Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De Triton Methode

Bij mijn bezoek bij Triton heb ik toch meerdere certificering gezien die heel wat euro kosten vertelde Eshan.

Ik ben er nu bijna twee maanden met Triton bezig en ben er happy mee daar gaat het toch om in onze hobby een bak waar je plezier van hebt.

Ook ik ben overtuigd dat er meerde wegen zijn naar een goed resultaat/Bak kijk naar MartinV en Tanne en andere bakken op het forum die er prima uit zien:biggrin:

[h=2]Just my 2 cents... :biggrin:[/h]

Bij mijn bezoek bij Triton heb ik toch meerdere certificering gezien die heel wat euro kosten vertelde Eshan.

Ik ben er nu bijna twee maanden met Triton bezig en ben er happy mee daar gaat het toch om in onze hobby een bak waar je plezier van hebt.

Ook ik ben overtuigd dat er meerde wegen zijn naar een goed resultaat/Bak kijk naar MartinV en Tanne en andere bakken op het forum die er prima uit zien:biggrin:

[h=2]Just my 2 cents... :biggrin:[/h]

Helemaal gelijk heb je. En als het echt zo simpel is als wekelijks de kH meten en eens in de drie maanden een flesje water naar Triton sturen ... En de kosten zijn voor jezelf te verantwoorden...dan lijkt het me een prima methode.

Maar heeft hij ook uitgelegd hoe hij het zoveel goedkoper kan doen dan andere gecertificeerde labs? Dekt hij de kosten op een andere manier ? De prijs voor de elementen bijvoorbeeld...zou logisch zijn ...

Helemaal gelijk heb je. En als het echt zo simpel is als wekelijks de kH meten en eens in de drie maanden een flesje water naar Triton sturen ... En de kosten zijn voor jezelf te verantwoorden...dan lijkt het me een prima methode.

Maar heeft hij ook uitgelegd hoe hij het zoveel goedkoper kan doen dan andere gecertificeerde labs? Dekt hij de kosten op een andere manier ? De prijs voor de elementen bijvoorbeeld...zou logisch zijn ...

Hij houd de kosten in de perken doordat zijn apparatuur is afgesteld op zeewater waar een gewoon lab dit voor die ene meting moet doen en de manier van instellen bijvoorbeeld een ca waarde van 420 is ruim voldoende dit hoeft niet 3 cijfers achter de komma en dit geld natuurlijk voor meerdere waarde.
De lage waarde wil je met waarde achter de komma weten dus die zijn dan zuiverder ingesteld wat dus de meting uiteindelijk duurder maakt.
En niet geheel onbelangrijk de snelheid van de meting zorgt ervoor dat hij veel metingen kan doen hoe snel en hoe veel weet ik niet meer maar heeft hij wel verteld toen ik daar was.

Triton heeft een goed onderbouwd verhaal met mooie resultaten of het DE methode is dat ligt aan de aquariaan wat die wil en hoe die het wil.
Wel heeft hij een methode neergezet waardoor iedereen een aquarium kan houden met "perfecte" waterwaarde ook degene die niet willen en of kunnen meten.
Het mooiste vind ik persoonlijk dat de hobby door zijn onderzoek toegangkelijker en verder vooruit komt.
Hij weet bepaalde onbekende stoffen een waarde te geven met wat het doet in het aquarium of zijn ontdekking van de pollen in de lucht die in het aquarium komen en wat er gebeurd.

Zelf gebruik ik de methode niet ik gebruik een ATS waar Ehsan ook erg in geintreseerd was.

Groet
Eric Jan

Wel heeft hij een methode neergezet waardoor iedereen een aquarium kan houden met "perfecte" waterwaarde ook degene die niet willen en of kunnen meten.

Groet
Eric Jan

Als je elke maand 35 euro aan een test uit wil geven, dan zou je idd de "perfecte" waterwaardes kunnen krijgen. Maar hoe relevant is perfectie? Hoe relevant zijn alle waardes? Er zijn bakken hier op het forum en andere forums die het met minder "perfecte" waardes geweldige resultaten weten neer te zetten. Het enigste waar zij veelal op sturen zijn CA, KH, MG middels balling of kalkreactor met zo nu en dan een waterwisseltje...

