Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De DSR Methode (Dutch Synthetic Reefing)

Frank het zijn op zich prima vragen en ik zie dit zeker niet als kritiek.
Ik constateer en leest en geeft er mijn visie op. Meestal doe ik ook nog een praktijk test met de beschikbare stoffen, om te bevestigen wat ik vermoed.
Dat probeer ik hier weer zo goed mogelijk uiteen te zetten.

Je heb interesse .... en je heb kritiek om de kritiek zelf ... en dat weet ik heus wel te scheiden en mee om te gaan.

Verstuurd van mijn GT-I9295

:)

Zeer duidelijke uitleg in het vorige bericht, ben ik ook weer wat w-ijzer:biggrin:

:)

Zeer duidelijke uitleg in het vorige bericht, ben ik ook weer wat w-ijzer:biggrin:

mooi zo ! en daar gaat het mij om.
niet alles klakkeloos slikken, maar nadenken en vragen stellen bij twijfel.
Dit noem ik informatie uit het veld absorberen en verwerken. ik sta altijd open voor nieuwe inzichten en hou me niet stijf aan één gedachte gang.

dit is een typische situatie die ik vaak tegenkomt.

Die verdraaide decimale KOMMA ! Waar plaats je hem bij het aflezen.........

quote:
Ik vind de test zeer onnauwkeurig af te lezen, en blijkbaar klopt de waarde ook niet die wordt aangegeven.

Salifert fosfaattest.
Ik heb dubbele gevoeligheid gemeten.
Water kleurde iets blauw maar zat nog onder de 0,3 qua kleur.
Met dubbele gevoeligheid moet ik dit ook nog eens delen door 2, zou je op 0.15 komen.

heel veel mensen maken die vergissing met die koma !
Dat is wel een issue, als je met anderen spreekt over de waarden. in dit context kan ik het zelf uit halen.
Maar let je f niet op, of is het in een ander context, dan kan je complete misverstanden en verkeerd advies krijgen.

edit:
het moest overigens dus 0,03 en 0,015ppm zijn (bij 0,3 en 0,15 heb je fosfaat problemen)

zo mensen..... let op waar je de komma plaatst !

Laatst bewerkt:
Veel mensen vergeten, of moeten nog leren, te lezen. Het staat immers ook in de gebruiksaanwijzing bij een dubbele gevoeligheid dat je het moet delen door 2... :biggrin:

En altijd, bij twijfel of grote afwijkingen, nog een keer meten...

Een vraag gesteld via pb en met toestemming hier (aangepast) geplaatst.
Hoi Glen,

Ik zat naar Stefan010rotterdan zijn dagboek te kijken en vind zijn groei echt verbluffend dus heb ik me geprobeerd te verdiepen in de DSR methode. De methode is toch zonder waterwissels? dus kun je me uitleggen waarom je dan nieuw water aan moet maken?

Ik zou het ook wel zien zitten om hiermee te starten aangezien ik helaas niet zoveel groei waarneem bij mijn koralen.
Nou ja wel bij mijn oren en leders maar mijn steenkoraal wil helaas niet waarschijnlijk door mijn nog steeds te hoge nitraat. Al vraag ik me af of die echt zo hoog is omdat ik het laatst in de winkel heb laten testen en daar zei de beste meneer dat hij maar 10 mg/l was terwijl ikzelf boven de 25 mg/l meet.

12:00 u Moet ff weg...
..................
17:00u Zo! ben weer vrij...
=====================

DSR is door mij aanvankelijk ontwikkeld als een zout pure zeezout zonder de " ballast" . In die tijd dacht ik namelijk dat nitraat en fosfaat nul hoorden te zijn.
Ik kon niet verder van de waarheid zitten.
Later ben ik dus nitraat en fosfaat gaan meenemen in het basis recept.

Door deze achtergrond is het dus mogelijk full DSR te gaan. Door vanaf het eerste opstart dus "nieuw water" op maat aan te maken.
Tevens zal je door afzuigen, afschuimen en stekkenwater een hoeveelheid water verwijderen. Dit moet je wel aanvullen met "nieuw zoutwater", anders word je bak zoeter.

Dus daarmee is de eerst vraag beantwoord.

Leders en softkoralen zijn makkelijk en redelijk vergevings gezind als je de KH Ca en PO4 binnen normen stabiel houd.

