Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De Triton Methode

Om nog even terug te komen op het Natrium gehalte;
Om van 10200 naar 12000 mg/l te klimmen, moet er behoorlijk wat natrium gestort worden.

Volgens mijn calculatie zou er dan - op grofweg 600 liter - ruim een kilo natrium in het aqurium terecht moeten zijn gekomen. Aangezien 1 mol NaHCO[SUB]3[/SUB] "maar" 23 gram natrium bevat, zou het betekenen dat je 45 mol, oftewel 3,7 kg NaHCO[SUB]3[/SUB] opgelost moet hebben in totaal 37 liter osmosewater en dat in 2 maanden tijd in het aquarium moet hebben gedoseerd.
Dat gaat hem dacht ik niet worden ;) Die meting klopt dus niet echt.

Misschien zou je Ashan daar ook op kunnen attenderen. (voorzover hij dat zelf nog niet heeft ontdekt)

M.v.g. Jimmy

is normaal hoor de rest van de elementen moet je ook met een brok zout nemen.
zo'n toestel is niet 1-2-3 in orde. vooral hoe zijn zijn standaarden genomen ? liggen zie goed binnen de te meten range? wat zijn de R waarden van hun standaard rechten ?
Hij kan allles meten maar om direct dan de perfecte waarde te meten... dat is een ander paar m...
Ook wat niet vermeld is wat is de verdunfactor heeft hij rekening gehouden met zijn interferenties...
even enkele maandjes wachten voor je 35€ spendeerd zou ik zeggen.

Als je een paar centen uitgeeft aan meet apparatuur mag je toch verwachten dat het ook de waarden kan meten of zie ik iets over het hoofd. De fabrikanten gaan toch geen geen vermogen vragen voor een apparaat en die doet niet wat ie beloofd. Dan is het toch al gauw afgelopen met zo'n fabrikant, klanten zijn niet gek.

Zijn die apparaten wel voor dit doel gemaakt detecteren en secuur meten? Dan verwacht je dat het nauwkeurig genoeg mag zijn. wat voor meet methode hanteren zij ? Misschien word een sample meerdere malen gemeten en daarvan een gemiddelde bepaald?

is normaal hoor de rest van de elementen moet je ook met een brok zout nemen.
zo'n toestel is niet 1-2-3 in orde. vooral hoe zijn zijn standaarden genomen ? liggen zie goed binnen de te meten range? wat zijn de R waarden van hun standaard rechten ?
Hij kan allles meten maar om direct dan de perfecte waarde te meten... dat is een ander paar m...
Ook wat niet vermeld is wat is de verdunfactor heeft hij rekening gehouden met zijn interferenties...
even enkele maandjes wachten voor je 35€ spendeerd zou ik zeggen.

Net met Ehsan gebeld,

Allereerst mijn opmerking over het Mg en Ca waren niet juist. Deze waardes waren wel goed ingesteld:o

De waardes zijn alle zeer nauwkeurig gemeten, in mijn case was het aluminium en lithium tegen de hoge kant en strontium te laag.
Het was alles binnen de marges behalve het strontium.

m.b.t. de cyano, volgens hem heb ik teveel in 1 x geoogst.

m.b.t. het natrium gehalte dit was ook goed.

@ Tanne,

Zie hier in de handleiding:

8. Je nach Algenwuchs, muss diese bei Bedarf teilweise geerntet werden. Das Absterben der Algen aus unnatürlichen Gründen, das bedeutet zum Beispiel aus Lichtmangel, Platzmangel oder Herbizide, muss verhindert werden. Das teilweise Absterben an der
Oberfläche oder Verdrängung durch andere dominantere Makroalgen ist gewollt, hier sollte man nicht eingreifen. Die Alge sollte alle 2 Wochen (je nach Filter) überprüft werden. Bei größeren Filtern ist das Überprüfungs-Intervall länger, bei kleineren ist es kürzer.

de vrije vertaling;

afhankelijk van de algengroei moeten deze gedeeltelijk worden geoogst. Het op onnatuurlijke wijze afsterven van de algen, redenen als te weinig licht, ruimte of herbicide moet verhinderd worden. Het gedeeltelijk afsterven van de algen aan het oppervlak, of verdringen door andere dominante macroalgen is juist de bedoeling, hier moet men niet ingrijpen.
De algen moeten elke 2 weken worden gecontroleerd, afhankelijk van het formaat filter.

