Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Crabcity Reef

zebra zei:
Jaaa, ik heb henk gevonden!!!!
Boven op die steen dat lieve koppie van hem :D

Wat heb ik gewonnen hahahaha.

Groetjes, Nathalie
Zoals je ziet het enige wat ik echt over heb is alg! Maar ik denk niet dat je daar interessen in heb.;)

Bij gebrek aan ander interresant nieuws,een fotootje van de Percnon gibbesi
aan het werk!

Bijlagen

• DSC00317.JPG
    DSC00317.JPG
    211 KB · Weergaven: 46
Vandaag weer eens de waterwaardes gemeten:

gemeten om 14:00
temp: 25,3
SG: 35 promille
Ph: 8,3
NO2: 0
NO3: 0
Ca: 390
Mg: 1380
KH: 6,5
PO4: 0

Zoals je kunt zien zijn alle waardes ok behalve de KH deze is enigsinds ingezakt,weet iemand hier de oorzaak van en is het wijs hier iets aan te doen of nog even op zijn beloop laten?

De algen zijn de strijd aan het duidelijk aan het verliezen,dit door de schoonmaakploeg en wat afhevel hulp van mij zelf.:D

Bijlagen

• DSC00320.JPG
    DSC00320.JPG
    192,4 KB · Weergaven: 65
Het gaat goed hoor Stefan, je waardes verlopen prachtig al geruime tijd zekers gezien in welke fase je zit.

Wat vind jezelf tot nu toe?

Gaat de goede kant op Stefan :goed: !! kzou je kh en ca iets verhogen en de bak vol gooien met koraal.........verbruikers erin ben je ook gelijk van je alg af ;) !! mvg Manuel!!

Anton - AVO zei:
Het gaat goed hoor Stefan, je waardes verlopen prachtig al geruime tijd zekers gezien in welke fase je zit.

Wat vind jezelf tot nu toe?
Ik neem aan dat je het verloop van de waardes bedoeld? Ik vind het er goed uitzien tot nu toe alleen die Kh baarde me enigsinds zorgen,maar aan de reacties te zien was dit ongegrond. De bak wordt met de dag interresanter,ik zie steeds meer leven dat ik nog niet had opgemerkt(en ik breng wat tijd voor de bak door hoor:D ),ik zie bv. steeds meer krabben zeer klein maar ze zijn er wel zover ik kan zien zijn het alle algeneters.Ook komen er steeds meer kokerwormen tevoorschijn op de plaatsen waar het alg verdwenen is.Ik heb ook een hermiet met grootheidswaan,had wat lege schelpen in de bak gegooid maar zag dat deze wat aan de grote kant waren,nu heeft één hermiet de grootste uitgezocht en is daar nu de bak mee aan het rondsjouwen.:D

manuel69 zei:
Gaat de goede kant op Stefan :goed: !! kzou je kh en ca iets verhogen en de bak vol gooien met koraal.........verbruikers erin ben je ook gelijk van je alg af ;) !! mvg Manuel!!
Ik weet dat ik wat aan de vroege kant was met vis erin te steken,maar het lijkt me nog wat vroeg om de bak al vol te stoppen met koraal zekers als je ziet dat de meeste pas met koraal beginnen na een maand of drie,laat staan steenkoraal ik zie daar mensen pas mee beginnen na een jaar.Maar als je dit kunt staven met wat wetenschappenlijke voorbeelden zal ik zeker geintereseerd zijn in het plaatsen van wat dan ook(ieder wil toch zo snel mogenlijk een mooie bak in huis:D ).Ook als er iemand anders is die hier een gedachten over heeft laat het me weten.

jawsee zei:
ik zou voorlopig niks doen aan je kh,met 6,5 is niks mis mee,goed dat je algen flink zijn aan het minderen
Dank je Luc! Ik zag de Kh steeds verder dalen dus maakte me wat zorgen,als deze blijft dalen wanneer is het dan wijs om in te grijpen?

