Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De DSR Methode (Dutch Synthetic Reefing)

omdat het sommige mensen nog niet duidelijk is wat de DSR Methode is hierbij nog ff in het kort !

De DSR Methode in het kort !
(lees zowieso de DSR blogs als je aan de slag gaat )

Kenmerken:
- Experimentele methode en gebruik is op eigen risico. (experiment loopt al vanaf jan2012)
- Eigen zout samenstellen op maat.
- Geen periodieke waterwissel meer.
- Scheve waterwaarden corrigeren mogelijk (onbalansen in zout water wegwerken w.o. NaCl, Kh, Ca, Mg).
- Sturing van 12 waarden d.m.v. bekende basis stoffen.
- DSR Calculator die de dosering van alle stoffen berekend.
- Stabiele waarden door meting en doorlopende correcties
- Voordeliger naarmate de aquarium groter word.
- Door periodieke metingen meer info over de status van je bak.
- Mogelijkheid tot het aanvullen met andere spore elementen buiten de DSR elementen.
- Direct me te starten (stoppen met wisselen, meten een aanvullen en DSR oprocedures volgen)
- Direct mee te stoppen ( waterwisselsen starten en stoppen met DSR stoffen en procedurees)
In totaal bevat de DSR programma 14 stoffen waarvan, elf gemeten worden.

De stoffen en daarbij gebruikte test setjes:
1- Saliniteit: Milwauke Refracto meter (Pure NaCl Zout)
2- KH : Salifert (Natrium Bicarbonaat)
3- Calcium: Salifert (Calcium Chloride)
4- Magnesium: Salifert (Magnesium Chloride)
5- (Magnesium Sulfaat) word alleen bij het aanmaak van nieuw water gebruikt
6- Kalium: Redsea ReefCare Potasium test (Kalium Chloride)
7- Strontium: Salifert (Strontium oplossing)
8- Boor: Salifert ( (Boor oplossing)
9- Jodide: Salifert (Jodide oplossing)
10- Fosfaat: Redsea Reefcare PO4 test. (Fosfaat oplossing)
11- Nitraat: Salifert (Nitraat oplossing)
12- Ijzer: Sera Fe (Ijzer citraat oplossing)
13- Nitraat verlagen: (Carbon - azijn/suiker oplossing)
14- Voor gezonde buttons: (Amino/VitamineC oplossing)
Je heb dus de test setje nodig en de grondstoffen.

Alle stoffen kunnen kan je in één keer bij mij bestellen, of zelf op zoek gaan naar andere bronnen. De vloeistoffen zullen via mij besteld moeten worden, dit zijn concentraties afgestemd op de DSR calculator.

Als je met DSR aan de slag wilt verzoek ik contact met mij op te nemen, omdat ik in dit stadium begeleiding noodzakelijk is en ik de ontwikkelingen blijft volgen.

Een doseer apparaat is niet noodzakelijk, maar maakt het wel makkelijk.
Ik heb zelf continu een 4 kanaals doseer pomp in gebruik en soms heb ik 2 extra kanalen erbij, indien dit nodig mocht blijken.

De laatste DSR calculator kan via het forum gedownload worden.
http://zeewaterforum.info/forums/showthread.php?120067-DSR-mineralen-calculator&highlight=

In de calculator heb je twee keuzes:
- een nieuwe batch zoutwater op maat samenstellen
- de waarden meten en Corrigeren d.m.v. bij doseren met de berekend hoevelheden

Er wordt een ijzer oplossing gebruikt om primair fosfaat te verlagen, secundair werkt het als nitraat verlager en spore element.
Er wordt een koolstofbron (Carbon) gebruikt in de vorm van azijn/suiker om nitraat te verlagen.

Alles is in de DSR methode aanwezig om de 11 waarden te manipuleren in zowel positieve waarde als negatieven waarden.
Essentele mineralen, spore elementen en voeding/afvalstoffen worden gestuurd, hierdoor zijn water wissels overbodig geworden.
Besef wel dat je niet zomaar kan stoppen met waterwissels je moet er wat tegenover stellen, om je waarden op peil te houden.

Dit is in het kort de mogelijkheden van de DSR Methode. Hoe je ermee aan de slag gaat staat redelijk uitgebreid in diverse topics aan de hand van voorbeeld situaties.
Kan je de weg niet vinden, dan kan je in de DSR methode topic vragen, daar is het voor.

