Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De DSR Methode (Dutch Synthetic Reefing)

Ook de ontwikkelingen gaan verder.

Heb je weleens dat je in mililiters moet doseren, maar niet de juiste spuitjes, pipet, maatbeker o.i.d. hebt?
Dan kan je het ook afwegen d.m.v. van deze conversie calculator.
https://dsrreefing.com/sg-convertor/
Vooral als je meer dan 10ml moet doseren is afwegen weleens handiger.
Screenshot_20180930-133010_Chrome.jpg20180930_135214.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hi Glenn,

Jou methode lijkt me een hele mooie methode om mijn reef stabiel te houden. Ik heb een reefer 170 en heb nu sinds 3 dagen 2 leders en 2 anemoonvisjes. Nu is mijn vraag raad jij het aan om nu al te beginnen met dsr of wachten. Dit vraag ik mij af omdat ik telkens wat koraaltjes en vissen toevoeg waardoor ik dus redelijk vaak zal bezig zijn met het aanpassen van de dosis. Dus is het mischien makkelijker om te wachten tot mijn reefer wat meer is gevuld. Wat denk jij?

Groetjes,
Julian
 
Heeft het zin om DSR EZ te gaan gebruiken op een 60 liter bak? Ik wil dit dan dagelijks met de hand gaan doseren.

Daarnaast vraag ik me af wat het effect van de startdosering is als je nog weinig tot geen verbruik hebt.
 
Hi Glenn,

Jou methode lijkt me een hele mooie methode om mijn reef stabiel te houden. Ik heb een reefer 170 en heb nu sinds 3 dagen 2 leders en 2 anemoonvisjes. Nu is mijn vraag raad jij het aan om nu al te beginnen met dsr of wachten. Dit vraag ik mij af omdat ik telkens wat koraaltjes en vissen toevoeg waardoor ik dus redelijk vaak zal bezig zijn met het aanpassen van de dosis. Dus is het mischien makkelijker om te wachten tot mijn reefer wat meer is gevuld. Wat denk jij?

Groetjes,
Julian
Je zal altijd iets moeten doen om de boel binnen de marges en daarmee gezond te houden.
Of het nou waterwissels is of doseren, het maakt niet uit.

Wanneer beslist je erover?

Normaal als de situatie erom vraag.
Omdat ik graag wilt weten waar ik sta, kies ik ervoor om de 4 basis metingen uit te voeren.
Kh, Ca, PO4 en NO3. Dat zijn metingen die qua tijd niks voorstellen.
Als je gemeten hebt, weet je waar je staat en zijn de doseringen een kwestie van meer of minder instellen. zo moeilijk is het niet...

Vaak komt het over dat DSR ingewikkeld is, maar dat is puur omdat wij (de eerste uurs DSR gangers ) alles precies willen uitrekenen. Het kan allemaal ook iets ruimer genomen worden.

Op de vraag waterwissels, of niet... zou ik vanwege het leerproces, het millieu aspect en de stabiliteit kiezen voor een goed doseermethode.
Imo zijn dwangmatige waterwissels een achterhaalde manier van aquariumhouden.
De resultaten van werken zonder wissels zijn minimaal net zo goed, maar vooral voor huisgenoten veel aangenamer.
Het slepen met die watertonnen, zoutemmers en de daarmee gepaarde waterballet in de woonkamer heeft menig aquariaan echtelijke ruzie's bezorgt.
Inmiddels blijkt dat Reefers die het eenmaal beheersen en al langere tijd werken zonder waterwissels het langer volhouden in de zeehobby. Dat is met een reden....
De DSRreefers noemen het "op autopilot draaien".
 
Laatst bewerkt:
Glenn


Als je gebruik maakt van een kalkreactor kun je dan ook gebruikt maken van de Ez Produkten.
Jazeker.

Een kalk reactor levert KH en Ca volgens een ideale verhouding, echter zie je vaak dat het werkelijk verbruik alles behalve ideal is.
Dit onbalans kan je met EZbuffer /EZcalcium bijsturen/opvangen.
Deze zet je op een baseline dosering, waarbij je afhankelijk van de onbalans de juiste stoffen bijstuurt.
Je krijg dan naast KH en Ca ook een aandeel PH sturing en strontium erbij.

Daarnaast doet een kalk reactor niks met nutrienten. Dit kan door EZCarbon opgevangen worden.

EZTrace verzorgt de sporen elementen zoals, magnesium, sulfaat, Kalium, Boor, Iodine en mangaan. Deze combinatie wordt door een aantal reefers al zeer lange tijd met succes toegepast.

O.a Leon koopmans en richard Richard zijn zulke Reefers. Coral and Fishstore (CFS breda) werkt al enige tijd op die manier en houd veel meer soorten gezond in hun koraal verkoop systemen dan uitsluitend met de kalkreactor. Aan het consistent resultaat die we van hun gewend zijn, mag ik wel stellen dat deze jongens goed bezig zijn en weten waar ze doen.

Door deze werkwijze te beheersen kunnen die dwangmatige waterwissels ook volledige weggelaten worden.
 
Laatst bewerkt:
Jazeker.

Een kalk reactor levert KH en Ca volgens een ideale verhouding, echter zie je vaak dat het werkelijk verbruik alles behalve ideal is.
Dit onbalans kan je met EZbuffer /EZcalcium bijsturen/opvangen.
Deze zet je op een baseline dosering, waarbij je afhankelijk van de onbalans de juiste stoffen bijstuurt.
Je krijg dan naast KH en Ca ook een aandeel PH sturing en strontium erbij.

Daarnaast doet een kalk reactor niks met nutrienten. Dit kan door EZCarbon opgevangen worden.

