Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Doorkijker 500 liter DSR

maik21

Senior Forumlid
Hee,

Na me oude dagboek niet meer te kunnen vinden en het zijn gestart met de DSR methode open ik hierbij een nieuw dagboek.

De bak:
Bak 130x60x60
Sump 80x30x40

De techniek:
Bubble magnus NAC7
Wervelbed AC
Eheim compact 3000
Tunze 2*6015 1*6055
Maxspect razor 160 watt 16K
6*10 watt floodlight (wit/blauw, blauw, cyaan, wit)
Ph meter electronisch tunze

Sinds 2 weken ben ik gestart met de DSR methode. Het pakket DSR500 aangeschaft en de toebehorende testsetjes. Voor de rest voeg ik verder niks toe. Maandelijks wissel ik active kool van rowa en een theelepel fosfaatverwijderaar van rowa.

1 doorvoer van 40mm komt uit in een geperforeerde bak met filter watten die om de 2 dagen worden vernieuwd, nooit uitgespoeld.

Koraal bestaat voornamelijk uit SPS, 1 LPS.
Aquarium is opgebouwd met 3 pilaren van voornamelijk levende steen.

Mvg maikel

Laatste gemeten waardes:

Ph 7.92
SALT 35
Ca 480
Mg 1400
K 360
Sr 0
B 3.5
Io2 0.01
Po4 0.08
No3 10
Fe 0

Om nitraat aftebouwen ben ik begonnen met het toevoegen van carbon. Verder een schema gemaakt om de andere stoffen toe te voegen. Na een paar dagen carbon merkt ik al dat de groene montipora plaat van bruin weer groen werd.

Laatst in Breda 6 stuks koraal meegenomen, 1 mitrax krab en een paar slakken voor het zand.
De namen van de koralen weet ik niet echt blijft lastig om sommige verschillen te zien. Zijn sowieso 4 acropora s en 1 millipora en de laatste weet ik niet.

Rode montipora digitata blijft als enige nog steeds oranje achting tot bruin.

Deze montipora groeit bijna de bak uit.

ImageUploadedByTapatalk1403593482.994641.jpg

Laatste gemeten waardes:

Ph 7.92
SALT 35
Ca 480
Mg 1400
K 360
Sr 0
B 3.5
Io2 0.01
Po4 0.08
No3 10
Fe 0

Om nitraat aftebouwen ben ik begonnen met het toevoegen van carbon. Verder een schema gemaakt om de andere stoffen toe te voegen. Na een paar dagen carbon merkt ik al dat de groene montipora plaat van bruin weer groen werd.

Laatst in Breda 6 stuks koraal meegenomen, 1 mitrax krab en een paar slakken voor het zand.
De namen van de koralen weet ik niet echt blijft lastig om sommige verschillen te zien. Zijn sowieso 4 acropora s en 1 millipora en de laatste weet ik niet.

Rode montipora digitata blijft als enige nog steeds oranje achting tot bruin.

Deze montipora groeit bijna de bak uit.

Bekijk bijlage 394805

Welkom maik.
Als er vragen zijn hoor ik het, ik zal alleen op verzoek reageren en proberen je waar nodig sturing te geven.

Aangezien er nu best wat DSR gebruikers op het forum zijn, wil ik niet alles naar mij toe trekken maar anderen ook de gelegenheid geven om hun verhaal te doen . Dat geef een mooi evenwichtig forum.
Ik zie op diverse andere forums dat op een gegeven moment alleen bepaalde mensen het voor het zeggen krijgen en dat wens ik niet te laten gebeuren op dit forum.
Daarnaast leef ik niet voor/van dit, maar is het voor my nog steeds iets dat ik gewoon leuk vind.
Wat mij boeit is dat jij resultaat haalt.
Hoe, of in samenwerking met welke producten je dit bewerkstellig, kan ik en anderen alleen maar van leren.

greetings, GlennF

pybynyha.jpg

Twee van de nieuwe acro s

yryguna9.jpg

De Acro met fel gele poliepen maar welke het is weet ik niet

eqamamaj.jpg

gave5y2u.jpg

Paarse monti plaat die als een gek groeit

Hee,

Klopt het dat de gene met de gele poliepen een tricolor is alleen dan van zijn kleur af?
Heb de laatste tijd veel last van aanslag op de ruiten! De groei zit goed in de koralen stekken beginnen al mooi aan de voet te groeien.

Ben nu op zoek naar 2 vortech pompen zodat ik meer en een beter stroming heb. Zodat ik me 2 tunze 6015 weg kan doen.

Sorry voor de foto's maar ze blijven blauw gekleurd maak ze met me iPhone tegen de ruit aan.

Mvg Maikel

Hee,

Klopt het dat de gene met de gele poliepen een tricolor is alleen dan van zijn kleur af?
Heb de laatste tijd veel last van aanslag op de ruiten! De groei zit goed in de koralen stekken beginnen al mooi aan de voet te groeien.

Ben nu op zoek naar 2 vortech pompen zodat ik meer en een beter stroming heb. Zodat ik me 2 tunze 6015 weg kan doen.

Sorry voor de foto's maar ze blijven blauw gekleurd maak ze met me iPhone tegen de ruit aan.

Mvg Maikel

hoi Maikel,

mooie bak heb je staan.
de foto's zijn mooi scherp.
de aanslag op de ruiten kan meerdere oorzaken zijn.
welke kleur aanslag en hoe snel zit het er.
iedereen heeft er wel last van maar het houd de slakken ook aan het eten.
als je de waterwaarden erbij zet is het misschien te verklaren waarom de aanslag komt.
zou ook met de verlichting of het voer te maken kunnen hebben.

welkom bij de dsr club trouwens.;)

Mvg Jaap.

Hee Jaap
Dankje ben er ook erg blij mee.

De ruit is nu bijna elke dag is bruin/groen. Ga straks sowieso fosfaat en nitraat meten.

Qua voer, voer ik voornamelijk diepvries voer. Verlichting is dan 220 watt aan led.

Hierbij nog een overzichtsfoto
e8u4yju5.jpg
esytu8uq.jpg

Mvg maikel

Mooi gezicht zo met 3 mooie pilaren.
het bruine op de ruiten heb ik ook nog steeds en moet eens per 3dagen poetsen.
de groene alg had ik in het begin even maar trok ook weer weg.
toen ik net met dsr starte moest ik elke dag de ramen poetsen door de bruinalg.
ik denk dat het systeem even tijd nodig heeft om aan de stoffen te wennen want na 3weken werd het drastisch minder bruinalg.
er zijn stoffen bij die misschien heel laag in de waarde waren en nu omhoog gaan en ook andersom.

mvg Jaap.

Oo dan zal dat het wel zijn want is sinds het begin van dsr. Dan trekt het denk ik wel weg, want nitraat en fosfaat staan gewoon goed .

Ja de pilaren hebben heel wat werk gekost, maar dan heb je ook wat.

Mvg maikel

Weer een rondje waterwaardes gemeten. Zie al een verschil in waardes die steeds meer naar de targets gaan. Dit merk ik ook aan de koralen.
Alleen Io2, SR en Fe blijven ondanks toevoegen laag. Zie en meet werkelijk geen verschil.

No3 ben ik aan het verlagen met de carbon. Hou me netjes aan het schema zit nu op 4 ml per dag. De waarde geeft met redsea nog donker rood aan dus 10 of meer.

Heb sinds het toevoegen van de elementen wel wat vlekken in het zand maar zag in meerdere dagboeken dat dat gebeurden.

Zal vanavond de waardes in het dagboek zetten.

Mvg Maikel

Weer een rondje waterwaardes gemeten. Zie al een verschil in waardes die steeds meer naar de targets gaan. Dit merk ik ook aan de koralen.
Alleen Io2, SR en Fe blijven ondanks toevoegen laag. Zie en meet werkelijk geen verschil.

No3 ben ik aan het verlagen met de carbon. Hou me netjes aan het schema zit nu op 4 ml per dag. De waarde geeft met redsea nog donker rood aan dus 10 of meer.

Heb sinds het toevoegen van de elementen wel wat vlekken in het zand maar zag in meerdere dagboeken dat dat gebeurden.

Zal vanavond de waardes in het dagboek zetten.

Mvg Maikel

gewoon met Carbon doorgaan het kan even duren voor er meetbaar resultaat zal zijn.
als je meer hebt dan 10 bijvoorbeeld 15 en het zakt per dag met 1 dan heb je 5 dagen nodig om het op 10 te krijgen.
laat de waardes maar even zien ivm bruine aanslag op de ruiten.

mvg Jaap.