Nou Stefan kben geen wetenschapper of bioloog maar ik start altijd geheel anders op dan de gemiddelde aquariaan :) !! Kheb nog nooit 1 plukje alg gehad!! Nog nooit hermietkreeftjes,turboslakken,egels of ander gespuis nodig gehad om alg te onderdrukken!! Kheb ook altijd eerst koraal geplaatst en daarna pas vis ingebracht!! Kzie het zo als bij de opstart van un vijver gooi er un vuilniszak vol met zuurstofplanten in en je zal geen problemen hebben!! Ik start altijd op zonder licht ( 6weken) en ga direct elke week 10% verversen en streef zo snel mogelijk om de ideale waardes te halen!! In deze eerste periode speur ik alles af naar ongedierte en kan deze nog makkelijk verwijderen of wegspuiten!! Zodra ik ga belichten breng ik koraal in deze gaan de nog niet meetbare nitraten en fosfaten gebruiken wat nu je algen doen!! En de verhalen van zonder licht gaan bacterien dood etc etc. is volgens mij totale onzin!! Toen mijn vader un nieuwe bak opstarte bracht hij zijn levende haven elders onder en plaatste zn levend steen met zelfs nog enkele oren erop en het water in tonnen deze tonnen werden op 25 graden gehouden en un stromingspompje erin verders niets!! de Tonnen werden afgesloten met un deksel met enkele gaatjes erin!! Na 2maanden was de nieuwe bak pas in zn geheel geinstalleerd en werden de tonnen geopend........water gemeten en tot mijn verbazing waren de waterwaardes nog exact hetzelfde en leefde zelfs de oren nog!! Kzal je verder niet lastig vallen met mn lange verhalen ieder doet het op zn eigen manier :) ;) !! Kwil alleen nog zeggen........... Gooi Vol :D :D :D :D :D :D :D :D :D

5,5à6 vind ikzelf zowat de grens om in te grijpen,verder ga ik grotendeels met Manuel akkoord,heb het een paar keer gezien bij wat vrienden die hun bak erg snel volstopten,is telkens goed verlopen.
Sea-Crab zei:
Ik neem aan dat je het verloop van de waardes bedoeld? Ik vind het er goed uitzien tot nu toe alleen die Kh baarde me enigsinds zorgen,maar aan de reacties te zien was dit ongegrond. De bak wordt met de dag interresanter,ik zie steeds meer leven dat ik nog niet had opgemerkt(en ik breng wat tijd voor de bak door hoor:D ),ik zie bv. steeds meer krabben zeer klein maar ze zijn er wel zover ik kan zien zijn het alle algeneters.Ook komen er steeds meer kokerwormen tevoorschijn op de plaatsen waar het alg verdwenen is.Ik heb ook een hermiet met grootheidswaan,had wat lege schelpen in de bak gegooid maar zag dat deze wat aan de grote kant waren,nu heeft één hermiet de grootste uitgezocht en is daar nu de bak mee aan het rondsjouwen.:D

Ik weet dat ik wat aan de vroege kant was met vis erin te steken,maar het lijkt me nog wat vroeg om de bak al vol te stoppen met koraal zekers als je ziet dat de meeste pas met koraal beginnen na een maand of drie,laat staan steenkoraal ik zie daar mensen pas mee beginnen na een jaar.Maar als je dit kunt staven met wat wetenschappenlijke voorbeelden zal ik zeker geintereseerd zijn in het plaatsen van wat dan ook(ieder wil toch zo snel mogenlijk een mooie bak in huis:D ).Ook als er iemand anders is die hier een gedachten over heeft laat het me weten.

Dank je Luc! Ik zag de Kh steeds verder dalen dus maakte me wat zorgen,als deze blijft dalen wanneer is het dan wijs om in te grijpen?

Hoi Stefan :D

Als je ook nog prijs stelt op mijn mening ;) ik zou zeggen doe het rustig aan, maar je kan langzaam aan wel iets proberen.

Steenkoraal zou ik zelf nog niet doen, mede omdat je bak nog zooooo jong is, en omdat er al vrij snel vis in rond zwom, wat jou bak anders maakt van die van Manuel.
Je bent tot nu toe eigenlijk in het geheel anders opgestart dan Manuel, wat jou bak zelfs totaal anders maakt.