EZTrace verzorgt de sporen elementen zoals, magnesium, sulfaat, Kalium, Boor, Iodine en mangaan. Deze combinatie wordt door een aantal reefers al zeer lange tijd met succes toegepast.

O.a Leon koopmans en richard Richard zijn zulke Reefers. Coral and Fishstore (CFS breda) werkt al enige tijd op die manier en houd veel meer soorten gezond in hun koraal verkoop systemen dan uitsluitend met de kalkreactor. Aan het consistent resultaat die we van hun gewend zijn, mag ik wel stellen dat deze jongens goed bezig zijn en weten waar ze doen.

Door deze werkwijze te beheersen kunnen die dwangmatige waterwissels ook volledige weggelaten worden.
Dank voor de uitleg.
Hebben de door jou genoemde personen ook een dagboek voor zover je weet.
Zal bij coral fish zeker gaan kijken.
 
Dank voor de uitleg.
Hebben de door jou genoemde personen ook een dagboek voor zover je weet.
Zal bij coral fish zeker gaan kijken.
Helaas zijn dit facebook gangers. Die maken over het algemeen geen dagboek aan. De hobby wordt door hun net iets anders beleefd. Vaak iets minder idealistisch maar meer praktisch. Het delen en aanmaken van een dagboek is iets voor mensen die graag alles vasleggen en de puntjes op de i willen plaatsen.
Het aanmaken van een dagboek is een inspirerende manier van werken. Zo lees je vaak terug wat je goed of fout deed in het verleden. Maar leer je tijdens het registratienprocess ook nadenken waarmee je bezig bent.

Zo heb ik mijzelf veel eigen gemaakt, puur registreren en leren van je eigen fouten.

Bij CFS zul je zeker wel inspiratie kunnen opdoen.
Ze hebben zowel een systeem volledig op EZ als een systeem in combinatie met een kalkreactor.

Bij Brouwers in roosendaal staan zowel de nieuwe showbak als de verkoopbak op EZ.
Ze hebben onlangs alles opnieuw ingericht. Daar moet ik in het nieuwe jaar weer eens een keer langsgaan om te kijken.
 
Laatst bewerkt:
koop je een heel pakket, moet je wachten tot je eindelijk goedgekeurd word bij het officiele forum voordat je de calculator kan downloaden.
dat mag toch echt niet langer dan een paar minuten kosten. wacht nu al uren
erg vervelend dat je iets koopt en dan niet gelijk kan gebruiken
 
koop je een heel pakket, moet je wachten tot je eindelijk goedgekeurd word bij het officiele forum voordat je de calculator kan downloaden.
dat mag toch echt niet langer dan een paar minuten kosten. wacht nu al uren
erg vervelend dat je iets koopt en dan niet gelijk kan gebruiken
Sowieso gek dat je een openlijk product koopt maar niet vrijelijk de calculator kan gebruiken?
Is dat forum de enige plek waar die calculator te krijgen is?
 
Nee hoor, de calculators zijn vrij te gebruiken, ook zonder registratie. Ze staan op https://dsrreefing.com/calculators/ . Als je specifieke calculators zoekt moet je het pull down menu openen en dan calculators & software selecteren.

Als je het via een telefoon of tablet opent hoef je ze niet eens te downloaden, je kan ze online invullen.
 
bij online gebruik werkt niet alles goed staat er
daarom moet je downloaden, en downloaden vereist registratie
 
koop je een heel pakket, moet je wachten tot je eindelijk goedgekeurd word bij het officiele forum voordat je de calculator kan downloaden.
dat mag toch echt niet langer dan een paar minuten kosten. wacht nu al uren
erg vervelend dat je iets koopt en dan niet gelijk kan gebruiken
Ooit al van geduld gehoord in de hobby ? Je zal het nodig hebben ;) .
 
Nee hoor, de calculators zijn vrij te gebruiken, ook zonder registratie. Ze staan op https://dsrreefing.com/calculators/ . Als je specifieke calculators zoekt moet je het pull down menu openen en dan calculators & software selecteren.

Als je het via een telefoon of tablet opent hoef je ze niet eens te downloaden, je kan ze online invullen.
Heel correct.
 
Ooit al van geduld gehoord in de hobby ? Je zal het nodig hebben ;) .
onnodige steek onder water, dit is simpelweg een verkeerde manier van handelen. ze kunnen beter een downloadlink meesturen in hun kant en klare pakketten die alles zou bevatten om de methode toe te kunnen passen
 
bij online gebruik werkt niet alles goed staat er
daarom moet je downloaden, en downloaden vereist registratie

Tegen welke problemen loop je aan bij het online gebruik van de calculators?

Ik merk zelf op een iPad dat ik soms een paar keer een cel moet aanklikken om een waarde in te kunnen vullen, maar dat ligt meer aan mijn dikke vingers liggen :D
 
t lijkt wel goed te werken, (niet met alle browsers) maar ik ben nog steeds niet gekeurd... blijft een vreemd verhaal, ik wil het downloaden om niet afhankelijk te zijn van een website die zomaar ineens offline zou kunnen zijn, net op het moment dan je wat uit moet rekenen
 
Dat je nog steeds niet bent goed gekeurd is wel een raar verhaal inderdaad. Is dat op facebook of op hun forum? Ik gebruik geen van beide trouwens :)

Mocht de calculator ooit verdwijnen dan staat de dosering ook op de fles. Alleen dan moet je het met de hand uitrekenen (zoveel gram per zoveel liter water = 1 ppm/1dkh verhoging).

Ik snap dat je zelf de calculator ook wil hebben, ik heb er nooit bij stil gestaan dat de website wel eens ontoegangelijk kan zijn.
 
Bovenaan