Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De Triton Methode

Ja er komt idd wel wat zooi vanaf ja. Maar daarin tegen heb je een goede afvoer van afval stoffen. Ik meet totaal geen nitraat (Voeg zelfs toe om mn fosfaat lager te houden). Uv word dan wel afgeraden door triton maar werkt bij mij wel beter. Dan maar iets minder leven in de sump.
Maar als je dr niet tevreden over bent moet je idd een andere manier zoeken. Het is juist bedoeld om het gemakkelijk te maken.
Mijn ph fluctueert nogal gedurende de dag. Ik wil eigenlijk niet onder de 8 uitkomen maar zit nu rond de 7.93 voor het licht aangaat. Heb wel een tijdje hoger gezeten (8.03) niks veranderd maar nu ineens toch een stuk lager. Snap dr niks van.

In hoeverre verschillen de Triton core flessen eigenlijk van bijvoorbeeld Balling Light van Fauna Marin? Het sterke argument leek mij altijd dat je alleen je KH hoeft te meten en daarop moet gaan sturen. Zelf merk ik echter dat mijn calcium verbruik lager is dan de standaard (door wat problemen groeien de koralen niet hard). Het magnesium niveau daalt wat en Triton adviseert om die wat te gaan verhogen. Daarnaast zijn mijn kalium, strontium en jodium ook te laag. Uiteindelijk moet ik nu in elk geval het magnesium en calcium los gaan meten en bijsturen, dan ben ik voor mijn gevoel weer met Balling light bezig. Mijn vraag is dus, zou je Balling light kunnen gaan draaien en wel regelmatig een test laten doen om te controleren hoe alle waarden er bij staan. Balling light is namelijk wel wat goedkoper dan de Core 7.

Bij traditioneel Triton heb je natuurlijk nog een wierenfilter, dat kun je bij Balling light ook wel doen volgens mij, zelf heb ik een relatief klein wierenvak, maar volgens mij erg effectief. Mijn fosfaat is volgens de Triton test bijna altijd 0.015 en ik voeg al regelmatig wat fosfaat toe vanuit DSR en ben om de dag een blokje extra diepvriesvoer gaan geven.

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën en mening!

Een paar maanden geleden ben ik overgestapt van Balling Light naar Triton Core. Mijn Mg was met BL altijd wat te laag, nu is dat netjes. Maar mijn Calcium zit inmiddels op 500+. Kortom, dat gaat de verkeerde kant op.

Ik heb wel het idee dat mijn Acropora's het wat beter doen, dat was voor mij de reden om Triton te proberen. Maar ik ben niet lang voordat ik op Triton overstapte ook mijn fosfaat wat kritischer gaan volgen...die was bij mij steeds te hoog. Daar kan de verbetering ook vandaan komen.

Mijn idee is dat bij de Core7 de concentratie van de calcium-oplossing iets te hoog is t.o.v. de karbonaat-oplossing.

Mijn chaetomorfa groeit wel als een tierelier op Triton [emoji28]

Ook dit is mijn ondervinding, dat de CA steeds oploopt tot 500+.
Nu zit deze zelfs op 527 maar in de komende weken daalt deze weer en stijgt deze weer :o

Ik bedenk net dat ik nog een kanaal over heb op mijn doseerpomp. Ik ga er een vaatje natriumcarbonaat bijhangen...kan ik Tritonoplossingen iets minder doseren...op zoek naar de balans.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Zo doe ik het nu ook.
Ik heb Triton core 7 terug geschroefd en ben KH+ toe gaan voegen.
Ik heb nu een mooie balans.

Zo doe ik het nu ook.
Ik heb Triton core 7 terug geschroefd en ben KH+ toe gaan voegen.
Ik heb nu een mooie balans.
Krijg je dan geen last van te lage concentraties sporenelementen?

Ook bij mij stiijgt de CA naar ruim boven de 500.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Alex met wat ben je KH+ gaan toevoegen? Triton CO3?

KH+ van VT, deze haal ik bij kranenbroek of een vijverzaak, uiterst goedkoop en effectief.

---- update ----

Krijg je dan geen last van te lage concentraties sporenelementen?

Ook bij mij stiijgt de CA naar ruim boven de 500.

Advies van Triton is 2 ml p/100 liter per dag. dit zou bij mij 26 ml per dag zijn en ik zit nu op 60 ml, dus ik denk zeker niet te weinig toe te voegen.

Hoi Alex,

waarom zou je middelen uit een vijverzaak en/of Cranenbroek gaan kopen om je KH waarde te verhogen:confused:

Dan hoef je ook geen Triton toe te passen, Triton draait net om zuiverheid van de oplossingen.

gr Ray

Hoi Alex,

waarom zou je middelen uit een vijverzaak en/of Cranenbroek gaan kopen om je KH waarde te verhogen:confused:

Dan hoef je ook geen Triton toe te passen, Triton draait net om zuiverheid van de oplossingen.

gr Ray

In mijn voorgaande berichten kun je lezen waarom.
Ook in mijn dagboek heb ik hierover al veel geschreven.

