Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Davids zeewater avontuur

even geduld nog. Ik vindt de waas wel meevallen moet ik zeggen. Ik heb weleens een geheel witte bak gehad.
Zelf zou ik zeker zand toevoegen. Liefst levend met bacterien.

Dank voor alle adviezen. Ik heb vandaag eerst maar de afschuimer vervangen want de vorige bakte er niks van. Ik heb nu een Tunze 9410 in de sump geplaatst. Ik heb ook meteen een Tunze Osmolator Nano geinstalleerd omdat ik las dat een stabiel waterniveau in de sump belangrijk is voor goede eiwitafschuiming. Ik snap nog niet helemaal hoe deze skimmer werkt maar ik laat het nu eerst maar even een nachtje draaien. De skimmer is schoongemaakt met azijn en in de gebruiksaanwijzing lees ik dat het na grondig reinigen een aantal uren kan duren voordat de skimmer doet wat ie moet doen.

Om ruimte te maken in de sump voor de skimmer heb ik een groot stuk levend steen in de bak geplaatst. Zand heb ik nog niet geplaatst omdat ik overal lees dat dit pas kan na de algenfase.

Inmiddels begin ik de skimmer wat beter te begijpen. Ik heb het waterniveau in de skimmer wat hoger kunnen regelen en nu gaat het heel goed. In 24h heb ik nu weer drap in de beker zitten dan in de vorige in een week.

Vandaag ook ontdekt dat de thermometer die in mijn dobber zit niet goed is. Tot mijn grote schrik blijkt de bak op 27 graden te draaien. Verder draait het wel goed. Bruine alg is volledig verdwenen, groene alg begint te komen. Vandaag ook maar weer even alle waterwaarden gestest:

TempZoutNitraatNitrietFosfaatKHCalciumMagnesium
°CSG (°/00)NO3 (ppm)NO2 (ppm)PO4KH (dkh)CAmg
27​
1023​
2​
0​
0,03​
8​
480​
1470​

Heb je de skimmer in hetzelfde compartiment als de opvoerpomp? Zo ja, ben ik benieuwd naar je ervaringen. Zit ook te denken aan vervanging van de AM Evo 500. Echter is in de sump alleen bij de opvoer ruimte voor een andere (betere) skimmer. Heb ook een AM Cubicus.

Heb je de skimmer in hetzelfde compartiment als de opvoerpomp? Zo ja, ben ik benieuwd naar je ervaringen. Zit ook te denken aan vervanging van de AM Evo 500. Echter is in de sump alleen bij de opvoer ruimte voor een andere (betere) skimmer. Heb ook een AM Cubicus.
Skimmer en opvoerpomp zou ik nooit in hetzelfde vak plaatsen. De skimmer moet in een vak met vast waterniveau staan.

Skimmer en opvoerpomp zou ik nooit in hetzelfde vak plaatsen. De skimmer moet in een vak met vast waterniveau staan.
Dat is inderdaad wel het beste. Ik heb zelf in mijn cubicus ook een andere afschuimer geplaatst en die bij de opvoerpomp gezet. Dit ging prima hoor maar je hebt gelijk dat een vast water niveau ideaal is. Daarom heb ik bij mijn nieuwe bak een sump laten maken die precies het goeie waterniveau heeft voor de skimmer.

Ik ben ook ooit begonnen met een 80liter bakje , heb daar heel veel plezier van gehad.
Groter willen we allemaal op den duur, moet ook kunnen qua plaats financiën etc etc .
Een klein bakje is wat moeilijker maar zeker goed te doen.

Skimmer bevalt goed. Hij staat inderdaad in het opvoervak met de opvoerpomp aangezien alleen daar ruimte is. Met behulp van de Tunze Osmolator Nano die ook op dit vak draait weet ik het waterniveau behoorlijk stabiel te houden. Daarnaast is het voordeel van de Tunze 9410 dat deze zichzelf regelt dus als het waterniveau in de sump toch wat fluctueert dan corrigeert ie dat wel.

De bak is inmiddels mooi helder op wat microbubbels na dankzij de plaatsing van een UV-filter. Ik heb dat gedaan omdat ik vermoed dat de bacteriebloei komt van mijn gebruikte steen en ik heb geen zin misschien nog wel maanden tegen een mistige bak aan te kijken, bovendien lijkt het me handig om daarmee stip te voorkomen. Om de microbubbels te voorkomen moet ik nog een passsende filtersok bemachtigen voor op de Tunze afschuimer want ik heb nu zelf wat gefabriceerd met filterwatten maar dat werkt niet goed.

Omdat de waterwaarden goed zijn en we nu ruim 5 week onderweg zijn gister maar twee heremietkreeftjes en een Kenia boompje opgehaald. Erg leuk. Ik moet nog wat prutsen met de fotoinstellingen omdat het Kenia boompje nu blauw lijkt:

360.jpg

Een van de heremietkreeftjes vond ik vanochtend op z’n rug op de glasbodem. Leek niet meer overeind te komen dus heb hem een handje geholpen. Ik denk hoog tijd om een zandbodem toe te voegen. Ook omdat de algenfase achter de rug lijkt. Ben er nog niet uit of ik voor levend of normaal zand ga.

Tot slot vraag ik me af wat voor de opstart nu verder verstandig is. Juist meer eenvoudige koralen toevoegen of daar nog mee wachten en welke soorten? Zo ook qua visbezetting, een Henkie lijkt me leuk en nuttig maar schijnt ook gevoelig te zijn. Misschien nog even mee wachten?

Even weer een update.
- De Tunze 9410 heb ik toch maar vervangen omdat ik deze te zwaar vond voor een 9004. Hierin speelde mee dat de 9410 behoorlijk wat ruimte innam in de sump.
- Verder een red sea reef net gemaakt voor op de bak.
- Een minder zwaar pompje op het UV filter gezet.
- Ook heb ik wat zand toegevoegd maar bij het openen van de zak bleek dit fijner zijn dan ik had besteld dus ik wacht nu op een levering van de juiste zandzak.

Vandaag weer de waterwaarden gemeten en die zijn stabiel dus het plan is om vanavond wat stekjes op te halen en deze week een eerste visje. Ik denk nu aan de bicolor blenny als algeneter ipv een henkie. Ook lijkt een gramma loreto lijkt me daarnaast leuk om mee te starten.

Temp
Zout
Nitraat
Nitriet
Fosfaat
KH
Calcium
Magnesium
°C​
SG (°/00)​
NO3 (ppm)​
NO2 (ppm)​
PO4​
KH (dkh)​
CA​
mg​
25​
1024​
3​
0​
0,05​
8​
490​
1470​

360.jpg

Tot slot is mijn kenia boompje aardig gegroeid. Vandaag zie ik ineens dat ie er maar zielig bij ligt. Zal dit komen omdat mijn slakken nu opeens erg dichtbij komen om de steen waarop het boompje staat af te grazen?

360.jpg

Mag ik vragen waarom je al licht gebruikt? .. vinden de algen helemaal niet erg natuurlijk. Welke noodzaak is het om licht te voeren?

Mag ik vragen waarom je al licht gebruikt? .. vinden de algen helemaal niet erg natuurlijk. Welke noodzaak is het om licht te voeren?
In het boekje van Tanne las ik dat beperkt licht bij de opstart wel aan te raden is. Ik heb helaas geen dimmer maar tegelijk ook weer niet een enorme zware lamp dus ik heb deze 7 uur per dag draaien en ben van plan dit de komende periode op te voeren. Los van wel of geen licht bij de opstart lijkt licht met nu wel noodzakelijk voor het kenia boompje en de koralen die ik vanavond wil gaan halen.

Laatst bewerkt:
Zou eerst wat diverse slakken plaatsen, die hebben je steen zo schoon. Bicolor blenny is een leuk visje inderdaad, eet algjes maar ook vriesvoer/pellets/flakes.

