Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De Triton Methode

Ik zal met de dokters helaas toch spirulina moeten voeren, voor koper, ijzer, mangaan etc, zet hij dan de actieve kool in, de ecophos neemt hier ook een deel van op. Ik wou eerst ook geen fosfaat killer inzetten, toen ik laatst nog bij hem was zei hij dat ik hem toch moest inzetten. Tijdens het voeren van droog en natvoer komt er toch fosfaat vrij. ( hem zijn visie )

Vanaf ik de ecophos heb ingezet is er bij de acro's toch meer poliep expansie waar te nemen.

gruss Ray
actief kool neemt geen zware metalen op in zuivere toestand!
Enkel en alleen kan actief kool metalen opnemen als het organisch gebonden is.
actief kool is trouwens ook iets die fosfaat in u aquarium brengt, omdat bij het maken van aktiefkool fosforzuur gebruikt wordt.
Het is niet de eerste dat aktiefkool in zijn aquarium brengt en met een verhoogde fosfaat af te rekenen heeft!!
Vandaar dat hij ook telkens de 2 in combi neemt.
Aktief kool verwijderd organische vervuiling, door absorbtie! (lees ook: als je amino's toevoegt zullen deze direct door u aktiefkool opgenomen worden, wat het toevoegen van amino's samen met aktiefkool terug een domme zet maakt)

Beste de info die ik hier op het forum gezet heb naar de fabrikant in kwestie sturen lijkt mij nogal raar. Hij zou toch moeten weten waar hij mee bezig is.<br>
<br>k.&nbsp;<br><br>
de reden van aktief kool is = 1 organische vervuiling door algen en eten en zijn eigen preparaten er uit te halen<br>
en de fosfaat killer is er nodig omdat macro algen voornamelijk nitraat nodig hebben maar weinig fosfaat. Daarom zijn ze nogal sterk geneigd om u nitraat geleidelijk aan naar beneden te trekken waardoor er in verhouding met u fosfaat een onevenwicht komt waardoor je een veel hogere kans hebt op blauwalg (cyano's) die in stikstofarmere milieus een voordeel hebben tov andere door stikstof uit de lucht te gaan halen en om te zetten in gebruiksklare stikstof.<br>
De fosfaat killer heeft ook zijn voordeel om eventuele silicaten uit het water te halen die op hun beurt diatomenen en andere vervelenden er uit haalt.<br>
<br>
1 ding dat je niet mag vergeten is ook macro-algen zijn een hulpmiddel voor het verwijderen van nitraat en fosfaat (+kalium + ijzer) en geven een concurentie aan andere minderplezante algen. maar echte verwijderaars van nitraat en fosfaat zijn het nu ook niet. Je moet al serieuze hoeveelheden (kilo's) macroalgen er uit halen om effectief aan een verarming te komen.<br>
<br>
De grootste verwijderaars van zware metalen is 1 u afschuimer en 2 de GFO of de fosfaatverwijderaars. <br>
Als je nog een efficiente zware metaal verwijdering wenst moet je een kalkwatertoevoer doen juist voor u afschuimer. omdat dit er voor zorgt dat de oplosbaarheid van zware metalen verlaagt en ook door het feit dat de ene neerslag de andere meeneemt en dit wordt dan direct afgeschuimd.

Lijkt mij niet raar, want de punten die je vermeld ( technisch en chemisch ) daar weet 90% van de aquarianen niets vanaf. Dus vindt ik persoonlijk dat zulke punten wel onderbouwd moeten zijn en Ehsan zijn visie hierop kan loslaten.

De macro algen zijn hulpmiddelen ( en mag dit niet vergeten):confused: Dit is net de bedoeling van de algen bij dit systeem.

M.b.t. de algen: kilo's eruit halen:confused: om de bak te verarmen:confused:

Beste, ik zal jouw verhaal gaan vertalen naar Ehsan, ben echt benieuwd op z'n reactie

waarom zouden deze van de grondstoffen van minder zuivere kwaliteit dan niet afgevoerd worden?(in zijn 3 flesjes?)

