Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De Triton Methode

Mg is 1480 ca 780 gemeten met red sea kh gemeten met salifert 12,1

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

Heb je werkelijk een Ca waarde van 780ppm in je aquarium? Lijkt me dat er met dergelijk hoge waarden van alles gaat neerslaan. Als je dan, bewust of onbewust, toch kH naar boven blijft sturen, zal dat weinig effectief zijn en zal dat flesje snel leeg zijn...

Heb je werkelijk een Ca waarde van 780ppm in je aquarium? Lijkt me dat er met dergelijk hoge waarden van alles gaat neerslaan. Als je dan toch kH naar boven blijft sturen, zal dat weinig effectief zijn en zal dat flesje snel leeg zijn...

Ik heb op t moment alles uit staan van de doseer pompen.
Met red sea getest moet je 1 ml reagent toevoegen druppels gewijs tot de kleur verandert er is meer als 1 ml bij gegaan

Beetje off topic misschien ik weet het niet al staat het wel in verband met t probleem dat ik heb:

Voor het doseren gebruik ik de grotech tec4 ng aanbevolen door diverse mensen ivm makkelijk in te stellen etc qua techniek heb ik op de led verlichting na en de opbouw in de bak na alles het zelfde
Nou viel mij op en daar heb ik t gister met ray ook over gehad er zit verschil in in het doseren ik heb kannen van 10 liter staan achter mijn doseer pomp die lopen traps gewijs mengsel 1 gaat sneller leeg als mengsel 2 en mengsel 3. op beide bakken.

Nou heb ik gister bij de bak waar t onbalans heerst het doseer apparaat uit getrokken en het geen wat gedoseerd word in lege schone flesjes laten lopen 24 uur in gesteld op 50 ml net was ik nieuwsgierig dus even gekeken of ik verschil zag tussen de 3 mengsels ( ik heb expres de mengsels gebruikt ivm de dikte e.d) maar nu zag ik geen verschil.

Toevallig mensen die ook bekend zijn met dit verschil gebeuren ?

Beetje off topic misschien ik weet het niet al staat het wel in verband met t probleem dat ik heb:

Voor het doseren gebruik ik de grotech tec4 ng aanbevolen door diverse mensen ivm makkelijk in te stellen etc qua techniek heb ik op de led verlichting na en de opbouw in de bak na alles het zelfde
Nou viel mij op en daar heb ik t gister met ray ook over gehad er zit verschil in in het doseren ik heb kannen van 10 liter staan achter mijn doseer pomp die lopen traps gewijs mengsel 1 gaat sneller leeg als mengsel 2 en mengsel 3. op beide bakken.

Nou heb ik gister bij de bak waar t onbalans heerst het doseer apparaat uit getrokken en het geen wat gedoseerd word in lege schone flesjes laten lopen 24 uur in gesteld op 50 ml net was ik nieuwsgierig dus even gekeken of ik verschil zag tussen de 3 mengsels ( ik heb expres de mengsels gebruikt ivm de dikte e.d) maar nu zag ik geen verschil.

Toevallig mensen die ook bekend zijn met dit verschil gebeuren ?

48 uur mijn doseer apparaat met substantie 1 2 en 3 a + b laten draaien in 3 lege schone flesjes uitkomst in gesteld op 50 ml op 24 uur

nr 1 = 110ml
nr 2 = 109ml
nr 3 = 112ml

Hoi Martijn,

Nu zie je dat ook de "betere" doseerunits ook een afwijking hebben.

Ik ben wel van mening dat deze afwijking is te verwaarlozen.

Maar de vraag is hier of dit wel of niet invloed heeft op de huidige waarden.

In jou case heb je de luxe om dit bij het andere systeem met dezelfde doseerunit ook te testen:rolleyes:

ben benieuwd

gr Ray

48 uur mijn doseer apparaat met substantie 1 2 en 3 a + b laten draaien in 3 lege schone flesjes uitkomst in gesteld op 50 ml op 24 uur

nr 1 = 110ml
nr 2 = 109ml
nr 3 = 112ml

Hoi Martijn,

Nu zie je dat ook de "betere" doseerunits ook een afwijking hebben.

Ik ben wel van mening dat deze afwijking is te verwaarlozen.

Maar de vraag is hier of dit wel of niet invloed heeft op de huidige waarden.