Maandagavond een paar prachtige stekjes opgehaald. Om wat meer vervuiling in de bak te krijgen tbv de koralen lijkt het me tijd worden om ook wat vis te gaan kopen. Uiteindelijk wil ik een koppeltje clownvisjes maar ik heb begrepen dat je die het beste als laatste kan toevoegen. Mijn eerste aankoop moet zeker een algeneter zijn aangezien dit nog niet onder controle is. Qua visbestand denk ik nu aan:

Salarias Ramosus of een Bicolor Blenny
Gramma Loreto
Amblygobius Phalaena
Koppel clownvisjes

Ik hoop vandaag of morgen een Ramosus en een Gramma Loreto te kunnen halen om mee te beginnen. Tips en suggesties zijn welkom!

Tijd voor een update! Sinds woensdag ben ik de trotse eigenaar van een Salarias Fasciatus en een Amblygobius Phalaena. De ene om de algen onder controle te houden en de ander om het zand schoon te houden. De Henkie werkt hard en de draadalg ben ik al kwijt, hij is soms wel wat dreigend naar de Geringde Gobie maar heeft het drukker met algeneten en met zijn eigen spiegelbeeld.

360.jpg

Het zweefvuil is nu ook aardig onder controle door fijne filterwatten rondom de Tunze stromingspomp aan te brengen. Het staat alleen niet zo mooi dus misschien dat ik toch hetzelfde kan bereiken met een sponsfilter over lucht die ik nog heb liggen uit mijn zoetwater tijd.

Koralen doen het goed behalve het Kenia boompje. Deze lag er mistroostig bij en bleek bij de stam doorgesneden. Misschien door mijn geklooi met de stroming en de scherpte van het steen of door de heremietkreeft die daar ook veel is geweest. Ik heb de overgebleven stekjes opnieuw proberen te poten, hopen dat ze weer aanslaan.

360.jpg

Stroming lijkt mij nu goed maar ik twijfel of mijn Indische schijfanemoon niet teveel stroming krijgt omdat ik z’n mondje zie. Zie filmpje. Iemand enig idee?

De schijfanemoon kan de stroming best hebben, zolang het maar geen directe stroming is
Als het hem niet bevalt laat hij vanzelf los op zoek naar een beter plaatsje.

Tijd voor een korte update! Inmiddels is het visbestand compleet en het koralenbestand ook. Nu mag alles lekker gaan groeien. Ik heb ook de lamp vervangen voor een Red Sea Reefled 50 en daar zit veel meer blauw in dus nog lastig op de foto te krijgen. In het echt is het niet zo blauw/paars. Ik ben erg blij met de nieuwe lamp, zo mooi en makkelijk te regelen via de app.0607D43E-4386-4335-8F6F-EA84329D387D.jpeg

Laatst bewerkt:
Tijd voor een korte update! Inmiddels is het visbestand compleet en het koralenbestand ook. Nu mag alles lekker gaan groeien. Ik heb ook de lamp vervangen voor een Red Sea Reefled 50 en daar zit veel meer blauw in dus nog lastig op de foto te krijgen. In het echt is het niet zo blauw/paars. Ik ben erg blij met de nieuwe lamp, zo mooi en makkelijk te regelen via de app.
Heb dezelfde lamp op mijn nano. Probeer 80% blauw en 50% wit, dit geeft een mooi beeld, vind ik dan.

Tijd voor een korte update! Inmiddels is het visbestand compleet en het koralenbestand ook. Nu mag alles lekker gaan groeien. Ik heb ook de lamp vervangen voor een Red Sea Reefled 50 en daar zit veel meer blauw in dus nog lastig op de foto te krijgen. In het echt is het niet zo blauw/paars. Ik ben erg blij met de nieuwe lamp, zo mooi en makkelijk te regelen via de app.
Ziet er goed uit👍 nu de bak maar vol laten groeien en dan een grotere kopen😉

Back
Bovenaan