Ik vraag mij 2 dingen af. Ten eerste is er een test gedaan met alle flessen om te bepalen wat er precies inzit? Ik kan namelijk niks vinden hierover op div forums.
Mijn 2de vraag is. Ik merk aan de cheato dat er een verschil zit tussen de core triton method en de other methods. Bij de other methods word de cheato een stuk Brosser en lijkt ook minder hard te groeien. Wie weet wat er nog extra toegevoegd word om de groei te bevorderen?

KH+ van VT, deze haal ik bij kranenbroek of een vijverzaak, uiterst goedkoop en effectief.

---- update ----

Advies van Triton is 2 ml p/100 liter per dag. dit zou bij mij 26 ml per dag zijn en ik zit nu op 60 ml, dus ik denk zeker niet te weinig toe te voegen.
Is het niet zo dat de theorie is dat alles min of meer in verhouding verbruikt wordt en je bij een hoger KH verbruik ook een hoger verbruik van sporenelementen hebt?

'KH' wordt niet alleen verbruikt bij de opbouw van het kalkskelet. Een deel gaat permanent verloren als pH buffer. Dat verklaart ook de vaak oplopende calciumconcentratie.
Min of meer in verhouding en sporenelementen koppelen aan calcium lijkt me reëler.
Nog beter (maar meer werk/kostbaarder): meten en sturen op werkelijk verbruik.

Helemaal duidelijk Michel.

Er komt namelijk meer kijken dan alleen maar ik heb een aquarium van .....zoveel...liters? dus moet ik zoveel toevoegen!
Ik voeg KH+ toe omdat mijn sump, qua liters zeewater, net zo groot is als mijn aquarium, alleen wordt in deze liters niets verbruikt door koralen en is alleen maar een buffer zone.

Zoals Michel al zegt, wordt er ook KH verbruikt om je PH te bufferen, en dat gebeurd wel in mijn sump.
Vandaar dat ik KH apart doseer in mijn systeem, omdat anders mijn CA (zoals al gebeurd) naar de 600 loopt en nu schommelt tussen de 460 en de 530.

Wat wellicht een andere vraag is die ik ook regelmatig stel aan de handelaar, is de advies doseer volume gebaseerd op de PURE zeewater volume van het aquarium zelf? of het hele systeem?
Antwoord, iedere keer weer: op het gehele systeem.

En als mijn sump nu net zo groot is als mijn aquarium? antwoord: dan ook.

Nu ben ik het daar natuurlijk niet altijd mee eens, bv bij te hoog fosfaat, klopt het, dat zit in mijn gehele systeem, maar ik voer toch niet dagelijks mijn sump!! daar zit toch geen vis in!

Richtlijnen van dosering van toevoegingen per liter zijn sowieso grove richtlijnen, grote sump of niet, alles is afhankelijk van het verbruik, en dus de hoeveelheid en groeisnelheid van de koralen.

Alleen bij geneesmiddelen waarvan de werking afhankelijk is van concentraties en niet van het verbuikt, is het (systeem)volume interressant.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Hoi Alex,

Helemaal duidelijk Michel.

Er komt namelijk meer kijken dan alleen maar ik heb een aquarium van .....zoveel...liters? dus moet ik zoveel toevoegen!
Ik voeg KH+ toe omdat mijn sump, qua liters zeewater, net zo groot is als mijn aquarium, alleen wordt in deze liters niets verbruikt door koralen en is alleen maar een buffer zone.

Zoals Michel al zegt, wordt er ook KH verbruikt om je PH te bufferen, en dat gebeurd wel in mijn sump.
Vandaar dat ik KH apart doseer in mijn systeem, omdat anders mijn CA (zoals al gebeurd) naar de 600 loopt en nu schommelt tussen de 460 en de 530.

Dan is er toch iets mis Alex, doseer eens handmatig een 2 tal weken.:)

Wat wellicht een andere vraag is die ik ook regelmatig stel aan de handelaar, is de advies doseer volume gebaseerd op de PURE zeewater volume van het aquarium zelf? of het hele systeem?
Antwoord, iedere keer weer: op het gehele systeem.

Hier geldt het aquariumvolume:o

En als mijn sump nu net zo groot is als mijn aquarium? antwoord: dan ook.

Nu ben ik het daar natuurlijk niet altijd mee eens, bv bij te hoog fosfaat, klopt het, dat zit in mijn gehele systeem, maar ik voer toch niet dagelijks mijn sump!! daar zit toch geen vis in!

gr Ray

IMG_3548.jpg

Nog steeds een witte waas op mijn ruiten en vermoed dat het wel eens calcium kan zijn. Vandaag gemeten en kom op 420 calcium, 1230 magnesium en 8.5 DKH. Zou het kunnen dat mijn calcium/magnesium verhouding uit balans is? Ook is mijn 3a oplossing erg troebel, hoort dit? Hebben andere dit ook?

Back
Bovenaan