Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De DSR Methode (Dutch Synthetic Reefing)

Beste glenn,

Momenteel gebruik ik de ez lijn op mijn 500 liter aquarium ( 4 maand oud) omdat ik in de vorige bak (nano) geen balans had tussen de nitraat en fosfaat ben ik dit keer los begonnen met de dsr nitraat verwijderaar en de dsr ijzer. Ik dosseer momenteel 0.6ml ijzer per dag en heb een fosfaat van 0.04. Ik dosseer 4ml dsr nitraat verwijderaar en heb een nitraat van 10 nu.

Mijn vraag is eigenlijk hoe weet ik of ik te veel of te weinig ijzer doseer? Kan ik dit direct koppelen aan mijn fosfaat waarden? Of niet?
 
Te weinig kan niet, want je voegt het alleen toe om fosfaat te verwijderen. De ideale situatie zou zijn dat je niks toevoegt.
Teveel kan wel, en je zult een testset moeten gebruiken om te meten of het in je systeem blijft hangen.
 
Te weinig kan niet, want je voegt het alleen toe om fosfaat te verwijderen. De ideale situatie zou zijn dat je niks toevoegt.
Teveel kan wel, en je zult een testset moeten gebruiken om te meten of het in je systeem blijft hangen.
Welke set zou je aanraden? En het is dus niet zo dat zolang je fosfaat meet je geen e veel ijzer hebt?
 
Er wordt door DSR een Fe-test aanbevolen van Sera. Of je een teveel aan ijzer kunt hebben en nog steeds fosfaat weet ik niet.
 
Te weinig kan niet, want je voegt het alleen toe om fosfaat te verwijderen. De ideale situatie zou zijn dat je niks toevoegt.
Teveel kan wel, en je zult een testset moeten gebruiken om te meten of het in je systeem blijft hangen.

Na jarenlange gebruik en duizenden gebruikers verder is komen vast te staan dat gedoseerde Fe+niet lang blijft hangen in het waterkolom en dat Fe+ zelfs bij een overdosering na 6 uur al gehalveerd is.

De noodzaak van de Fe testen is daarom niet van toepassing, tenzij je voor jezelf wilt zien wat het doet.
 
Na jarenlange gebruik en duizenden gebruikers verder is komen vast te staan dat gedoseerde Fe+niet lang blijft hangen in het waterkolom en dat Fe+ zelfs bij een overdosering na 6 uur al gehalveerd is.

De noodzaak van de Fe testen is daarom niet van toepassing, tenzij je voor jezelf wilt zien wat het doet.
Dank u! Scheelt een testje kopen en kan ik dus rustig blijven doseren!
 
De ontwikkelingen staan niet stil
Met de nieuwe compact calculator kan ook je heel eenvoudig SALINITEITS CORRECTIES uitvoeren.
De calculator invullen, je haal de aangegeven hoeveelheid zoutwater eruit en het automatisch bijvulsysteem doet de rest. Een kind kan de was doen.

Meet minimaal om de week je saliniteit met een geijkte refractometer. De refractometer ijk je het best op 33ppt met reference.

Screenshot_20200301-223722_Chrome.jpg

1- tank volume (in liters)
2- measured salinity (in ppt)
3- target salinity (in ppt)
4- saltwater to remove (in liters)
 
Na jarenlange gebruik en duizenden gebruikers verder is komen vast te staan dat gedoseerde Fe+niet lang blijft hangen in het waterkolom en dat Fe+ zelfs bij een overdosering na 6 uur al gehalveerd is.

De noodzaak van de Fe testen is daarom niet van toepassing, tenzij je voor jezelf wilt zien wat het doet.

Mogen we dan stellen dat Fe Trace langer in de waterkolom blijft? Hoeveel zou dit in cijfers dan zijn?
 
Mogen we dan stellen dat Fe Trace langer in de waterkolom blijft? Hoeveel zou dit in cijfers dan zijn?
Ook dat verdwijnt in hogere concentraties vrij snel.
Op sporen niveau blijf het langer en is dan niet schadelijk.
Het grotere aandeel aan carbon maak een bacteriebloei wel gevaarlijker.

Daarom wordt Fetrace ook in lagere doseringen aangeraden. Niet te gebruiken bij PO4 > 0,08ppm
 
hallo ik heb dsr de niet vloeibare versie op de verpakking staat zoveel gr toevoegen op zoveel water om de waarde ... naar boven te brengen dus vermoed ik dat ik dit zo gewoon in de tank moet doen? ik heb ook al op youtube gezien dat ze een hele emmer vermengen in osmose water maar daar vind ik niets van terug dit zou handig zijn moest ik doseer toestel hebben mijn vraag is kan ik het gwn zo in de bak doen of moet dit eerst worden opgelost in osmose water en hoeveel gr voor hoeveel osmose water ?
 

Bijlagen

  • 556D11D9-6B6C-420E-AAB2-57ECE4219319.jpeg
    556D11D9-6B6C-420E-AAB2-57ECE4219319.jpeg
    104,6 KB · Weergaven: 9
  • 5069006D-0A2C-4451-9886-EE226B7256F9.jpeg
    5069006D-0A2C-4451-9886-EE226B7256F9.jpeg
    97,5 KB · Weergaven: 9
  • 54638EC9-9CB7-4BDE-9AB5-1E4E3B7CAD1A.jpeg
    54638EC9-9CB7-4BDE-9AB5-1E4E3B7CAD1A.jpeg
    96,5 KB · Weergaven: 9
hallo ik heb dsr de niet vloeibare versie op de verpakking staat zoveel gr toevoegen op zoveel water om de waarde ... naar boven te brengen dus vermoed ik dat ik dit zo gewoon in de tank moet doen? ik heb ook al op youtube gezien dat ze een hele emmer vermengen in osmose water maar daar vind ik niets van terug dit zou handig zijn moest ik doseer toestel hebben mijn vraag is kan ik het gwn zo in de bak doen of moet dit eerst worden opgelost in osmose water en hoeveel gr voor hoeveel osmose water ?
 
Bedankt dit was wat ik zocht
 
Oplossen in osmosewater



Goed dat hij het vraagt toch? Zelf aanmodderen kom je er ook niet altijd, dan beter op het forum informatie inwinnen!
je hebt altijd zo mensen die aandacht willen idd zo zijn er ook heb ik al gemerkt zal hem ook een reactie sturen zo is die blij haha
 
je hebt altijd zo mensen die aandacht willen idd zo zijn er ook heb ik al gemerkt zal hem ook een reactie sturen zo is die blij haha

Zo heb je ook altijd van die mensen die het voorgekauwd moeten krijgen. Beetje zelf onderzoek naar het product dat je aangeschaft hebt mag wel. Altijd wel te vinden op de site van de fabrikant.

Als je nu gevraagd had of je je oplossing moet afvullen tot bijv 20 liter. Of dat de poeder bij 20 liter water moest. Had ik het nog goed gesnapt. (Staat eveneens ook op de site)

En als iemand "droge" dsr met een "doseerpomp" wilt doseren breekt mn klomp.

Even ter verduidelijking pipo 🤗
 
Laten we positief blijven en geen aanstoot nemen aan elkaar's reactie. Als je boven dit alles staat kan niemand je kwetsen.

Mensen stellen vragen omdat ze de weg nog niet gevonden hebben. Dat is iets dat door "ingewijden en veteranen" vaak niet begrepen wordt

Sta open voor elkaar daar leer je meer van, dan over elkaar oordelen.
Tenslotte zijn hier om elkaar op weg te helpen.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan