Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De DSR Methode (Dutch Synthetic Reefing)

in DSR had ik de zout gehalte direct aangepast, en de nitraat piek gelijk willen opvangen met een carbon dosering. Dit stelt het niet meer beschikbaar aan de algen en dus minder algen groei.
een powefilter met watten en het licht langzaam opbouwen voorkomt ongewenste cyano en bruine aanslag op de stenen.

Goed om te weten. Heb idd de hoeveelheid licht teruggebracht en filter met watten en wervelbedfilter met actieve kool en fosfaatkiller ingebracht. Bruine alg en pluisalg zijn amper meer toegenomen, wieren zijn wat gegroeid. Nitraatpiek zal denk ik wel voor meer/andere algen gaan zorgen.

Hoi Glenn,

de waardes beginnen zich langzaam te stabiliseren, ben nog bezig om de Ca en de Mg via de doseerpomp te finetunen.
Nitraat en Fosfaat zijn nu onder controle al mag de nitraat nog ietsje zakken naar mijn zin.
Foto's staan op mijn facebook pagina, geef gerust je opbouwende kritiek daar!

groetjes

Adri

Waardes13102013.jpg

Dit ziet er heel mooi uit adri.
nitraat van 5 is niet schadelijk en ik zou geen hemel en aarde bewegen om het omlaag te krijgen. (al is het een kwestie van de Carbon dosering net iest bijstellen). Hou er rekening mee dat het een dynamisch proces is, want je bak is nog in ontwikkeling, dus je zal zo nu en dan de doseringen moeten bijsturen tot dat je het gevoel erin krijgt.

Het is net autorijden, je kan gas geven om te versnellen en op je rem trappen om te vertragen, maar je kan ook vertragen door gas te blijven geven en tegelijk op de rem trappen. Onlogisch? bij het Go-karten werk dat perfect, want de motor blijft op toeren en je accelereert sneller weg.
hoe je het toepast hang geheel van je doelstelling af.

Zo dus ook met het doseren van carbon en weer als tegenhanger Nitraat. je bacterie cultuur blijf op peil en als het nodig is gaan ze gelijk aan de slag.

boor zou ik niet meer doseren en het houden op 4. Het wil wel eens door schieten , waar het vandaan komt weet ik nog niet ik heb zelf een boor van 12ppm gehad zonder dat ik er wat aan deed. Het is maanden zo hoog gebleven, overigens zonder schadelijke gevolgen voor de vissen en koralen.

Hoi Glenn,

de waardes beginnen zich langzaam te stabiliseren, ben nog bezig om de Ca en de Mg via de doseerpomp te finetunen.
Nitraat en Fosfaat zijn nu onder controle al mag de nitraat nog ietsje zakken naar mijn zin.
Foto's staan op mijn facebook pagina, geef gerust je opbouwende kritiek daar!

groetjes

Adri

Bekijk bijlage 359184

Hi Glenn,

ik ga zeker geen hemel en aarde bewegen vanwege die nitraat. Heb de afgelopen week de Carbon iets verminderd omdat ik verleden week een nitraat van 2 had en ik bang was dat deze totaal zou weg zakken.
Dus nu voeg ik de helft van wat ik geminderd hebt weer extra toe en we zien dan wel weer waar het op uit komt. Maar voorlopig ben ik tevreden en de kleuren beginnen langzaam aan terug te komen in de SPS.

Over de hele linie zie ik nu enorme verbeteringen en groei...De groei zit er op dit moment echt goed in, zie bv dat de oranje montipora plaat in die 3 weken meer dan een halve cm is gegroeid. De groen/blauwe montipora digitata
heeft flinke groei knobbels gekregen en is zich op de vingers nu aan het splitsen in twee takken ipv één.

Groet

Adri

Dit ziet er heel mooi uit adri.
nitraat van 5 is niet schadelijk en ik zou geen hemel en aarde bewegen om het omlaag te krijgen. (al is het een kwestie van de Carbon dosering net iest bijstellen). Hou er rekening mee dat het een dynamisch proces is, want je bak is nog in ontwikkeling, dus je zal zo nu en dan de doseringen moeten bijsturen tot dat je het gevoel erin krijgt.

Het is net autorijden, je kan gas geven om te versnellen en op je rem trappen om te vertragen, maar je kan ook vertragen door gas te blijven geven en tegelijk op de rem trappen. Onlogisch? bij het Go-karten werk dat perfect, want de motor blijft op toeren en je accelereert sneller weg.
hoe je het toepast hang geheel van je doelstelling af.

Zo dus ook met het doseren van carbon en weer als tegenhanger Nitraat. je bacterie cultuur blijf op peil en als het nodig is gaan ze gelijk aan de slag.

boor zou ik niet meer doseren en het houden op 4. Het wil wel eens door schieten , waar het vandaan komt weet ik nog niet ik heb zelf een boor van 12ppm gehad zonder dat ik er wat aan deed. Het is maanden zo hoog gebleven, overigens zonder schadelijke gevolgen voor de vissen en koralen.

