Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Davids zeewater avontuur

retgals

ZeewaterForum lid
Ruim 25 jaar heb ik zoetwaterbakken gehad. Hieronder een paar van mijn zoetwaterbakken.

360.jpg


360.jpg


360.jpg


Ik duik regelmatig in de Rode Zee, Middellandse Zee en afgelopen week nog in Zeeland en wat is het toch mooi in de zee. Zeewater blijft daaarom trekken maar ik durfde het eerder niet aan omdat ik bang ben dat het teveel gedoe is. Ik heb inmiddels het boekje van Tanne gelezen en dat maakt het wat overzichtelijker en laagdrempeliger. Komend jaar gaan we huren in afwachting van de bouw van onze nieuwe woning. In de nieuwe woning komt ook weer een flink aquarium, zoet of zout. Ik neig naar zout maar wil eerst zeker weten dat ik dit leuk ga vinden. Daarom wil ik het komende jaar in onze huurwoning zeewater uitproberen. Ik heb daar geen ruimte voor een grote bak dus wil beginnen met een klein bakje van minimaal 80 liter. Ik kan naast mijn bureau ongeveer 50 cm kwijt, diepte mag wel 60 zijn en hoogte maakt niet uit. Aqua Medic Blenny of Cubicus lijkt me wel wat. Red Sea Max Nano zou ook kunnen. Wat belangrijk is dat het niet teveel lawaai maakt aangezien ik veel thuiswerk en dan naast het aquarium zit te bellen en werken.

Mijn LFS heeft me Reef Elixer aangeraden. Schijnt ideaal te zijn icm een klein bakje. Ook kan hij me osmose water leveren. Ik heb al een Cubicus op het oog hier van het forum met een losse sump en eitwitafschuimer. Voordeel is meer capaciteit maar zo’n Blenny met ingebouwde sump lijkt me ook ideaal. Ik heb er al een op MP gezien maar daar zit geen lamp bij helaas, geen idee wat voor lamp ik erbij moet kopen en wat dat dan gaat kosten. Suggesties zijn welkom.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben niet echt een nano expert, maar ook nano's kunnen gewoon stil zijn. Volgens mij vervangen de meeste mensen snel het standaard meegrleverde afschuimertje voor eentje die stiller is. Verder is het gewoon prutsen en afstellen volgens mij.

Omdat er iedere dag water verdampt en dus osmose bijgevuld moet worden, denk ik dat je er verstandig aan doet om een osmosetoestelletje aan te schaffen. Het telkens water moeten halen bij de lfs zal je snel gaan vervelen en je bent minder flexibel als er zich calamiteiten voordoen.
 
Een kleine bak is net niks. Kan er qua vis niks in en veels te lastig om bij te houden. Hoe groter hoe makkelijker. En groter ga je sowieso. Interne sump is ook niet echt geweldig in deze hobby. Het kan allemaal wel. Maar zonder ervaring is het moeilijk. En als het moeilijk is stoppen de meeste na een halfjaar weer met zoutwater omdat niks lukt, alles dood gaat en koraal niet groeit.

Ik volg veel nieuwe mensen op facebook en daar zie ik dit allemaal fout gaan.
 
En ozon moet je ook afblijven als je er geen verstand van hebt , is trouwens nergens voor nodig....
 
Dank voor de input. Ik kan helaas niet meer kwijt dan 50 cm breed. Ik zie ook genoeg topics met bakjes van onder de 100 liter die prima draaien. Ook als ik het boekje van Tanne lees is het vooral een kwestie van zelfbeheersing en de juiste techniek. Ik ben tevreden met wat makkelijke stukken koraal, een schoonmaakploeg en misschien twee of drie visjes. Als dat zou lukken en met voldoende bevalt ga ik over een jaar in mijn nieuwe huis wel een groter zeeaquarium inbouwen.

Kortom, als ik dit wil laten slagen met een klein bakje met interne sump, wat zouden jullie dan aanraden om zoveel mogelijk kans te maken op succes?
 
Niet vergeten om achter een verwarming aan te gaan en iets om het water koel te houden. Bij een nano (ter "grootte" van die Cubic) kunnen die temperatuurschommelingen makkelijker (ongewild) plaatsvinden. Verder Met Kai eens, ATO erbij anders kan het plots zo zijn dat je dagelijks met water vullen en parameters checken (en aanpassen) bezig bent.
 
Kan de bak nog warmer worden als de omgeving niet warmer is dan 26 graden?
Daar zou ik wel rekening mee houden. Als je bak draait geven de pompen en verlichting warmte aan je water af, kan zomaar 2 graden verschil maken en dan zit je op 28 graden!
Met een omgevingstemperatuur van 26 graden moet je aan koelen gaan denken want 26 graden is voor een normaal rifaquarium al op het randje.
Bedenk dat hoe warmer het water wordt, hoe slechter zuurstof erin oplost.
 
Vanuit mijn zoetwater tijd heb ik nog veel verwarmingen liggen. Maar ik ben nu eerst de temperatuur aan het meten op de plek waar de bak komt staan. Kan de bak nog warmer worden als de omgeving niet warmer is dan 26 graden? Goed punt van de automatische waterverversing bij een nano. Daar had ik nog niet zo bij stilgestaan.

In de winter zou je bak wellicht meer kunnen verdampen dan in de zomer omdat in de winter de luchtvochtigheid lager ligt ;)
 
Ik ben vandaag naar het huurhuis geweest en heb alles nog een keer opgemeten. Als ik de bak iets anders plaats kan ik ook wel een bak van 60 of max 70 cm breed kwijt. Door alle input zit ik nu toch meer op de lijn van een bak met sump in de kast in plaats van in de bak. Bijvoorbeeld een Red Sea Reefer 170. De zoektocht gaat dus nog even door.

Is voor een stabiele watertemperatuur een ventilator ook een idee of moet het echt een koelmachine zijn?
 
Laatst bewerkt:
Grote fout die elke aquariumhouder maakt, klein beginnen

Met dit soort continue ongefundeerde input (in ongeveer alle topics) draag je niets bij aan dit forum. Face-book lijkt mij meer jouw terrein.
 
Met de hittegolf is het nu 27 graden op zolder. Als ik dat met een ventilator aan kan lijkt me dat de goedkoopste oplossing.

Dan heb je een flinke fan nodig, een stetk hart en stalen zenuwen.
Als je het mij vraagt heb je 2 opties:
Airco-tje in de ruimte zetten
Aquariumkoeler aanschaffen
 
Ik heb op mijn 60L bak twee 80mm fans geknutseld. Ze worden aangestuurd door een twin controller. Het is nu 26,5 graad in de woonkamer en hij koelt de bak en paar keer per dag netjes terug naar 25 graden (hij slaat aan bij de 26 graden).

Als je niet wil knutselen denk ik dat je met een jbl temp cooler voor weinig ook een heel eind komt.
 
Laatst bewerkt:
Ok goed om te horen! Dank voor de tips!

Ik heb inmiddels een bak gevonden via dit forum die ik ga ophalen. Het gaat om:

Blue marine 125l
Afmetingen 50x50x50
Blue marine 500l afschuimer
Blue marine opvoerpomp
Blue marine verlichting
Verwarmingselement
Wavemaker jebao
Jumpguard red sea
Ventilator
Media reactor
Steen
Zand

360.jpg


Hierbij een link naar een filmpje van hoe de bak er nu bij staat:
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan