Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Clownfish's reeftank

MarjanH zei:
Afschuwelijk wat een effect dit gif heeft!

Ik hoop werkelijk voor jou dat het niet nog meer koralen zal aantasten, of zijn er al meerdere slachtoffers naast deze drie?
Marjan,

met de soften gaat het nog tamelijk goed, deze staan wel nog ingetrokken. Van de SPS en LPS is vrijwel alles kapot! enkel 1 felrose stylopora heeft echt niets, staat nogthans ook in de stroming maar is blijkbaar immuun voor het gif. De alveopora en 1 goniopora gaan het waarschijnlijk ook wel halen evenals de Xenia. Met de slakken en zeesterren gaat het nog goed, al is me wel opgevallen dat de slakken allemaal aan de bovenrand van de bak hangen of eruit kruipen, zelfs deze die normaal in de bodem leven. Ook de sterren en de egel zitten helemaal bovenaan in de bak. Misschien toch ademhalingshinder en op zoek naar meer zuurstof?
Pincetvis is pas 2 dagen dood en overal steen reeds kleine glasanemonen; als de kat van huis is...

Christof

India zei:
Christof,

je blijft niet gespaard van miserie. Na je koralenbestand nu je vissen. Alsnog blijf je volharden en ga je verder. Vind het bijzonder jammer, zo'n mooi vissenbestand dat verloren is gegaan...:(

Is er nu nog vis over of zijn ze er allemaal aan?
Niks van vissen is er blijven leven! Heb zelfs nog vissen gevonden waarvan ik dacht dat ze al een half jaar dood waren! De koralen waren aan het herstellen en ondertussen waren reeds voor vele euries nieuwe stukken toegevoegd. Op enkele uren is alles om zeep geholpen.... :(.

Tanne zei:
Had ik ook, het leek wel alsof er iemand badschuim in de bak gegooid had, ongelooflijk! Ik heb me nog afgevraagd of de schuimvorming inderdaad door het sterven van de komkommer veroorzaakt was...

Ik heb de dode komkommer (niet vermalen) onmiddelijk verwijderd en daarna actieve kool ingezet, ongeveer twee koffiekoppen op netto zo'n 750 liter water. Ik besef nu pas aan wat voor ramp ik ontsnapt ben: ik ben geen enkele vis verloren! Ik denk dat dit wel illustreert dat kool de gifstoffen goed opneemt, ik denk dat de overgebleven toxines prima te verwijderen zijn door nogmaals zo'n 48 uur agressief over goede kool te filteren. Ik zou daarnaast tijdelijk (extra) fosfaatverwijderaar inzetten om de overtollige fosfaten die wellicht zullen vrijkomen te verwijderen en eventuele algengroei (gebrek aan grazers...) in te tomen.

Heel veel sterkte, ik had niet verwacht dat de koralen ook zouden sneuvelen!
Tanne,

Hier was de komkommer vermalen. Ik denk dat er acuut zoveel gif is vrijgekomen dat toediening van kool ook hier onvoldoende zou geweest zijn om de vissen nog te redden. De emmer waarin ik de pot van de afschuimer steeds heb geledigd ruikt nu helemaal zoals één of ander insecticide voor de tuin.
Ben nog blij dat het bij jou goed is afgelopen, je hebt er niets aan verloren en ik denk dat we onze les wel hebben geleerd!

Christof

Hoi Christof,

ben je niet bang dat het gif in het levend steen trekt, zodat je bij een eventuele herstart hier nog lang de gevolgen van ondervindt?

Heel veel sterkte!

Gr. Roy

Boarder zei:
Hoi Christof,

ben je niet bang dat het gif in het levend steen trekt, zodat je bij een eventuele herstart hier nog lang de gevolgen van ondervindt?

Heel veel sterkte!

Gr. Roy
Hey Roy, hier was ik inderdaad bang voor maar ondertussen weet ik dat het gif een eiwit is en dat eiwitten snel afgebroken worden. Ik wacht wel nog een tijdje met het plaatsen van nieuwe vissen.

Ik heb vanmorgen gemerkt dat er enkele dode slakken op de bodem lagen...dus ik denk dat het einde nog niet in zicht is...