Hee Jaap,

Ik zal carbon doorzetten. Hierbij de waterwaardes. Doe het even gewoon zo opschrijven omdat ik via de iPad niet het schema erop kan zetten.

Temp 25.1
SALT 35
No3 10
Po4 0.08
Br 3,5
Fe 0.1
Io2 0.01
Sr 4
Ca 450
Mg 1280
Kh 6.4 verbruik is dus best hoog deze gelijk rustig aan het opbouwen
Ka x
Ph 7.82

Mvg Maikel

Hee Jaap,

Ik zal carbon doorzetten. Hierbij de waterwaardes. Doe het even gewoon zo opschrijven omdat ik via de iPad niet het schema erop kan zetten.

Temp 25.1
SALT 35
No3 10
Po4 0.08
Br 3,5
Fe 0.1
Io2 0.01
Sr 4
Ca 450
Mg 1280
Kh 6.4 verbruik is dus best hoog deze gelijk rustig aan het opbouwen
Ka x
Ph 7.82

Mvg Maikel

denk om de kh want die is wel heel laag.
Mg zou ook iets omhoog kunnen.
ph is wat laag maar die wordt later stabiel en hoger.
ben je nu het verbruik aan het meten of voeg je alles in 1keer toe en meet je na een week de waardes?
als je eventuele expertise nodig hebt kan je ook vragen of glenn er naar kijkt en meedenkt.
ook is er veel te vinden in de topics van dsr.
ik ben er ook niet zo lang mee bezig en weet ook niet alles.
waar ik kan probeer ik je natuurlijk te helpen.

mvg Jaap.

Ben ook al bezig met het toevoegen van de stoffen die te kort Zijn. Alleen de stoffen Io2 en Sr blijven laag.

Kan ik trouwens meerdere stoffen per dag doseren of het liefst elke dag 1 ?

Merk wel al veel verschil qua kleur en groei van de koralen.

Mvg maikel

Ben ook al bezig met het toevoegen van de stoffen die te kort Zijn. Alleen de stoffen Io2 en Sr blijven laag.

Kan ik trouwens meerdere stoffen per dag doseren of het liefst elke dag 1 ?

Merk wel al veel verschil qua kleur en groei van de koralen.

Mvg maikel

Je kan uiteraard meerdere stoffen per dag erin doen.
alleen de kh+ moet later dan de andere stoffen worden toegediend en niet tegelijk.
meestal doe ik de kh+ laat in de avond erin.
jodide meten kan een hele tijd duren.
je moet wel oppassen dat je niet meer erin doet dan voorgeschreven maxima per dag.
dit zou je dan over meerdere dagen moeten verdelen.

ben je al je verbruik aan het bepalen?
heb je ook het stappenplan van glenn gedaan om het verbruik te meten?

mvg Jaap.

Hee

Io2 is eindelijk goed meetbaar en ijzer ook. Waardes komen steeds meer richting de targets.

Kg ben ik nog aan het verhogen en Mg ook. Ik meet nu wekelijks elke vrijdag de waardes zo kan ik uiteindelijk ook et verbruik per week en zo weer per dag meten .

Aanslag op de ramen is al veel minder.
Koralen die eerst wat in het donker stonden en daardoor ook bruin waren komen nu weer langzaam op kleur door de 6 x 10 watt .

Mvg maikel

Zo het is weer vrijdag geweest en de nieuwe waardes zijn bekend. Zie steeds meer verbeteringen en steeds meer toevoegingen worden beter meetbaar.

Alleen de k test van redsea blijft lastig. De kleur van begin en het eindresultaat is allebei blauw en is zie er zeer weinig verschil in.

Temp 25
Ph 7.89
SALT 33
Ca 470
Mg 1500 waarschijnlijk heb ik deze niet goed afgewogen
Kh 11
Po4 0.08
No3 2
K 320
Fe 0.10
Io2 0.03
B 4.5
SR 10

Vandaag gelijk alle ruiten ontdaan van kalkalg. Bodem door gewoeld.

Kritiek tip of anders zijn welkom

Mvg Maikel

Back
Bovenaan