En hoe zit het momenteel met de gebruikers, hoe stabiel zijn hun waardes dan? Volgens mij net zo stabiel als iemand die enkel met salifert, jbl of red sea meet en werkt met balling of een kalkreactor. En hoe zit het met het resultaat? Ja, enkel de bak van Eshan zelf, gek hé, als hij zelf elke dag van de week kan meten en sturen :rolleyes:

Begrijp me goed, er is niets mis met de methode of het uitgangspunt. Alleen het streven naar "perfectie" is eigenlijk niet haalbaar en zeker niet betaalbaar voor starters en de gemiddelde aquariaan. Dit is vooralsnog alleen weggelegd voor de elite. Dat is het probleem...

Triton bied in mijn ogen een prima dienst aan met zijn metingen. Hiermee kan je toetsen hoe je er voor staat, maar ook problemen die met normale testjes niet uit te halen zijn zouden kunnen worden uitgelicht.

Of je moet kiezen voor hun elementez als toevoeging is iets wat je zelf moet bestuderen. Gemak vs kosten vs resultaat kunnen een doorslag geven voor jou situatie

Als aquariaan zal je toch zelf je gezonde verstand moeten gebruiken en je niet blind staren op een methode. Tenslotte is het de hand van de meester die de kunst maakt. Het gereeedshap is een een goeie hulpmiddel.

Zoveel mensen zoveel wensen. Pas de methode toe die voor jou een toegevoegde waarde heeft. Dat is voor een ieder anders.

greetings, GlennF

Kennis is vooruitgang.
Door kennis zijn we geraakt tot het niveau van vandaag.
Door meer te weten te komen, gaan we nooit achteruit, maar vooruit naar het niveau van morgen.
Steeds meer tools komen ons ter beschikking om die kennis uit te breiden en dit tot in het kleinste hoekje.

Perfectie bereik je als je weet wat er in je systeem terecht komt, wat er al in zit en wat er ook verdwijnt.
Zonder terugkoppeling verkrijg men nooit een stabiliteit, maar een tijdelijk evenwicht tot de volgende storing die men al dan niet zelf veroorzaakt.

De natuur heeft een grote voorsprong op onze aquaria, doordat de enorme watermassa voor een zeer grote en redelijk langdurige stabiliserende buffer kan zorgen .
Die langdurige stabiliserende buffer kunnen we nu eindelijk herschalen naar onze aquaria, doordat we nu kunnen weten wat we effectief aan het systeem toe voegen, en in welke mate dankzij deze terugkoppeling.

ps:
Ik ga naar een dokter die meer kan meten dan enkel mijn temperatuur, gewicht en lengte, ook al heeft deze eerste al veel goede resultaten geboekt.
Ik zie bv ook veel heil in het DNA onderzoek, waarbij meer en meer menselijke ziektes begrepen en ontrafeld worden.
Ik kijk echt niet achteruit, maar heb de blik steeds op de toekomst.

Laatst bewerkt:
Als je elke maand 35 euro aan een test uit wil geven, dan zou je idd de "perfecte" waterwaardes kunnen krijgen. Maar hoe relevant is perfectie? Hoe relevant zijn alle waardes? Er zijn bakken hier op het forum en andere forums die het met minder "perfecte" waardes geweldige resultaten weten neer te zetten. Het enigste waar zij veelal op sturen zijn CA, KH, MG middels balling of kalkreactor met zo nu en dan een waterwisseltje...

En hoe zit het momenteel met de gebruikers, hoe stabiel zijn hun waardes dan? Volgens mij net zo stabiel als iemand die enkel met salifert, jbl of red sea meet en werkt met balling of een kalkreactor. En hoe zit het met het resultaat? Ja, enkel de bak van Eshan zelf, gek hé, als hij zelf elke dag van de week kan meten en sturen :rolleyes:

Begrijp me goed, er is niets mis met de methode of het uitgangspunt. Alleen het streven naar "perfectie" is eigenlijk niet haalbaar en zeker niet betaalbaar voor starters en de gemiddelde aquariaan. Dit is vooralsnog alleen weggelegd voor de elite. Dat is het probleem...

