Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Davids zeewater avontuur

Tijd voor een korte update! Inmiddels is het visbestand compleet en het koralenbestand ook. Nu mag alles lekker gaan groeien. Ik heb ook de lamp vervangen voor een Red Sea Reefled 50 en daar zit veel meer blauw in dus nog lastig op de foto te krijgen. In het echt is het niet zo blauw/paars. Ik ben erg blij met de nieuwe lamp, zo mooi en makkelijk te regelen via de app.
Supermooi! Goed op weg dankzij alle inspanningen. Succes, ik ga je zien 😷
 
Hoi David,

Hoe bevalt de Tunze 9004. Heb hier de AM Evo 500 en deze krijg ik niet heel lekker afgesteld. Neigt te gaan pulseren en maakt mede daardoor een vervelend geluid. Is de Tunze stil? Ik zoek een stille afschuimer die in de dump van de AM Cubicus past.
 
Leuk om je opstart te lezen retgals, je geduld heeft zich uitbetaald in een bak die er heel proper bij staat! Ga zo door en blijf posten :D
 
Ik krijg steeds meer plezier in de hobby en de koralen interesseren met inmiddels nog meer dan de vissen. Ik ben langzaam de Reef Elixer aan het opvoeren en voer daarnaast elke dag wat Synechococus plankton. Ik vraag me al een tijdje af wat voor roze algen ik op de stenen heb en zie hier en daar ook wat rode plekjes. Bij de opstart wat ik nog bang dat het rode flap was maar inmiddels weet ik zeker dat het geen rode flap is en denk ik dat het coralline algen zijn en dat is een goed teken. Hierbij een aantal foto’s van een paar van de koralen:

0F7CB8E0-9F1E-46BD-8A6B-C48A1752B1C7.jpeg4FF02C0F-6A6B-4DA5-8208-1BAD31AF000F.jpeg6CB42B26-7DE2-47C4-90A3-9346D034E44B.jpeg032C0B91-623C-4949-96BF-B2431BB057E1.jpeg
 
Ik krijg steeds meer plezier in de hobby en de koralen interesseren met inmiddels nog meer dan de vissen. Ik ben langzaam de Reef Elixer aan het opvoeren en voer daarnaast elke dag wat Synechococus plankton. Ik vraag me al een tijdje af wat voor roze algen ik op de stenen heb en zie hier en daar ook wat rode plekjes. Bij de opstart wat ik nog bang dat het rode flap was maar inmiddels weet ik zeker dat het geen rode flap is en denk ik dat het coralline algen zijn en dat is een goed teken. Hierbij een aantal foto’s van een paar van de koralen:

Bekijk bijlage 545831Bekijk bijlage 545832Bekijk bijlage 545833Bekijk bijlage 545834
Ziet er prima uit👍
 
Tijd voor de een update. Afgelopen maanden weer veel geleerd. Het bakje draaide erg goed dus ik wilde wel wat meer en lastiger koraal gaan houden. In de kerstvakantie gaan rommelen in de bak om ruimte te maken. O.a. een grote leder verwijderd om ruimte te maken voor stylo, hystrix en acro stekjes. Helaas daardoor de bak volledig uit balans gekregen. Fosfaat steeg naar 0,16 en nitraat naar 25 met als gevolg dat deze stekjes het niet goed deden en ook mijn pocillopora ging verpieteren. Daarnaast kreeg ik opeens een explosie aan aanslag op het zand (flap/dinos?). Toen ik hier vorige week achter kwam de grote leder teruggeplaatst, die haalde blijkbaar toch veel nitraat en fosfaat uit het water, tijdelijk minder gevoerd en elke dag een ml reef fuel toegevoegd. In een paar dagen het fosfaat gedaald naar 0,05 en nitraat naar 20. De aanslag op het zand is bijna weer weg. De vraag is wat ik nu doe met de verpieterde koralen.
- De hystrix is helemaal wit en lijkt verloren, verwijderen?
- De stylo heeft bovenin nog wel wat popliepjes openstaan, tijd geven?
- De pocillopora heeft bovenin nog wel wat poliepjes openstaan, tijd geven?
- De acro doet het wonderwel nog steeds goed en lijkt er nog net zo bij te staan als ik hem kocht.

De overige koralen doen het verder prima, die zijn duidelijk wat toleranter qua waterwaarden.
5DD02F25-8CD2-4D85-9601-6FD253A1AD15.jpeg
 
De eerste twee foto's lijkt me afgelopen verhaal. V.w.b. de derde en vierde foto zou ik zeggen knip het gezonde deel eruit. Kijken wat er dan gebeurt.

Ik heb het zelf ook wel is gewoon laten gaan dan stopt het ook maar zit je met lelijk dood skelet eronder....
 
De eerste twee foto's lijkt me afgelopen verhaal. V.w.b. de derde en vierde foto zou ik zeggen knip het gezonde deel eruit. Kijken wat er dan gebeurt.

Ik heb het zelf ook wel is gewoon laten gaan dan stopt het ook maar zit je met lelijk dood skelet eronder....
Bedoel met de eerste foto de acro? Koralen die dood lijken/zijn laten staan heeft verder geen effect op waterwaarden?
 
Bedoel met de eerste foto de acro? Koralen die dood lijken/zijn laten staan heeft verder geen effect op waterwaarden?

Die acro lijkt bij mij op het scherm helemaal gebleekt en ik zie geen zichtbare poliepen. Maar dat is van de foto altijd lastig oordelen. Durf je niet te zeggen of laten staan negatieve effecten kan hebben op de waterwaarden. Die vraag is voor iemand met meer ervaring :).
 
Die acro lijkt bij mij op het scherm helemaal gebleekt en ik zie geen zichtbare poliepen. Maar dat is van de foto altijd lastig oordelen. Durf je niet te zeggen of laten staan negatieve effecten kan hebben op de waterwaarden. Die vraag is voor iemand met meer ervaring :).
Poliepexpansie bij de acro is nihil, kan heel veel oorzaken hebben.
Het weefsel lijkt er nog op te zitten, dus er zit nog leven in.
 
Waar draai je op? Minder droogvoer helpt mee. Je acro kleuren kan weken tot maanden duren.
Ik draai op reef elixer (5 ml op 150 liter per dag) en zonder waterwissels. Diepvriesvoer ben ik even mee gestopt omdat dit erg vervuiling geeft, droogvoer geef ik wel maar heel beperkt, zijn maar een paar vissen dus ik zie ze hetgeen ik voer wel wegwerken.
 
Ik draai op reef elixer (5 ml op 150 liter per dag) en zonder waterwissels. Diepvriesvoer ben ik even mee gestopt omdat dit erg vervuiling geeft, droogvoer geef ik wel maar heel beperkt, zijn maar een paar vissen dus ik zie ze hetgeen ik voer wel wegwerken.
Je zou er balance bij kunnen zetten, zit ook beetje fuel in. Draai zelf ook op Elixer en Balance.
 
Bovenaan