Het kan goed gaan, maar de vraag is hoe lang.
Geduld wordt altijd beloond, en hou in gedachte dat het zomaar een jaar kan duren voordat een bak echt rijp is.

Ik weet het, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, en Manuel heeft gewoon een prachtige bak :goed: maar pas op, elke bak is anders.

Nu mag je je hoofd gaan breken over welke manier je gaat kiezen, hahahaha ;)

Groetjes, Nathalie.

Stefan kan maar 1 manier meer kiezen en dat is de weg die hij is ingeslagen!! De algen zijn er nu en hebben de overhand!! Je moet ze voor blijven en dat lukt nu niet meer ;) !! mvg Manuel!!
zebra zei:

Als je ook nog prijs stelt op mijn mening ;) ik zou zeggen doe het rustig aan, maar je kan langzaam aan wel iets proberen.

Steenkoraal zou ik zelf nog niet doen, mede omdat je bak nog zooooo jong is, en omdat er al vrij snel vis in rond zwom, wat jou bak anders maakt van die van Manuel.
Je bent tot nu toe eigenlijk in het geheel anders opgestart dan Manuel, wat jou bak zelfs totaal anders maakt.

Geduld wordt altijd beloond, en hou in gedachte dat het zomaar een jaar kan duren voordat een bak echt rijp is.

Ik weet het, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, en Manuel heeft gewoon een prachtige bak :goed: maar pas op, elke bak is anders.

Groetjes, Nathalie.

manuel69 zei:
Stefan kan maar 1 manier meer kiezen en dat is de weg die hij is ingeslagen!! De algen zijn er nu en hebben de overhand!! Je moet ze voor blijven en dat lukt nu niet meer ;) !! mvg Manuel!!
Whahahahaha, ik ken dat probleem jah, en geloof me, algen voorblijven valt niet mee.
Mag ik je grasmaaier lenen?

zebra zei:

Ik stel prijs op ieders mening ! Wat ik ermee doe met al die meningen is een tweede,koppigheid zit in de familie.:D

zebra zei:

Groetjes, Nathalie.
manuel69 zei:
Mijn hoofd breken zal ik niet doen over welke keuze want deze is eigenlijk vrij simpel.Omdat ik inderdaad al een weg ben ingeslagen heb ik weinig keus meer,mede ook omdat de middelen ontbreken om mijn bak gelijk vol te zetten:D .
Ik zal dus rustig aan gaan bouwen aan mijn rif,omdat ik alles met stekjes wil gaan doen zal het best wel een tijdje duren voordat het een kleurrijk geheel zal zijn.
Degene die hebben gereageerd wil ik toch hartelijk danken,wat ik eerder al zei ik luister zeker,maar ben eigenwijs genoeg om het voor mij bruikbare eruit te halen en daarmee mijn eigen koers uit te stippelen.

Wat fotootjes:

Bijlagen

• DSC00331.JPG
    DSC00331.JPG
    209,2 KB · Weergaven: 10
  • DSC00333.JPG
    DSC00333.JPG
    160 KB · Weergaven: 12
  • DSC00337.JPG
    DSC00337.JPG
    148,6 KB · Weergaven: 8
nog:

Bijlagen

• DSC00343.JPG
    DSC00343.JPG
    138,2 KB · Weergaven: 24
  • DSC00336.JPG
    DSC00336.JPG
    166,7 KB · Weergaven: 10
  • DSC00341.JPG
    DSC00341.JPG
    187,7 KB · Weergaven: 8
......Anton heeft me wat trucjes getoond die mijn camera blijkbaar bezit:D ,dus maar wat aan het oefenen geweest.;)

Bijlagen

• DSC00344.JPG
    DSC00344.JPG
    130,4 KB · Weergaven: 12
  • DSC00349.JPG
    DSC00349.JPG
    163,7 KB · Weergaven: 16
Die zijn al lekker dik Stefan :D !! mvg manuel!!

Back
Bovenaan