Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De Triton Methode

Op de verpakking van de nr 3 elementen lees ik dat ik aan 8 liter water eerst 3a moet toevoegen, daarna 3b daaraan moet toevoegen.
Op het triton forum lees ik echter dat ik 3a in 9 liter moet oplossen en 3b ook in 9 liter water moet oplossen. Hoe moet ik dit doen?

Ik wil ze sowieso apart doseren, maar moet het samen nu 10 of 20 liter worden.

Stel ik voeg 100ml 1 en 100ml 2 toe, dan neem ik aan dat ik 50ml 3a en 50ml 3b moet toevoegen, klopt dat?

Ik heb zelf 3a op 9 liter gedaan en 3b ook op 9 liter want doseer ook apart

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Omdat 3a en 3b samen in 1 jerrycan kunnen gaan reageren op elkaar dus is niet verstandig om te doen en omdat ik toch een 4 kanaals doseerpomp heb is het ideaal zo

3a en 3b reageren niet met elkaar maar kunnen kristalliseren bij lage temperatuur.

Ik doseer ze gewoon uit 1 jerrycan (totale oplossing 10 liter).

Wanneer je apart doseert moeten alle oplossingen gelijk in hoeveelheid zijn (10liter) en van alles gelijke hoeveelheden doseren.

Hoe weet je wanneer je test is aangekomen en behandeld?
Want ik kan volgens mij nog niets vinden op de site....

Gr, Michael

Je krijgt een mailtje.

Groet,
Frode

Mag ik zeoliet of zeovit gebruiken samen met triton graag n reactie

Hoi,

Dit mag niet!!!

gr Ray

---- update ----

Omdat 3a en 3b samen in 1 jerrycan kunnen gaan reageren op elkaar dus is niet verstandig om te doen en omdat ik toch een 4 kanaals doseerpomp heb is het ideaal zo

Het komt regelmatig voor dat er berichten zijn over het optreden van kristalvorming.

Hier heb ik zelf geen ervaring mee, koel en donker bewaren, regelmatig goed schudden, en uit kleine flessen doseren.

Zelf meng ik elementz 3a en 3b samen aan met 8 liter osmose. Ik heb 3 flesjes, elk van een liter en hieruit wordt er gedoseerd.
Op die manier voor kom je kristalvorming:)

gr Ray

Vraagje, morgen ga ik voor het eerst aanmaken en starten met triton base elements. Moet het altijd in ze geheel aangemaakt worden of kan je afmeten en zoveel ml van elk nemen en in verhouding water? Voordeel lijkt mij dat ik dan niet heel lang de gemixte vloeistoffen heb staan, ik gebruik denk ik niet zoveel op een 250 liter bak. Andere vraag moet ik eerst de kh omhoog brengen met een andere fles van triton voordat ik de basis elementen ga doseren?

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

Hoi,

Ik adviseer je om ze helemaal aan te maken, koel en donker zijn de elementz tot 5 jaren houdbaar.

Aan de hand van de bezetting zal je rond de 100ml per dag van elke elementz gaan toedienen in de toekomst

Startdosering meteen verdubbelen

KH kun je met C03 verhogen, altijd handig om op voorraad te hebben
222150577.jpg

Wanneer je KH waarde tussen de 7 en 8 is, prima

In het begin elke dag het KH meten om je verbruik vast te stellen

gr Ray

Roy,

Gebruik je nog steeds de JMB boven je wierenbak? Merk je nu eigenlijk veel verschil met je gewone spaarlamp? Hoe zit het met de frequenties van de lamp? Groeien alle algen er goed onder of merk je ergens toch dat bepaalde soorten het minder doen?

Ik heb me even bezig gehouden om het hele topic door te nemen, en dat was wel wat! Maar ik ga binnenkort mijn nieuwe bak ook opstarten en dan volgens de triton methode verder runnen. Ik kijk er alvast naar uit om eraan te beginnen als ik de goede verhalen hoor en lees.

Wanneer komen trouwens de overzichtfoto's van je aquarium? Die zou ik nu, na 2,5 jaar triton, wel eens willen zien! ;)

Hoi Maarten,

Ik ben tevreden over de led verlichting, de algen groeien goed! Ik zie je woont in Aachen ( Aken ) dus net 10 km van mij vandaan, kom gewoon even langs. foto's staan in mijn dagboek. ik zal er binnenkort nog een aantal plaatsen

groet Ray

Roy,

Gebruik je nog steeds de JMB boven je wierenbak? Merk je nu eigenlijk veel verschil met je gewone spaarlamp? Hoe zit het met de frequenties van de lamp? Groeien alle algen er goed onder of merk je ergens toch dat bepaalde soorten het minder doen?

Ik heb me even bezig gehouden om het hele topic door te nemen, en dat was wel wat! Maar ik ga binnenkort mijn nieuwe bak ook opstarten en dan volgens de triton methode verder runnen. Ik kijk er alvast naar uit om eraan te beginnen als ik de goede verhalen hoor en lees.