Laatst bewerkt:
Je bent er maar druk mee glenn,respect...

aan de hand van de vragen die ik krijg lijkt het dat sommige zaken in de DSR niet niet geheel duidelijk overkomen of niet duidelijk genoeg.
ook krijg ik door dat het niet overzichtelijk genoeg is om te volgen.(versnipperde informatie)

graag hoor ik:
- wat men niet duidelijk genoeg vind.
- hoe ik het beter/overzichtelijker zou kunnen maken

Naar mijn idee heb ik alles al gedekt en besproken in de verschillende topics.
input welkom!

voor de huidige gebruiker is de methode inmiddels wel duidelijk hoop ik.
voor newbee's hoor ik graag wat ze niet begrijpen.

het mag ook via PB's

Glenn,

Als input op je vraag misschien toch handig als je jouw basis nog eens noemt. Het feit dat jouw systeem een aanvulling is op een kalkreactor is misschien niet duidelijk.

Martin

Als ik strak water heb wat al is aangemaakt met zout uit de winkel en ik koop het hele pakket met DSR-elementen, moet ik dan ook voor elk element de testset hebben? Omdat van elk element meteen gemeten moet worden of er genoeg of teveel van in t water zit? Want als ik nieuw water aanmaak met alleen de DSR-elementen is volgens de calculator wel meteen van elke DSR-element wat nodig.

Of kan ik het in de opstartfase alleen met de testen KH, NO3, PO4, MG en CA doen? Dan kan ik dus ook alleen van die DSR-elementen meten of ze goed zijn en ze eventueel aanpassen. De andere DSR-elementen zijn dan in de opstart onbekend en kunnen te hoog of te laag zijn.

Wat is beter? Als het kan geef ik de voorkeur aan het laatste, want het pakket element is best prijzig en al die tests maken het helemaal duur.

Als ik strak water heb wat al is aangemaakt met zout uit de winkel en ik koop het hele pakket met DSR-elementen, moet ik dan ook voor elk element de testset hebben? Omdat van elk element meteen gemeten moet worden of er genoeg of teveel van in t water zit? Want als ik nieuw water aanmaak met alleen de DSR-elementen is volgens de calculator wel meteen van elke DSR-element wat nodig.

Of kan ik het in de opstartfase alleen met de testen KH, NO3, PO4, MG en CA doen? Dan kan ik dus ook alleen van die DSR-elementen meten of ze goed zijn en ze eventueel aanpassen. De andere DSR-elementen zijn dan in de opstart onbekend en kunnen te hoog of te laag zijn.

Wat is beter? Als het kan geef ik de voorkeur aan het laatste, want het pakket element is best prijzig en al die tests maken het helemaal duur.
Inmiddels antwoord gekregen van Glenn via PM. In opstart alleen de basis-elementen KH, NO3, PO4, MG en CA meten en aansturen.

Voor het gemak en als beginner is het "makkelijk" om op te starten met een arm kant en klaar zout. Dus bij voorkeur geen pro zout. Omdat je toch in de opstart zit en geen koralen heb zijn er ook geen verbruikers.
Wel dien je de kh in de gaten te houden.

In het geval van een doorstart en de nodige aanwezige ervaring is een full DSR start (nieuwe aanmaak) een mooie gelegenheid om met gestuurde waarden te beginnen.
Ook een wissel bij acute problemen zoals veel te hoge nitraat en fosfaat, of grote onbalansen kunnen zo weggewerkt worden.
Hier wordt DSR gebruik om reeds bestaande probleem aquaria aan te pakken.

Dus in jou geval heb je de keus om conventioneel te beginnen en dan over gaan naar DSR, of full DSR te gaan. De keus maak je zelf.

Bij de full start heb je alle DSR stoffen direct nodig. Alle meet setje hoeven niet direct aanwezig te zijn, maar het is wel makkelijk. De basis voor elke aquarium is wel handig te hebben. kh-ca-po4-no3-mg.

Bij een start met kant en klaar zout hoef je niet alle DSR stoffen te hebben.
Alleen de volgende:
kh-ca-mg-carbon/no3- ijzer/po4- amino.

In een verder gevorderd stadium zijn de rest van de stoffen wel vereist.
Dat is wanneer de sps en de kleuren belangrijk gaan worden.