In jou case heb je de luxe om dit bij het andere systeem met dezelfde doseerunit ook te testen:rolleyes:

ben benieuwd

gr Ray

Ik ga dit inderdaad op mijn andere bak ook testen ik hou je op de hoogte

Je mag en kan ze beide geloven ;)

De Triton test meet het in µg/l en de Seratest in mg/l
Als de Sera test een uitslag van 0,1 mg/l zou opleveren, dan zou dat bij Triton een uitslag van 100 µg/l betekenen.
Triton geeft nu 5 µg/l aan, en dat zou 0,005 mg/l voor Sera betekenen en dat kan de test niet detecteren :rolleyes:

M.v.g. Jimmy

Het valt wel op dat veel mensen te veel Cu hebben bij de triton test.

Ik ben erg druk om me in te lezen in de Triton methode. De eerste test heb ik al opgestuurd. Kan iemand mij vertellen wat nu de beste en slimste vervolg zou zijn. Morgen kijken voor een wieren lamp en wieren. En gelijk de Triton base halen. Hopelijk kan iemand mij op weg helpen want ik lees zo veel verhalen zie door de bomen het bos niet meer.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik ben erg druk om me in te lezen in de Triton methode. De eerste test heb ik al opgestuurd. Kan iemand mij vertellen wat nu de beste en slimste vervolg zou zijn. Morgen kijken voor een wieren lamp en wieren. En gelijk de Triton base halen. Hopelijk kan iemand mij op weg helpen want ik lees zo veel verhalen zie door de bomen het bos niet meer.

- wacht je resultaten af
- installeer het wierenfilter
- breng de waterwaarden op peil als je de resultaten hebt. zorg dat je KH 7 of 8 is
- sluit de flessen Trace Base aan aan de doseerpomp. Alle kanalen even veel, startdosering dagelijks 10 ml per 100 L water per dag. Tip: gebruik vier jerrycans en meng 3a en 3b niet.
- meet dagelijks de KH en stuur bij door bij dalende KH meer toe te voegen (elk kanaal evenveel) en bij stijgende KH minder.
- als je eenmaal een balans hebt gevonden (stabiele KH) kun je de interval voor het meten van de KH naar beneden bij stellen, uiteindelijk minstens 1 x per week
- stuur na een maand een sample op naar Triton om eventueel bij te stellen.
- heb je ook hier een balans gevonden elke 3 maanden een sample opsturen
- bij groot verbruik van de 'Elementz' kan het zoutgehalte stijgen. Houd dat in de gaten.

Als je het eenmaal door hebt is het echt kinderlijk simpel, bijna teleurstellend simpel. Mijn bak draait er inmiddels alweer bijna een jaar op en ik ben nog altijd tevreden :)

Op www.triton.de kun je natuurlijk nog veel meer informatie vinden:)

0493efba305125e7908384875c17fb7b.jpg

0451877c2aeed1d15566374c5210791c.jpg

Ee Zijn zware metalen geconstateerd ik heb al detox gekocht. Maar kan iemand mij adviseer. Hoeveel en hoelang ik het moet gebruiken. Aquarium is 400 liter netto

Ee Zijn zware metalen geconstateerd ik heb al detox gekocht. Maar kan iemand mij adviseer. Hoeveel en hoelang ik het moet gebruiken. Aquarium is 400 liter netto

Triton geeft adviezen bij verhoogde waarden. Kan je vinden op hun site. Detox bij koper en de om de andere parameters in orde te brengen welke bij jou rood zijn, wordt meestal een waterverversing geadviseerd.

Kijk hier eens:
http://www.triton-lab.de/en/downloads/

Gebruiksaanwijzing Detox:
* Actieve kool verwijderen

* 3ml Triton Detox per 100l bruto aquarium volume toedienen.
* Aquariumwater kan tijdelijk een onschadelijke bruine kleur krijgen
* Na 3 dagen, doe een 15% waterwissel & actieve kool inzetten

Laatst bewerkt:
De detox ligt al klaar dus gaat vanavond in het aquarium.

Ik heb een vraag moet ik perse Triton zout gebruiken of mag het ook met mijn bestaande zout verversen.

En adviseren jullie Triton Carbon of mag dat ook een ander soort zijn.

Ik zou dat beetje koper even laten voor wat het is, dit is geen extreme waarde en hebben we al vaker hier voorbij zien bij Triton testen.

Ik zou het fosfaat aanpakken ! Los van de afwijking die Triton wellicht wel of niet heeft is een waarde van 0,188ppm echt mega hoog en dodelijk voor vrijwel alle koralen op langere termijn, en zo heel lang zal die termijn niet zijn.

Had net na de test al een grote wissel gedaan en fosfaat killer ingezet. Ik ga hem straks weer meten.
Denk dat de waarde wel anders zal zijn dan.

Iemand nog meer tips aan de hand van de Triton test.

Kan ik al beginnen met de Triton base of nog even wachten.

Back
Bovenaan