Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De DSR Methode (Dutch Synthetic Reefing)

Hoi Glenn,

ik doseer momenteel 1 ml ijzer per dag en ook ik heb geen last van de een waas in het water terwijl mijn fosfaat
toch nog iets aan de hoge kant is.

groet

Adri

Bij mij wel , bij anderen heb ik vaker gehoord dat ze de waas niet hebben.
Daarom doseer ik in de nacht, dan heb ik er ook geen last van. Die aanname zou kunnen kloppen. Wat meet je dan aan fosfaat ?

Verstuurd van mijn GT-I9295

Heey glenn meet op het moment een fosfaat van rond de 0,04.

Groetjes wesley

Hoi Glen,

ff een kleine update....

Na maanden gesukkeld te hebben met een erg hoge nitraat, tussen de 25 en 50 mg/l, is deze nu flink aan het dalen.
Ik voeg vanaf zondag de 0.5 mg/l DSR Carbon toe en 1 mg ijzer.

Mijn hoge fosfaat is inmiddels gezakt naar 0.16 mg/l en de nitraat zit nu tussen de 10 - 25 mg/l.

Kortom, waar vele waterwissels en dure commerciële producten totaal geen uitwerking hadden zijn jouw toevoeging een perfecte oplossing.

groet
Adri

Hoi Glen,

ff een kleine update....

Na maanden gesukkeld te hebben met een erg hoge nitraat, tussen de 25 en 50 mg/l, is deze nu flink aan het dalen.
Ik voeg vanaf zondag de 0.5 mg/l DSR Carbon toe en 1 mg ijzer. <1ml zal je bedoelen>

Mijn hoge fosfaat is inmiddels gezakt naar 0.16 mg/l en de nitraat zit nu tussen de 10 - 25 mg/l.

Kortom, waar vele waterwissels en dure commerciële producten totaal geen uitwerking hadden zijn jouw toevoeging een perfecte oplossing.

dat is dan weer leuk om te horen, dat ook anderen mijn bevindingen kunnen bevestigen

groet
Adri

Meet 0.02 fosfaat en 0 nitraat, is het verstandig om m'n biopellet wervelbed uit te zetten om dit te laten stijgen?
Als je extra nitraat en fosfaat gaat toevoegen, is het dan nog verstandig om de biopellets mee te laten werken?

Meet 0.02 fosfaat en 0 nitraat, is het verstandig om m'n biopellet wervelbed uit te zetten om dit te laten stijgen?
Als je extra nitraat en fosfaat gaat toevoegen, is het dan nog verstandig om de biopellets mee te laten werken?
Nitraat doseren zou kunnen. Het gelijktijdig gebruiken van een koolstofbron en daarbij nitraat doseren stimuleert de bacterie groei ,wat de groei van sponsen bevorderd.
De controle is ook beter omdat toevoegen gericht kan geschieden.

In dsr streef ik naar controle over de waarde. I.p.v. een afwachtende houding aaan te nemen.

Zie het als een zeepkist met alleen een rem pedaal. (Eenzijdige controle en alleen vanaf een helling)

Of een auto met een gas en rempedaal.

Of een sportwagen met een flinke motor met daarbij behorende goede remmen.

Jij bent de bestuurder. Als je weet wat voor materiaal je mee werkt, dan ken je ook je mogelijkheden en beperkingen.

Laatst bewerkt:
Een aantal zaken kunnen het niveau van de gemeten fosfaat beinvloeden.
Enkele zijn:
Het roeren in de bodem.
Het verplaatsen van stenen en rommelen in de aquarium.
Het stekken van softkoralen.
Leders, gorgonen, oren.

Wees erop bedacht wanneer je metingen gaat doen na een verbouwing aan je bak.

Vaak zakt het niveau na een dag ( of paar dagen) weer terug naar normaal. Dit ligt geheel aan de consumptie en bezetting van de bak.

In het ergste geval moet je kunstmatig fosfaat gaan verlagen.

Laatst bewerkt:
er zijn een aantal redenen om fosfaat handmatig toe te dienen:
- duidelijk signalen van vale sps/lps koralen ziet en leders die duidelijk inkrimpen
- Nitraat staat te hoog en koolstof dosering werk niet .

Als je besluit fosfaat te gaan doseren moet je het volgende doen !
- met een goede PO4 test bevestiging krijgen dat je fosfaat gehalte < 0,02ppm.
hier raad ik sterk aan om een RedSea PO4 reefcare test te gebruiken, de meeste testjes zijn onder de 0,1ppm niet secuur en dus waardeloos voor deze toepassing !
- fosfaat verwijderaars (GFO) te verwijderen indien je PO4 <0,02ppm.
- een week wachten na verwijderen en dan weer meten indien het nog steeds <0,02ppm kan je fosfaat gaan doseren.
- werk met een berekende PO4 toevoeging (dus nooit op gevoel doseren)
- nooit overmoedig worden met fosfaat doseren en begin met maximaal 0,02pmm per dag doseren, na 4 dagen is dat maximaal 0,1ppm mocht het niet geabsorbeerd worden. bij een systeem met een tekort wordt dat vrij gauw geabsorbeerd, maar als het het tekort op peil is dan stopt het absorberen en dan ga je ineens PO4 opbouwen.

De essentie is dus dat je bij elke 0,08ppm gedoseerd te hebben, je meet of je niet teveel heb gedoseerd.
op den duur krijg je het de waarde stabiel en kan je het verbruik bepalen.

