Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Diy kh toevoeging

Jurgen123

Junior Lid
Ik ben onlangs overgestapt op enkel natriumcarbonaat voor de kh toevoeging.
Recept: 113,4gr/1l osmose. Dit is dus dezelfde sterkte dan ph+ van Dsr.
Nu behaal ik hiermee samen met de co2 scrubber een mooie ph maar ik zou graag van die scrubber af raken als dit kan.
Ik vraag mij dus af of er nog andere recepten zijn voor kh oplossing te maken die nog meer de ph verhogen dan de natriumcarbonaat?

Het meest gebruikt hiervoor is kalkwasser. Dat is calciumhydroxide opgelost in water.
Alternatief is natriumhydroxide.

Hydroxide is de sterkste base en verhoogd de pH van zichtzelf sterk. In onze aquaria reageert het echter snel met CO2 tot bicarbonaat. Zodoende wordt CO2 afgevangen en dus de pH verhoogt en tegelijk bicarbonaat toegevoegd.
Hydroxide verhoogd de pH precies twee keer zo sterk als carbonaat. En geen enkele toevoeging verhoogd de pH meer dan hydroxide.

Nadeel van hydroxide: het is tuig. Oplossingen hebben een pH van 14. Gevaarlijk spul. Voorzichtig en schoon mee werken en juiste persoonlijke beschermingsmiddelen dragen. Er komt veel warmte vrij bij het oplossen van natriumhydroxide, zoveel dat een plastic vat kan smelten als je niet onmiddellijk en lang genoeg mengt.

Voordeel van kalkwasser is dat je calcium en KH in goede verhouding doseert en geen overtollig natrium en chloor hebt.
Nadeel is dat calciumhydroxide slecht oplost in water, de doseervloeistof niet geconcentreerd gemaakt kan worden en je dus een groot doseer vat moet hebben om een noemenswaardige tijd toe te kunnen. Daarbij wordt je ook gelimiteerd door waterverdamping. Je kan niet meer doseren dan er water verdampt, anders stroomt op den duur je bak over.

Natriumhydroxide is daarentegen heel erg goed oplosbaar.
Jouw natriumcarbonaat oplossing heeft een KH van 6000. Als je 85,6 gram natriumhydroxide per liter water oplost, dan heeft die oplossing ook een KH van 6000.

Om rekening mee te houden, een en ander versterkt elkaar:
Hoe meer koraal, hoger je KH-verbruik, hoe meer van je KH-toevoeging je doseert en hoe groter het effect hiervan op de pH.
Daarbij geldt ook nog dat hoe hoger de pH (tot op zekere hoogte), hoe sneller koraal groeit. Dus zal daardoor ook weer je verbruik toenemen en het pH verhogende effect.

Daarnaast, des te meer koraal, des te meer fotosynthese en des te hoger de pH (en een groter pH verschil tussen dag en nacht).
En, des te meer licht (tot op zekere hoogte), des te meer fotosynthese en koraalgroei, des te hoger de pH en KH-verbuik en nog hogere pH...
Enz enz enz.

Dus naarmate je bak zich ontwikkeld zal de behoefte aan hydroxide vs carbonaat veranderen en eventueel kan je ook verlichtingsintensiteit en -duur gebruiken om de pH te sturen. Je kan ook prima een mengsel van natriumhydroxide en -carbonaat maken en daarmee het pH afstemmen op wat je bak nodig heeft.

Laatst bewerkt:
Bedankt Rene voor de duidelijke uitleg. Het mengsel van natriumcarbonaat en -hydroxide spreekt mij wel aan.

Bedankt Rene voor de duidelijke uitleg. Het mengsel van natriumcarbonaat en -hydroxide spreekt mij wel aan.
Mocht je een Profilux of Apex met dosers hebben dan zou je ook hydroxide of bicarbonaat kunnen doseren afhankelijk van de pH.

Ik heb mijn Profilux ingesteld dat ie hydroxide doseert bij een pH onder de 8,3 en bicarbonaat wanneer de pH 8,3 of hoger is.
Zo hoef ik ook geen rekening te houden met verschuivende behoefte van de bak naar mate koralen groei e.d.

Profilux of apex heb ik niet maar is ook wel iets om over na te denken. Misschien nu met het uitsparen van al die korrels 😅

Daarbij geldt ook nog dat hoe hoger de pH (tot op zekere hoogte), hoe sneller koraal groeit.
Tot op welke hoogte qua pH zie je dat dan ?
Is er ook een maximum aan te koppelen ? vanaf pH (hoogst) ... dat de groei weer afneemt.
Ik lees vaak hier op het forum best lage pH waardes (7,9-8.2) terwijl hier de pH boven de 8,6 gaat (dagverloop is +-8,35-8.65)

Tot op welke hoogte qua pH zie je dat dan ?
Is er ook een maximum aan te koppelen ? vanaf pH (hoogst) ... dat de groei weer afneemt.
Ik lees vaak hier op het forum best lage pH waardes (7,9-8.2) terwijl hier de pH boven de 8,6 gaat (dagverloop is +-8,35-8.65)
Voor zover ik weet is boven de 8,3-8,4 eigenlijk alleen anekdotisch omschreven door hobbyisten. In de wetenschap onderzoekt men logischerwijs de invloed van verzuring niet ontzuring.

Maar ik heb het niet specifiek uitgezocht. Dus kijk eens of jij hier meer over kan vinden en vertel het ons. Ik ben wel benieuwd.

Laatst bewerkt:
Kan je hier niet gewoon de dsr producten voor gebruiken veel simpeler dan naar de apotheker te gaan en denk zelfs nog goedkoper
Hoezo zou je hiervoor naar apotheker gaan??? 🤷🏻‍♂️ Hoe kom je daarbij?

DSR pH+ = natriumcarbonaat. Die stof kopen zonder DSR sticker erop is bijna 2 keer zo goedkoop.

Uitgaande van de grootste meest kosteneffectieve verpakking van DSR en vergelijkbare verpakkingsmaten:
2268 gram DSR pH+ kost €39,95
2500 gram natriumcarbonaat kost zo’n €24, koop je groter in dan ben je tot bijna 5 keer goedkoper uit…

Dus: even simpel, veel goedkoper.

Laatst bewerkt:
Koop een pak baking soda bij de welbekende gruiter. 450 gram, 1.90 euro.

Baking soda (NaHCO₃)
Verhoogt KH
Neutraal tot lichte pH-daling

Afbakken in de oven, 200 graden voor een uur en je krijgt,

Soda ash (Na₂CO₃)
Verhoogt KH
Verhoogt pH

Recept
2¼ cups soda ash
(≈ 470 gram natriumcarbonaat)
Aanvullen tot 1 gallon (3,8 L) RO/DI-water
👉 Voeg het poeder langzaam aan het water toe (niet andersom).
👉 Oplossing kan warm worden — dit is normaal.

Dosering
Richtlijn
10 mL per 100 L verhoogt alkaliniteit met ±0,5 dKH
Maximale veilige verhoging:
0,5–1,0 dKH per dag
Effect op pH: Soda ash verhoogt pH
Verwacht: +0,05 tot +0,15 pH per 0,5 dKH
Ideaal als je pH laag is (< 8,1)
Als je pH al hoog is (> 8,3) → gebruik liever baking soda (natriumbicarbonaat).

Laatst bewerkt:
Koop een pak baking soda bij de welbekende gruiter. 450 gram, 1.90 euro.
€4,22 per kilo en je moet het bakken.

Natriumcarbonaat in een 25 kilo zak:
~€3,90 per kilo, hoef je niet te bakken.

En ik raad ten zeerste af om advies over chemische zaken en berekeningen in te winnen bij ChatGPT, tenzij je er genoeg vanaf weet om het te kunnen controleren.

Van de genoemde 470 gram per 3,8 liter, verhoogd 10mL de KH van 100 Liter water met ruim 0,65 KH. Das aanzienlijk meer dan 0,5.
Dus stop ajb met het klakkeloos copy pasten uit chatbots.

Laatst bewerkt:

Hi, als we dan op centen kijken, er zijn webwinkels daar koop je foodgrade natriumbicarbonaat voor 35 euro per 25 kilo. Als je per bulk koopt, zal het nog goedkoper zijn.

Zelf gebruik ik het om te stralen van onderdelen, en koop het in 25 kilo verpakking.

Recept en dosering buiten beschouwing gehouden :)

En ik raad ten zeerste af om advies over chemische zaken en berekeningen in te winnen bij ChatGPT, tenzij je er genoeg vanaf weet om het te kunnen controleren.
Ben ik gedeeltelijk met je eens, ik denk dat ik met ChatGPT sneller een oplossing krijg aangezien mijn kennis in de chemie niet toereikend is.
Wel, had ik natuurlijk moeten controleren of de uitkomst klopte. In dit geval heb jij dat gedaan, met als resultaat dat het niet goed was.
Van de genoemde 470 gram per 3,8 liter, verhoogd 10mL de KH van 100 Liter water met ruim 0,65 KH. Das aanzienlijk meer dan 0,5.
Dus stop ajb met het klakkeloos copy pasten uit chatbots.
Ik heb dit gegeven in een excel sheet gezet, zou jij daar eens de tijd voor willen nemen of dit dan wel klopt.
Ik denk niet dat het aan te raden is om de excel hier te posten, ik stuur hem je prive
Vrijblijvend om er naar te kijken of het klopt, zodat ik hem in de toekomst veilig kan gebruiken.

Gr Edwin

Ben ik gedeeltelijk met je eens, ik denk dat ik met ChatGPT sneller een oplossing krijg aangezien mijn kennis in de chemie niet toereikend is.
Wel, had ik natuurlijk moeten controleren of de uitkomst klopte. In dit geval heb jij dat gedaan, met als resultaat dat het niet goed was.

Ik heb dit gegeven in een excel sheet gezet, zou jij daar eens de tijd voor willen nemen of dit dan wel klopt.
Ik denk niet dat het aan te raden is om de excel hier te posten, ik stuur hem je prive
Vrijblijvend om er naar te kijken of het klopt, zodat ik hem in de toekomst veilig kan gebruiken.

Gr Edwin
ChatGPT is niet sneller, dat is een illusie.
Het is geen kennisbank, het is een tekstgenerator. Het weet niet of het klopt wat het zegt. Het lijkt alleen intelligent, het is het niet.
Het is een prima tool om teksten mee te genereren, die je vervolgens zelf redigeert. Daar is het voor bedoeld.

Of ik de tijd wil nemen om je excel te controleren? Nee, dat wil ik niet.
Ik ben van mening dat als je volledig wilt doe-het-zelven, je ook zelf de kennis moet hebben (of leren) om te begrijpen wat je doet. Het leven van jouw dieren is daarvan afhankelijk en dat is jouw verantwoordelijkheid.
Als je weet wat een mol is en hoe te rekenen met concentraties en mol(massa's) kom je al een heel eind, verder is het voor het overgrote deel kennis van zuur-basen reacties wat je nodig hebt. Valt best mee.

Wil je die kennis niet vergaren en gewoon een recept volgen, dan staan er op Reef2Reef meerdere geschikte opties:

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan