Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De DSR Methode (Dutch Synthetic Reefing)

Er is een rel ontstaan op een forum die overgeslagen is naar een andere forum.
Daarbij zijn er bans uitgedeeld en veelvuldig berichten verwijderd.
Meer wil je niet niet weten en het is ook niet relevant om namen te noemen.

Gelukkig is het deze forum bespaard gebleven.. toppie jongens:).
het geeft ook gelijk de volwassenheid van de mensen hier aan.

ik heb geen commotie volgens mij......heb ik commotie gemist?

"diverse forums" heeft het beestje ook een naampje?

of ga je gewoon op vakantie...... kan natuurlijk ook:cool:

:rolleyes:hey Waarom stoppen Glen , Laat je niet de les lezen door een wijsneus die het beter denkt te weten ga gewoon door gr jaap

Mag ik jullie verzoeken om bij het topic te blijven?
Wat op andere fora is gebeurd boeit mij niet.
Mochten jullie met elkaar van gedachten willen wisselen..... Pak de telefoon of stuur een mail.
Bij voorbaat mijn dank voor de medewerking.

Het is en blijft een interessante methode.

Enig punt van kritiek (nou niet zo zeer op de methode). Ik zou graag zien dat iemand die chemisch onderlegd is en het ook echt kan testen onder gecontrolleerde omstandigheden de methode eens uit zou proberen.

offtopic:
Anyhow, als iemand iets wil weten wat er op andere fora kunnen ze het best glenn een pb sturen, eventueel mij. (waar ik overigens niet in details zal treden, want dat gaat me te ver).

Het is en blijft een interessante methode.

Enig punt van kritiek (nou niet zo zeer op de methode). Ik zou graag zien dat iemand die chemisch onderlegd is en het ook echt kan testen onder gecontrolleerde omstandigheden de methode eens uit zou proberen.

offtopic:
Anyhow, als iemand iets wil weten wat er op andere fora kunnen ze het best glenn een pb sturen, eventueel mij. (waar ik overigens niet in details zal treden, want dat gaat me te ver).

Hier sta ik geheel open voor, waarom? het resultaat zal exact zijn zoals beloofd.
Alle stoffen zijn namelijk doorberekend op mol massa.
Alle stoffen zijn de chemische specs van opgezocht.
Alle stoffen zijn voor en na dosering gecontroleeerd.
Het zelf samenstellen van zout doe je niet ff in één dag, daar gaat een aantal nachten en testen overheen.
ik heb dan wel geen titel in de chemie, maar ik kan wel mol berekeningen doen:o.
Dit is niet over één nacht ijs gegaan. ik ben er ruim een jaar mee bezig geweest.
Leest mijn dagboek daar staat een dag op dag verslag waarom en hoe DSR ontwikkeld is.
De huidige gebruikers zullen het kunnen beamen.

http://zeewaterforum.info/forums/showthread.php?71496-Glenn-s-Aquaria-Verzameling&p=628776&viewfull=1#post628776

Deze dagboek heeft onder posting één een index (als je geen geduld heb om te lezen)
tevens is het naslagwerk voor mijzelf.

Laatst bewerkt:
Dat is nu niet aan de orde, er is zoiets als loyaliteit en ere code.
Een forum waar ik mijn missie kan voortzetten zonder tegenwerking zal ik ook loyal blijven.
De methode is bedoeld als een verrijking van de hobby en geen vervanger van welke methode dan ook.

Commotie en weerstand.............jammer :(

Vind het persoonlijk een interessante / goede 'methode'
Zoveel mogelijk meten en 'goedkoop' (bij)sturen.

Geen dure toevoegingen maar zelf alles samenstellen..........ben ik HELEMAAL voor.
Daar zal ook wel de weerstand in zitten ;)

Gewoon zelf een forum over deze methode starten ;):p

Ik blijf het volgen !!!

Heb zelf tot nu toe 2 jaar wetenschappen (waaronder chemie) gestudeerd (nog 2 jaar te gaan), dus ik snap op zich wel wat je doet. Maar misschien is het een leuk idee om de methode eens te laten testen door echte wetenschappers zoals de mannen van http://www.koraalwetenschap.nl ?

Nogmaals het dringende verzoek INHOUDELIJK te reageren.
Plaats je eigen bevindingen en ervaringen eens in plaats van overloos te zeuren over persoonlijk ongenoegen jegens elkaar, blijf anders hier weg.

Geef aan waar deze methode je makkelijk af gaat.
Maar durf ook te melden met welke onderdelen je problemen hebt.

DSR is niet DE methode, maar een methode. Eentje die vers ontwikkelt wordt, nog steeds in ontwikkeling is.
Alleen door samen te werken en te delen kan er iets moois uit ontstaan.
Want wie denkt dat andere methoden en technieken (ATS, Triton, Berlin, KZ, Ballilng, Jaubert, (R)DSB, afschuimers, kalkwater,kalkreactoren enzovoorts) overnight zijn ontstaan en geaccepteerd, slaaprustig verder.