Weet je welke zouten hij gebruikt

gr Ray

Hedendaagse active kool voor de zeeaquaria geven geen fosfaat meer af want zijn niet behandelt met fosforzuur. Zware metalen worden in zuivere vorm (ion) zeker wel chemisch gebonden in t aktieve kool (uitzonderingen zoals lithium ect...). Zware metalen die voor ons relevant zijn zoals koper worden er wel degelijk uit gehaalt. Organisch gebonden metalen worden er juist door de afschuimer uitgehaalt aangezien deze hydrofoob zijn. Aminozuren worden inderdaad er ook uitgehaald, daarom wordt vaak geadviseerd de schuimer een tijdje stil te zetten. Ik snap comment niet dat macro algen geen fosfaat opnemen. Als je ooit t leeglopen van caulerpa heb gezien en fosfaat daarna gemeten hebt..... Dit is juist waar een algenfilter op is gebaseerd. Verder maak ik me niet zo druk over onze testsets. Belangrijkste zaken zijn goed te meten en de robuustheid van deze metingen zijn goed genoeg om onze levende have te ondersteunen. Wat is t verschil tussen ca 420 en ca 420,234?
actief kool is trouwens ook iets die fosfaat in u aquarium brengt, omdat bij het maken van aktiefkool fosforzuur gebruikt wordt.
Het is niet de eerste dat aktiefkool in zijn aquarium brengt en met een verhoogde fosfaat af te rekenen heeft!!
Aktief kool verwijderd organische vervuiling, door absorbtie! (lees ook: als je amino's toevoegt zullen deze direct door u aktiefkool opgenomen worden, wat het toevoegen van amino's samen met aktiefkool terug een domme zet maakt)

Gaat een interessant topic te worden.

Hedendaagse active kool voor de zeeaquaria geven geen fosfaat meer af want zijn niet behandelt met fosforzuur. Zware metalen worden in zuivere vorm (ion) zeker wel chemisch gebonden in t aktieve kool (uitzonderingen zoals lithium ect...). Zware metalen die voor ons relevant zijn zoals koper worden er wel degelijk uit gehaalt. Organisch gebonden metalen worden er juist door de afschuimer uitgehaalt aangezien deze hydrofoob zijn. Aminozuren worden inderdaad er ook uitgehaald, daarom wordt vaak geadviseerd de schuimer een tijdje stil te zetten. Ik snap comment niet dat macro algen geen fosfaat opnemen. Als je ooit t leeglopen van caulerpa heb gezien en fosfaat daarna gemeten hebt..... Dit is juist waar een algenfilter op is gebaseerd. Verder maak ik me niet zo druk over onze testsets. Belangrijkste zaken zijn goed te meten en de robuustheid van deze metingen zijn goed genoeg om onze levende have te ondersteunen. Wat is t verschil tussen ca 420 en ca 420,234?

aktief kool die Zware metalen er uit haalt zonder complexvormers zou ik graag een onderbouwde test willen van zien! met metingen voor en na ppm niveau zoals ze voorkomen! fabrikanten zoals Norit zijn aan het zoeken naar aktief kolen die dit zouden kunnen, maar momenteel is dit hen nog niet gelukt. Enkel indien er complexvormers zoals EDTA,.... in voorkomen dan lukt het.
kwestie van u algen.
doe eens een rekensommetje als er 10ppm nitraat in u bak zit hoeveel gram nitraat dit is en als er 1ppm fosfaat in u bak zit hoeveel gram dit is tov de hoeveelheid liters...
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j...jkr23a0U8YBEr9qahp3m4jw&bvm=bv.48705608,d.ZWU
wetende dat chaetomorpha linum een% C (koolstof) 18.4 en %N 1.29 en %P 0.05 dit op het DROOG GEWICHT (al eens een ganse emmer uit u bak gedaan en in de zon laten drogen om dan te wegen?)

alsook u stelling als iets hydrofoob is dat het afgeschuimd wordt? sorry, maar eiwitten worden afgeschuimd omdat ze een hydrofiel een een hydrofoob gedeelte hebben! (polaire kop en een apolaire staart=< hierdoor gaan ze aan het oppervlakte zitten en kunnen ze 1 verwijderd worden via een overloop en 2 afgeschuimd worden. Ze kunnen enkel afgeschuimd worden indien ze gebonden zijn aan vuildeeltjes, en hier zal dan de wet van archimedes van kracht op zijn in u afschuimer.

En als jij denkt dat aktief kool geen fosfaat meer bevat geen probleem op een ander forum was er ook zo iemand tot hij het gemeten had....

Even een verduidelijking en op de praktijk gericht. Zware metalen komen in zuivere vorm bij aquaria pH in zoutwater bijna niet voor (lost gewoonweg niet op). Lage concentraties die wel voorkomen kunnen gebonden worden door adsoptie (let op is niet hetzelfde als absorptie). H+ ionen op de carboxylgroepen in aktieve kool kunnen uitwisselen met kathionen (waaronder zware metalen). Meeste metalen zijn in soort van chelaat (organisch) aanwezig en kunnen absorberen door van der waals krachten met aktieve kool.

Lijkt mij niet raar, want de punten die je vermeld ( technisch en chemisch ) daar weet 90% van de aquarianen niets vanaf. Dus vindt ik persoonlijk dat zulke punten wel onderbouwd moeten zijn en Ehsan zijn visie hierop kan loslaten.

De macro algen zijn hulpmiddelen ( en mag dit niet vergeten):confused: Dit is net de bedoeling van de algen bij dit systeem.

M.b.t. de algen: kilo's eruit halen:confused: om de bak te verarmen:confused:

Beste, ik zal jouw verhaal gaan vertalen naar Ehsan, ben echt benieuwd op z'n reactie

waarom zouden deze van de grondstoffen van minder zuivere kwaliteit dan niet afgevoerd worden?(in zijn 3 flesjes?)

Weet je welke zouten hij gebruikt

gr Ray

stuur u 3 oplossingen naar analytico of iets dergelijke en vraag een anionen (ionchromatogram) en een icp-ms of oes voor de kationan. Dan weet je ook wat er inzit.

Of zou hij ons de ogen open willen maken?
Daarom zeg ik ook dat het interessant aan het worden is.

Hoi Twan,

Jaja, dat zeer zeker. Kihon uit hier nogal wat tegenstrijdigheden.

gr Ray

Of zou hij ons de ogen open willen maken?
Daarom zeg ik ook dat het interessant aan het worden is.

idd zeer interessant, nu hopen dat ik er wat van begrijp. en zou het waarderen ( sorry ) als het ook in jip en jannekke taal wordt geschreven.

Heb ik ook last van, maar dat staat al jaren boven mijn avatar.
idd zeer interessant, nu hopen dat ik er wat van begrijp. en zou het waarderen ( sorry ) als het ook in jip en jannekke taal wordt geschreven.

Ik kan wel twee jaar lang een zeewater cursus gaan volgen ,maar dan snap ik er nog de ballen niet van wat hier allemaal geschreven wordt!!

Grt,

Martin.