Als je een paar centen uitgeeft aan meet apparatuur mag je toch verwachten dat het ook de waarden kan meten of zie ik iets over het hoofd. De fabrikanten gaan toch geen geen vermogen vragen voor een apparaat en die doet niet wat ie beloofd. Dan is het toch al gauw afgelopen met zo'n fabrikant, klanten zijn niet gek.

Zijn die apparaten wel voor dit doel gemaakt detecteren en secuur meten? Dan verwacht je dat het nauwkeurig genoeg mag zijn. wat voor meet methode hanteren zij ? Misschien word een sample meerdere malen gemeten en daarvan een gemiddelde bepaald?
Zo simpel is het niet het toestel kan alles perfect meten! Maar het is van zeer groot belang dat u ijking of het instellen van alle verschillende elementen die van belang is. Als je een verkeerde calibratie maakt dan mag je een top toestel hebben dan kan alles verkeerd gemeten zijn.
Eerst zou ik graag een calibratie raport zien van welke elementen en met welke concentraties. Als ook zijn correlatie coëfficient voor dat element.
Alsook in welke matrix hij dit gemeten heeft, was dit in zout water of gewoon water. voegt hij salpeterzuur( HNO3) of zoutzuur(HCL) toe ?
Wat is zijn verdunningsfactor.
anders kan hij zeggen wat hij wil. Hij is geen gecertificeerd labo dus, alles wat hij meet indien hij zijn methode en calibaratie rapport niet geeft=< kan aanzien worden als fout. Vooral omdat indien hij over zijn Ca bezig is => weet ik dat Salpeterzuur interferentie geeft (bij 300nm), Cd - As geven spectraal overlap, EN indien Na en K (Rb en Cs) samen in relatieve hoge concentratie zijn heb je ionisatie interferentie of een shift in emisie intensiteit. wat neerkomt dat je totaal andere waarden meet van Na en K dan je denkt. wordt er axiaal of radiaal gemeten? want in axiale toestand heb je zeer veel last van ionisatie interferentie, radiaal bijna niet. Dit kan deels door een toevoeging van Cs verholpen worden maar ik lees van hem er niets over.

Een ICP -OES kan veel maar de behandeling is nog veel belangrijker...
Ik onderschat onze vriend (Triton) niet maar leveranciers verkopen graag en ja hun toestel kan iets meten maar...
Het is niet omdat je een formule 1 auto in u handen krijgt dat je er mee wedstrijden gaat winnen.

Hoi Kihon,

Dit gaat denk ik te ver voor ons als aquarianen, daar zou je hem rechtstreeks op aan moeten spreken, want in de wereld van laboranten begeven zich zeer weinige van ons. Terecht dat je een calibratie rapport wil zien ( ik neem aan dat je werkt in een labo ) :)

Wel vraag ik me hier af, waar meet je zelf mee thuis of doe je elke meting in het labo bijvoorbeeld:confused:

Groetjes,

Raymond

Zo simpel is het niet het toestel kan alles perfect meten! Maar het is van zeer groot belang dat u ijking of het instellen van alle verschillende elementen die van belang is. Als je een verkeerde calibratie maakt dan mag je een top toestel hebben dan kan alles verkeerd gemeten zijn.
Eerst zou ik graag een calibratie raport zien van welke elementen en met welke concentraties. Als ook zijn correlatie coëfficient voor dat element.
Alsook in welke matrix hij dit gemeten heeft, was dit in zout water of gewoon water. voegt hij salpeterzuur( HNO3) of zoutzuur(HCL) toe ?
Wat is zijn verdunningsfactor.
anders kan hij zeggen wat hij wil. Hij is geen gecertificeerd labo dus, alles wat hij meet indien hij zijn methode en calibaratie rapport niet geeft=< kan aanzien worden als fout. Vooral omdat indien hij over zijn Ca bezig is => weet ik dat Salpeterzuur interferentie geeft (bij 300nm), Cd - As geven spectraal overlap, EN indien Na en K (Rb en Cs) samen in relatieve hoge concentratie zijn heb je ionisatie interferentie of een shift in emisie intensiteit. wat neerkomt dat je totaal andere waarden meet van Na en K dan je denkt. wordt er axiaal of radiaal gemeten? want in axiale toestand heb je zeer veel last van ionisatie interferentie, radiaal bijna niet. Dit kan deels door een toevoeging van Cs verholpen worden maar ik lees van hem er niets over.

Een ICP -OES kan veel maar de behandeling is nog veel belangrijker...
Ik onderschat onze vriend (Triton) niet maar leveranciers verkopen graag en ja hun toestel kan iets meten maar...
Het is niet omdat je een formule 1 auto in u handen krijgt dat je er mee wedstrijden gaat winnen.

Nou ja een paar centen:o

@kihon,

Als het met een brok zout genomen moet worden, hoeft er ook niet gemeten te worden.
Het hele doseren en corrigeren is erop gebaseerd.

Ik snap dus eigenlijk ook niet waar je naar toe wil met deze stelling en verdere uitleg over de ijking.
Dat je blijkbaar iets afweet van deze manier van meten, mag dan duidelijk zijn, maar zolang je niet weet of er wel of niet juist geijkt wordt door Triton, en in deze Eshan, kun je naar mijn mening deze uitlatingen niet maken, laat staan onderbouwen.

Uitgaande van het feit dat er juist wordt gemeten, is er dus iets fout gegaan met het natrium.
Als we ervan uit moeten gaan gaan dat de metingen met een brok zout genomen moeten worden,
heeft de methode (nog) geen zin :confused:

Dus wat is hier de insteek?

M.v.g Jimmy

Hoi Jimmy,

De natriumwaarde zou binnen de marge zijn, verder heb ik hem wel nog een mail gestuurd m.b.t. het natrium met jou berekening erbij:)

gr Raymond

Ik ben van mening dat kihon hier wel een punt heeft. Immers, door een meting met een dergelijk apparaat aan te bieden wordt een hoogst mogelijke nauwkeurigheid gesuggereerd. En zeewater is niet 'zomaar even' te analyseren, daar komt wel degelijk iets meer (vorbereiding) bij kijken dan het door een kolom heen jagen.

Daar staat dan tegenover dat ik Eshan wel de credits wil gunnen dat hij weet waar hij mee bezig is. Zo'n apparaat kopen en weten hoe het te gebruiken zijn twee aparte dingen.
Zeker wanneer klanten de 'verantwoording uit handen geven' zal Eshan er alles aan gelegen (moeten) zijn om geen gebakken lucht te verkopen. Zie je de schadeclaims al komen...?

Zeker wanneer klanten de 'verantwoording uit handen geven' zal Eshan er alles aan gelegen (moeten) zijn om geen gebakken lucht te verkopen. Zie je de schadeclaims al komen...?

Schadeclaims? Hoe wil je aantonen dat je bak is gaan hemelen door producten van Triton?

Dat zal welhaast onmogelijk zijn Frank. Maar het is wel slechte publiciteit als een Triton systeem onderuitgaat.
Daarom dat ik ook wel wil aannemen dat Eshan niet zomaar wat doet met een duur stukje speelgoed.

Hoi Jimmy,
De natriumwaarde zou binnen de marge zijn,

:confused: lijkt me niet. Als we het over de ionen balans hebben, spelen juist deze parameters toch wel een hele grote rol.
Tenzij het chloride in dezelfde verhouding is mee gestegen is die onderlinge balans daarmee misschien wel goed, alleen zul je dan een zoutgehalte gaan meten van zo rond de 38,5‰

Is het alleen het natrium wordt het zoutgehalte ongeveer 36,8‰
en zit je met 12300 mg/l op een overschot van ongeveer 63 mmol/l aan ionen met een +1 valentie. En daar gaat dus de ionenbalans de mist in, als je beseft dat dit getal in natuurlijk zeewater zo goed als 0 is. Dus of 63 mmol/l binnen de marge valt ... betwijfel ik sterk.

Hangt het er alleen nog maar vanaf hoe sterk het natrium-ion is om een verschuiving te kunnen veroorzaken.
Het zou bijvoorbeeld een HCO[SUB]3[/SUB] kunnen aantrekken waar zeg maar een calcium ion op zit te azen voor het koraal.
Geen idee of dit ook werkelijk zo gebeurt, het is maar een theorie van mezelf die ikzelf graag aanhang.
Maar ja, Triton verwijdert ook water om van het overschot chloride en natrium af te komen, en dat is niet voor niets.

Als dus gesteld wordt dat de laatste meting correct is, dan is of de eerste meting niet correct geweest - of je hebt op de één of andere manier heel veel natrium toegevoegd. Maar zelfs met een overdosering, zonder water verwijderen of een waterwissel, haal je in twee maanden geen verhoging van 2000 mg/l. Of je moet 600 ml per dag vanuit de KH oplossing hebben gedoseerd.
Niet om te zeuren of zoiets, maar even wat stof om over na te denken. (Wie of waar is het fout gegaan)

M.v.g. Jimmy

Dat zal welhaast onmogelijk zijn Frank. Maar het is wel slechte publiciteit als een Triton systeem onderuitgaat.
Daarom dat ik ook wel wil aannemen dat Eshan niet zomaar wat doet met een duur stukje speelgoed.

Als er slechte publiciteit komt doordat; er bakken onderuit gaan, de bereikbaarheid in geval van problemen slecht is, de service niet goed is of een product batch niet goed is, dan is het klaar met de methode.

Er gaan dagelijks systemen onderuit volgens de conventionele methode.Er worden allerlei flesjes, zouten ,pallets verkocht door fabrikanten, als een systeem er dan onderuit gaat wie is de schuldige? Hoe kom je daar achter?

Hoi Frank,

Zoals ik al eerder schreef, er gaan genoeg systemen eronder uit die op de "normale"methode draaien.

gr Ray

Als er slechte publiciteit komt doordat; er bakken onderuit gaan, de bereikbaarheid in geval van problemen slecht is, de service niet goed is of een product batch niet goed is, dan is het klaar met de methode.

Er gaan dagelijks systemen onderuit volgens de conventionele methode.Er worden allerlei flesjes, zouten ,pallets verkocht door fabrikanten, als een systeem er dan onderuit gaat wie is de schuldige? Hoe kom je daar achter?

Dat klop wel dat er dagelijks sytemen onderuit gaan door onwetendheid ( dat is ook een relatief begrip). Maar als een topsysteem onderuit gaat, dan rijzen er wel vragen. Hoe ging het gezegde ook weer ? Oh ja... Hoge bomen vangen veel wind.

Verstuurd van mijn GT-I9295

Yep .... het kan soms jaren duren voordat je "er bent" en je kan het in no time onderuit halen.

punt wat ik wil maken:
1 wacht even van 35€ te investeren in een meting. Zo'n toestel heeft een leerkurve ookal ben je haantje de voorenste...
tweede punt:
2 alles van u aquarium gaan bepalen via metingen lijkt mij onmogelijk en veel te kostelijk.
Ca meten met simpele titratie
KH meten met simpele titratie
Mg idem.
(waarom: is het nu belangrijk dat u water 400 +- 10 of 400 +-.5 meet, weet je hierdoor meer met deze nauwkeurigheid?)
af en toe een waterwissel.
fosfaat en nitraat zijn bijde ook goed meetbaar met testsets.

Want wat zijn nog de gekende toevoegingen: fluor -Jood : vooral Jood is niet meetbaar met ICP oes (interferentie met fosfaat) meting maar vanaf 0.6ppm. 0.2 is al meer dan voldoende voor zeewater
dus hier zal hij al een extra meting met zijn ionchromatograaf moeten uitvoeren met spc technieken en een andere kolom dan hij nu heeft ...
als je nu al de verschillende sporeelementen zou willen optimaal zetten... begin maar een keer:
vb:
je hebt te weinig Mn =< dus je voegt mangaan toe (mangaanchloride) dus moet je opnieuw een meting doen om op te volgen hoe de waarden zijn.
wordt dit verbruik ja nee hoeveel? dus meer metingen nodig. als de temperatuur in u aqua iets zakt of stijgt, dan veranderd het verbruik dus je moet opnieuw controleren of dit in orde is... Maar wanneer we een product toevoegen worden er ALTIJD nevenproducten toegevoegd, dus wat gaan we dan doen? toch maar een waterwissel? en zo verder ...
ik denk dat het een zeer kostelijke zaak zal worden, maar wat wel plezant gaat zijn je zal weten wat er inzit.

trouwens wat ook interessant is om een bacteriologisch onderzoek te doen! misschien zouden we daar ook moeten in investeren, want nu we de perfecte water hebben moeten we ook de juiste bacteriën in het water hebben.
Want waarom voegen er op alle fora zoveel mensen bacteriën toe, moeten we dit ook niet meten?
wanneer is u levend steen opgebruikt en zijn de goede bacteriën "opgebruikt".

....snap je mijn punt?

Back
Bovenaan