Verstuurd van mijn GT-I9295

Laatst bewerkt:
Glenn,

Als input op je vraag misschien toch handig als je jouw basis nog eens noemt. Het feit dat jouw systeem een aanvulling is op een kalkreactor is misschien niet duidelijk.

Martin

Het is mogelijk zowel met of zonder kalk reactor te werken.
Ik heb de reactor al liggen en maak daar gewoon gebruikt van. Het vooordeel is dat je minder van het ander hoef te doseren, maar ook als er eentje uitval (kalkreactor of doseerpomp) is de impact niet zo drastisch. Je werk dus een beetje redundant.

In mijn stekken en zeepaarden syteem van 150 liter gebruik ik ook DSR.
Daar zit geen kalkreactor en geen doseer pompen en ik meet eens per 2-3 weken (alles met de hand) , maar wel een afschuimer die zijn werk doet zonder ozon. Dus een andere scenario

Het 150 liter systeem ook op de DSR methode . Dus zonder wissels. De stekken en zeepaarden doen het nu prima. Water waarden prima orde controle zonder ozon, kalk reactor, doseer pompen. Er wordt op zicht gevolgd door een meting gestuurd.

10067363374_fb698f3ced_z.jpg

Laatst bewerkt:
Voor het gemak en als beginner is het "makkelijk" om op te starten met een arm kant en klaar zout. Dus bij voorkeur geen pro zout. Omdat je toch in de opstart zit en geen koralen heb zijn er ook geen verbruikers.
Wel dien je de kh in de gaten te houden.

In het geval van een doorstart en de nodige aanwezige ervaring is een full DSR start (nieuwe aanmaak) een mooie gelegenheid om met gestuurde waarden te beginnen.
Ook een wissel bij acute problemen zoals veel te hoge nitraat en fosfaat, of grote onbalansen kunnen zo weggewerkt worden.
Hier wordt DSR gebruik om reeds bestaande probleem aquaria aan te pakken.

Dus in jou geval heb je de keus om conventioneel te beginnen en dan over gaan naar DSR, of full DSR te gaan. De keus maak je zelf.

Bij de full start heb je alle DSR stoffen direct nodig. Alle meet setje hoeven niet direct aanwezig te zijn, maar het is wel makkelijk. De basis voor elke aquarium is wel handig te hebben. kh-ca-po4-no3-mg.

Bij een start met kant en klaar zout hoef je niet alle DSR stoffen te hebben.
Alleen de volgende:
kh-ca-mg-carbon/no3- ijzer/po4- amino.

In een verder gevorderd stadium zijn de rest van de stoffen wel vereist.
Dat is wanneer de sps en de kleuren belangrijk gaan worden.

Hallo Glenn,

Bedankt voor deze goede informatie, daar ik een Shin Mao Black Reef Tank - 113 Liter heb over genomen en daar een kweek of stekkenbak van wil gaan maken.
Nu weet ik precies hoe ik moet opstarten, ik laat je het nog wel weten hoe het hiermee gaat.

Gr. Karel.

Het 150 liter systeem ook op de DSR methode . Dus zonder wissels. De stekken en zeepaarden doen het nu prima. Water waarden prima orde controle zonder ozon, kalk reactor, doseer pompen. Er wordt op zicht gevolgd door een meting gestuurd.

10067363374_fb698f3ced_z.jpg

Goed om te weten! Mijn bak is ook 150 liter incl sump. En vind het idd prettig dat ik kan beginnen zonder ozon, kalkreactor en doseerpompen en dat meten in principe niet elke dag of om de dag nodig hoeft te zijn.

Ik ga dus binnenkort (als mn scape af is en het zoutgehalte op peil) starten met DSR met mn 150 liter bak (Cubicus nano van Aqua Medic met ingebouwde sump). Hierin zit een verwarming, digitale thermometer, Nanoprop 5000 en Tunze 6015 stromingspomp, Aqua Medic turboflotor Blue 500 afschuimer, en Aqua Reef Ledtegel met 54 Watt Cree Leds.

