Bertuz87
Senior Forumlid
Het enige wat momenteel onontbeerlijk is voor mij, is een baanDoseerpomp ben k wel naar op zoek, tweedehands. Maar toch zijn ze met 4 kanalen al snel 2-300 euro
U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Het enige wat momenteel onontbeerlijk is voor mij, is een baanDoseerpomp ben k wel naar op zoek, tweedehands. Maar toch zijn ze met 4 kanalen al snel 2-300 euro
Mijn magnesium is ondertussen mooi op peil. Na inderdaad een dosering van 2,5x zo weinig was het mooi op 1350 ppm.
typisch hé... dit is iets dat ik ooit ook had en er geen hout van snapte. later ging het gewoon over naar de juiste dosering.
ik heb het feit geaccepteerd als een praktijk voorbeeld waar theorie en praktijk niet aansluit (met de beschikbare hulpmiddelen).
ik leer het herkennen en pas het toe. onlangs had wesley vreeswijk dit fenomeen ook.
Ik heb nog een vraag: Doseer je alleen ijzer bij een te hoog fosfaat of ook als spoorelement? Op het moment is mijn fosfaat niet te hoog (0.04 ppm) maar ik filter wel over fosfaatverwijderaar. Als het dus ook als spoorelement dient is het misschien een goed idee minder over PO4-verwijderaar te filteren en ook ijzer toe gaan dienen.
Wat is jullie mening hierover?
juiste conclusie. Op den duur gebruik je ook geen verwijderaar meer en wordt de aqua goedkoper in onderhoud, dus meer geld voor koralen, vissen, en mooie techniek.
En is het dan ook mogelijk de IJzer oplossing aan te lengen met osmose water zodat ik gemakkelijker een kleinere dosering toe kan voegen via een doseerpomp?
voor aquaria in de range van <130 liter kan het wenselijk zijn om sommige stoffen aan te lengen. DSR is tenslotte door mij ontwikkeld op een systeem van 1000+ liter. Om de uniformiteit (één Calculator) te behouden heb ik de concentraties niet aangepast voor kleinere systemen.
een oplossing van 1:10 kan je aanmaken door 10ml supplement aan te lengen tot 100ml met osmose water. (90ml osmose erbij)
Groetjes.
Geen kalkreactor?
Aan het Ballingen dus ... dan is een doseerunit eigenlijk onontbeerlijk.
Nu lijkt het me dat het niet afhangt van de .4 ml voor het magnesium en calcium. het is verwaarloosbaar op dag dosering en word uiteindelijk weer gecompenseerd na de metingen
Een maatbekertje zal dan een alternatief kunnen zijn, of een 50 ml spuitmaat bekertje maken kost niks, fles onthoofden met dremel of ijzer zaagje.
Want met 11 x 5 ml - zal dat voor KH ook wel dagelijks variërenteveel werk ! en terecht ik zou het ook niet doen.
M.v.g Jimmy
Hallo Glenn,
Tijdje terug heb ik via jou Strontium gekocht, wanneer ik dit doseerde in het aquarium wordt het water en klein beetje melkachtig.
Nu heb ik dit flesje leeg en ben begonnen met het 2e flesje die ik later had gekocht.
Wanneer ik dit flesje doseer gebeurt er met het water niets. Is er iets aan de samenstelling gewijzigd?
Of is er iets anders? Kan ik ook testen of dit strontium is?
Mvg Jurgen
Wanneer je na toevoegen een verhoogd strontiumgehalte meet, mag je er vanuit gaan dat de toevoeging strontium bevat.
Dat is juist het vreemde, dit is me 2e flesje en me strontium is nog steeds 0
Dit is een normaal verloop met Strontium, zeker als je net bezig bent met DSR.
Strontium is in bakken waar dit nog niet eerder is toegevoegd heel snel weer "verdwenen", het duurt best lang voordat je strontium op peil hebt.
Vind het wel vreemd dat je water melkachtig werd na het toevoegen van Strontium, dit heb ik zelf niet ervaren.
Het enige wat je water melkachtig kan maken is de ijzeroplossing (bruine oplossing) al verdwijnt deze weer na een paar uur.
Als het water niet melkachtig hoort te worden vraag ik me af wat ik er 1,5 maand elke dag erin heb lopen gooien![]()
Ook Iets raars van de week mijn strontium gemeten was opeens 0 die week ervoor was het nog 8 en heb dubbel nagemeten maar allebei 0 nu was me eerste fles strontium leeg maar had nog strontium 2 alleen nu ik deze toevoeg heb ik een witte waas In me aquarium net alsof ik er melk in gooit hebben hier meer mensen last van?
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Bedankt Adri. Maak je voor de handmatige stoffen stamoplossingen of gebruik je gewoon pure ml/mg.Op dit moment heb ik de Kh, Ca en Mg op een doseerstation staan, deze worden meerdere keren per dag aangevuld.
De andere stoffen doe ik handmatig.
Elke dag: Jodide, IJzer en Carbon.
Wekelijks: Strontium indien nodig.
Per 4 weken: Kalium en Boor, indien nodig
groet
Adri
Bedankt Adri. Maak je voor de handmatige stoffen stamoplossingen of gebruik je gewoon pure ml/mg.
Gewoon de standaard ml /mg. Ga er natuurlijk geen extra werk van maken als het niet nodig is.
groet
Adri
Ik neem aan dat als je dagelijks je verbruikte stoffen aan vult je dit met doseerpompen doet om niet elke dag met allerlei poeders en oplossingen in de weer te hoeven. Maar heb je dan per stof 1 doseerpomp nodig? Welke stoffen vullen jullie dagelijks aan om het op peil te houden, handmatig of via doseerpomp? Lijkt me een duur grapje om een hele batterij doseerpompen te hebben en ik heb er met de sump achter mn Cubicus nano ook geen plek voor. Maar het is natuurlijk wel veruit het beste om alle stoffen dagelijks of per uur op peil te houden ipv met intervallen van bijvoorbeeld 1 week alles meten en op basis daarvan tekorten aan te vullen en het scheelt werk.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.