Tja laat ik nog een poging wagen en leesbaar te laten voor de resterende 90%: Zoals in mijn laatste bericht, zware metalen in ZUIVERE vorm komen niet veel voor. Nogmaals door ADSORPTIE kunnen kathionen uitwisselingen aangaan met waterstof atomen uit de carboxyl groepen in de aktieve kool. Als mensen nu nog steeds aktieve kool gebruiken waarbij fosfaat vrij komt...... Er zijn vele maar dan ook vele aktieve kool soorten op de markt waarbij dat al een tiental jaren niet meer aan de orde is. En ja eitwitten bevatten een hydrofiel en hydrofoob stuk en deze conditie maakt ze zodat ze afgeschuimd kunnen worden, ik ga ervan uit dat de meeste mensen dit wel weten :rolleyes:. Over de macro algen zou ik zeggen lees onderstaand artikel en besef in welke concentraties fosfaat en nitraat ons aquarium aanwezig zijn.http://reefkeeping.com/issues/2006-09/rhf/index.php#12
aktief kool die Zware metalen er uit haalt zonder complexvormers zou ik graag een onderbouwde test willen van zien! met metingen voor en na ppm niveau zoals ze voorkomen! fabrikanten zoals Norit zijn aan het zoeken naar aktief kolen die dit zouden kunnen, maar momenteel is dit hen nog niet gelukt. Enkel indien er complexvormers zoals EDTA,.... in voorkomen dan lukt het.
kwestie van u algen.
doe eens een rekensommetje als er 10ppm nitraat in u bak zit hoeveel gram nitraat dit is en als er 1ppm fosfaat in u bak zit hoeveel gram dit is tov de hoeveelheid liters...
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j...jkr23a0U8YBEr9qahp3m4jw&bvm=bv.48705608,d.ZWU
wetende dat chaetomorpha linum een% C (koolstof) 18.4 en %N 1.29 en %P 0.05 dit op het DROOG GEWICHT (al eens een ganse emmer uit u bak gedaan en in de zon laten drogen om dan te wegen?)

alsook u stelling als iets hydrofoob is dat het afgeschuimd wordt? sorry, maar eiwitten worden afgeschuimd omdat ze een hydrofiel een een hydrofoob gedeelte hebben! (polaire kop en een apolaire staart=< hierdoor gaan ze aan het oppervlakte zitten en kunnen ze 1 verwijderd worden via een overloop en 2 afgeschuimd worden. Ze kunnen enkel afgeschuimd worden indien ze gebonden zijn aan vuildeeltjes, en hier zal dan de wet van archimedes van kracht op zijn in u afschuimer.

En als jij denkt dat aktief kool geen fosfaat meer bevat geen probleem op een ander forum was er ook zo iemand tot hij het gemeten had....

Even een verduidelijking en op de praktijk gericht. Zware metalen komen in zuivere vorm bij aquaria pH in zoutwater bijna niet voor (lost gewoonweg niet op). Lage concentraties die wel voorkomen kunnen gebonden worden door adsoptie (let op is niet hetzelfde als absorptie). H+ ionen op de carboxylgroepen in aktieve kool kunnen uitwisselen met kathionen (waaronder zware metalen). Meeste metalen zijn in soort van chelaat (organisch) aanwezig en kunnen absorberen door van der waals krachten met aktieve kool.

dit is allemaal waar maar in zeewater zitten veel kation hoor waarom zouden ionen zoals een koper of andere een betere binding aangaan in hun zeer lage concentratie (en blijven zitten wel te verstaan) en andere ionen zoals Natrium en Kalium... die in veel hogere concentratie aanwezig zijn gewoonweg hun plaats niet inpakken? Alsook u bevestiging van hierboven dat het niet meer met zuur behandeld wordt =< de zuur behandeling is juist om het oppervlakte te oxideren.

Ik weet ook bv. bij kokosnoten actief kool wordt salpeterzuur en zwavelzuur gebruikt voor het oxideren dit geeft dan affiniteit tot chroom 4 dit stijgt enkel als je het geheel nog eens neutraliseerd met natriumhydroxide / kerste pitten worden met fosforzuur behandelt om daarna een thermische behandeling te krijgen en hier is ook geweten dat indien er meer zuurstof in het geheel gebracht wordt tijdens deze thermishce behandeling dat er dan een grotere affiniteit naar lood komt. citroenzuur behandeling wordt ook gebruikt om u koper ionen beter te kunnen Zo zijn er nog wel enkele, ja het kan maar in een rijk kationisch milieu is dit echt niet drastisch.
Trouwens hoe minder bewerkingen er gedaan wordt op u aktiefkool hoe meer organische belasting hij kan binden want iedere chemische behandeling zorgt voor het verminderen van u specifiek oppervlak. bv. bij de citroenzuur behandeling werd het specifiek oppervlakte 34% verminderd...