Hey Frank,

Uit eigen ervaring kan ik nu na geruime tijd draaien op deze methode vertellen dat het voor een startende aquariaan vele malen makkelijker is om via deze methode de hobby uit te oefenen. Dit om verschillende redenen.

1. KH en zoutgehalte meten.
Toen ik startte met deze hobby werd mij door winkeliers een koffer vol tests aangesmeerd, dit koste al een behoorlijk geld, hier komt ook nog bij dat je als starter moet leren meten en ik hier de nodige fouten ook heb gemaakt.

2. Zelf zout aanmaken als beginner vormt ook vaak voor afwijkingen. het KH gehalte in het zout ligt vaak rond de 12. enz. De kosten van het zout zijn nu ook niet bepaald gering, en de tijd die erin gaat zitten.

3. Aanschaf van reactors zijn vaak grote investeringen, en het gebruik hiervan ( als beginneling zowel gevorderd ) niet geheel zonder risico.

4. De algen die een hoop nitraten en fosfaten eruit halen, hierdoor geen aanschaf van wervelbed filters incl medium ( bio pellets ) aanschaf Nopox etc. Ook hier weer zijn er behoorlijke kosten.

5. de zuiverheid van de zouten ( voor de oplossingen ) wordt nauwkeurig gemeten. In de elementz zitten tevens de sporenelementen.
Voor een starter die niets van chemie weet vormt balling al een serieus probleem.

6. m.b.t. de metingen: Na 3 en 9 maanden opstart en gebruik van de Elementz een HPLC meting ( €22,- ) en 1 keer per jaar een uitgebreide meting ( €35,- ) vindt ik persoonlijk voldoende.

Alles bij elkaar is dit toch een methode die voor een beginner zowel gevorderden aangenamer en veiliger is, minder werk, ergernis en onnodige kosten.

Ik zeg niet dat het DE methode is:p

gr Ray

Hoi Frode,

Uitleg wordt al gegeven in het topic Tritonlab, de eeuwige discussie of de metingen wel kloppen en of de metingen wel juist worden uitgevoerd, of de apparatuur voldoet om de metingen uit te voeren etc. zal toch eens moeten stoppen.

Wanneer men twijfels heeft is er een simpele oplossing/keuze, geen meting laten uitvoeren:rolleyes: zo eenvoudig.

gr Ray

Ik vind wel dat je het geheel een beetje meer objectief moet willen - en vooral moet kunnen bekijken.
Een andere methode vergelijken met je eigen werkwijze resulteert meestal in het verdedigen van je eigen werkwijze :rolleyes:

Stabiliteit wordt gecreëerd, of verkrijg je, d.m.v. continu de juiste en dezelfde hoeveelheid toe te voegen die gevraagd wordt
en volgens mij is dat niet afhankelijk van de methode die dat zou moeten bewerkstelligen, maar vooral van wie - en hoe die wordt toegepast.
(ongeacht de methode)

Buiten de stabiliteit, die je dus zelf in de hand hebt, is Triton vooral een methode die zich toespitst op de balans tussen de elementen onderling
en reikt iets verder dan alleen Mg, Ca en KH. Het systeem is vrij simpel; er wordt toegevoegd wat er gevraagd en onnodig verwijderd wordt,
en er wordt verwijderd wat je teveel toevoegt. (nog een keer lezen misschien:confused: maar het klopt wel ;)
Je kan alleen maar tekort -of overdoseren door dat "bewust" te doen.