SPS'en moet je zien als een veeleisende minares (minaar). Je moet er extra voor doen, maar de beloning is er ook naar.

Om met SPS enig kans van succes te hebben. Moet je wat strakker binnen de marges werken en ook wat extra stoffen op peil houden.

een een nitraat van 10+ is niet direct schadelijk voor de meeste acro's. Er zijn echter wel soorten die slecht reageren op een dergelijk waarde.
De ene koraal is de ander niet, dus elk koraal heeft zo zijn specifieke reactie op een lage of hoge waarde van zowel nitraat en fosfaat.

De kunst is om de gulden middenweg te bewandelen en daar schuilt de kracht van DSR , jij ben degene die de scenario bepaald door gericht te sturen.

Verschillende merken testen verschillende waarden....... "tell me something new!"
Hier heb ik ook in het verleden mee te maken gehad en het heeft me zelfs een flinke koraal bezetting gekost, omdat ik door testjes op de verkeerde been gezet bent.

Daarom is DSR ontwikkeld op basis van de testen die ik op dat moment beschikbaar had. Deze testen stemmen overeen met wat ik doseer (chemisch berekend) en ook terug meet. Alle doseringen van DSR stoffen staan vast! Als de test een afwijkende waarde aangeeft klopt de test niet.
Dus de stoffen i.c.m. de dsr calculator en een goede weegschaal kan gebruikt worden om de juistheid van de testjes te controleren.

Hier de lijst met testen die ik in DSR hanteerd.
http://www.zeewaterforum.info/forums/showthread.php?p=1000781

Laatst bewerkt:
Even afwezig geweest van het forum, maar Glenn je gaat gestaagd verder, helemaal fantastisch.
Wat een informatie weet je elke keer weer te verspreiden.

Volgende maand stap ik over op je volledige versie.
De resultaten welke ik nu al zie in mijn bak bevallen mij zeer goed en eigenlijk mis ik alleen hier en daar wat kleur.
Dit sluit precies aan bij de stoffen welke ik nog niet meet en doseer (kalium strontium enz).

Dus voornemens 2014: Snoepkleurtjes

Keep up the good work!

Grtz Ralph

Beste Glenn,

Met het oog om een zo constant mogelijk milieu te creëren wil ik zoveel mogelijk doseren met een doseerapparaat.
Ik wil een 4-kanaals doseerapparaat gebruiken.
De vraag is, welke stoffen kan ik doseren met doseerunit en welke niet. En.....welke stoffen mag ik allemaal bij elkaar gooien?
Kwestie om zoveel als mogelijk te doseren met 4 kanalen.
Magnesium, calcium en Kh hou ik stabiel met mijn kalkreactor. Po4 en nitraat hou ik stabiel met mijn voergedrag en onderhoudsintensiteit.
Schiet er nog over Sr, Fe, Jodaat, Boor en Kalium.

Grtjs
Dominique

Beste Glenn,

Met het oog om een zo constant mogelijk milieu te creëren wil ik zoveel mogelijk doseren met een doseerapparaat.
Ik wil een 4-kanaals doseerapparaat gebruiken.
De vraag is, welke stoffen kan ik doseren met doseerunit en welke niet. En.....welke stoffen mag ik allemaal bij elkaar gooien?
Kwestie om zoveel als mogelijk te doseren met 4 kanalen.
Magnesium, calcium en Kh hou ik stabiel met mijn kalkreactor. Po4 en nitraat hou ik stabiel met mijn voergedrag en onderhoudsintensiteit.
Schiet er nog over Sr, Fe, Jodaat, Boor en Kalium.

Grtjs
Dominique

1- Bij het gebruik van een kalk reactor die ruim bemeten is kan het alsnog gebeuren de een waarde scheef loop.
Dit kan je handmatig aanvullen of corrigeren.
Mocht het steeds gebeuren, dan kan die betreffende stof op een doseerpomp.

Eigenlijk moet alles wat je continu moet corrigeren en het verbruik al een tijd vast ligt op een doseerpomp.
fosfaat en boor zou ik niet doen, omdat de fosfaat kan doorschieten en boor eenmaal op niveau stabiel blijft of een ander bron van herkomst heeft.
Kalium wordt eenmaal op niveau gebracht gestaagd gebruikt en is handmatig bij te houden.

Wat ik zelf op de doseer heb is
Kh,Ca, Sr, Carbon, ijzer, jodide.
PO4 en nitraat doe ik handmatig indien nodig.

Het combineren van stoffen is bij sommige mogelijk maar in de eerste instantie niet aan te raden.
Als het verbruik veranderd, of als je het verkeerd berekend heb kan je het restant weggooien.
Pas als je langere tijd een stabiel verbruik heb bepaald zou ik het combineren.
Ik heb ervaren dat je niet meer flexibel bent als je de stoffen gaat combineren.

Stel je combineert ijzer met jodide in een container.
Na een meting blijkt dat de ene meer gewenst is dan de andere. Dan is je voorraad onbruikbaar. Of je moet een complexe bereking gaan doen om het aan te passen. Dat heb ik geprobeerd en de lol was er gauw af.
Het zijn van de klein dingen die dan irritatie veroorzaken, waardoor het minder leuk wordt en dingen nalaat, daar moet je voor oppassen.

Dat gezegd hebbend
Deze stoffen kunnen in bijelkaar
Fe en jodide
Ca en Mg
Carbon en Nitraat ( geen eigen ervaring)

Nitraat en Fosfaat mogen NIET samen !

Verder heb ik het niet uitgezocht, omdat ik dit toch niet combineert vanwege de beperkingen van het combineren. In DSR draai het om snel en adequate te kunnen reageren zonder de bovengenoemde beperkingen die je jezelf oplegd.

Bij het handmatig doseren heb ik registratie/turf tabel gemaakt die je kan gebruiken om de doseringen te registreren.
Hiermee bepaal je hoeveel ppm je van de arof per keer wilt doseren en dat doe je dan steeds aftekenen.
Het tabel zit in tab blad 2 van de calculator. Deze kan je uitprinten.

Even afwezig geweest van het forum, maar Glenn je gaat gestaagd verder, helemaal fantastisch.
Wat een informatie weet je elke keer weer te verspreiden.

Volgende maand stap ik over op je volledige versie.
De resultaten welke ik nu al zie in mijn bak bevallen mij zeer goed en eigenlijk mis ik alleen hier en daar wat kleur.
Dit sluit precies aan bij de stoffen welke ik nog niet meet en doseer (kalium strontium enz).

Dus voornemens 2014: Snoepkleurtjes

Keep up the good work!

Grtz Ralph

Ik had je al een tijdje gemist....

Mooi dat je ook in een beperkte toepassing kan zien dat het ook werkt.
Ook dat je dan kan constateren dat je ergens blijf hangen en dus ook eche de nut ziet van het uitbreiden van de toepassing.

Dat geeft ook aan dat de beperkte stoffen die ik in DSR gebruik essentieel zijn en ik geen "bullshit" loop te verspreiden.

Beste Glenn

Inderdaad erg prettig om te zien dat de versimpelde aanpak zijn beperkingen heeft.
Zoals je weet is dit ook de benadering welke ik graag hanteer. Stap voor stap, zodat de gevolgen van toediening en fluctuaties herkenbaar worden.
Je weet ben ik er al lang uit dat je geen onzin verkoopt en de methode zich wat mij betreft al bewezen heeft.

Dan toch nog even een vraag:
Kan je nogmaals toelichten wat de werking van Boor is binnen ons aquarium?

MvG Ralph

op verzoek een voorbeeld van het aanmaak van 500 liter nieuw water met de laatset versie van de DSR calculator.
in het rechter rode kader staan de benodigde stoffen die je wenst te gebruiken bij de opgegeven target waarden.
met een goede weegschaal klopt dit en kan je je meet gereedschap en test setje hierop vergelijken op juistheid.

Bij het aanmaak van nieuwe water word het kolom met de gemeten waarde genegeerd, immers osmose water heeft als startwaarde 0!

10951348613_087712bdcc_z.jpg

Bij het gebruik van de dsr calculator zijn uitsluitende de gele cellen te bewerken.
Hierin kan je de waarden dus naar wens aanpassen.

De andere cellen zijn beveiligd tegen het overschrijven van de formules.

