Dit ziet er heel mooi uit adri.
nitraat van 5 is niet schadelijk en ik zou geen hemel en aarde bewegen om het omlaag te krijgen. (al is het een kwestie van de Carbon dosering net iest bijstellen). Hou er rekening mee dat het een dynamisch proces is, want je bak is nog in ontwikkeling, dus je zal zo nu en dan de doseringen moeten bijsturen tot dat je het gevoel erin krijgt.
Het is net autorijden, je kan gas geven om te versnellen en op je rem trappen om te vertragen, maar je kan ook vertragen door gas te blijven geven en tegelijk op de rem trappen. Onlogisch? bij het Go-karten werk dat perfect, want de motor blijft op toeren en je accelereert sneller weg.
hoe je het toepast hang geheel van je doelstelling af.
Zo dus ook met het doseren van carbon en weer als tegenhanger Nitraat. je bacterie cultuur blijf op peil en als het nodig is gaan ze gelijk aan de slag.
boor zou ik niet meer doseren en het houden op 4. Het wil wel eens door schieten , waar het vandaan komt weet ik nog niet ik heb zelf een boor van 12ppm gehad zonder dat ik er wat aan deed. Het is maanden zo hoog gebleven, overigens zonder schadelijke gevolgen voor de vissen en koralen.