Misschien dat ik de eerste paar dagen nadat de scape klaar is en het waterpeil weer zo hoog is en geheel via de sump loopt, zolang ik de benodigde DSR-elementen en tests nog niet heb, wat filterwatten in een reservoir in de sump inbreng om grofvuil eruit te filteren en een wervelbedfilter met wat Seachem Seagel (fosfaatbinder en actieve kool) of alleen actieve kool laat draaien om wat vervuiling uit het water te verwijderen. Het water en het steen heeft wel wat te leiden gehad van de hele opbouwfase van de scape, steeds water erin en eruit, paar uur geen water erin, wat overgebleven sediment en cement in het water (water wel paar dagen geleden geheel vernieuwd omdat het zo troebel was) en nu natuurlijk het levend steen erin. Ik hoop dat het levend steen nog voldoende kwaliteit over heeft. Heb wel zoveel mogelijk mn best gedaan het steen zoveel mogelijk in zout water en verwarmd en met stroming te bewaren. Het water dat nu in de bak zit is wel een dag niet zout genoeg geweest met een saliniteit van 27 omdat ik geen zout meer in huis had.

Startsituatie straks voor de DSR-methode is dat er sinds zaterdag in fases steeds meer levend steen in de bak is gekomen, tot een totaal van 10kg. Het water is dinsdag vervangen, zonder verdere toevoegingen behalve zout. Ik heb deels Reef Crystals gebruikt en dat wordt nog aangevuld met merkloos zout van Ocean Reef uit Amersfoort. Het eerste is iig rijk zout en het tweede wss ook wel. Ik ga dus uit van dat water en de waarden die het zout en het levend steen aan het water geven.

Ik ga DSR beginnen met de basiswaarden KH, NO3, PO4, CA en MG. Deze wil ik kunnen meten en sturen. Ook zal ik NH3/4 en NO2 meten, puur om de stikstofkringloop en opstartfase in de gaten te houden. Ik heb nu al testen van Salifert voor KH, NO2, NO3, NH3/4, PO4. PO4 zal ik van Red Sea kopen en daar komt nog CA en MG bij van Salifert. Dan kan ik iig die waarden meten.

Dan de DSR-elementen. In principe is het de bedoeling dat je elke waarde zowel kan verhogen als verlagen. Omdat ik in de opstartfase zit met bijbehorende pieken en nog geen verbruikers in de bak heb zal dit wat anders lopen dan 'normaal'.

KH: Verhogen met Natriumbicarbonaat. Verlagen ook nodig? Waarmee?
CA: Verhogen met Calcium Chloride. Verlagen ook nodig vanwege rijk zout en geen verbruikers? Waarmee?
MG: Verhogen met Magnesium Chloride. Verlagen ook nodig vanwege rijk zout en geen verbruikers? Waarmee?
MG+Sulfaat: Is dit nog nodig wanneer al (rijk) zout in het water zit?
PO4: Verhogen lijkt me niet nodig in opstart, zal alleen te hoog zijn door opstartfase en geen verbruikers. Verlagen nog mogelijk? Waarmee?
NO3: Verhogen lijkt me niet nodig in opstart, zal alleen te hoog zijn door opstartfase en geen verbruikers. Verlagen met Carbon

Tot nu toe zit ik dan op de DSR-elementen KH, CA, MG, Carbon.

Ik ga DSR beginnen met de basiswaarden KH, NO3, PO4, CA en MG. Deze wil ik kunnen meten en sturen. Ook zal ik NH3/4 en NO2 meten, puur om de stikstofkringloop en opstartfase in de gaten te houden. Ik heb nu al testen van Salifert voor KH, NO2, NO3, NH3/4, PO4. PO4 zal ik van Red Sea kopen en daar komt nog CA en MG bij van Salifert. Dan kan ik iig die waarden meten.

Dan de DSR-elementen. In principe is het de bedoeling dat je elke waarde zowel kan verhogen als verlagen. Omdat ik in de opstartfase zit met bijbehorende pieken en nog geen verbruikers in de bak heb zal dit wat anders lopen dan 'normaal'.

KH: Verhogen met Natriumbicarbonaat. Verlagen ook nodig? Waarmee?
CA: Verhogen met Calcium Chloride. Verlagen ook nodig vanwege rijk zout en geen verbruikers? Waarmee?
MG: Verhogen met Magnesium Chloride. Verlagen ook nodig vanwege rijk zout en geen verbruikers? Waarmee?
MG+Sulfaat: Is dit nog nodig wanneer al (rijk) zout in het water zit?
PO4: Verhogen lijkt me niet nodig in opstart, zal alleen te hoog zijn door opstartfase en geen verbruikers. Verlagen nog mogelijk? Waarmee?
NO3: Verhogen lijkt me niet nodig in opstart, zal alleen te hoog zijn door opstartfase en geen verbruikers. Verlagen met Carbon

Tot nu toe zit ik dan op de DSR-elementen KH, CA, MG, Carbon.

Ik denk dat het weinig zinvol is, afgezien van het opdoen van ervaring met het gebruik van de testsets, om tijdens je opstart veel te meten of te fine-tunen zoals het DSR dat voor staat. Daarmee kun je gerust wachten tot je er over denkt eens een eerste ledertje te plaatsen.
Zolang je tijdens je opstart nog substantieel veel nitriet meet hoef je geen nitraat te meten, daar nitriet je nitraat meting verstoort. Zou je het maximale uit je levendsteen willen halen, dan kun je overwegen om juist wel te verversen. Met name de oplopende nitrietwaarde veroorzaakt een sneeuwbal effect van afsterven, en vervolgens nog verder oplopende nitrietwaarden. Zou je deze vicieuze cirkel doorbreken, dan zul je een ruimer diversiteit aan "leven" overhouden.
Over het meten/verlagen van fosfaat en nitraatwaarden tijdens de opstart hoef je je al even min druk te maken. Je gaat namelijk verschillende algenfasen doorlopen, een proces dat het fosfaat en nitraat afkomstig van afstervend leven op het steen (transport of leven dat in een aquariumsetting "iets" te kort komt), zelfstandig voor je op ruimt met de afvoer van alg. Ook verlaging van Ca, kH en Mg, mocht dat al boven de streefwaarde van DSR zitten, gaat volledig automatisch. Zou je ooit te maken hebben met te hoge, bijvoorbeeld door een flinke misrekening met samenstellen van een toevoeging of het toedienen er van, dan is het ultieme middel om de waarden te verlagen: toevoegen van water.

Ik denk dat het weinig zinvol is, afgezien van het opdoen van ervaring met het gebruik van de testsets, om tijdens je opstart veel te meten of te fine-tunen zoals het DSR dat voor staat. Daarmee kun je gerust wachten tot je er over denkt eens een eerste ledertje te plaatsen.
Zolang je tijdens je opstart nog substantieel veel nitriet meet hoef je geen nitraat te meten, daar nitriet je nitraat meting verstoort. Zou je het maximale uit je levendsteen willen halen, dan kun je overwegen om juist wel te verversen. Met name de oplopende nitrietwaarde veroorzaakt een sneeuwbal effect van afsterven, en vervolgens nog verder oplopende nitrietwaarden. Zou je deze vicieuze cirkel doorbreken, dan zul je een ruimer diversiteit aan "leven" overhouden.
Over het meten/verlagen van fosfaat en nitraatwaarden tijdens de opstart hoef je je al even min druk te maken. Je gaat namelijk verschillende algenfasen doorlopen, een proces dat het fosfaat en nitraat afkomstig van afstervend leven op het steen (transport of leven dat in een aquariumsetting "iets" te kort komt), zelfstandig voor je op ruimt met de afvoer van alg. Ook verlaging van Ca, kH en Mg, mocht dat al boven de streefwaarde van DSR zitten, gaat volledig automatisch. Zou je ooit te maken hebben met te hoge, bijvoorbeeld door een flinke misrekening met samenstellen van een toevoeging of het toedienen er van, dan is het ultieme middel om de waarden te verlagen: toevoegen van water.
Als je uitgaat van de 'klassieke' werkwijze klopt dit inderdaad en ben ik het met je eens. Maar ik heb expliciet aan Glenn gevraagd of de DSR-methode al in de opstartfase kan worden toegepast en nuttig is en dat is volgens hem juist wel zo. Dus dan gaat de klassieke werk- en denkwijze niet op. DSR tijdens de opstart kan wel beperkt blijven tot de basiswaarden KH, NO3, PO4, CA en MG.

Graag hoor ik hoe Glenn en anderen hierover denken. In de opstartfase nog even het klassieke model volgen of toch al DSR introduceren?

Anthony heeft wel een punt in de fase van ammonium en nitriet m.b.t. het behouden van leven uit het levens steen.
Echter in al de jaren dat ik levend steen gezien heb, mag ik stellen dat er niet veel noemenswaardig uit heb zien komen dat echt de moeite waard is om te behouden.
Die sponsen, zakpijpje, etc gaan op den duur toch dood. soms hou je er een paar buttons aan over. vaak een heleboel glas anemonen en krabben. neem natuurlijk niet weg dat je ze goed kan gebruiken om een systeem mee te enten.
Bacterien zijn taaier dan je denkt. ze overleven de 24-48 uur in transport ook wel.
Met het oog op het bovenstaande mik ik dus toch de stenen te gebruiken waarvoor ze bedoel zijn en dat is in de eerste plaats enting. Koralen haal je maar stekken van als het zover is. Waarom zo omzichtig te werk gaan voor het behoud van een mogelijk verdwaalde koraal spoortje.

in DSR probeer ik de weelderige algen fase over te slaan, door de als eindproduct ontstane nitraat (amonium >nitriet<nitraat) en fosfaat z.s.m. te controleren zo niet weg te vangen. Dit doe ik naar gelang de groei van deze algen. in mijn bakken die ik opstart heb ik er nooit last van de algen fase gehad.
aangezien er geen koralen en verbruikers zijn (behalve algen) is het in de opstart fase dus wenselijk om een lager nitraat en fosfaat niveau te hanteren dit wil je niet beschikbaar stellen aan de algen. Meting zullen waarschijnlijk ook en laag nitraat aangeven omdat de algen dit opnemen.
het is de bedoeling om in deze fase lager met de nitraat te gaan om de algen de kans niet te geven om te ontwikkelen en in de tussentijd de bacterieën cultuur op te bouwen om nitraat te absorberen.
daarnaast heb ik ook in DSR oplossingen voor ongewenste algen groei, dus dat kom goed.

op het moment dat je de waarden mooi onder controle zijn gaan de eerste koralen erin en dan mag de fosfaat en nitraat afgestemd worden op de behoefte van de aanwezige koralen.

Dit is een vraag van een aspirant gebruiker:

Glenn,

ik heb kalkreactor dus een aantal elementen vallen dan af.
Maar hoe vaak moet ik testen is dat echt iedere dag? Dit zie ik dan nl niet zo zitten maar zou er toch wel graag mee beginnen.

Antwoord:
DSR is een toolbox! er zit alles is om elke situatie aan te pakken.
je kan ervoor kiezen elke keer als je een gereedschap nodig heb dit te gaan halen, of je zorg dat je alles bij de hand heb om de klus te klaren.
Wat doe je als je dat eene gereedscap niet bij de hand heb, dan ga je vaak kunst grepen uithalen met niet daarvoor bedoeld gereedschap. Het eindresultaat is meestal niet gelijkwaardig.

DSR is ontwikkeld mede doordat kalk reactoren het vaak laten afweten (ook een da staco, getuige diverse gebruikers).
Het gevolg is dat :
1- Kh en ca waarden volledig van slag
2- vanaf het moment van storing > constatering > Herstel functie > stabilsatie zit de nodige weken.
3- als die tijd staan de koralen onder grote stress.
4- indien niet tijdig ingegrepen wordt krijg je koraal sterfte van sps, wat weer een bron is van fosfaat en nitraat , die op zijn beurt weer de aanzet is voor verdere verslechtering van de al niet idealen situatie. De lawine word in gang gezet!

in dit scenario heeft DSR 2 invalshoeken:
1- het komt niet zover omdat je ten eerste wekelijks je Kh, Ca,PO4 meet
(ik noem ze de "Kritische 3"), dus je wordt gewaarschuwd voor een non-functional kalk reactor of ander storende factoren zoals een verhoogd fosfaat. Dit zijn allemaal waarschuwings signalen die je mist als je niet meet !
Daarnaast is de PH schommeling tussen dag en nacht ook een heel goeie signaal. Als dit meer wordt dan normaal moet je je zorgen gaan maken. daarom ben ik een voorstander van een 24/7 ph meter.
2-Als het zover komt dat je reactor nukken heeft, kan direct je gaan sturen. je wacht niet af tot de reactor er weer zin in heeft.
Na herstel van het probleem moet de reactor dubbel werken;
1-de waarde op peil brengen
2- de op peil houden.
het eerst kan je opvangen door dit direct handmatig met de juiste stoffen op peil te brengen.
het 2e kan je doen als mocht blijken dat het probleem nog steeds niet verholpen is

zoals je ziet zorg de werkwijze ervoor dat je een fallback heb in alle situaties

het antwoord op de vraag is dus :
overbodige stoffen?
Als je een kalk reactor heb hoef je ze theoretisch niet meer te gebruiken, maar de praktijk leert dat het de reactor niet altijd fail save is.
Daarnaast kan je onbalansen in KH/Ca wegwerken met de indivuduele stoffen. Het kan geen kwaad ze in huis te hebben ! (behalve dat je natuurlijk moet oppassen met kleine kinderen, dat die nooit aan elke chemisch stoffen kunnen komen. Dus goed opbergen! )

elke dag meten?
Absoluut niet !
het heeft totaal geen zin en is alleen maar demotiverend voor het de de beleving van de hobby.

Hou de meet intervallen in het begin op 7 dagen (incidenteel oprekken naar 10 dagen als je systeem stabiel draait)
voor de kritische 3 geld dit zeker !
Het afwijken hiervan kan je opbreken, dit heeft niks met DSR te maken, maar met het feit dat je een top bak beoogd, dus ook top waarden wenst te behouden. Het feit dat je door de mogelijkheden van DSR gaat werken met "moeilijker houdbare" koralen is een gegeven dat je niet uit het oog mag verliezen. Ga je voor een soft koralen bak en makkelijke soorten dan is het allemaal minder kritisch en kan DSR ook prima toegepast worden en zijn de meet intervallen op te rekken afhankelijk van het verbruik.

in geval van extreme afwijkingen (verbruik) kan tijdelijk gekozen worden om intervallen van 4 dagen toe te passen om snel het verbruik te bepalen en dit dagelijks te compenseren. is het verbruik eenmaal bepaal dan ga je weer naar 1 week.

meet intervallen andere stoffen dan ""de Kritische 3":
Als van een stof het verbruik bepaald is en word gedoseerd, zal deze waarde stabiel blijven bij elke meting.
in dat geval mag het meet interval van 2>3>4 weken gaan. zZlang deze steeds stabiel blijft is er geen noodzaak wekelijks te meten.

Bedankt voor de toelichting. Ik ga over een paar weken beginnen met DSR, dan past het in de begroting ;) Tot die tijd hanteer ik de klassieke methode zeg maar en gebruik ik de producten die ik nu heb (zoals een wervelbedfilter met seachem seagel). Ik probeer via deze methode de opstart zo goed mogelijk te begeleiden en over een paar weken bestel ik dan de benodigde DSR-elementen en ga ik die methode implementeren om de opstart zover die dan is gerichter te gaan aansturen.

Ondanks dat ik nog niet echt met de DSR methode ben begonnen wil ik wel graag hier ook mijn voortgang van de opstart plaatsen omdat ik benieuwd ben naar jullie/de DSR kijk erop en omdat ik op korte termijn met DSR wil beginnen dus me graag alvast daar op voorbereid.

Levend steen zit er nu 6 dagen in. Eerste dagen 12 uur licht per dag, was te lang, nu zo'n 6 uur per dag.

Water is mooi helder.

Twee stromingspompen aan, eerst zakje actieve kool en reservoir met filterwatten gehad, nu wervelbedfilter met actieve kool en fosfaatbinder, 2 keer easy life gedoseerd.

Heb een paar kleine plukjes rode pluisalg, steen zit vol bruine alg, wieren beginnen te groeien.

Gisteren waardes gemeten en zijn als volgt:
Temperatuur: 24,8
Saliniteit: 30
KH: 9,8
NH4: 0,25
NO2: 1
NO3: 50
PO4: 0,03

Ik heb dus blijkbaar al een Nitraatpiek. Normaal zou eerst NH3/4 en dan NO2 hoog moeten zijn, maar dat wordt blijkbaar deels opgebruikt door de algen. PO4 valt me ook nog mee.

Zoutwaarde moet omhoog en er moet een sterker pompje op wervelbed, want die wervelt amper en is er nu volgens mij de oorzaak van dat er veel luchtbelletjes in het water zitten doordat er bellen lucht uit het wervelbed komen.

Bijlagen

• IMG_7667.jpg
    IMG_7667.jpg
    63 KB · Weergaven: 35
  • 20131007_203359.jpg
    20131007_203359.jpg
    67,5 KB · Weergaven: 33
Back
Bovenaan