De KH is een uitstekend middel om het verloop van het verbruik te volgen.
een daling van 1 KH is eerder en beter waarneembaar dan een daling van het calcium met 6,3 mg/l samen met 0,5 mg/l magnesium
of bij een hoger verbruik van 0,8 mg/l magnesium - is een daling van 1 KH eerder waarneembaar dan een calciumverbruik van 5,8 mg/l
De juiste dosering is dus redelijk snel gevonden en/of is de mengverhouding redelijk nauwkeurig aan te passen.

Het water relatief goedkoper kunnen analyseren is al uitgelegd. Een proflab moet voor iedere aanvraag de ICP eerst klaarstomen zeg maar
en dat hoeft Triton niet, de te meten waardes en de onderdelen zijn al bekend, en daarbij het is een continu en grootschalig gebeuren :rolleyes:
Kwestie van de juiste doelgroep bereiken, en dan ook nog wereldwijd (maar die ondernemingsgeest en slimme marketing was al genoemd)
Een proflab zou hier waarschijnlijk niet eens meer op in kunnen springen.
En meetfoutjes door onzuiver werken, tja, dat zou dan in ieder Lab, met alle laboranten en ICP's kunnen gebeuren ;)

M.v.g Jimmy

Oke, dank voor de toelichtingen. Lab van Triton werkt dus gecertificeerd en op professioneel niveau. Risico van een wat ouder topic helemaal doorspitten en het nieuwere gemist hebben ... Excuus.

Maar ...dan toch nog een vraag. Maakt Triton die elementz-oplossingen nu standaard, of op maat per aquarium...?
Want in het eerste geval snap ik het 'maatwerk' niet voor het in balans houden van alle elementen.
En in het tweede geval snap ik niet hoe Triton ze nu via een tussenpersoon/winkel kan aanbieden.

Ben alleen maar heel nieuwsgierig he, zoals eerder gezegd ben ik dit topic beginnen te lezen omdat ik serieus geïnteresseerd ben in deze methode. Ben niet voor niks een 'vroege' Balling-adapt ;)

Hoi Frode,

De Base elementz zijn standaard oplossingen.

Bijv: een systeem 4 jaar draaiende op balling en waterwissels. nu wordt er overgestapt naar Triton.

Eerst wordt het water gemeten, aan de hand van de testresultaten kan er worden geadviseerd om bijv. 35% water wissel uit te voeren. Wanneer er sprake van tekortkomingen zijn dan wordt dit aangevuld via de Trace Elementz aangepast aan Uw bak. Dit is het maatwerk. Wanneer de tekortkomingen zijn aangevuld, wordt er alleen maar nog de Base Elementz toegediend.

gr Ray

Oke, dank voor de toelichtingen. Lab van Triton werkt dus gecertificeerd en op professioneel niveau. Risico van een wat ouder topic helemaal doorspitten en het nieuwere gemist hebben ... Excuus.

Maar ...dan toch nog een vraag. Maakt Triton die elementz-oplossingen nu standaard, of op maat per aquarium...?
Want in het eerste geval snap ik het 'maatwerk' niet voor het in balans houden van alle elementen.
En in het tweede geval snap ik niet hoe Triton ze nu via een tussenpersoon/winkel kan aanbieden.

Ben alleen maar heel nieuwsgierig he, zoals eerder gezegd ben ik dit topic beginnen te lezen omdat ik serieus geïnteresseerd ben in deze methode. Ben niet voor niks een 'vroege' Balling-adapt ;)

Vindt het een zeer interessante methode en ik denk ook dat we steeds verder kunnen komen om de natuur te benaderen. Zoals Aisa al aangeeft moeten we proberen om altijd vooruit te denken en progressie te boeken om zo steeds meer te kunnen bereiken.
Wat mij een beetje tegen staat aan deze methode is dat ik het gevoel krijg de controle uit handen te geven en dat er continu water eerst opgestuurd dient te worden. Wat ik me afvraag hoe het zit met de KH en CA toevoegingen. Als je een zeer grote bak hebt of een bak bomvol met steenkoraal, moet je dan niet heel veel toevoegen en dus ook kopen van deze flessen? Een reactor lijkt me dan aantrekkelijker.

