U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Marjan,MarjanH zei:Afschuwelijk wat een effect dit gif heeft!
Ik hoop werkelijk voor jou dat het niet nog meer koralen zal aantasten, of zijn er al meerdere slachtoffers naast deze drie?
Niks van vissen is er blijven leven! Heb zelfs nog vissen gevonden waarvan ik dacht dat ze al een half jaar dood waren! De koralen waren aan het herstellen en ondertussen waren reeds voor vele euries nieuwe stukken toegevoegd. Op enkele uren is alles om zeep geholpen....India zei:Christof,
je blijft niet gespaard van miserie. Na je koralenbestand nu je vissen. Alsnog blijf je volharden en ga je verder. Vind het bijzonder jammer, zo'n mooi vissenbestand dat verloren is gegaan...![]()
Is er nu nog vis over of zijn ze er allemaal aan?
Tanne,Tanne zei:Had ik ook, het leek wel alsof er iemand badschuim in de bak gegooid had, ongelooflijk! Ik heb me nog afgevraagd of de schuimvorming inderdaad door het sterven van de komkommer veroorzaakt was...
Ik heb de dode komkommer (niet vermalen) onmiddelijk verwijderd en daarna actieve kool ingezet, ongeveer twee koffiekoppen op netto zo'n 750 liter water. Ik besef nu pas aan wat voor ramp ik ontsnapt ben: ik ben geen enkele vis verloren! Ik denk dat dit wel illustreert dat kool de gifstoffen goed opneemt, ik denk dat de overgebleven toxines prima te verwijderen zijn door nogmaals zo'n 48 uur agressief over goede kool te filteren. Ik zou daarnaast tijdelijk (extra) fosfaatverwijderaar inzetten om de overtollige fosfaten die wellicht zullen vrijkomen te verwijderen en eventuele algengroei (gebrek aan grazers...) in te tomen.
Heel veel sterkte, ik had niet verwacht dat de koralen ook zouden sneuvelen!
Hey Roy, hier was ik inderdaad bang voor maar ondertussen weet ik dat het gif een eiwit is en dat eiwitten snel afgebroken worden. Ik wacht wel nog een tijdje met het plaatsen van nieuwe vissen.Boarder zei:Hoi Christof,
ben je niet bang dat het gif in het levend steen trekt, zodat je bij een eventuele herstart hier nog lang de gevolgen van ondervindt?
Heel veel sterkte!
Gr. Roy
Hoi Marco,samwise zei:Hallo Christof,
ik heb hier 3 weken geleden net hetzelfde meegemaakt met exact dezelfde zeekomkommer. Ook in de pomp gesukkeld met de gekende gevolgen. Bij mij waren er 17 vissen gesneuveld en 7 hebben het overleefd waaronder mijn picasso. Qua koralen heb ik maar 1 stuk verloren, een gele acro.
Ik heb na 1 week terug vissen bijgeplaatst en dit is eigenlijk perfect verlopen. Geen enkele uitval gehad.
Groeten,
Marco
euhm... één ding staat vast: zeker geen komkommer meerMDJ - Mike zei:Heel erg dat dit je is overkomen.
Je had een bijzonder mooi visbestand.
Met de positieve instelling die blijkt uit je vorige reacties wordt dit wederom een mooi stukje rif.![]()
Goed dat de overgebleven koralen weer poliepen laten zien.
Nu je opnieuw een bestand samen kunt stellen, zijn er bepaalde dieren die je zeker opnieuw gaat plaatsen? Of misschien bepaalde dieren absoluut niet?
Sterkte en succes!
Mijn pincetvis was heel efficiënt in het verwijderen van glasanemonen. Ik hoefde maar een stuk steen met glasanemonen in de hand te nemen en hij kwam onmiddellijk afgezwommen...maar helaas was dit ook zo voor tridacna's. Deze had ik daarom allemaal verhuisd naar de sump. Ik heb al enkele bakken gezien waar het wel goed gaat, meestal gaat het dan nog om een jong exemplaar.MDJ - Mike zei:Inkoppertje..![]()
Verlanglijstje ziet er al weer goed uit. Een stuk korter dan je vorige lijst, maar met de reden die je geeft is hier zeker iets voor te zeggen.
Ook een open opbouw spreekt me erg aan dus ben benieuwd hoe dit gaat worden.
De Ps. hexataenia komt er ook bij mij nooit meer in!
Ik heb nooit eerder Tridacna's gedurfd met de Pincetvis. Zou het alsnog weleens willen proberen. Heb jij hier ervaring mee?
clownfish zei:Mijn pincetvis was heel efficiënt in het verwijderen van glasanemonen. Ik hoefde maar een stuk steen met glasanemonen in de hand te nemen en hij kwam onmiddellijk afgezwommen...maar helaas was dit ook zo voor tridacna's. Deze had ik daarom allemaal verhuisd naar de sump. Ik heb al enkele bakken gezien waar het wel goed gaat, meestal gaat het dan nog om een jong exemplaar.
Christof
Dominique zei:Hoi Christof,
Ik lees nu pas van je ramp. Man man wat een tegenslag. Ik heb er zelf ook zo een komkommer inzitten dus en ik schrik ervan welke schade dat beest kan veroorzaken.
Je had zo een bijzonder vissen bestand, zo zonde!!
Veel stekte man.
Groetjes
Dominique
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.