Nou...ik hoop eigenlijk dat Kihon of iemand anders me dat kan vertellen voor dat we naar Triton gaan.
Dan kan ik Eshan er op voorbereiden door verschillende concentraties aan te maken.
(één en ander heeft hij eigenlijk al aangeboden op UR en heeft te maken met NaCl vrij zout)
Jimmy,
de 15 de kan ik niet mee ik geef les op zondag en het was mijn beurt dus mij excuses hiervoor maar dit gaat nu niet,
wat ik u wel kan mee helpen is met u vraag van hierboven.
Met chloriden meten heb ik zelf ervaring dat indien er Kalium en Natrium in de oplossing zit het onmogelijk is via icp dit te gaan bepalen. Dit is trouwens iets dat reeds door verschillende profs bewezen is en ik niet uit mijn duim zuig.
Om het probleem van icp wat uit te leggen zal ik proberen de methode eens dieper in detail te gaan bespreken:
ICP werkt op basis van een plasma (dit is een zeer heet gas) Dermate heet dat het metalen in de dampfase brengt. Het verhitten gebeurd voornamelijk door een zeer krachtige magneet (die zelfd in het geval van icp moet gekoeld worden). Door die magneet gaan de moleculen dermate gaan wrijven dat ze zeer heet worden.
het tweede belangrijke proces is het argon: dit gas wordt geexiteerd (krijgt een soort van extra energie) Dit deeltje met die extra energie gaat tegen andere moleculen gaan botsen waardoor deze ook die energie gaan krijgen.
dus Ar* => botst tegen bv. Ca waardoor Ca ook een : Ca* wordt. Omdat dit niet stabiel is zal dit steretje verdwijnen dus: Ca* => wordt terug Ca maar dit "*" wordt een lichtstraal. Nu is het zo dat elk element een specifieke golflengte gaat uitzenden.
Nu komt het tweede deel in de naam: ICP
OES => dit is een licht meter. deze lichtmeter (een CCD zoals in de fotocamera's) gaat alle golflengten meten. => zo wordt er in 1 beweging alle elementen die mogelijk zijn gemeten.
dit voor zover de methode.
Nu is het zo dat niet alle elementen met een groot verschil hun golflengte gaan afgeven. wat er op neerkomt zoals bv bij natrium en zink
natrium gaat : bij 330.237nm een golflengte afgeven en Zink bij 330.259nm. Dus als de de concentraties van Natrium zoals in zeewater ZEER hoog zijn tov. Zink dan is de piek op de CCD zo hoog voor natrium dat het onmogelijk voor het toestel is om 0.022nm verschil te gaan meten.
Dit is 1 probleem.
het volgende is in verband met de concentratie gradient die hij kan meten:
Ieder toestel heeft een bepaalde energie (afhankelijk van zijn magneet) die hij over kan brengen aan argon. Het reageren van argon met andere elementen is afhankelijk van (het best uit te leggen via de tabel van mendeljev)
http://elidesc.com/2013/01/22/tabel-van-mendeljev/mendeljev/
alles wat links staat en hoe hoger in de tabel hoe sneller dit gaat reageren. Alles wat rechts staat en lager zal trager reageren. bv. het beste element om ICP mee uit te voeren om nog meer elementen en energie te kunnen overbrengen zou Helium zijn maar wegens de prijs en de vooraadigheid aan dit elemenet wordt dit niet gebruikt maar wel Argon. (de reden van recht is dat edelgassen in geexiteerde toestand stabielst zijn)
Nu in zoutwater is natrium zeer veel aanwezig, we merken ook op dat natrium volledig links staat in de tabel en nog sterk naar boven toe staat ook.
dit betekend dat ZEER veel energie tijdens het verwerken van ons zout staal monster verbruikt zal zijn om dan nog de andere elementen te kunnen meten. Dus vandaar de aanraden te verdunnen, of CsCl toevoegen om u natrium wat te onderdrukken (dit is iets ingewikkelder om uit te leggen).
dus: u meet range van u toestel is afhankelijk van de hierboven uitgelegde onderdelen.
3de: waarom is een ijkcurve zo belangrijk:
Omdat de temperatuur van u mengsel bepaalt hoeveel energie er is, U stroom die door u wikkeling (mangeet) vloeit, de koeltemperatuur koelciruit van de magneet, temperatuur rond de torch (reactorvat) temperatuur rond u CCD (je weet dat tempertuur van de camera's u ruis gaat beïnvloeden) ... door dit allemaal krijg je een drift in de ijklijn.
Vb in het begin van de dag kan je een rechte hebben die vlakker of stijler is in zijn meet range dan in de namiddag.
Zal dit extreem zijn: nee, maar men mag niet vergeten, dat indien je bv. 10 keer verdunt u fout x10 is en dit voor de midden range van u toestel. in de onderrange en boven range is dit nog veel groter.
Hopenlijk snappen jullie er iets van, indien niet stel gerust een vraag... als ik er kan op antwoorden dan zal ik het proberen maar ik ben ook de bijbel niet...