Goeiedag,
Gebruik de dsr methode al voor dat het beestje een naam kreeg.
Heb resultaten geboekt wie ik nooit zonder had kunnen waarmaken.
Ik ben er nog lang niet en de methode 100 procent onder de knie krijgen zal nog even duren.
Kan alleen zeggen dat als ik naar men bak kijk het werkt.
Het mooie ervan is gewoon als je 1 stof mist in je water kan je hem gewoon bijvoegen en voeg je niet ook vele andere stoffen aan wat dan weer hoger word.
De dsr calculator is gewoon een top programma geschreven door glenn.
Dat scheelt zoveel reken werk.
Ik blijf op de dsr en wil nog veel leren van je glenn elke keer als ik je zie leer ik weer.
Blijf je ding doen.
Groetjes wesley

ook ik gebruik de dsr methode en zie wel degelijk vooruitgang ik mijn koralen en in de kleur.
voor de rest sluit ik me helemaal aan bij wesley.
alleen ben ik er nog niet zo lang mee bezig als hij.
mvg martijn

Goeiedag,
Gebruik de dsr methode al voor dat het beestje een naam kreeg.
Heb resultaten geboekt wie ik nooit zonder had kunnen waarmaken.
Ik ben er nog lang niet en de methode 100 procent onder de knie krijgen zal nog even duren.
Kan alleen zeggen dat als ik naar men bak kijk het werkt.
Het mooie ervan is gewoon als je 1 stof mist in je water kan je hem gewoon bijvoegen en voeg je niet ook vele andere stoffen aan wat dan weer hoger word.
De dsr calculator is gewoon een top programma geschreven door glenn.
Dat scheelt zoveel reken werk.
Ik blijf op de dsr en wil nog veel leren van je glenn elke keer als ik je zie leer ik weer.
Blijf je ding doen.
Groetjes wesley

Hoi,
Ik ben eigenlijk best wel geinteresseerd in het inhoudelijke deel hiervan. En ik zie in deze aanpak ook zeker potentieel. Om t echt inhoudelijk te kunnen beoordeling zouden we toch iets meer moeten weten over de gebruikte stoffen. Ik snap Glenn's redenering om dit niet vrij te geven. Maar bij het beoordelen van de methode gaat het om meer dan molmassa's berekenen.
Een zeer belangrijk aspect is de interactie van verschillende stoffen met elkaar waardoor blijvende/niet blijvende veranderingen plaatsen vinden op molecuul niveau die compleet de eigenschap van het molecuul veranderen dit zijn echt zaken die je niet zo maar ff uit je mouw schut (anders was ik ietsie eerder klaar geweest met mn studie :)). Vaak zijn hele kleine veranderingen aan een molecuul al voldoende om de balans van positieve werking om te laten slaan naar toxiciteit, bv de werking van ijzer. Ijzer komt in drie vrije ionsoorten voor Fe+ Fe2+ en Fe3+. De enige vorm die in onze systemen op prijs gesteld wordt is Fe2+, die andere 2 zijn toxisch voor vis en koraal (weer afhandelijk van concentratie). IJzer als chelaat verbinding toevoegen bv NaFe2+EDDHA (stabiel tot pH rond de 10) is best een goed plan voor het neerslaan van PO4 en het verhogen van de ijzerconcentratie in het aqua. Hierbij is het belangrijk om te weten: Welke concentratie voeg je toe? Welke 'hulpstoffen' voeg je toe? En wat tevens belangrijk is om te weten dat EDDHA zowel als koolstofbron fungereerd maar ook als potentiele vervuiler door de amino groepen die hier aan zitten (bij verbruik van koolstof in EDDHA vind afsplitsen plaats van de aminogroepen (NH3/NH4+) waardoor deze weer in het water komen. EDDHA heeft tevens zure eigenschappen waardoor de pH kan zakken bij verkeerd gebruik (teveel, te vaak). Ook is het belangrijk om te weten wat bevind er zich in de neerslag en waar gaat dit heen? Blijven er nog bepaalde componenten over die eventueel kunnen accumuleren? Licht kan ook belangrijk zijn: NIR of UV heeft een destabiliserende werking op het NaFeEDDHA complex waardoor het vroegtijdig uiteen kan vallen en er Fe+ gevormd kan worden (mits de condities daar naar zijn). Heeft men een refugum dan kan dat weer uitkomst bieden doordat wieren de toxische ijzer verbindingen uit het water halen.
Ik ben ook best benieuwd wat het percentage NaCl wordt in de zoutconcentratie van het zeewater aangezien zonder waterwissel, maar ook met wissels (maar langzamer) het zout water steeds meer uit Na+ en Cl- ionen gaat bestaan. Bij normaal zoutwater is dit ongeveer 70% en de rest zijn andere componenten SO4 ect..... Hier kun je nl niet zo makkelijk of eigenlijk helemaal niet (tenzij je ballingmethode gebruikt met NaCl vrij zout) voor corrigeren. Ik benieuwd wat het lange termijn effect hiervan is bij veel verschillende condities.
Wat ik hiermee wil aangeven is dat het een best complex verhaal is (hier gaat het nog maar om te doseren van 1 component) en dat de voorwaarden om bepaalde zaken te doseren niet bij iedereen (blijvend) aanwezig zijn. Dit gaat heel lang duren en testen in veel verschillende omstandigheden om robustheid aan te tonen. Zoals Mefisto al heel terecht zegt, andere methodes zijn niet overnacht ontstaan.

Ik wil bij deze ook even benadrukken dat men niet te lichtzinnig met zuivere chemicalien om moet gaan. Ik zag een verhaal langskomen over SrCl2 in poedervorm. Wij zijn hier alleen met werken in een klasse 2 zuurkast incl mond bescherming. Het inademen van dit poeder is nl levensgevaarlijk. Dit is een voorbeeld, maar zo zijn er nog meer.

Kortom is volg dit topic met veel interesse en denk dat er echt wel toekomst inzit, maar wel ook medelezer en volgers even erop wijzen dat er iets meer achter chemie zit dan molmassa. Daarom investeren bedrijven heel veel geld in onderzoek om met iets op de markt te komen zodat men de kans op claims en teleurstellingen grotendeels kan voorkomen.

Mvg,
Dennis

Wat is de DSR methode ?

De DSR methode is niks meer of minder dan de hele methode die ik toepast om mijn RIF aquarium ten alle tijde onder controle te krijgen.

De methode is ontstaan uit luiheid.
Luiheid om wekelijks 10% van mijn water te moeten wisselen. Dit is een een rif met een inhoud 1500 liter inclusief een refugium en nog wat bakken.
Dit betekende dat ik elke week met de tonnen en de zout emmers aan de slag moest. Daar had ik dus geen zin in.

Tot eind 2010 had ik een gemengd rif die floreerde en ik had wisselend succes met sps. Totdat ik eind 2011 een sps crash kreeg door een kalk reactor met nukken overwoog te gaan stoppen.
Het niet goed functioneren van kalk reactor i.c.m.een defecte osmose toestel had een mineralen tekort en en fosfaat overschot gecreëerd, waardoor zelfs de leders eraan gingen.
Calcium 330, mg 1080, fosfaat 0,64 nitraat 0. daar werd je niet vrolijk van.

Dit kreeg ik allemaal niet onder controle en had nog steeds geen water wissel gedaan. Zo eigenwijs als ik was, bleef ik vasthouden aan de principe.

Ik had besloten te gaan stoppen en begon al een aantal koralen weg te doen.

word vervolgt...

m.v.g. GlennF

Ik heb een soortgelijk probleem gehad als Glenn.
De waterwaardes helemaal overhoop.
Probeer dat maar weer eens goed te krijgen!
Dankzij Glenn zijn er nu manieren, dit weer binnen de perken te krijgen, zonder dat je maar blijft verversen. :biggrin:
(met mijn tropic marine zout, is dit geen goedkope bezigheid)

goed nieuws.

Onze Belgische zuiderburen hebben mij een meer dan warme welkom aangeboden.
Ze staan zeer open voor de DSR Methode, daarom ga ik de methode daar ook uitdragen.
Er staat al een belgische delegatie van max. 5 man gepland voor een bak bezoek met daarbij behoren recensie.

Hoi Glenn,

Ik wil je even bedanken voor je tip omtrent hoog nitraat, laag fosfaat en de redfield ratio. Ik ben net terug van zee en heb mijn water laten testen. MG 1560, Ca440, dkh 7, en dan komt ie, fosfaat 0.03. nitraat 2,5, Ik heb de afschuimer eerst maar uitgezet...........

ik had nooit gedacht dat fosfaat toevoegen zo'n enorm impact zou hebben op mijn nitraatwaarde.
Nogmaals bedankt! Heb je trouwens enig idee hoe ik mijn nitraat omhoog krijg?

vr groet, Piet

dennis heb geduld.

Hier ga ik op in als de tijd er voor is. jij lijkt gewoon nieuwsgierig , daar hou ik het voorlopig op.
Als je een goeie dialoog met mij wil voeren kunnen we samenwerken en er wat moois van maken.
Als ik merk dat je alleen op uit bent om uit te dagen, dan stop ik met mijn dialoog.

hier heb je een deel van mijn antwoord.
http://zeewaterforum.info/forums/sh...-Verzameling&p=1007050&viewfull=1#post1007050

ik heb DSR bedoeld als een verrijking van de hobby, niet als de enige methode, hoe het ook moge zijn overgekomen, door anderen gebracht.
ik nooit verkondigd dat dit de enige manier is, noch heb ik iemand ertoe gedwongen dit toe te op passen.
Wat anderen ervan gemaakt hebben heb ik geen controle over en dat wil ik ook niet.