Laatst bewerkt:
ik moet het helaas met dit doen
http://www.advancedaquarist.com/2002/12/chemistry#section-10

Het bewijzen van de nut van boor zal in de praktijk moeten worden uitgewezen door de gebruikers hiervan.
Gebruikers ervaringen dus. Weinigen doseren specifiek boron, dus daar is weinig directe waarneming van bekend.
ik hou me aan de stelling "het hanteren van NSW waarden ".
praktijk waarneming zullen ons in een bepaalde richting sturen /aanwijzingen geven.
Mogelijk zal ik in een later tijdstip met het boor niveau gaan experimenteren, maar nu zijn er andere prioriteiten.

Beste Glenn

Inderdaad erg prettig om te zien dat de versimpelde aanpak zijn beperkingen heeft.
Zoals je weet is dit ook de benadering welke ik graag hanteer. Stap voor stap, zodat de gevolgen van toediening en fluctuaties herkenbaar worden.
Je weet ben ik er al lang uit dat je geen onzin verkoopt en de methode zich wat mij betreft al bewezen heeft.

Dan toch nog even een vraag:
Kan je nogmaals toelichten wat de werking van Boor is binnen ons aquarium?

MvG Ralph

Dank je wel Genn.
Ik heb nog een vraagje voor je. Ik zie door de bomen het bos niet meer als het gaat over jodium, jodide, iodide, iodat, kaliumjodide, iodine enz....
In DSR meten we blijkbaar alleen Jodide en dat doen we met de salifert iodine test. Dus ik veronderstel dat iodine en jodide hetzelfde is?
Ik voeg dagelijk 6 druppels tropic Marin Pro-coral iod toe. Praat ik dan over hetzelfde?
Dan heb je ook nog kaliumjodide, dat is nog iets anders veronderstel ik?
Korallen Zucht heeft kalium-jodid fluor. Wat is dit dan?
Alvast bedankt
Grtjs Dominique

1- Bij het gebruik van een kalk reactor die ruim bemeten is kan het alsnog gebeuren de een waarde scheef loop.
Dit kan je handmatig aanvullen of corrigeren.
Mocht het steeds gebeuren, dan kan die betreffende stof op een doseerpomp.

Eigenlijk moet alles wat je continu moet corrigeren en het verbruik al een tijd vast ligt op een doseerpomp.
fosfaat en boor zou ik niet doen, omdat de fosfaat kan doorschieten en boor eenmaal op niveau stabiel blijft of een ander bron van herkomst heeft.
Kalium wordt eenmaal op niveau gebracht gestaagd gebruikt en is handmatig bij te houden.

Wat ik zelf op de doseer heb is
Kh,Ca, Sr, Carbon, ijzer, jodide.
PO4 en nitraat doe ik handmatig indien nodig.

Het combineren van stoffen is bij sommige mogelijk maar in de eerste instantie niet aan te raden.
Als het verbruik veranderd, of als je het verkeerd berekend heb kan je het restant weggooien.
Pas als je langere tijd een stabiel verbruik heb bepaald zou ik het combineren.
Ik heb ervaren dat je niet meer flexibel bent als je de stoffen gaat combineren.

Stel je combineert ijzer met jodide in een container.
Na een meting blijkt dat de ene meer gewenst is dan de andere. Dan is je voorraad onbruikbaar. Of je moet een complexe bereking gaan doen om het aan te passen. Dat heb ik geprobeerd en de lol was er gauw af.
Het zijn van de klein dingen die dan irritatie veroorzaken, waardoor het minder leuk wordt en dingen nalaat, daar moet je voor oppassen.

Dat gezegd hebbend
Deze stoffen kunnen in bijelkaar
Fe en jodide
Ca en Mg
Carbon en Nitraat ( geen eigen ervaring)

Nitraat en Fosfaat mogen NIET samen !

Verder heb ik het niet uitgezocht, omdat ik dit toch niet combineert vanwege de beperkingen van het combineren. In DSR draai het om snel en adequate te kunnen reageren zonder de bovengenoemde beperkingen die je jezelf oplegd.

Bij het handmatig doseren heb ik registratie/turf tabel gemaakt die je kan gebruiken om de doseringen te registreren.
Hiermee bepaal je hoeveel ppm je van de arof per keer wilt doseren en dat doe je dan steeds aftekenen.
Het tabel zit in tab blad 2 van de calculator. Deze kan je uitprinten.