Bestaat er al een handleiding van DSR?

Nog niet.Maar er word wel aan gewerkt en ik zal het ook beschikbaar stellen als het zover is Juist omdat ik een verkeerde interpretatie van DSR wilt voorkomen. De methode is op diverse forums neergezet als mijn manier van werken. ik breng de methode interactief aan de man om gebruikers fouten uit te sluiten voor degene die er mee aan de slag gaan, maar ook om bij te houden hoe de ervaring bij anderen zijn, om zodoende bij te kunnen sturen waar nodig.
Hoe het ontwikkeld is staat in mijn dagboek (met alle ups en down!)
hier begint het DSR traject (daarvoor is historie)
http://zeewaterforum.info/forums/sh...enn-s-Aquaria-Verzameling&p=845522#post845522
De foto's uit het verleden zijn niet te vergelijken met heden, want dat hoort bij de ontwikkelingsfase van DSR. Juist door het verleden heb ik een reproduceerdbaar vang net kunnen maken op de problemen die er opgetreden zijn.
de methode is nog steeds in ontwikkeling maar de basis ligt er !

Hier begint het bekend maken van de methode naar de buitenwereld:
http://zeewaterforum.info/forums/showthread.php?118725-SYNTHETISCH-AQUARIUM-PROJECT&highlight=

In dit Topic &#8220;de DSR methode&#8221; en &#8220; DSR Calculator&#8221; topic komen de updates:
http://zeewaterforum.info/forums/sh...-Methode-(Dutch-Synthetic-Reefing)&highlight=

http://zeewaterforum.info/forums/showthread.php?120067-DSR-mineralen-calculator&highlight=

Alle vragen kunnen direct op het topic of via PB gesteld worden.

DSR leren begrijpen begint bij "de tijd nemen om de voorgaande topic te lezen". de historie kennen is heel belangrijk om de achtergrond van de methode te begrijpen.
Het klakkeloos mee aan de gang gaan is niet de juiste manier, maar dat is het bij geen enkele methode.

Hoi Glenn,
Na het verdiepen in de topic en het gesprek vorige week met jou
en natuurlijk na het zien van het resultaat ben ik zeer enthousiast
geworden over het dsr gebeuren.
Daarom zal ik er ook mee gaan opstarten met mijn volgend aquarium.
Heb er veel vertrouwen in gekregen.
Tot horens
Grtz Wil

Hoi Glenn,
Na het verdiepen in de topic en het gesprek vorige week met jou
en natuurlijk na het zien van het resultaat ben ik zeer enthousiast
geworden over het dsr gebeuren.
Daarom zal ik er ook mee gaan opstarten met mijn volgend aquarium.
Heb er veel vertrouwen in gekregen.
Tot horens
Grtz Wil

Dank je wil. Als ik zo'n enthousiaste oude rot als jij kan kan overtuigen ben ik op de goeie weg.

Dank je wil. Als ik zo'n enthousiaste oude rot als jij kan kan overtuigen ben ik op de goeie weg.

Laat dat ouwe er maar af hoor Glenn
:p

Heey glenn heb miss een hele stomme vraag.
Maar waarom bij mg bijvoege is 40% altijd genoeg.
Met wat heeft dat te make.

Groetjes wesley

Heey glenn heb miss een hele stomme vraag.
Maar waarom bij mg bijvoege is 40% altijd genoeg.
Met wat heeft dat te make.

Groetjes wesley

in het verleden had ik een situatie waarbij bij 40 % doseren de waarde al bereikt werd. Hoe dat komt weet ik niet exact, het had mogelijk te maken net de MgCl2 die ik destijds beschikbaar had (kwam van een andere leverancier, mogelijk een A-hydraat, dit kan ik niet meer verifieren, vandaar dat ik het destijds verteld heb aan jou). Dat was voor de tijd dat ik zelf de calculator ontwikkeld had. Tegenwoordig test ik elke batch voordat ik er wat mee doe.
inmiddels kan je ga ik gewoon uit van de situatie zoals de calculator aangeeft. Heb je andere bevindingen laat het ff weten.
De calculator is gebaseerd op MgCl2-6H2O.

Heey glenn heb ik de oude mg nog dan.
Ik gebruik altijd de helft ervan wat de calculator aangeeft.

Groetjes wesley

Hoi Glenn,

ik voeg elke dag 0.7 ml van de DSR FE toevoeging toe, ik merk echter dat na een uur of 5 de waarde alweer gezakt is tot 0 (Sera FE test).

Moet ik nu meerdere keren per dag de FE toevoegen of is dit teveel van het goede?

groet

Adri

Hoi Glenn,

ik voeg elke dag 0.7 ml van de DSR FE toevoeging toe, ik merk echter dat na een uur of 5 de waarde alweer gezakt is tot 0 (Sera FE test).

Moet ik nu meerdere keren per dag de FE toevoegen of is dit teveel van het goede?

groet

Adri

met de DSR calculator bereken je wat je maximal op jou volume mag doseren om 0,15ppm te doseren.
Dat is een maximale dagelijkse dosis voor normale gevallen.

ijzer is al na 4-6 uur niet meer meetbaar vanwege binding met fosfaat en neerslag/afschuiming, van een gedoseerde 0,15ppm meet je vaak nog maar tussen 0,01-0,05.
Als je de dosering wilt nameten moet je 30-60min doen na het doseren.

Back
Bovenaan