Daarnaast wil ik benadrukken dat DSR in ontwikkeling is en dus niet perfect !

voortaan komt er ook op alle DSR topics een waarschuwing

Beste mensen,
de DSR Methode is een experimentele methode die in ontwikkeling is. Het is door mij ontwikkeld als een alternatieve wijze om aquarium te houden zonder waterwissels. ik draai al 8 jaar zonder waterwissels en de laatste jaar is DSR ontwikkeld, daar boek ik bijzonder goede resultaten mee en wil dit graag met u delen. Als u iets in de methode ziet ben u vrij om daar gebruik van te gaan maken en ik zal u daarbij ondersteunen. Let wel op dat bij elk experimentele methode er risico's aan verbonden zijn. Deze risico's kan ik niet inschatten, omdat elke situatie anders is en als zodanig beoordeeld moet worden.

Laatst bewerkt:
Hoi Glenn,<br>
<br>
Mijn systeem is een percula 100, +/- 350 ltr, 35 tot 40 kg levendsteen, 2 zakken life sand, draait iets over een jaar, 1 razor 420 R 10 000 k 160 watt, extra stromingspomp en DIY wervelbed met biopellets. Ik gebruik de ballingmethode, met 2 wekelijkse waterwissel 50 ltr.<br>
<br>
bestand op heden is buttons, parazoanthus, paddestoelleder, sinularia, rode vingerspons, blaasjeskoraal, Gorgonia's, Gorgonen, wonderkoraal, korstkoraal, stylopora milka, seriotopora caliendrum (weer proberen, poging 5), toortskoraal, parelanemoon., kleine duncanopsamnia, orgelpijpkoraaltje.<br>
<br>
<br>
Vissenbestand nu, 1 fridmani, 2 poetsgarnalen, 1 dansgarnaaltje, 2 zandzevende zeesterren, 1 haarster, slakken (babylon, turbo etc) 1 mega ganzevoet, 2 zee egels, 1 henkie, 2 ocelaris, 1 poetsvisje, 1 grote gele lipvis, 1 kleine chocolade dokter, 2 mandarijnvisjes, 5 pseudanthias .<br>
<br>
<br>
laatste waarden, Sal, 0,33%, dkh 7, temp 26,5, Ca 440, Mg 1560, Po4 0,02, No3 2,5.<br>
Fosfaat wordt sinds 5 weken extra toegevoegd. De skimmer (AM blue 1000) staat sinds gisteren s'nachts uit.<br>
Nitraat was byzonder hoog, 50&gt;, sinds 3 maanden zakkend naar 24, na jouw remark redfield ratio 5 weken terug nu zo'n beetje te laag!<br>
In de bak groeien spontaan erg lelijke grijze maar ook mooie rode en gifgroen/gele sponzen. Algen heb ik nauwelijks. Sinds ik weggegaan ben (5 weken) zijn er erg veel rode kalkalgen gaan groeien. De milka was lelijk aangetast door fosfaattekort (denk ik) maar is zich prachtig aan het herstellen. hij vertoont witte groeipunten.<br>
<br>
Als je meer over de bak wil weten, stel je vragen!<br>
<br>
Alvast bedankt voor je moeite<br>
<br>
groet, Piet

Waar kom je vandaan ? Wat leeft er daar zoal aan dieren.
Daar ben ik wel benieuwd naar.

Deze keer niet zo spectaculaire werklocatie Glenn, Tanger, Marokko, dus middellandse zee, Vorige klussen waren gedurende 2 jaar Zirku island en Ras Laffan, abu dhabi en Qatar, Perzische golf. Daar zie je dus echt mooie dingen, onder andere dokters, pincetvissen, jack in the box, alle mogelijke krabbetjes en garnaaltjes. Heb er stiekem wat stekeloesters, een reuzeganzevoet, wat pareloestertjes, een rifdakzee egeltje en een vingerspons van meegebracht. Op de spons na, doet alles het prima in de bak. Wat een beetje jammer is is dat waar we in de bak zeer voorzichtig een koraaltje inbrengen, ik tijdens mijn werk ook wel 10 ton ankers moet laten vallen, recht in een rif......... dat doet best zeer!

Groet, Piet

Hey ,Ook hier bezig met DSR methode natuurlijk nog niet helemaal goed maar gaat voorderest prima , maar ik dank Glen hiervoor geweldig gr jaap

Back
Bovenaan