Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De Triton Methode

Dan nog een vraag over deze methode. Ik heb inmiddels 1 en ander gelezen over de triton methode maar blijft met een paar vragen zitten.

Je hebt 4 standaard toevoegingen (3a en 3b afzonderlijk gerekend). In elk aquarium wordt altijd van elk vat dezelfde hoeveelheid toevoeging gebruikt. Als ik naar mijn eigen bak kijk de afgelopen jaren dan worden de elementen niet altijd gelijk gebruikt. Bij mij gaat de KH veel harder, de MG werd in het begin vrij veel gebruikt (nieuwe kalkalgen denk ik), later minder. Hoe vangt de Triton methode dit op?
Ik zie bijvoorbeeld dat mensen waarden op pijl trekken met specifieke extra toevoegingen na een Triton analyse. Stel dat gebeurd een analyse daarop weer omdat dat specifieke element toevallig bovengemiddeld wordt gebruikt in jouw bak, krijg je dan niet de situatie dat je afzonderlijk toch nog behoorlijk aan het toevoegen bent?
In de dagelijkse praktijk stuur je op de KH. Stel de KH wordt steeds flink lager, maar bijvoorbeeld Ca niet, hoe voorkom je dan een overschot aan Ca?
Het enige wat ik kan bedenken is dat het wierenfilter ook de elementen enigszins balanceert, maar blijft het daarmee altijd in balans?

Ben erg benieuwd!

Overigens vond ik het best lastig om veel informatie te vinden over deze methode. Is er ergens een uitgebreid document in het Nederlands of Engels te vinden? Ik vond wel een soort starthandleiding maar daar werd niet zo gek veel uitgelegd.

Waar halen jullie de toevoegingen vandaan? Moet ik dan eerst alleen de 4 base-elementen aanschaffen en een (of een paar) test sets om op te sturen? Op basis van de uitslag kan ik eventueel specifieke toevoegingen bijhalen?

Alvast bedankt voor de reacties!

Nu een week bezig met de Triton methode mijn kh was vanmorgen 8.
Iemand nog tips wat ik nu moet doen of moet meten.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dan nog een vraag over deze methode. Ik heb inmiddels 1 en ander gelezen over de triton methode maar blijft met een paar vragen zitten.

Je hebt 4 standaard toevoegingen (3a en 3b afzonderlijk gerekend). In elk aquarium wordt altijd van elk vat dezelfde hoeveelheid toevoeging gebruikt. Als ik naar mijn eigen bak kijk de afgelopen jaren dan worden de elementen niet altijd gelijk gebruikt. Bij mij gaat de KH veel harder, de MG werd in het begin vrij veel gebruikt (nieuwe kalkalgen denk ik), later minder.
Dat ligt aan de concentratie van de oplossingen die je hebt gebruikt.
Als je in het eerste vat 78 gr/l CaCl2 2H2O oplost en in het tweede vat 84 gr/l NaHCO3, dan zal de dosering uit beide gelijk zijn. Maar als je 200 gr/l in het eerste vat oplost en 100 gr/l in het tweede, dan lijkt het alsof de KH harder gaat omdat je dan aanzienlijk minder uit het eerste vat (Ca) t.o.v. het tweede vat moet doseren. (zie uitleg onder)

In de dagelijkse praktijk stuur je op de KH. Stel de KH wordt steeds flink lager, maar bijvoorbeeld Ca niet, hoe voorkom je dan een overschot aan Ca?
Dat scenario zal zelden tot niet voor kunnen komen omdat die twee 1:1 worden verbruikt ... 1meq/l : 20 mg/l (2,7 kH op 20 mg/l Ca)
Als de KH werkelijk wegzakt en het calcium ver onder die verhouding wordt verbruikt, dan is er iets heel vreemds aan de hand.
Minder of meer KH verbruik betekend automatisch minder of meer calcium verbruik.
Door bacteriële werking kan de KH iets afwijken, maar die afwijking is zeer gering en zal misschien pas na een aantal dagen meetbaar zijn .... (mocht de KH test dat verschil kunnen meten)

Dus ... als de oplossingen in dezelfde verhouding zijn gemixed als het verbruik (lees calcificatie proces) doseer je altijd dezelfde hoeveelheid uit beide vaatjes.

