GlennF
Senior Forumlid
omdat het sommige mensen nog niet duidelijk is wat de DSR Methode is hierbij nog ff in het kort !
De DSR Methode in het kort !
(lees zowieso de DSR blogs als je aan de slag gaat )
Kenmerken:
- Experimentele methode en gebruik is op eigen risico. (experiment loopt al vanaf jan2012)
- Eigen zout samenstellen op maat.
- Geen periodieke waterwissel meer.
- Scheve waterwaarden corrigeren mogelijk (onbalansen in zout water wegwerken w.o. NaCl, Kh, Ca, Mg).
- Sturing van 12 waarden d.m.v. bekende basis stoffen.
- DSR Calculator die de dosering van alle stoffen berekend.
- Stabiele waarden door meting en doorlopende correcties
- Voordeliger naarmate de aquarium groter word.
- Door periodieke metingen meer info over de status van je bak.
- Mogelijkheid tot het aanvullen met andere spore elementen buiten de DSR elementen.
- Direct me te starten (stoppen met wisselen, meten een aanvullen en DSR oprocedures volgen)
- Direct mee te stoppen ( waterwisselsen starten en stoppen met DSR stoffen en procedurees)
In totaal bevat de DSR programma 14 stoffen waarvan, elf gemeten worden.
De stoffen en daarbij gebruikte test setjes:
1- Saliniteit: Milwauke Refracto meter (Pure NaCl Zout)
2- KH : Salifert (Natrium Bicarbonaat)
3- Calcium: Salifert (Calcium Chloride)
4- Magnesium: Salifert (Magnesium Chloride)
5- (Magnesium Sulfaat) word alleen bij het aanmaak van nieuw water gebruikt
6- Kalium: Redsea ReefCare Potasium test (Kalium Chloride)
7- Strontium: Salifert (Strontium oplossing)
8- Boor: Salifert ( (Boor oplossing)
9- Jodide: Salifert (Jodide oplossing)
10- Fosfaat: Redsea Reefcare PO4 test. (Fosfaat oplossing)
11- Nitraat: Salifert (Nitraat oplossing)
12- Ijzer: Sera Fe (Ijzer citraat oplossing)
13- Nitraat verlagen: (Carbon - azijn/suiker oplossing)
14- Voor gezonde buttons: (Amino/VitamineC oplossing)
Je heb dus de test setje nodig en de grondstoffen.
Alle stoffen kunnen kan je in één keer bij mij bestellen, of zelf op zoek gaan naar andere bronnen. De vloeistoffen zullen via mij besteld moeten worden, dit zijn concentraties afgestemd op de DSR calculator.
Als je met DSR aan de slag wilt verzoek ik contact met mij op te nemen, omdat ik in dit stadium begeleiding noodzakelijk is en ik de ontwikkelingen blijft volgen.
Een doseer apparaat is niet noodzakelijk, maar maakt het wel makkelijk.
Ik heb zelf continu een 4 kanaals doseer pomp in gebruik en soms heb ik 2 extra kanalen erbij, indien dit nodig mocht blijken.
De laatste DSR calculator kan via het forum gedownload worden.
http://zeewaterforum.info/forums/showthread.php?120067-DSR-mineralen-calculator&highlight=
In de calculator heb je twee keuzes:
- een nieuwe batch zoutwater op maat samenstellen
- de waarden meten en Corrigeren d.m.v. bij doseren met de berekend hoevelheden
Er wordt een ijzer oplossing gebruikt om primair fosfaat te verlagen, secundair werkt het als nitraat verlager en spore element.
Er wordt een koolstofbron (Carbon) gebruikt in de vorm van azijn/suiker om nitraat te verlagen.
Alles is in de DSR methode aanwezig om de 11 waarden te manipuleren in zowel positieve waarde als negatieven waarden.
Essentele mineralen, spore elementen en voeding/afvalstoffen worden gestuurd, hierdoor zijn water wissels overbodig geworden.
Besef wel dat je niet zomaar kan stoppen met waterwissels je moet er wat tegenover stellen, om je waarden op peil te houden.
Dit is in het kort de mogelijkheden van de DSR Methode. Hoe je ermee aan de slag gaat staat redelijk uitgebreid in diverse topics aan de hand van voorbeeld situaties.
Kan je de weg niet vinden, dan kan je in de DSR methode topic vragen, daar is het voor.
De DSR Methode in het kort !
(lees zowieso de DSR blogs als je aan de slag gaat )
Kenmerken:
- Experimentele methode en gebruik is op eigen risico. (experiment loopt al vanaf jan2012)
- Eigen zout samenstellen op maat.
- Geen periodieke waterwissel meer.
- Scheve waterwaarden corrigeren mogelijk (onbalansen in zout water wegwerken w.o. NaCl, Kh, Ca, Mg).
- Sturing van 12 waarden d.m.v. bekende basis stoffen.
- DSR Calculator die de dosering van alle stoffen berekend.
- Stabiele waarden door meting en doorlopende correcties
- Voordeliger naarmate de aquarium groter word.
- Door periodieke metingen meer info over de status van je bak.
- Mogelijkheid tot het aanvullen met andere spore elementen buiten de DSR elementen.
- Direct me te starten (stoppen met wisselen, meten een aanvullen en DSR oprocedures volgen)
- Direct mee te stoppen ( waterwisselsen starten en stoppen met DSR stoffen en procedurees)
In totaal bevat de DSR programma 14 stoffen waarvan, elf gemeten worden.
De stoffen en daarbij gebruikte test setjes:
1- Saliniteit: Milwauke Refracto meter (Pure NaCl Zout)
2- KH : Salifert (Natrium Bicarbonaat)
3- Calcium: Salifert (Calcium Chloride)
4- Magnesium: Salifert (Magnesium Chloride)
5- (Magnesium Sulfaat) word alleen bij het aanmaak van nieuw water gebruikt
6- Kalium: Redsea ReefCare Potasium test (Kalium Chloride)
7- Strontium: Salifert (Strontium oplossing)
8- Boor: Salifert ( (Boor oplossing)
9- Jodide: Salifert (Jodide oplossing)
10- Fosfaat: Redsea Reefcare PO4 test. (Fosfaat oplossing)
11- Nitraat: Salifert (Nitraat oplossing)
12- Ijzer: Sera Fe (Ijzer citraat oplossing)
13- Nitraat verlagen: (Carbon - azijn/suiker oplossing)
14- Voor gezonde buttons: (Amino/VitamineC oplossing)
Je heb dus de test setje nodig en de grondstoffen.
Alle stoffen kunnen kan je in één keer bij mij bestellen, of zelf op zoek gaan naar andere bronnen. De vloeistoffen zullen via mij besteld moeten worden, dit zijn concentraties afgestemd op de DSR calculator.
Als je met DSR aan de slag wilt verzoek ik contact met mij op te nemen, omdat ik in dit stadium begeleiding noodzakelijk is en ik de ontwikkelingen blijft volgen.
Een doseer apparaat is niet noodzakelijk, maar maakt het wel makkelijk.
Ik heb zelf continu een 4 kanaals doseer pomp in gebruik en soms heb ik 2 extra kanalen erbij, indien dit nodig mocht blijken.
De laatste DSR calculator kan via het forum gedownload worden.
http://zeewaterforum.info/forums/showthread.php?120067-DSR-mineralen-calculator&highlight=
In de calculator heb je twee keuzes:
- een nieuwe batch zoutwater op maat samenstellen
- de waarden meten en Corrigeren d.m.v. bij doseren met de berekend hoevelheden
Er wordt een ijzer oplossing gebruikt om primair fosfaat te verlagen, secundair werkt het als nitraat verlager en spore element.
Er wordt een koolstofbron (Carbon) gebruikt in de vorm van azijn/suiker om nitraat te verlagen.
Alles is in de DSR methode aanwezig om de 11 waarden te manipuleren in zowel positieve waarde als negatieven waarden.
Essentele mineralen, spore elementen en voeding/afvalstoffen worden gestuurd, hierdoor zijn water wissels overbodig geworden.
Besef wel dat je niet zomaar kan stoppen met waterwissels je moet er wat tegenover stellen, om je waarden op peil te houden.
Dit is in het kort de mogelijkheden van de DSR Methode. Hoe je ermee aan de slag gaat staat redelijk uitgebreid in diverse topics aan de hand van voorbeeld situaties.
Kan je de weg niet vinden, dan kan je in de DSR methode topic vragen, daar is het voor.
Laatst bewerkt: