U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Hoi Glenn,<br>
<br>
Mijn systeem is een percula 100, +/- 350 ltr, 35 tot 40 kg levendsteen, 2 zakken life sand, draait iets over een jaar, 1 razor 420 R 10 000 k 160 watt, extra stromingspomp en DIY wervelbed met biopellets. Ik gebruik de ballingmethode, met 2 wekelijkse waterwissel 50 ltr.<br>
<br>
bestand op heden is buttons, parazoanthus, paddestoelleder, sinularia [welke sinularia], rode vingerspons, blaasjeskoraal, Gorgonia's, Gorgonen, wonderkoraal, korstkoraal, stylopora milka, seriotopora caliendrum (weer proberen, poging 5) [dit gaat goed komen als je je fosfaat boven de 0,02 houd], toortskoraal [hier nitraat boven de 0,5ppm houden] , parelanemoon., kleine duncanopsamnia, orgelpijpkoraaltje.<br>
<br>
<br>
Vissenbestand nu, 1 fridmani, 2 poetsgarnalen, 1 dansgarnaaltje, 2 zandzevende zeesterren, 1 haarster, slakken (babylon, turbo etc) 1 mega ganzevoet, 2 zee egels, 1 henkie, 2 ocelaris, 1 poetsvisje, 1 grote gele lipvis, 1 kleine chocolade dokter, 2 mandarijnvisjes, 5 pseudanthias .<br>
<br>
<br>
laatste waarden, Sal, 0,33%, dkh 7, temp 26,5, Ca 440, Mg 1560 [let op je mg], Po4 0,02, No3 2,5.<br>
Fosfaat wordt sinds 5 weken extra toegevoegd. De skimmer (AM blue 1000) staat sinds gisteren s'nachts uit.<br>
Nitraat was byzonder hoog, 50>, sinds 3 maanden zakkend naar 24, na jouw remark redfield ratio 5 weken terug nu zo'n beetje te laag!<br>
In de bak groeien spontaan erg lelijke grijze [voorzichtig afscheuren, dan resten met azijn behandelen] maar ook mooie rode en gifgroen/gele sponzen. Algen heb ik nauwelijks. Sinds ik weggegaan ben (5 weken) zijn er erg veel rode kalkalgen gaan groeien. De milka [ de milka ken ik niet, ik ken wel de milka koe] was lelijk aangetast door fosfaattekort (denk ik) maar is zich prachtig aan het herstellen. hij vertoont witte groeipunten.<br>
<br>
Als je meer over de bak wil weten, stel je vragen!<br>
<br>
Alvast bedankt voor je moeite<br>
<br>
groet, Piet
Leuk dat je de methode ook gaat adopteren Jaap. Ik wist dat jij altijd al een eigenwijze manier had. Ik heb jou resultaten en mooie stekken ook regelmatig gezien. Dus jij weet wel wat je doet, dat jij de methode omarmd is een mooi compliment.
m.v.g. GlennF
Hey Glen ik heb je altijd stilletjes gevolgt , en ben er ook zeer over te spreken ookal voeg ik niet alle stoffen toe maar dat is een les die je moet aanvaarden en lering daaruit trekken ,en het lezen van je dieren is zeer belangrijk gr jaap
Hallo Glenn,
Je bent dit topic weer begonnen om de DSR methode uit te leggen, maar dat heb ik nog niet echt goed kunnen vinden (echt wel gezocht)
.... je eigen zout samenstellen....geen waterwissels.......uit luiheid onstaan (lijkt me best een tijdrovende bezigheid al dat meten en berekenen?)
je meet en wat er verbruikt wordt voeg je toe?..... Hoe voeg je dit toe?
en als je dan te veel meet van het één of ander, wat dan?
Misschien kun je mij een beetje een idee geven, zodat ik een idee heb wat de DSR methode onderscheidt van de andere methodes.
Want dingen toevoegen doen we allemaal toch wel op verschillende manieren
gr ronald
ps. heb net in de pol van lastige dingen, de waterchemie aangevinkt!![]()
beste lambert,
ik was ermee begonnen om het hier samen te vatten, maar heb er een pauze tot augustus ingelast, in augustus zal blijken waarom.
intussen staat de DSR methode verspreid over mijn dagboek en de topic "het Synthetisch aquarium project".