Dank je wel Genn.
Ik heb nog een vraagje voor je. Ik zie door de bomen het bos niet meer als het gaat over jodium, jodide, iodide, iodat, kaliumjodide, iodine enz....
In DSR meten we blijkbaar alleen Jodide en dat doen we met de salifert iodine test. Dus ik veronderstel dat iodine en jodide hetzelfde is?
Ik voeg dagelijk 6 druppels tropic Marin Pro-coral iod toe. Praat ik dan over hetzelfde?
Dan heb je ook nog kaliumjodide, dat is nog iets anders veronderstel ik?
Korallen Zucht heeft kalium-jodid fluor. Wat is dit dan?
Alvast bedankt
Grtjs Dominique

In DSR werk ik uitsluitend met de (te meten) gemeten waarden.
Het zijn er 11.
Bij het toevoegen van Jodide, jodium, jodaat gaat het om de werkzame element "I". (Iodide /iodate= engels)
Omdat ik in dsr jodide (iodide) toevoegd meet ik alleen jodide en geen jodaat. Wel kan je een test meting jodaat doen als je wilt weten hoe je status hiervan is.
Jodide = nl <=> iodide = engels
Bij Kalium jodide meet je jodide ! Het kalium deel is verwaarloosbaar!

Kalium jodid fluor is een gemixte oplossing met als doel Jodide + fluor toe te voegen.
Fluor doe ik momenteel in dsr niks mee, omdat je daar niet op kan meten.
Als je deze mix doseert moet je ook de jodide in de gaten houden want die stijg mee.
Men schijn het in een bepaalde relatie tot andere stoffen te verbruiken in programma's van kz en rs.

greetings, GlennF

Maar mag ik aannemen dat jouw jodide-mix ter vervanging kan dienen van de 6 druppels tropic Marin Pro-coral iod die ik dagelijks toevoeg?

In DSR werk ik uitsluitend met de (te meten) gemeten waarden.
Het zijn er 11.
Bij het toevoegen van Jodide, jodium, jodaat gaat het om de werkzame element "I". (Iodide /iodate= engels)
Omdat ik in dsr jodide (iodide) toevoegd meet ik alleen jodide en geen jodaat. Wel kan je een test meting jodaat doen als je wilt weten hoe je status hiervan is.
Jodide = nl <=> iodide = engels
Bij Kalium jodide meet je jodide ! Het kalium deel is verwaarloosbaar!

Kalium jodid fluor is een gemixte oplossing met als doel Jodide + fluor toe te voegen.
Fluor doe ik momenteel in dsr niks mee, omdat je daar niet op kan meten.
Als je deze mix doseert moet je ook de jodide in de gaten houden want die stijg mee.
Men schijn het in een bepaalde relatie tot andere stoffen te verbruiken in programma's van kz en rs.

greetings, GlennF

Maar mag ik aannemen dat jouw jodide-mix ter vervanging kan dienen van de 6 druppels tropic Marin Pro-coral iod die ik dagelijks toevoeg?

Als het alleen om het toevoegen van jodide (I) gaat is dan is dat inderdaad het geval.
De concentratie zal het verschil zijn omdat je deze in DSR gericht naar een waarde gaat sturen.

Als je met andere spore elementen gaat werken moet je ervoor zorgen dat je weet wat je toevoegd.
Anders loop je de risico dat je zaken dubbel gaat doseren. Wat niet handig is.

greetings, GlennF

Hoeveel van jouw jodium-mix komt dan overeen met 6 druppels tropic marin pro-coral? Of zijn de concentraties hetzelfde?
Zelfde vraag voor je carbon oplossing. Ik doseer nu dagelijks 10ml wodka en wil deze vervangen door je carbon-oplossing. De vraag is nu hoeveel dat dat dan is?
Weet je, ik heb mijn bestaand beleid wat ik moet omswitchen naar DSR zonder dat mijn systeem teveel onderhevig wordt aan snelle veranderingen.
Het makkelijkste is gewoon stoppen met alles wat ik deed maar dan vrees ik voor een te grote verandering. Snap je?

Als het alleen om het toevoegen van jodide (I) gaat is dan is dat inderdaad het geval.
De concentratie zal het verschil zijn omdat je deze in DSR gericht naar een waarde gaat sturen.

Als je met andere spore elementen gaat werken moet je ervoor zorgen dat je weet wat je toevoegd.
Anders loop je de risico dat je zaken dubbel gaat doseren. Wat niet handig is.

greetings, GlennF

Back
Bovenaan