Maar, de aktiefkool die jij en ik kopen in een aquariumzaak weet jij welk type dit is, alsook is dit altijd het zelfde? Ik vind het gevaarlijk om te zeggen dat aktiefkool u zwaremetalen zal verwijderen...

Op het gebied van zware metalen komen niet voor in zuivere vorm. Ca concentraties samen met carbonaat - waterstofcarbonaat concentratie die er heersten in zeewater kan in principe ook niet, maar door Magnesium kan dit wel. Alsook kopervergiftiging in aquaria is niet iets wat ik verzin, moest het allemaal zo goed gebonden zijn ....

Heb jij volgens mij ook helemaal niet nodig. Als ik je fotoos bekijk is dat een droom van me die met biochemische kennis alleen echt niet te halen is.
Ik kan wel twee jaar lang een zeewater cursus gaan volgen ,maar dan snap ik er nog de ballen niet van wat hier allemaal geschreven wordt!!

Grt,

Martin.

mijn bedoeling is niet om die 90% (zoals dennis het zo grappig zegt) het niet te doen snappen maar om die 10% die als ik met de bewering kom zonder enige staving het toch direct zal afschieten en dan moet ik alles toch nog eens gaan verduidelijken.
Ik wil gewoon dat een aquarium met balling en / of kalkreactor / kalkwater die gekend is voor iedereen en je weet wat je doet of toevoegd niet uit de mode of verkeerd is. Alsook dat mensen die een mooi aquarium hebben en zo zijn er hier veel zich niet laten vangen om dit of dat ook eens uit te proberen. Want iedere aquariaan is toch zo benieuwd om het nieuwe middeltje eens te proberen, wie weet...

Ik hou van zaken waar je weet wat je toevoegd en waarom.
Het is niet de eerst die een wondermiddel had voor betere kleuren en na toevoegen zijn ganse acro bestand zag naar de haaien gaan...

maar dit heeft niets met het onderwerp te maken, bovenstaande methode kan en zal goed werken.
Hoe dan ook iets in mij vond dat ik moest wijzen op het feit dat een goed uitgevoerde kalkreactor - balling... wel degelijk goede resultaten geeft en je weet wat je doet.

mijn bedoeling is niet om die 90% (zoals dennis het zo grappig zegt) het niet te doen snappen maar om die 10% die als ik met de bewering kom zonder enige staving het toch direct zal afschieten en dan moet ik alles toch nog eens gaan verduidelijken.
Ik wil gewoon dat een aquarium met balling en / of kalkreactor / kalkwater die gekend is voor iedereen en je weet wat je doet of toevoegd niet uit de mode of verkeerd is. Alsook dat mensen die een mooi aquarium hebben en zo zijn er hier veel zich niet laten vangen om dit of dat ook eens uit te proberen. Want iedere aquariaan is toch zo benieuwd om het nieuwe middeltje eens te proberen, wie weet...

Het is niet de eerst die een wondermiddel had voor betere kleuren en na toevoegen zijn ganse acro bestand zag naar de haaien gaan...

maar dit heeft niets met het onderwerp te maken, bovenstaande methode kan en zal goed werken.
Hoe dan ook iets in mij vond dat ik moest wijzen op het feit dat een goed uitgevoerde kalkreactor - balling... wel degelijk goede resultaten geeft en je weet wat je doet.

