in dat geval kan je je kalium gaan aanvullen to 390 (tot max zelfs. 440ppm).
sps koralen zullen hier goed op reageren

Als je bij het restant filtraat ook een druppel indicator doet, dan kun je tijdens het titreren je monster daarmee vergelijken en is het makkelijker het moment van kleuromslag vast te stellen.

Als je bij het restant filtraat ook een druppel indicator doet, dan kun je tijdens het titreren je monster daarmee vergelijken en is het makkelijker het moment van kleuromslag vast te stellen.

Goeie tip, ik vind het ook een rot test. Ga het eens op deze manier proberen.

Ik ga het ook zo eens proberen! En dat zal vast wel eerste keer was het wennen maar de meeste testen gaan nu al vanzelf

Mvg Maikel

De groei zit er hard in vooral de monti takken.

Tussen deze zat een week geleden nog 1 1/2 vinger tussen nu kan me vinger er niet eens meer tussen.

be5y7a8a.jpg

Weer gemeten en me kh is nu weer 7 kan dat in een werk tijd van 11 naar 7 of kan het een meet fout zijn.

Voor de rest ziet het er goed uit. Waardes blijven mooi in de targets. Mg is iets gedaald maar komt nu wel richting de 1400.

Iodine blijft strak op 0.03 staan terwijl ik deze rustig toch steeds toevoeg.

Mvg maikel

Weer gemeten en me kh is nu weer 7 kan dat in een werk tijd van 11 naar 7 of kan het een meet fout zijn.

Voor de rest ziet het er goed uit. Waardes blijven mooi in de targets. Mg is iets gedaald maar komt nu wel richting de 1400.

Iodine blijft strak op 0.03 staan terwijl ik deze rustig toch steeds toevoeg.

Mvg maikel

Jodide ijzer en strontium zullen dagelijks toegediend moeten worden om meetbaar te blijven.

greetings, GlennF

Zaterdag een hele mooie acro stel gehaald bij Denise en Bas van het forum!

Nog steeds groeit en staat alles mooi uit. Wel wat last van bruine aanslag op bodem en ruit. Merk dat die vooral is als ik ijzer doseer.
Waardes blijven redelijk stabiel. Alleen kh daalt steeds als een gek, is die normaal meet soms wel een daling van 4 kh per week of is dit wel normaal. Hierin tegen blijft mijn ca aardig stabiel en daalt echt zeer langzaam tot bijna niet.

Naast de bruine aanslag is het enigste dat me nog irriteert de kogelalg. Heb hiervoor een mitrax krab aangeschaft maar deze blijft daar lekker vanaf. Als het echt uit de hand gaat lopen ga ik het proberen met natronloog. Blijf die alleen een beetje gevaarlijk vinden ondanks dat ik het bij meerdere op het forum zie.

Wil alleen nog qua techniek wat dingen verbeteren,
Zoals:

De tunze stormings pompen vervangen voor 2 stuks vortech, dit omdat deze gewoon veel minder ruimte in nemen.
Wervelbedfilter koppelen aan opvoer of afvoer.
Stekkenbak maken staan nu aardig wat op de bodem wat toch wel rommelig staat.
Stekken zoeken van acro s
Testsetjes beter onder de knie krijgen . Vooral kalium en SR

Ben me nu eerst aan het richten op de koralen en dan ga ik pas verder met vissen.

Nog 1 vraag hoe lezen jullie iodine af ? De kleuren kaart is half groen/geel. Moet het tussen die kleuren zitten of is het echt half om half ??

Mvg Maikel

Zaterdag een hele mooie acro stel gehaald bij Denise en Bas van het forum!

Nog steeds groeit en staat alles mooi uit. Wel wat last van bruine aanslag op bodem en ruit. Merk dat die vooral is als ik ijzer doseer.
Waardes blijven redelijk stabiel. Alleen kh daalt steeds als een gek, is die normaal meet soms wel een daling van 4 kh per week of is dit wel normaal. Hierin tegen blijft mijn ca aardig stabiel en daalt echt zeer langzaam tot bijna niet.
*** evauleer je afschuimer en gebruik een powerfilter, want die zorgen dat de FePO4 neerslag uit het systeem verdwijnt
*** KH moet je op den duur toch dagelijks gaan doseren (eventueel met doseerpomp)

Naast de bruine aanslag is het enigste dat me nog irriteert de kogelalg. Heb hiervoor een mitrax krab aangeschaft maar deze blijft daar lekker vanaf. Als het echt uit de hand gaat lopen ga ik het proberen met natronloog. Blijf die alleen een beetje gevaarlijk vinden ondanks dat ik het bij meerdere op het forum zie.
**** je moet er altijd voorizichtig mee zijn.

Wil alleen nog qua techniek wat dingen verbeteren,
Zoals:

De tunze stormings pompen vervangen voor 2 stuks vortech, dit omdat deze gewoon veel minder ruimte in nemen.
Wervelbedfilter koppelen aan opvoer of afvoer.
Stekkenbak maken staan nu aardig wat op de bodem wat toch wel rommelig staat.
Stekken zoeken van acro s
Testsetjes beter onder de knie krijgen . Vooral kalium en SR
*** oefening baart kunst en je hoef ze op den duur (als stabiel verbruik bepaald is) niet wekelijks te doen , ik doe ze nu zelf 1x maandelijks

Ben me nu eerst aan het richten op de koralen en dan ga ik pas verder met vissen.

Nog 1 vraag hoe lezen jullie iodine af ? De kleuren kaart is half groen/geel. Moet het tussen die kleuren zitten of is het echt half om half ??
*** ik leest het gele deel af

Mvg Maikel

Morgen gaan we weer testen. Voeg dagelijks iodine bij en ga nu na morgen me verbruik van kh ook meten. Laatst zat ik op 0,5 kh per dag.
Dat zou op z'n 22,5 gram komen.

Alles staat er trouwens goed bij alleen me groene en geel/mint kleurige calendrium staan wat minder. Normaal heel vol en nu lijken het wel ille takken. Probleem kan temperatuur zijn die stond op zijn hoogt op 26,8 graden.

Mvg maikel

Hee allemaal,

Gistere weer wat waardes gemeten.

Ph 7.84
Temp 26.6
Ca 450
Mg 1360
Kh 7.6
Io2 0.03
Fe 0.15
K 410
Po4 0.08
No3 10 +

SR, zout en br niet gemeten.

Heb de stenen schoon geblazen met de tunze. Er kwam zeer veel vuil uit alle hoeken en gaten. Dit is nu allemaal naar 1 kant geblazen en kan ik nu afzuigen. Dit verklaard waarschijnlijk ook de hoge nitraat waarde. Lag in de hoek en een berg van dat grijze stof.
Temperatuur wisselt nu tussen de 26.3 en 27. Dit samen met het stof heeft gezorgd voor wat flap maar met wat aandacht is dat weer weg.

Koraal en vissen gaat allemaal goed.

Wel gemerkt dat 1 pilaar begint los te raken. Is geplakt met beamix snelcement maar deze begint nu te scheuren. Zolang is voorzichtig ben is er niks aan de hand. Maar het kan dadelijk voorkomen dat het rif opnieuw moet. Ik hoop van niet maar herbouwd je weer lekker bezig.

Mvg Maikel

Back
Bovenaan