Verbetering van de situatie ! daar gaat het mij om.

omdat ik in het verleden ook heb verkeert in diverse uitzichtloze situaties en mijn fouten / tekortkomingen steeds wist aan te wijzen, maar niet de kennis en middelen tot mijn beschikking had kon ik er niks aan doen dan met leede ogen toekijken het het berg afwaarts ging. Nu ik een methode heb bedacht die diverse ramp scenario's het hoofd kan bieden, wil ik mensen die in een dergelijke situatie komen te verkeren, maar de kennis niet hebben op het goede spoor zetten.

plaats eens wat before en after foto's en hou ons op de hoogte van de ontwikkelingen

Hi Glenn,

ik ga zeker geen hemel en aarde bewegen vanwege die nitraat. Heb de afgelopen week de Carbon iets verminderd omdat ik verleden week een nitraat van 2 had en ik bang was dat deze totaal zou weg zakken.
Dus nu voeg ik de helft van wat ik geminderd hebt weer extra toe en we zien dan wel weer waar het op uit komt. Maar voorlopig ben ik tevreden en de kleuren beginnen langzaam aan terug te komen in de SPS.

Over de hele linie zie ik nu enorme verbeteringen en groei...De groei zit er op dit moment echt goed in, zie bv dat de oranje montipora plaat in die 3 weken meer dan een halve cm is gegroeid. De groen/blauwe montipora digitata
heeft flinke groei knobbels gekregen en is zich op de vingers nu aan het splitsen in twee takken ipv één.

Groet

Adri

Laatst bewerkt:
Aangezien (naar mijn idee) nagenoeg alles al verteld is wat ik moet vertellen is dit topic te gebruiken om bevindingen, ervaringen en specifieke vragen over de DSR methode te stellen. Tevens kunnen hier ideën en brainfarths geplaatst worden, wie weet wat daaruit voort vloeit.
indien er nieuwe bevindingen zijn m.b.t. de methode zal ik hier de updates doen.

Hoi glenn vorige keer toen ik bij jou was was er iemand die last had van flap en dat bij hem na het verhogen van ze kh naar 11 ook ze flap verdwenen was nu heb ik dat ook gedaan en bij mij zelfde resultaat me flap is verdwenen kan toeval zijn maar tog iets om eens bij meerdere mensen te testen misschien ??

Hoi glenn vorige keer toen ik bij jou was was er iemand die last had van flap en dat bij hem na het verhogen van ze kh naar 11 ook ze flap verdwenen was nu heb ik dat ook gedaan en bij mij zelfde resultaat me flap is verdwenen kan toeval zijn maar tog iets om eens bij meerdere mensen te testen misschien ??

Deze bevinding is zeker de moeite waard om te delen. Out of the box thinking leid vaak tot bijzonder oplossingen. Een verklaring heb ik niet , maar als het bij meer mensen gewerkt heeft, waarom niet proberen als het aan de orde is.
Ik ga het in de gaten houden misschien kan dit i.c.m. de bestaande strategie een beter en voorspelbaarder resultaat geven.

Verstuurd van mijn GT-I9295

:)Heb dit in het verleden ook gedaan met rode pluisplaag en hielp daar ook tegen maar kan ook toeval zijn gr jaap
Ook leuk om ook dit in overweging te nemen. We gaan er wat meer doen.
Als het zich voordoet zal ik dit zeker uittesten. Het delen hier is al de eerste stap tot enige vorm van inzicht verkrijgen.

Overigens heb ik een tijd terug op kh 14 gedraaid en zag geen schadelijke gevolgen voor koralen. Met de bezet aan koralen op dat moment ( = het huidige bezetting).

ik denk niet dat de cyano dood gaat , maar dat je de omstandigheden aanpast waardoor je ze niet kan zien als "rode flap".
tenslotte blijven de voeding stoffen voor flap nog steeds in de bak zitten.

Alleen als een hoge kh de cyano bacterie dood gaan dan de goede bacterien ook niet dood

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Moeten de vaste stoffen welke de calculator aangeeft eerst opgelost worden in osmosewater?
Of kan je de kleine hoeveelheden direct in de sump doen op een plek waar veel werveling is en verweg van de opvoer pomp?

Moeten de vaste stoffen welke de calculator aangeeft eerst opgelost worden in osmosewater?
Of kan je de kleine hoeveelheden direct in de sump doen op een plek waar veel werveling is en verweg van de opvoer pomp?

Alle stoffen kunnen zoals je zeg direct in de sump doseren, weg van de opvoerpomp
De NaHCO3 als laatste als alles weg is . (Dit is om te voorkomen dat de HCO3 gaat binden met Ca,Mg, K en neerslaat als b.v. CaCO3)

Laatst bewerkt:
Hoi glenn het gaat super met mijn aquarium alleen nu een vraag ik voeg sinds 2 weken azijn suiker toe elke dag 5 ml alleen nadat ik het toevoeg zie ik binnen 5 minuten dat mijn calastreas en mijn gele leder helemaal weg trekken lijk wel of ze dood zijn en als ik volgende dag kijk Zie je niks dan doen ze et weer perfect hier een voorbeeld van me gele leder
enyjutem.jpg
symumapu.jpg
voor en na

Hoi glenn het gaat super met mijn aquarium alleen nu een vraag ik voeg sinds 2 weken azijn suiker toe elke dag 5 ml alleen nadat ik het toevoeg zie ik binnen 5 minuten dat mijn calastreas en mijn gele leder helemaal weg trekken lijk wel of ze dood zijn en als ik volgende dag kijk Zie je niks dan doen ze et weer perfect hier een voorbeeld van me gele leder
enyjutem.jpg
symumapu.jpg
voor en na

Je zit nu op een week4 dosering voor een 250 liter bak ?

Hoe gedraagt je ph zich?
Wat is je kh en en je nitraat/ fosfaat.?
Wat doet ie als je de dosering halveert en 2 keer per dag doseert?

Back
Bovenaan