Als je tijd heb mag je ervoor gaan zitten, dan zie je zelf hoe DSR ontstaan is.
gerichte vragen kan je altijd aan mijn stellen via de topics en mijn dagboek.
hier de linkjes:
mijn dagboek
http://zeewaterforum.info/forums/showthread.php?71496-Glenn-s-Aquaria-Verzameling&highlight=
het Synthetisch aquarium project
http://zeewaterforum.info/forums/sh...UARIUM-PROJECT&p=985888&viewfull=1#post985888
het gereedschap De DSR Calculator
http://zeewaterforum.info/forums/showthread.php?120067-DSR-mineralen-calculator&highlight=
hier een potentiele toepassing van de methode
http://zeewaterforum.info/forums/sh...H-6-7-pH-8-1&p=1007284&viewfull=1#post1007284
De DSR Methode heeft een artikel op de Advanced Aquarist gehaald.
Hier ben ik wel blij mee.
Ons kikkerlandje is op de kaart gezet
Artikel over de DSR Methode verschenen op de Advanced Aquarist
Proficiat met het artikel op Advanced Aquirist. Het betekend dat veel mensen geïnteresseerd zijn.
Ook ik ben vooral nieuwsgierig en probeer jouw gedachtengang over de DSR methode te volgen en begrijpen. Als ik goed begrijp corrigeer je wat je meet. De vraag waar ik mee zit is hoe kun je betrouwensvol corrigeren terwijl de meeste teststes zo onbetrouwbaar zijn? Denk maar aan de kalium, ijzer of strontium testsets. Deze geven nooit de juiste waarden aan. Het zijn maar benaderingen. Maar om op die resultaten te corrigeren lijkt me erg risicovol? Begrijp je mijn bekommernis?
Als eerste bedank dominique,
De opmerking dat de meeste test sets onbetrouwbaar zijn hoor ik wel vaker.
Wat is onbetrouwbaar? dit is een relatief begrip.
Het heeft allemaal te maken met welk doel je de test wilt gebruiken.
een voorbeeld is de Ca test van Salifert:
Stel je wil de calcium gehalte meten en je doet dit met een salifert test.
De salifert Ca test gaat in stappen van 10ppm dat noem je de resolutie van de meting. met enige handigheid kan je zelfs 5ppm schatten.
Als je een test gedaan hebt en het blijkt dat je een waarde verkrijg van 400ppm zou je normaliter zeggen, "mooi hier ga ik mee aan de slag". Maar hoe nauwkeurig is deze meting? zou de gemeten waarde in werkelijkheid 500ppm, of juist 300ppm kunnen zijn ? Als dat het geval zou zijn kan je een een dergelijke test als waardeloos, onbetrouwbaar en zoals het zo mooi klink in het engels "A complete waste of time and money " beschouwen.
Maar zo erg is het meestal niet. Aangezien alle stoffen door mij minitieus berekend en gecontroleerd zijn met de door mij gebruikte testen, kan ik met een redelijke zekerheid zeggen dat de waarden aardig in de buurt komen van de werkelijkheid. Het maximum aan verschil heb ik 10-30 ppm kunnen constateren met verschillende waarnemingen in het veld van de DSR gebruikers. persoonlijk zit ik zelf binnen de binnen de 10ppm afwijking met de Ca test. Dit mag ik bruikbaar genoemen resultaat noemen.
aangezien de koralen in mijn optiek het in een redelijk brede range van Ca gehalte het prima doen (400-480ppm). heb ik gekozen om 440ppm als een mooie gemiddelde richt waarde te gebruiken. Hiermee heb ik ruimte gecreeerd voor afwijkingen van test waarden van 40ppm beide kanten uit. Hoeveel veiligheid marge wil een mens/koraal nog meer?
Ongetwijfeld zullen er testen zijn die absoluut onzin weergeven en niet betrouwbaar zijn. De salifert Ca is in in mijn ogen een redelijk betrouwbare.