De bijdrage van jou en Dennis worden zeer gewaardeerd hoor :) moeten we meer van hebben hier :D

Hoi Kihon,

Er is hier niemand die beweert dat er met een kalkreactor - balling geen degelijk goede resultaten worden behaalt.
Maar of je echt weet wat je doet:confused:

En nieuwe middeltjes proberen; daar ben ik het proefkonijn om te testen of deze methode werkt:p

gr Ray

Gisteren de algen gesnoeid. De dosering gestopt om eerst het KH weer op 8 te brengen en daarna weer verder de oplossingen doseren

Vandaag de waarden gemeten: ( geen oplossingen gedoseerd tijdens 24 uren )

KH 7.3
Ca 400
Mg 1290

2013-07-15 20.46.50.jpg2013-07-15 20.47.04.jpg

Zou ik de algen kunnen voeren als deze helemaal zijn uitgedroogd:confused: Iemand een idee:confused:

Na velen gesprekken met Triton is het mij duidelijk wat de bedoeling is van Triton nl op een relatief simpele en goedkope manier een zeeaquarium goed laten draaien. Het systeem is in de basis opgezet om beginners niet af te laten haken omdat het misgegaan is met de bak. Dit zie je helaas maar al te vaak het gaat niet goed en op advies wordt middel a gebruikt dan middel b enz. Na een tijdje staat de kast vol met flesjes en ziet de beginner door de bomen het bos niet meer en is een klein vermogen kwijt terwijl zijn bak het nog steeds niet goed doet. Resultaat is stoppen.
Triton stelt dat het volgen van zijn systeem en adviezen zorgt voor een bak die goed draait. Dit is ook het verkoop argument naar wederverkopers de producten leveren niet de winst voor de winkel maar de winkelier krijgt een klant die niet afhaakt en dus klant blijft en andere zaken koopt.
Eshan van Triton die het verzonnen heeft benadert het houden van een aquarium als een wetenschapper daarmee bedoel ik dat aannames niet bestaan, meten is weten en zien is geloven. Zo min mogelijk tot onzekerheden.
Dit doet hij door zo goed mogelijk het water te meten en aan de hand van de metingen de hoeveelheid toevoegingen te bepalen. De toevoegingen maakt hij zelf en daardoor weet hij exact wat erin zit. Het systeem werkt zonder waterwissels dit heeft twee reden de eerste is kosten en de tweede het feit dat er geen constante samenstelling is van de inhoud bij diverse merken zout. Dit is gebleken na diverse metingen. Een onzekere factor naar zijn mening. Nitraat verlagen via bacteriën en toevoegen van koolstoffen ligt hem ook niet hij stelt dat je bacteriën niet kan meten en geen grip heb op wat ze doen. Daarom de toepassing van macro algen en wieren om nitraat te verlagen deze kan je sturen door er meer of minder te gebruiken.
Het zelfde geldt voor het gebruik van een kalkreactor deze past nog niet in de Triton methoden. De reden is het feit dat de reactor naast het kalk ook vele andere stoffen afgeeft gewenst en ongewenst. Dit geldt met name wanneer koraalbreuk gebruikt wordt. Triton werkt aan een inhoud voor een kalkreactor waardoor deze samen met de Triton methode gebruikt kan worden. Het inpassen van een kalkreactor zal de kosten van de methoden sterk verlagen.
Persoonlijk geloof ik in de methode ik pas hem nog niet toe omdat ik het samen met mijn kalkreactor wil gaan doen.
Moet nog even wachten dus.
Waarom geloof ik in de methode ? Dit is naar mijn mening de eerste die toevoegingen bied op basis van meten. Tot voor kort gebruikt ik de zeovit methode van Kz. Hier ben ik mee gestopt.
Het gaf mij een gevoel dat ik bedonderd werd qua kosten b.v. tientallen euro's voor 100 ml azijn en wat suiker een boel geld voor de zogenaamde speciale Zeoliet die je elders voor een fractie van de prijs kan kopen. Daarnaast ben ik van mening dat een methode die zegt dagelijks 10 ml van a en 10 druppels van b toevoegen nooit goed kan werken. Elke bak is anders en dus ook het verbruik van de bak.

Back
Bovenaan