Mvg, Sander

Je geeft niets uit handen Sander.
Je krijgt enkel info terug ivm het resultaat van je eigen methode of die van een gevolgde methode.
Zo kan je zelf zien en vaststellen of je nou goed bezig bent of in de toekomst flink fout gaat gaan.
Eens je methode ge-ijkt is en je wijkt daar niet van af (lees, je brengt geen onbekenden meer in de vergelijking), dan gaan de terugkoppelingen (analyses) ook verminderen.
Redelijk binnenkort komt er wel een oplossing voor de Triton liefhebbers ivm Ca en Kh.

Laten we het niet moeilijker zoeken dan nodig. De basiszouten calciumchloride, natriumbicarbonaat, magnesiumchloride, die haal je toch gewoon droog in bulk bij een of andere webshop of laboratoriumgroothandel!:rolleyes:
Als je dan per se wilt kun de ontbrekende sporenelementen door Triton laten samenstellen:thumbup:.

Laatst bewerkt:
Laten we het niet moeilijker zoeken dan nodig. De basiszouten calciumhydroxide, natriubicarbonaat, magnesiumchloride, die haal je toch gewoon droog in bulk bij een of andere webshop of laboratoriumgroothandel!:rolleyes:
Als je dan per se wilt kun de ontbrekende sporenelementen door Triton laten samenstellen:thumbup:.

dat bedoel ik toch,
maar toch liever c.chloride ipv hydroxide..
.

@ JanWillem en Helene; dat ligt aan de grootte van het aquarium en het verbruik.
Met Calcium hydroxide kun je 100 liter met een verbruik van 12 mg/l prima in stand houden.
Het goedje is een beetje in de vergetelheid geraakt, maar voor kleinere aquariums is het een prima oplossing.

Wat ik me afvraag hoe het zit met de KH en CA toevoegingen. Als je een zeer grote bak hebt of een bak bomvol met steenkoraal, moet je dan niet heel veel toevoegen?
Mvg, Sander
Dat is ook het euvel met Balling. Alleen kun je met Balling zelf het calcium, magnesium, strontium en kalium,
behoorlijk geconcentreerd oplossen waardoor je niet zo gek veel hoeft te doseren.
Alleen lukt dat niet echt met de bicarbonaten. Om dat enigszins op te krikken kun je kalkwater doseren
waardoor je weer iets minder CaCl[SUB]2[/SUB] 2H[SUB]2[/SUB]O en NaHCO[SUB]3 [/SUB]hoeft te doseren.
Alleen de hoeveelheid bicarbonaten, en calcium, wat met het kalkwater aangevuld kan worden, hangt weer van het CO[SUB]2[/SUB] af,
Ca[SUP]2+[/SUP]+ 2(OH[SUP]-[/SUP]) + 2 CO[SUB]2[/SUB] <=> Ca + 2 HCO[SUB]3[/SUB]

Een reactor lijkt me dan aantrekkelijker
Voor mezelf -900 liter - heb ik uitgerekend dat een reactor aantrekkelijk gaat worden vanaf een verbruik van ~20 mg/l calcium per dag.
Bij een dergelijk verbruik kan ik met een 10 liter vaatje - v.w.b. de KH - nog een dag of 10 vooruit.
Met een 10 liter calcium enz. oplossing, kun je in geconcentreerde vorm met gemak een maandje mee vooruit.
Alleen is de hoeveelheid water wat per dag verwijderd moet worden opgelopen tot 2 liter, maar dat komt dan weer neer op een maandelijkse 7% waterwissel ;)

M.v.g Jimmy

Jimmy, waar ik op doel is de eigenschap van de kalkwater-methode (calciumhydroxide) is dat het tevens aanwezig fosfaat doet neerslaan in oa het steen.
Dit kan een tijdbom worden, of niet ?

Verder denk ik dat Sander bedoelt dat een bomvolle steenkoralenbak nogal zeer doet in de portemonnee bij het volledig aanvullen met de Triton-elementen.

Back
Bovenaan