Als je eenmaal een test gebruik en je heb goede resultaten met een bepaalde waarde, dan moet je deze waarde proberen vast te houden! Om die reden is de target waarde van de DSR Calculator variabel. Zeer belangrijk is dat je bij aanschaf van een nieuwe test de laatste 2-3 testjes dubbel uitvoer met de oude en de nieuwe test, om meet afwijkingen in de batch te compenseren in je metingen. Als die aanwezig zou zijn ga je namelijk naar een andere gehalte doseren.
Een bijzonder detail is dat de stoffen in DSR kunnen dienen als een ijk vloeistof voor diverse testen.
De gedoseerde waarde (mist nauwkeurig afgewogen/afgemeten) is namelijk bindend voor de stijging.
Hiermee kan je dus in zoutwater de nauwkeurigheid/afwijking van de gebruikte test redelijk inschatten.
om die reden heb ik ook aangegeven welke testje ik gebruik in DSR.
http://zeewaterforum.info/forums/sh...RIUM-PROJECT&p=1000781&viewfull=1#post1000781
Zelf vind ik de marges bij bepaalde testsetjes te hoog, daarbij testen veel testsetjes per definitie onjuist. Ik had ooit volgens een bepaald testsetje '0' nitraat. Volgens Triton en een later aangeschaft ander setje lag het gehalte eerder rond de 50 mg/l. Ik heb ook zeer slechte ervaringen met setjes voor magnesium en strontium.
zou dit niet gewoon aan een slechte of verlopen (gehydrateerd reagent) kunnen hebben gelegen?
de tweede set gaf het wel goed aan, wat dus ook aangeeft dat je soms testje moet vergelijken met andere testje.
ik heb ook een keer getwijfeld aan mijn waarnemingen t.o.v. de test, hierop heb ik een nieuwe test gehaald en het bij een ander ook vergeleken. het bleek achteraf dat alle testen wel goed waren maar mijn waarnemingen een verkeerde interpretatie waren.
De methode is m.i. zeer interessant, maar ik denk dat de gemiddelde liefhebber te weinig chemische kennis heeft om het echt goed uit te voeren. Ik denk dat het belangrijkste voordeel van de methode is dat het noodzakelijk is vaker te meten en dat mensen kunnen bijsturen aan de hand van de resultaten. Dat leidt tot meer stabiliteit en dat is m.i. één van de belangrijkste peilers van een gezond aquarium.
Dit is een discussie punt waar sommige het niet met me eens kunnen zijn.
Ik heb juist geprobeerd de hoogte van de chemische kennis los te koppelen van het aquarium houden d.m.v. de DSR Calculator. Nu is het chemische deel terug gebracht tot het doseren van de ontbrekende stoffen. Normaliter zouden deze "liefhebbers" helemaal niks doen met deze stoffen. Het wordt een beetje als het ware voor gekauwd). Alle stoffen binnen de calculator stel ik ook beschikbaar voor gebruik, dus het zelf vergaren van kennis over de stoffen en het verkrijgen van de stoffen is geen punt.
DSR is niet echt bedoeld voor de absolute beginner
Het is bedoeld voor mensen die al langer bezig zijn en eigenlijk vast zijn kommen te zitten tussen beginner en de stap wagen naar het opzetten van iets meer dan het gemiddelde resultaat.
Wat écht meerwaarde zou bieden voor de hobby is als je vrij eenvoudig en betaalbaar een heleboel testresultaten in één keer zou kunnen krijgen. Triton biedt dat, maar ik moet zeggen dat het testrapport nog uitgebreider zou kunnen. Als ze dat zouden bieden, hebben ze m.i. een gat in de markt gevonden.
van wat ik van de rapporten gezien heb, vind ik het te beknopt om echt wat mee te doen.
Als dit rapport de 11 basis waarden plus nog enkele stoffen als sulfaat, chloride, Barium, Molybdeen, etc kan produceren voor een schappelijk bedrag, zie ik degelijk wel een toepassing. Nu vind ik persoonlijk dat ik met de huidige testen goed uit de voeten komt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.