Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De DSR Methode (Dutch Synthetic Reefing)

Ok, het busje van de kruidvat laat alleen maar witte bolletjes zien van ongeveer 1 mm diameter. Dat klinkt dus bruikbaar. Weet je toevallig hoe de zichtbare vervuiling er uit zou moeten zien?

Bedankt voor de hulp!
Ik gebruik deze van het kruidvat ook en heb er geen problemen mee ervaren. Werkt prima!

Het zijn over het algemeen altijd bolletjes.

Tenzij het aanzienlijk minder zuiver is, zal je zoiets kunnen zien aan het bezinksel of de kleur van de oplossing.
Maar dan is het ook aanzienlijk minder zuiver. Maar aan de andere kant .... je gebruikt meer een heel klein beetje NaOH dus veel kwaad kan het niet.

Om een indicatie te geven; zelfs de p.a ( pro analyse) vorm van NaOH (€ 7,50 per 250 gram) is "maar" 99+% zuiver.
Opgelost in 500 ml osmose, heeft de oplossing geen bezinksel en is kraak helder.

De minst zuivere (z) vorm van 98% en € 5,- per kilo, blijft nog steeds helder en heeft geen bezinksel.

De grootste vervuiler 1+ % is Na[SUB]2[/SUB]CO[SUB]3[/SUB] oftewel natriumcarbonaat.

De rest zit in de orde va 0,01 tot 0,0001% - niet noemenswaardig om dat uit te drukken in mg of µg wat uiteindelijk in het aquarium beland of schadelijk zou kunnen zijn.

Over algen gesproken, de plukjes alg die ik nog heb gaan niet weg en groeien langzaam. Ook zijn de ruiten binnen de kortste keren helemaal bruin, heel fijne alg dat je er heel makkelijk afveegt. Komt dit door mn fosfaatgehalte van 0,16? Nitraat is 0.5, nog aan de lage kant dus zelfs. Of is de verhouding fosfaat/nitraat niet goed (redfield ratio?)? Ik heb het licht 8 uur per dag aan, soms wat langer als ik savonds nog in de bak bezig ben. Heb het de laatste week verlaagd naar 6 uur, maar dat helpt niet.

juist!
sommige dingen moet je in de juiste context zien.
jij weet het altijd weer goed neer te zetten jimmy.

Het zijn over het algemeen altijd bolletjes.

Tenzij het aanzienlijk minder zuiver is, zal je zoiets kunnen zien aan het bezinksel of de kleur van de oplossing.
Maar dan is het ook aanzienlijk minder zuiver. Maar aan de andere kant .... je gebruikt meer een heel klein beetje NaOH dus veel kwaad kan het niet.

Om een indicatie te geven; zelfs de p.a ( pro analyse) vorm van NaOH (€ 7,50 per 250 gram) is "maar" 99+% zuiver.
Opgelost in 500 ml osmose, heeft de oplossing geen bezinksel en is kraak helder.

De minst zuivere (z) vorm van 98% en € 5,- per kilo, blijft nog steeds helder en heeft geen bezinksel.

De grootste vervuiler 1+ % is Na[SUB]2[/SUB]CO[SUB]3[/SUB] oftewel natriumcarbonaat.

De rest zit in de orde va 0,01 tot 0,0001% - niet noemenswaardig om dat uit te drukken in mg of µg wat uiteindelijk in het aquarium beland of schadelijk zou kunnen zijn.

Over algen gesproken, de plukjes alg die ik nog heb gaan niet weg en groeien langzaam. Ook zijn de ruiten binnen de kortste keren helemaal bruin, heel fijne alg dat je er heel makkelijk afveegt. Komt dit door mn fosfaatgehalte van 0,16? Nitraat is 0.5, nog aan de lage kant dus zelfs. Of is de verhouding fosfaat/nitraat niet goed (redfield ratio?)? Ik heb het licht 8 uur per dag aan, soms wat langer als ik savonds nog in de bak bezig ben. Heb het de laatste week verlaagd naar 6 uur, maar dat helpt niet.

Bij en fosfaat van 0,24ppm en nitraat van 25pm hoefde ik de ruit pas na 3 dagen te vegen..
Dus de ratio is wel belangrijk verhoog he nitraat naar 2,5 en probeer je fosfaat naar <0,08 te brengen dan zit je altijd goed.
in het verlaag proces krijg je in plaats van de alg bacteriefilm op de ruit (wit)
overigens smullen de vissen en de koralen als je de ruiten veegt.

Bedankt voor je antwoord Glenn!

Ik ben bezig met IJzer en Nitraat doseren om Fosfaat en Nitraat op de juiste waarde te krijgen. Vond alleen dat de algen sneller groeien de laatste weken/maanden dan daarvoor. Idd, om de paar dagen de ruiten schoonmaken, anders kan je er bijna niet meer doorheen kijken ;) Even afwachten of het met het optimaliseren van de waardes beter gaat worden :)

Fijn dat de vissen en koralen er wel blij mee zijn iig! ;)

Ik doe nu steeds gewoon meet- en daarna doseerrondes. Wil binnenkort gaan kijken wat mn dagelijks verbruik is en uiteindelijk gaan kijken hoe ik het doseren van met name KH, Ca en Mg kan automatiseren zodat de waardes optimaal blijven ipv te schommelen en het scheelt dan natuurlijk ook werk.

glenn heb je al eens gekeken naar de algen op de overzichtsfoto, zou je aan de slag gaan met NoAh?

grtz braemke

Mijn nitraat is dus veelste hoog. Hoe moet ik dit nu aanpakken om dit te laten zakken. Kan iemand mij een beetje opweg helpen?

Bijlagen

• 02-03-2014.jpg
    02-03-2014.jpg
    66,8 KB · Weergaven: 79
Mijn nitraat is dus veelste hoog. Hoe moet ik dit nu aanpakken om dit te laten zakken. Kan iemand mij een beetje opweg helpen?

Je moet Carbon doseren om Nitraat te verlagen. Zie de aanwijzingen onderin de calculator. Daar staat ook hoeveel ml per dag je moet doseren en waar je op moet letten.

De Carbon dosering gaan volgen.
Ook je fosfaat blijven controleren!

Sent from my phone

Laatst bewerkt:
Vanavond weer een meetsessie gedaan:
Schermafbeelding 2014-03-05 om 01.30.43.jpg
Jodide en Strontium zijn altijd 0 bij mij. Is dit een stof die je snel na aanvullen moet meten? Wordt t snel verbruikt? Of moet je dit vaak doseren om op peil te houden? Heb 1 Leder, 1 LPS en 1 SPS koraal en 1 steen met oren. De puntjes van de poliepen van mn Paddestoelleder waren eerst groenig. Nu zijn de puntjes open gaan staan als een bloempje, maar t is nog zeer vaalgroen, er zit amper nog kleur op. Kan dit met een bepaalde waarde te maken hebben?

Jodide, Strontium en Borium moet ik dagelijks toevoegen om het verbruik bij te houden.
Heb wel heel wat steenkoraal natuurlijk maar van Strontium moet ik dagelijks 23ml toevoegen van Borium 14ml en van jodide 5ml.
Wanneer ik dit dagelijks toevoeg blijven die waardes bij mij op het juiste niveau.

Goedendag ik wil hier mijn bevindingen delen omtrent rode flap hoe ik er nu al 3x vanaf ben gekomen ik weet nu zeker dat de mespilia zeeegel het eet en het denk nog lekker vind ook.

ik heb gisteren 2 egels op rode flap plek gezet en nu vanochtend was bijna alles weg en ze zijn nog steeds op dezelfde plek voor en na foto,s komen later hebben nog meer mensen hier ervaring mee?

Vanavond weer een meetsessie gedaan:
Bekijk bijlage 380306
Jodide en Strontium zijn altijd 0 bij mij. Is dit een stof die je snel na aanvullen moet meten? Wordt t snel verbruikt? Of moet je dit vaak doseren om op peil te houden? Heb 1 Leder, 1 LPS en 1 SPS koraal en 1 steen met oren. De puntjes van de poliepen van mn Paddestoelleder waren eerst groenig. Nu zijn de puntjes open gaan staan als een bloempje, maar t is nog zeer vaalgroen, er zit amper nog kleur op. Kan dit met een bepaalde waarde te maken hebben?

Zie je eigen dagboek voor specifieke reactie op de calculator data.

Dagelijkse / automatische dosering:
http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=78.0

Jodide dosering:
http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=75.0

Strontium dosering:
http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=73.0

Sommige koralen kleuren in elk bak anders. Dus wat in de winkel staat kan bij jou thuis anders kleuren.

greetings, GlennF

glenn heb je al eens gekeken naar de algen op de overzichtsfoto, zou je aan de slag gaan met NoAh?

grtz braemke

Als de egel zijn werk niet doet kan je hem een handje helpen met 5-10% natronloog.
Deze harde alg bleekt past 2 dagen na behandeling

greetings, GlennF

grtz braemke

bij gebruik van een 5% NaOH oplossing:
Mix 5gram NaOH pellets met 100ml RO water
als je de koreels oplos in water ontstaat er warmte, gebruik daarom geen plastic bekers.

wees voorzichtig want natronloog is een sterk alkalische oplossing (PH=14) en veroorzaakt brandwonden
Als je in contact komt met Natronloog met veel water spoelen. Werk netjes en morst geen natronloog op koralen en op de vloer.
gebruikt een pipet om op koraal gemorste natronloog te verwijderen/verspreiden.

9566157340_27abfff46d_z.jpg

9566157720_3cb8e20a85_z.jpg

9566158862_0b63b741c6_z.jpg

9563367145_2244143e9f_z.jpg

9563370583_0082a38a10_z.jpg

9563368095_65af86f4a6_z.jpg

dezelde steen een week later :
9563382987_7192c6d645_z.jpg

9563383311_3d39e70da6_z.jpg

Back
Bovenaan