Christof

Hoi Christof,
Ik lees nu pas van je ramp. Man man wat een tegenslag. Ik heb er zelf ook zo een komkommer inzitten dus en ik schrik ervan welke schade dat beest kan veroorzaken.
Je had zo een bijzonder vissen bestand, zo zonde!!
Veel stekte man.
Groetjes
Dominique

Hallo Christof,

ik heb hier 3 weken geleden net hetzelfde meegemaakt met exact dezelfde zeekomkommer. Ook in de pomp gesukkeld met de gekende gevolgen. Bij mij waren er 17 vissen gesneuveld en 7 hebben het overleefd waaronder mijn picasso. Qua koralen heb ik maar 1 stuk verloren, een gele acro.
Ik heb na 1 week terug vissen bijgeplaatst en dit is eigenlijk perfect verlopen. Geen enkele uitval gehad.

Groeten,
Marco

ik heb er geen woorden voor ik kan alleen succes wensen
en klasse dat je doorgaat dat zijn de echte aquarianen
bij tegen slag gewoon doorgaan
gr robert en kop op ;)

samwise zei:
Hallo Christof,

ik heb hier 3 weken geleden net hetzelfde meegemaakt met exact dezelfde zeekomkommer. Ook in de pomp gesukkeld met de gekende gevolgen. Bij mij waren er 17 vissen gesneuveld en 7 hebben het overleefd waaronder mijn picasso. Qua koralen heb ik maar 1 stuk verloren, een gele acro.
Ik heb na 1 week terug vissen bijgeplaatst en dit is eigenlijk perfect verlopen. Geen enkele uitval gehad.

Groeten,
Marco
Hoi Marco,

Bedankt voor de toelichtingen! nu maak ik me toch wat minder zorgen over het gevaar van het plaatsen van nieuwe vissen. Bij jou waren er nog wel enkele in leven gebleven.... bij mij is het een complete ravage, dus was de hoeveelheid toxine mss. lager. Ik denk dat ik toch minstens 14 dagen zal wachten vooraleer ik eraan denk wat nieuwe vissen te plaatsen.

Christof

Nogmaals dank voor het medeleven!

Ondertussen is de boel nu wat meer gestabiliseerd. I.v.m. de aanwezigheid van nog enkele lijkjes op onbereikbare plaatsen heb ik de fosfaatabsorber vervangen. Voor de opname van de schadelijke NH4+, die vrijkomt bij ontbinding, heb ik nog 2l zeolieten van KZ toegevoegd. Vanmorgen zag ik dat enkele gorgonen opnieuw poliepen vertonen. Ook de Alveopora staat terug minimaal open... dus toch wat beterschap in zicht:)!

Christof

Heel erg dat dit je is overkomen.
Je had een bijzonder mooi visbestand.
Met de positieve instelling die blijkt uit je vorige reacties wordt dit wederom een mooi stukje rif. :)
Goed dat de overgebleven koralen weer poliepen laten zien.
Nu je opnieuw een bestand samen kunt stellen, zijn er bepaalde dieren die je zeker opnieuw gaat plaatsen? Of misschien bepaalde dieren absoluut niet?
Sterkte en succes!

Wat een vreselijke ramp ! Goed dat je het hier op het forum laat zien wat zo'n "ongevaarlijk" komkommertje kan aanrichten. Ik heb er ook jaren zo 1 gehad. Gelukkig heb ik hem een tijd geleden verwijderd.

Heel veel sterkte met de heropbouw. Je doorzettings vermogen is zeer bewonderenswaardig ! :goed:

MDJ - Mike zei:
Heel erg dat dit je is overkomen.
Je had een bijzonder mooi visbestand.
Met de positieve instelling die blijkt uit je vorige reacties wordt dit wederom een mooi stukje rif. :)
Goed dat de overgebleven koralen weer poliepen laten zien.
Nu je opnieuw een bestand samen kunt stellen, zijn er bepaalde dieren die je zeker opnieuw gaat plaatsen? Of misschien bepaalde dieren absoluut niet?
Sterkte en succes!
euhm... één ding staat vast: zeker geen komkommer meer :rolleyes: !!!!

idd. hebben we de kans om opnieuw op te bouwen; tijdens mijn zoektocht naar de vissenlijkjes en het weghalen van dode koralen heb ik heel wat stenen moeten verplaatsen, vandaar was de idee gegroeid de opbouw wat te veranderen met als doel een luchtig geheel te krijgen. Meer aandacht zal worden besteed aan de verticale dimensie (zuilen) opdat er meer acro tafeltjes zouden kunnen worden geplaatst en de bodem wat meer vrij komt. De linkerkant is reeds verbouwd, donderdag komen Hugo en Patric ('De Boys') met suggesties voor de rechterkant. ben zelf benieuwd wat het uiteindelijk zal worden.....

Een vis die ik zeker niet meer wil is de Ps. hexataenia die had me ontdaan van al m'n garnalen! ondertussen heb ik al enkele garnaaltjes bijgeplaatst ter ondersteuning van de opruimploeg. Een pincetvis is heel nuttig maar ik denk dat ik deze ook oversla, dan kan ik Tridacna's in de bak plaatsen i.p.v. in de sump:)
Verder wil ik me meer concentreren op SPS koralen om zo een voldoende buffer aan verbruikers op te bouwen. De belasting van het vorige systeem was iets te hoog dus deze zal naar de toekomst toe eerder worden beperkt.

Vissen die nog steeds op het verlangijstje staan zijn:

opnieuw een school Ps. ventralis, een schooltje Ps. smithvanizii, Naso elegans, een koppel C. joculator of C. interrupta, grondeltjes met symbiosegarnaal, Z. flavescens, koppeltje pitvisjes en natuurlijk een koppel A. ocellaris!

Sommige zijn eerder exclusief dus zal opnieuw een hele zoektocht worden....

Christof

Laatst bewerkt:
Inkoppertje.. ;):rolleyes:

Verlanglijstje ziet er al weer goed uit. Een stuk korter dan je vorige lijst, maar met de reden die je geeft is hier zeker iets voor te zeggen.
Ook een open opbouw spreekt me erg aan dus ben benieuwd hoe dit gaat worden.
De Ps. hexataenia komt er ook bij mij nooit meer in!
Ik heb nooit eerder Tridacna's gedurfd met de Pincetvis. Zou het alsnog weleens willen proberen. Heb jij hier ervaring mee?

MDJ - Mike zei:
Inkoppertje.. ;):rolleyes:

Verlanglijstje ziet er al weer goed uit. Een stuk korter dan je vorige lijst, maar met de reden die je geeft is hier zeker iets voor te zeggen.
Ook een open opbouw spreekt me erg aan dus ben benieuwd hoe dit gaat worden.
De Ps. hexataenia komt er ook bij mij nooit meer in!
Ik heb nooit eerder Tridacna's gedurfd met de Pincetvis. Zou het alsnog weleens willen proberen. Heb jij hier ervaring mee?
Mijn pincetvis was heel efficiënt in het verwijderen van glasanemonen. Ik hoefde maar een stuk steen met glasanemonen in de hand te nemen en hij kwam onmiddellijk afgezwommen...maar helaas was dit ook zo voor tridacna's. Deze had ik daarom allemaal verhuisd naar de sump. Ik heb al enkele bakken gezien waar het wel goed gaat, meestal gaat het dan nog om een jong exemplaar.

Christof

Hey Christof, ik krijg mijn glasanemonen met geen enkel beestje bestreden. Mag jouw pincetvis hier niet een tijdje op vakantie komen?;)

clownfish zei:
Mijn pincetvis was heel efficiënt in het verwijderen van glasanemonen. Ik hoefde maar een stuk steen met glasanemonen in de hand te nemen en hij kwam onmiddellijk afgezwommen...maar helaas was dit ook zo voor tridacna's. Deze had ik daarom allemaal verhuisd naar de sump. Ik heb al enkele bakken gezien waar het wel goed gaat, meestal gaat het dan nog om een jong exemplaar.

Christof

Ai, onhandige opmerking als je de foto van 2 pagina's terug ziet en kijkt welke vis in de emmer ligt en leest wat Christof is overkomen...

Groet,

Marcel

Dominique zei:
Hoi Christof,
Ik lees nu pas van je ramp. Man man wat een tegenslag. Ik heb er zelf ook zo een komkommer inzitten dus en ik schrik ervan welke schade dat beest kan veroorzaken.
Je had zo een bijzonder vissen bestand, zo zonde!!
Veel stekte man.
Groetjes
Dominique
:rolleyes:

Back
Bovenaan