M.v.g Jimmy

Laatst bewerkt:
Hoi Jimmy,

In de praktijk merk ik wel wat anders. Heb in meerdere bakken geconstateerd dat het KH verbruik echt wel groter is als he CA verbruik. Als de koralen goed beginnen te trekken aan dat water zal de theorie wel redelijk gaan kloppen, maar zo heb ik het niet ervaren. Kan idd ook aan de nog onbalans van de bak liggen, maar heb dit vaker gezien.

Gr B

Hoi Jimmy,

In de praktijk merk ik wel wat anders. Heb in meerdere bakken geconstateerd dat het KH verbruik echt wel groter is als he CA verbruik. Als de koralen goed beginnen te trekken aan dat water zal de theorie wel redelijk gaan kloppen, maar zo heb ik het niet ervaren. Kan idd ook aan de nog onbalans van de bak liggen, maar heb dit vaker gezien.

Gr B
Als je bijvoorbeeld een bak hebt met relatief weinig steenkoraal tov veel vissen zul je merken dat de afbraak processen in de bak de verhouding KH:Calcium verbruik scheef gaat trekken. De geproduceerde zuren gaan een merkbare impact hebben op je KH, waardoor er relatief meer KH 'verbruikt' zal worden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Ja precies of een bak in de opstartfase. Maar hetzelfde geval is het met de dastaco. Op een gegeven moment moet je de dastaco terug draaien omdat anders het CA te hoog wordt, ook dat betekent dat je kh extra moet aanvullen los van de CA. Daar liggen waarschijnlijk dezelfde soort redenen aan ten grondslag. Maar het komt regelmatig voor dat je apart moet bijsturen anders loopt een waarde op.

Gr B

Als je bijvoorbeeld een bak hebt met relatief weinig steenkoraal tov veel vissen zul je merken dat de afbraak processen in de bak de verhouding KH:Calcium verbruik scheef gaat trekken. De geproduceerde zuren gaan een merkbare impact hebben op je KH, waardoor er relatief meer KH 'verbruikt' zal worden.

Hangt er natuurlijk vanaf hoe scheef de verhouding KH en CA getrokken wordt maar ik heb nog geen enkele negatieve gevolgen van een wat hogere CA kunnen ontdekken. Mijn CA staat al jaren op 500 (en soms zelf nog wel wat hoger) en mijn KH probeer ik op 7 a 8 te houden.

Ok Eric. Dat is goed om te weten. Bij mijn dastaco heb ik ook altijd de KH rond de 7.5 gehouden (natuurlijkste), maar soms liet ik de dastaco lager en doseerde ik KH poeders bij, omdat ik bang was dat mijn CA te hoog werd. Maar ik begrijp dat dit niet zo'n kwaad kan. Thanks for the info! Als de koralen eenmaal aan dat water trekken is het afgelopen natuurlijk. Dan gaat het goed hard.

Gr B

Hangt er natuurlijk vanaf hoe scheef de verhouding KH en CA getrokken wordt maar ik heb nog geen enkele negatieve gevolgen van een wat hogere CA kunnen ontdekken. Mijn CA staat al jaren op 500 (en soms zelf nog wel wat hoger) en mijn KH probeer ik op 7 a 8 te houden.

KH van 7,5 is perfect en dat is ook mijn streefwaarde. Hoewel ik vaak lees dat er een hogere KH wordt geadviseerd heb ik er nog nooit een voordeel in gezien.

Ok Eric. Dat is goed om te weten. Bij mijn dastaco heb ik ook altijd de KH rond de 7.5 gehouden (natuurlijkste), maar soms liet ik de dastaco lager en doseerde ik KH poeders bij, omdat ik bang was dat mijn CA te hoog werd. Maar ik begrijp dat dit niet zo'n kwaad kan. Thanks for the info! Als de koralen eenmaal aan dat water trekken is het afgelopen natuurlijk. Dan gaat het goed hard.

Gr B

Hoi Dennis,

Alhoewel ik vanaf start duidelijk de methode heb omschreven:), hier het support forum van Triton,

http://forum.triton.de/

gr Ray

Je hebt 4 standaard toevoegingen (3a en 3b afzonderlijk gerekend). In elk aquarium wordt altijd van elk vat dezelfde hoeveelheid toevoeging gebruikt. Als ik naar mijn eigen bak kijk de afgelopen jaren dan worden de elementen niet altijd gelijk gebruikt. Bij mij gaat de KH veel harder, de MG werd in het begin vrij veel gebruikt (nieuwe kalkalgen denk ik), later minder. Hoe vangt de Triton methode dit op?
Ik zie bijvoorbeeld dat mensen waarden op pijl trekken met specifieke extra toevoegingen na een Triton analyse. Stel dat gebeurd een analyse daarop weer omdat dat specifieke element toevallig bovengemiddeld wordt gebruikt in jouw bak, krijg je dan niet de situatie dat je afzonderlijk toch nog behoorlijk aan het toevoegen bent?
Het enige wat ik kan bedenken is dat het wierenfilter ook de elementen enigszins balanceert, maar blijft het daarmee altijd in balans?

Ben erg benieuwd!

Overigens vond ik het best lastig om veel informatie te vinden over deze methode. Is er ergens een uitgebreid document in het Nederlands of Engels te vinden? Ik vond wel een soort starthandleiding maar daar werd niet zo gek veel uitgelegd.

Waar halen jullie de toevoegingen vandaan? Moet ik dan eerst alleen de 4 base-elementen aanschaffen en een (of een paar) test sets om op te sturen? Op basis van de uitslag kan ik eventueel specifieke toevoegingen bijhalen?

Alvast bedankt voor de reacties!

---- update ----

Hoi,

Standaard elke 3e dag het zoutgehalte en KH meten,

Daarnaast in de beginfase het Ca en Mg meten.

gr Ray

Nu een week bezig met de Triton methode mijn kh was vanmorgen 8.
Iemand nog tips wat ik nu moet doen of moet meten.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Zuren - in welke vorm dan ook - hebben uiteraard een impact, maar dat is toch ook de bijkomende taak van de KH die dan als buffer dient om de pH niet onderuit te laten zakken :rolleyes::confused: Alleen valt dit fenomeen niet onder het KH verbruik, want als er weer een base wordt toegevoegd, of de zuren onttrokken worden, zal het geheel weer terug in balans komen.
Het verbruik van de (bi)carbonaten ligt voor 99 % aan het calcium en magnesium verbruik. (of door neerslag, maar ook dat gebeurt in dezelfde eerder genoemde verhouding)

De "scheve" KH verhoudingen t.o.v. het calcium kunnen dan alleen ontstaan als er relatief veel magnesium wordt verbruikt.

· Voor 0,5 mmol calciumcarbonaat is nodig; 0,5 mmol Ca[SUP]2+[/SUP] (20mg) en 1 mmol HCO[SUB]3[/SUB] (61mg)
· Er is 0,357 mmol/l HCO[SUB]3[/SUB] nodig om de KH met 1 punt te verhogen, 0,357 x 61 = 21,78 mg/l.
· Een verbruik van 20 mg/l calcium heeft een daling van 61/21,78 = 2,8 KH tot gevolg.

· Voor 0,5 mmol magnesiumcarbonaat is nodig; 0,5 mmol Mg[SUP]2+ [/SUP](12,15 mg) en 1 mmol HCO[SUB]3[/SUB]
· Een verbruik van 12,15 mg/l magnesium heeft dus een daling van 2,8 KH (1meq/l) tot gevolg.

Zou je dus een verbruik hebben van 20 mg/l calcium en een verbruik van 12,15 mg/l magnesium, dan daalt de KH met 5,6 punten.
En dan krijg je een behoorlijk scheef beeld van het KH verbruik t.o.v. het calcium ;)

Laatst bewerkt:
KH buffer dient idd om de pH in stand te houden. Idd nadat een zuur is vrijgekomen zal je pH direkt herstellen door de bufferende werking van de KH, maar nadien is je KH gezakt aangezien er een HCO3- of CO3/2- een H+ heeft moeten binden waardoor deze waarde dus zakt. In hoeverre dit significant is zal per bak en per fase waar de bak inzit verschillen. Het magnesium verbruik (met name bij sterke kalkalgen groei) speelt zeker ook een rol in t KH verval

Daaruit blijkt ook dat het "zuur/KH effect" alleen geldt voor aquariums met een hoog nitraat gehalte ...
RHF heeft het over 50 mg/l waarbij de bicarbonaten verdwijnen door waterwissels uit voornamelijk fish-only aquariums
en dan nog is die daling maar een kleine 4,5 KH per jaar bij 10 waterwissels van 20%.

Een mooi artikel overigens.

Dank je Dennis. Interessant artikel.

Gr B

http://reefkeeping.com/issues/2004-12/rhf/index.php
Hier nog een leuk artikel voor de lezers onder ons. Hier wordt uitgelegd wat de verschillende oorzaken kunnen zijn van het 'niet in balans zijn' van KH en calcium verbruik

---- update ----

Hoi,

Ik snap wat je schrijft, maar mijn MG zakt nauwelijks (in het genoemde voorbeeld), mijn CA zakt nauwelijks en mijn KH zakt 1 punt per dag (24 uur tussen de metingen). Dit was wel inderdaad in de opstart fase. Dus mijn vergelijk is niet zuiver te noemen. Maar het komt wel voor zonder dat er druk staat op de CA en MG parameters. En dat vaker gezien mijn ervaring.

Fijne discussie, hier leren we van. Thanks.

Greetz B

Daaruit blijkt ook dat het "zuur/KH effect" alleen geldt voor aquariums met een hoog nitraat gehalte ...
RHF heeft het over 50 mg/l waarbij de bicarbonaten verdwijnen door waterwissels uit voornamelijk fish-only aquariums
en dan nog is die daling maar een kleine 4,5 KH per jaar bij 10 waterwissels van 20%.

Ja leuk artikel he.
Het gaat dus om de productie van een H+ bij nitrificatie waarbij geen dentrificatie plaatsvind. De KH zakt dus ten eerste daardoor. En ten tweede t door jouw genoemde effect van waterwissel.
In bakken die in balans zijn is dit effect (muv de waterwissel) te verwaarlozen omdat er bij denitrificatie weer evenveel HCO3- onstaat als dat er bij nitrificatie verdwijnt.
Is wel interessant. Een stijging van 50 ppm nitraat zou zomaar je kh 2.3 graad kunnen laten zakken

Leerzaam!

Fijne avond mannen!

Ja leuk artikel he.
Het gaat dus om de productie van een H+ bij nitrificatie waarbij geen dentrificatie plaatsvind. De KH zakt dus ten eerste daardoor. En ten tweede t door jouw genoemde effect van waterwissel.
In bakken die in balans zijn is dit effect (muv de waterwissel) te verwaarlozen omdat er bij denitrificatie weer evenveel HCO3- onstaat als dat er bij nitrificatie verdwijnt.
Is wel interessant. Een stijging van 50 ppm nitraat zou zomaar je kh 2.3 graad kunnen laten zakken

Back
Bovenaan