Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De Triton Methode

Hoi Raymond.

Wat kost deze nieuwe test?

Hoeveel dagen gaan er eigenlijk overheen van water in monster potje doen thuis, en de werkelijke meting?
Gebeurd er in het monster potje niets tijden het transport, met versturen via de post no3, Po4?

groetjes
twan

Hoi Twan,

de test gaat € 35,- kosten
Mijn water is na 7 dagen gemeten ( Ehsan was gedurende 4 dagen niet thuis )
Ik bel straks toch nog eens met hem, ik vroeg me dat ook al af of de waardes dan nog kloppen ( N03 en P04 ) Schijnbaar maakt het niets uit:confused:

gr Ray

Hoi Raymond.

Wat kost deze nieuwe test?

Hoeveel dagen gaan er eigenlijk overheen van water in monster potje doen thuis, en de werkelijke meting?
Gebeurd er in het monster potje niets tijden het transport, met versturen via de post no3, Po4?

groetjes
twan

Dit overzicht gaat er meer op lijken.
Nu heb je tenminste extra info die je normal niet had. Ik begrijp dat deze totale meting nu 35 euro gaat kosten. voor iedereen, of moet je een abo afnemen ?
Ca en Mg moeten nog ingesteld worden op het apparaat. Moest je vol betalen voor de test waarbij het gemeten Ca en Mg een substantiele afwijking heeft?

greetings, GlennF

Is het natriumgehalte dan wel correct? Want uitgaande van de eerste meting op 03-06 - 10204 mg/l - is die met 2 g/l (2000 mg) gestegen.
Is dat over het hoofd gezien, of ben je hier of daar in de fout gegaan? Geen - of tekort water verwijderd bijvoorbeeld?
Als je van een ionenverschuiving wil spreken, dan zijn dat juist de parameters die daar voor zorgdragen.

Niet dat ik verwacht dat je na 2 maanden Triton een super stabiele bak zou kunnen creëren, maar op het ogenblik vind ik de schommelingen van dien aard dat het verre van stabiel te noemen is.
Dat kan misschien aan jezelf liggen door teveel bijsturingen en correcties, maar ik had na 2 maanden toch wel een iets stabielere omgeving verwacht.

Verder mis ik chloride in de meting, moet je nu 2 metingen laten doen om ook het chloride gehalte te weten te komen?

Laatst bewerkt:
Is het natriumgehalte dan wel correct? Want uitgaande van de eerste meting op 03-06 - 10204 mg/l - is die met 2 g/l (2000 mg) gestegen.
Is dat over het hoofd gezien, of ben je hier of daar in de fout gegaan? Geen - of tekort water verwijderd bijvoorbeeld?
Als je van een ionenverschuiving wil spreken, dan zijn dat juist de parameters die daar voor zorgdragen.

Niet dat ik verwacht dat je na 2 maanden Triton een super stabiele bak zou kunnen creëren, maar op het ogenblik vind ik de schommelingen van dien aard dat het verre van stabiel te noemen is.
Dat kan misschien aan jezelf liggen door teveel bijsturingen en correcties, maar ik had na 2 maanden toch wel een iets stabielere omgeving verwacht.

Verder mis ik chloride in de meting, moet je nu 2 metingen laten doen om ook het chloride gehalte te weten te komen?

Naar de chloride ben ik ook benieuwd. Wat ik ook mist is sulfaat/SO4 (S/zwavel)
Fosfaat/PO4 is waarschijnlijk te herleiden uit P/fosfor
Is dat een andere test ? Zo ja wat gaat dat kosten.
Eigenlijk is de vraag, wat kost een complete water analyse met alle stoffen in een keer?

Zie dit niet als kritiek, maar ik inventariseer de kosten en mogelijkheden.

greetings, GlennF

Hoi GlennF,

Deze meting kost € 35,- dat is voor iedereen. Geen abo afnemen. Ik hoefde niet vol te betalen vanwege de afwijking.

gr Ray

Dit overzicht gaat er meer op lijken.
Nu heb je tenminste extra info die je normal niet had. Ik begrijp dat deze totale meting nu 35 euro gaat kosten. voor iedereen, of moet je een abo afnemen ?
Ca en Mg moeten nog ingesteld worden op het apparaat. Moest je vol betalen voor de test waarbij het gemeten Ca en Mg een substantiele afwijking heeft?

greetings, GlennF

Hoi Jimmy,

Over de uitleg van de gemeten waarden bel ik straks nog met Ehsan.

Zoals je in mijn dagboek kunt lezen heb ik 2x Chemiclean ingezet tegen de cyano's. Er is dus afgeweken van de methode d.m.v. 2x 20% waterwissel toe te passen. Verder ben ik de fout ingegaan door niet regelmatig het water te verwijderen:(

Dus de bak is nog niet stabiel door mijn eigen fouten en afwijkingen.:mad:

gr Ray

Fosfaat is inderdaad P/fosfor

Wat de gehele test gaat kosten ga ik hem vragen, de andere test gaat via zijn andere labor.

gr Ray

QUOTE=GlennF;1023365]Naar de chloride ben ik ook benieuwd. Wat ik ook mist is sulfaat/SO4 (S/zwavel)
Fosfaat/PO4 is waarschijnlijk te herleiden uit P/fosfor
Is dat een andere test ? Zo ja wat gaat dat kosten.
Eigenlijk is de vraag, wat kost een complete water analyse met alle stoffen in een keer?

Zie dit niet als kritiek, maar ik inventariseer de kosten en mogelijkheden.

greetings, GlennF[/QUOTE]

Binnenkort komt Ehsan met een nieuw product op de markt, Pure dit is een zuiver zout waar geen sporenelementen etc. inzitten.

Hiermee zal ik een aantal kleine waterwissels moeten gaan toepassen.

gr Ray

Binnenkort komt Ehsan met een nieuw product op de markt, Pure dit is een zuiver zout waar geen sporenelementen etc. inzitten.

Hiermee zal ik een aantal kleine waterwissels moeten gaan toepassen.

gr Ray

Joh, dat gebruik ik al:p
Maar ga je topic niet verder vervuilen.
We moeten elkaar het daglicht wel gunnen.
Verstuurd van mijn GT-I9295

Laatst bewerkt:
Hierzie ICP-OES aangeschaft!
die pottekes brengen geld op!:biggrin:

dogue, u bakje ziet er trouwens nog altijd mooi uitaction

Hier nog een schets van de sump zoals deze op U.R staat,

opzet.jpg

Vandaag de eerste keer weer eens gemeten.

KH: 7.7
Ca: 420
Mg: 1500
No3: 2
Po4: 0

De meting is 10 min na het voeren verricht.

Laatst bewerkt:
Om nog even terug te komen op het Natrium gehalte;
Om van 10200 naar 12000 mg/l te klimmen, moet er behoorlijk wat natrium gestort worden.

Volgens mijn calculatie zou er dan - op grofweg 600 liter - ruim een kilo natrium in het aqurium terecht moeten zijn gekomen. Aangezien 1 mol NaHCO[SUB]3[/SUB] "maar" 23 gram natrium bevat, zou het betekenen dat je 45 mol, oftewel 3,7 kg NaHCO[SUB]3[/SUB] opgelost moet hebben in totaal 37 liter osmosewater en dat in 2 maanden tijd in het aquarium moet hebben gedoseerd.
Dat gaat hem dacht ik niet worden ;) Die meting klopt dus niet echt.

Misschien zou je Ashan daar ook op kunnen attenderen. (voorzover hij dat zelf nog niet heeft ontdekt)

M.v.g. Jimmy

Hoi Jimmy,

Daar zal ik Ehsan zeer zeker op aanspreken, bedankt voor het attenderen:cool:
Ik hou je op de hoogte.

gr Ray

Om nog even terug te komen op het Natrium gehalte;
Om van 10200 naar 12000 mg/l te klimmen, moet er behoorlijk wat natrium gestort worden.

Volgens mijn calculatie zou er dan - op grofweg 600 liter - ruim een kilo natrium in het aqurium terecht moeten zijn gekomen. Aangezien 1 mol NaHCO[SUB]3[/SUB] "maar" 23 gram natrium bevat, zou het betekenen dat je 45 mol, oftewel 3,7 kg NaHCO[SUB]3[/SUB] opgelost moet hebben in totaal 37 liter osmosewater en dat in 2 maanden tijd in het aquarium moet hebben gedoseerd.
Dat gaat hem dacht ik niet worden ;) Die meting klopt dus niet echt.

Misschien zou je Ashan daar ook op kunnen attenderen. (voorzover hij dat zelf nog niet heeft ontdekt)

M.v.g. Jimmy

Ongetwijfeld zullen er mensen zijn die niet alle elementen kennen bij de symbolen van de testresultaten ( ik ook niet )
Hieronder de lijst van elementen die door Triton worden gemeten. ( € 35,- )

Symbool
Naam scheikundig element
Atoomnummer

Na
Natrium
11
Mg
Magnesium
12
Ca
Calcium
20