U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Hoi Glenn, het is wat stil van mijn kant maar ben nog steeds enthousiast met de DSR methode bezig en dan voornamelijk aan het leren hoe de alles reageert op de toevoegingen zodat ik de bak leer te lezen. Wel heb ik vanwege aanhoudende rode flap en hoge Po4 een paar experimenten gedaan, waaronder het toch wisselen van water in de periode van een maand. Ik moest dit ook doen vanwege het vele wegzuigen van de flap. Ik heb daarbij wekelijks 15% gewisseld en dit 5 weken gedaan. Ik merkte hier wel een kleine verbetering door, maar niet wat ik verwachtte. Uiteraard is 5 weken ook niet heel lang. Vervolgens ben ik de dosering carbon gaan verhogen. Nu na 3 weken dat ik het doe zit ik op 6ml/ dag (op 250 liter) en dit heeft een positief effect. De flap is zo goed als verdwenen en ik moet nitraat toevoegen. Nu 4ml per dag om de waarde op 3mg/l te houden. De carbon heeft dus effect op de bacterien groei. Tevens is de Po4 aan het dalen wat hier ook een resultaat van is. De toevoeging van ijzerchelaat lijkt de laatste tijd minder effect te hebben.
Wel heb ik sinds 2 a 3 weken weefselverlies aan de randen van sommige LPSen waaronder 2 acans, een caulastrea en 2 lobo's.
Ik voerde de koralen nooit bij vanwege een hoge po4 en aanhoudende rode flap en wilde niet te veel vervuilen. Mijn conclusie is dat de bak armer aan het worden is en dat dit de oorzaak is van het weefselverlies. Ik ga deze koralen dus bijvoeren. Wat is jouw idee hierover?
De waarden (alle met RedSea getest):
Kh 11,8
Ca 490
Mg 1440
No3 3
Po4 0,10
Dank je. Gelukkig trek ik de juiste conclusie. Ook logisch wat je aangeeft over de ijzer toevoeging. Wordt een interessante 3 hoeksverhouding tussen ijzer-bij voeding-carbon om de Po4 en No3 op het juiste nivo te houdenals de bak armer word na een lange periode van hoge waarden is het wel handig om ze gericht bij te voeren. kijk naar wat de koralen doen. je moet tussen de LPS en SPS gaan kijken wat de ideale waarde is voor beiden en bij voeren van de lps helpt zeker.
ook ik heb gemerkt dat de lps als flowers, lobo's, acans e.d. van meer voeding vragen. het gericht bijvoeren kan de kleuren ook verbeteren.
wat ijzer betreft werkt het bij my nog net zo goed, het werk natuurlijk bij een hele hoge waarde veel efficienter dan bij een lage waarde, omdat de ionen uitwisseling veel sneller gaat bij hoge waarden.
Zie het als 2 emmer water, als je de ene naar de andere heveld gaat het naarmate de niveau gelijk word ook langzamer.
Dank je. Gelukkig trek ik de juiste conclusie. Ook logisch wat je aangeeft over de ijzer toevoeging. Wordt een interessante 3 hoeksverhouding tussen ijzer-bij voeding-carbon om de Po4 en No3 op het juiste nivo te houden![]()
Fosfaat is bekend want een deel word vrij snel geabsorbeerd als je van een zeer laag niveau komt. Daarnaast is er ook een verbruik. Als je een controle meting wilt doen, moet je dat een uur na doseren meten.
Ik heb een periode gehad dat ik dagelijks 0.04ppm in de bak doseerde.
Strontium geld hetzelfde voor als je nooit gedoseerd heb word het ook vrij snel geabsobeerd. Daarnaast wordt het ook verbruikt.
Momenteel doseer ik 0,2ppm srrontium per dag
Hoe ermee omgaan:
gewoon de gecalculeerde dosering erin doen en kijken naar je koralen.
Op den duur zal het stabiliseren. Als het elke week te laag is kan je (tijdelijk )om de 4 dagen meten om te kijken wat je verbruik is.
Van beide mag je pas aanemen dat er een continu verbruik is vast te stellen als je de waarde enigzins stabiel heb. Eerder mag je niet aannemen dat wat je doseert het werkelijk verbruik is. Doe je dat dan ga je doorschieten met het doseren.
Verstuurd van mijn GT-I9295
Ok dus ik moet gewoon door gaan met het doseren van 3ppm per dag om de waarde op den duur stabiel te krijgen of kan je dan ook iets meer toevoegen van strontium en mijn fosfaat word dus gelijk opgenomen wat dus betekent dat ze echt te kort hebben gehad de koralen hoe zit het eigenlijk met de lps?( hamers druifjes caulastrea) of is het alleen belangrijk voor je sps
Sent from my iPhone using Tapatalk
Bedoelde ik heb nu jodide gemeten alleen kan met de test ook jodaat en jodium meten is dat ook nodig?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hoi Glenn,
Wat is de reden waarom er bij de DSR methode geen jodaat wordt toegevoegd?
groet, Ruud
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.