Wanneer komen trouwens de overzichtfoto's van je aquarium? Die zou ik nu, na 2,5 jaar triton, wel eens willen zien! ;)

Aah leuk om te horen. Ik was er zelf nog niet over uit welke lamp ik nou net zou gebruiken voor het refugium maar als jij er goede ervaring mee hebt dan is voor mij de keuze gemaakt.

Bijna goed, ik woon(de) in Alken bij Hasselt maar ben sinds kort verhuisd naar Brugge. Mijn aquarium staat momenteel wel nog in Alken maar vanaf dat de verhuis rond is start ik met triton!

Echt leuk om je triton uiteenzetting hier te kunnen lezen! Heeft me echt overtuigd om er ook mee te beginnen! Toch wil ik gerust eens langskomen om alles ook eens in de praktijk te bekijken! Lijkt me leuk!

Komen er trouwens nog foto's van hoe je aquarium er nu bij staat? Ik ben alvast benieuwd! ;)

Hoi Maarten,

Ik ben tevreden over de led verlichting, de algen groeien goed! Ik zie je woont in Aachen ( Aken ) dus net 10 km van mij vandaan, kom gewoon even langs. foto's staan in mijn dagboek. ik zal er binnenkort nog een aantal plaatsen

groet Ray

Als je met die JMB-balkjes wil gaan werken: je hebt er aardig wat nodig. Ik had zo'n balkje boven mijn wierenfilter. De eerste maanden groeiden de wieren best aardig, maar dat werd minder en minder. Ik oogstte zo'n 80 gram (uitlekgewicht) per 6-8 weken. De groei was dus maximaal 1,9 gram per dag. Nu heb ik toevallig gisteren weer geoogst: 280 gram in 16 dagen. 17,5 gram groei per dag! Fosfaatfilter is sinds de wissel van verlichting ook niet meer nodig.

Ik verlichtte destijds met 9 watt, nu met 50. Als ik dat vergelijk:
groeirendement JMB: 1,9 / 9 is 0,21 gram groei per dag per watt
groeirendement Illumagic Blaze: 17,5 / 50 is 0,35 gram groei per dag per watt.

Oordeel zelf. De wit/blauwe Blaze presteert bijna 2 x beter dan de JMB...

Hey Tanne,

Ik heb het even opgezocht hier maar ik vind bitterweinig informatie terug over die Illumagic Blaze. Hoe ben je er in de eerste plaats aan geraakt? :p Het lijkt me wel een redelijk prijzig armatuurtje.

Ik weet nu niet hoeveel JMB balkjes Roy heeft draaien boven zijn wierenfilter maar ik dacht enkel eentje. Stel dat ik bemerk dat de groei zou tegenvallen, dan kan ik nog steeds een balkje erbij hangen hé. Ik denk dat dat uiteindelijk goedkoper gaat zijn.. Ik wou beginnen met 2 balkjes op mijn wierenfilter die straks normaal gezien een 30 x 42 x 24 zal afmeten.

Of ik nu wel of niet een fosfaatfilter moet inzetten, dat vind ik nu niet zo'n groot probleem. :rolleyes:

Als je met die JMB-balkjes wil gaan werken: je hebt er aardig wat nodig. Ik had zo'n balkje boven mijn wierenfilter. De eerste maanden groeiden de wieren best aardig, maar dat werd minder en minder. Ik oogstte zo'n 80 gram (uitlekgewicht) per 6-8 weken. De groei was dus maximaal 1,9 gram per dag. Nu heb ik toevallig gisteren weer geoogst: 280 gram in 16 dagen. 17,5 gram groei per dag! Fosfaatfilter is sinds de wissel van verlichting ook niet meer nodig.

Tanne,
meten is weten, goed gedaan dus met je uitlek gewicht....vraag is natuurlijk hoe nauwkeurig ben je op die manier.
Maar goed dat maakt niet zoveel uit, feit is wel dat je een duidelijke groei zag.
Vraag, heb je de fosfaatkiller voor of na de lampenwissel uit gezet?

Leuk PDF bestandje, gewoon om iets meer te lezen.
Detail, groene wieren gebruiken vooral blauw en rood licht, de hoeveelheid lichtbehoefte is verschillend.
https://www.ecn.nl/docs/library/report/2005/c05008.pdf

Hier groeien de wieren zeer goed onder Ledspots van de Chinezen. 21watt per spot,rood en blauw (groeilamp dus). €8 per lamp,verzending inbegrepen. :).Er hangen er hier 3 boven.Alleen de eerste maand bij opstart over PO4 absorber gedraaid,nu al 6 maanden zonder (PO4 0,0061MG/L).

20160608_122827.jpg20160608_122836.jpg20160608_122807.jpg

Grtz Denis.

sedert ik mijn wierenfilter weer heb opgestart heb ik rowaphos kunnen stoppen

Back
Bovenaan