Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Clownfish's reeftank

Die overhangende rots is iets wat ik echt wou in deze bak. Echter de constructie hiervan was niet echt makkelijk. De bovenste, overhangende steen zit net buiten (boven) de lichtkegel van de HQI. Zo valt er onderaan nog voldoende licht. Natuurlijk laats ik hier niet de meest lichtminnende koralen maar montipora, seriatopora en poccillopora groeien en kleuren hier goed. Aan de zijkant, d.i. de plaats waar ècht het minste licht komt, zit de zijruit en hier zou ik sowieso toch geen koralen plaatsen.

Niemand met een koppeltje potteri's???? Is thans een heel mooi dwergkeizertje, zo'n tijgertje is echt een schitterend visje voor een rifbak! Ik moet wel zeggen als je deze vis bij een handelaar helemaal gestresst in een kale bak, die verlicht is met één enkele TL lamp, ziet zitten, dan komen de kleuren helemaal niet tot z'n recht. na een week of twee in een rifbak die goed verlicht, zal je verstomd staan van de kleurtjes die je dan ziet!

Christof

Spijtig...ik vind dat ik ook het mindere nieuws moet melden; Gisteren heb ik de witborst uitgevangen, deze werd gewoon véél te dominant en aggressief. Zelfs als ik mijn arm in de bak stak dan viel hij aan door te slaan met zijn staart. Deze heeft dus een ticketje retour gekregen. Daarnaast begonnen mijn vissen witte stip te vertonen door stress en onderdrukking denk ik. Hopelijk valt alles nog wel mee en zal de rust in de bak zorgen dat de dieren zich kunnen herstellen.

Christof

Prachtige bak:goed: ...wat jammer van de witborst.Persoonlijk vind ik dit de mooiste dokter,maar door oa deze ervaringen en witte stipexplosies koop ik hem dus niet.
Hopelijk blijft je zanclus van de koralen af en houd je een unieke vis over in je bak.
De potteri's zijn ook schitterende vissen maar ook koralenpikkers,helaas....
Blijven foto's posten zo kunnen we de ontwikkelingen van je bak op de voet volgen.
mvg Joeri

mag ik zeggen dat je een van de mooiste bakken heb van dit forum ? ;)

Deze bak is nog erg jong en moet zich nog volledig ontwikkelen. Daar ik nog niet echt over grote koralen beschikte, moet alles nog erg ingroeien. Ik moet wel zeggen dat ik de zeovitmethode beter onder de knie begin te krijgen. Dagelijks zie ik vorderingen, vooral in de kleuring van montipora, seriatopora en pocillopora. M'n gele turbinaria reniformis is ondertussen echt knalgeel geworden en dit onderin de bak! Bij de acropora's kan er nog héél wat vordering gemaakt worden maar......geduld is een mooie deugd!.... dus om te zeggen dat dit een van de mooiste bakken is...We zien wel hoe het evolueert! :)
M'n Titan 500 koeler wordt vervangen door een zwaarder model (1500), die ik vandaag ben gaan ophalen bij Spike. Op die manier wil ik de temperatuur toch wel wat stabieler houden. Vorige weken schommelden de temperaturen op een dag tussen 25 en 28°C en soms zelfs iets meer. Daarenboven zijn de temperaturen dit jaar nog niet echt zomers geweest, ik kan dus wel wat buffercapaciteit gebruiken.
Daarnaast ben ik van plan de bodembedekking te veranderen. Nu gebruik ik fijne Calcialith (reactorvulling) maar na het zien van Spikes' bak wil ik over gaan naar fijn zand. Ziet er echt véél natuurlijker uit en blijft langer mooi wit.

Christof

Hoe is het ondertussen met deze bak?

Nog altijd hetzelfde vissenbestand?

India,

met het vissenbestand gaat het goed en niet goed... Ik heb er nog een koppel apolemichthys trimaculatus en Pseudocheilinus occellatus aan toegevoegd. De keizers zwemmen rond, de nogal prijzige lipvissen daarentegen zitten er al een 5 tal weken in en ik heb er nog steeds niets van gezien. Ze hadden al een drietal maanden bij Theo in een bakje apart gezeten, dus denk ik dat ze toch voldoende geclimatiseerd waren. Afwachten maar...
Verder ga ik veranderen van afschuimer, (http://www.zeewaterforum.org/forums/showthread.php?t=43034). De BBK 300 is me toch iets te krachtig. Ben ervan overtuigd dat dit door de Zeovit-methode komt die ervoor zorgt dat het water al vrij arm is.
Christof

Christof,

vijf weken en nog geen vis gezien....doet het ergste denken.:o

Als je zeovit gebruikt is het net soortgelijke afschuimer die je nodig hebt om je nitraat en fosfaat op onmeetbare waarden te krijgen. Daar ga je spijt van krijgen...
Ik zit zelf met om en bij de 1300L water, een veel lagere visbezetting als die van jou en heb er een BBK 300 intern op staan. Zou zeker niet minder gaan.
Trouwens, wat wordt het alternatief?

De REVOLUTION van KZ. Deze heeft een ander werkingsprincipe dan de BBK. Aangezien deze niet met een naaldrad werkt, worden er minder elementen geioniseerd en daardoor afgeschuimd. Dit past beter bij de Zeovit methode omdat in deze armere omstandigheden de koralen bijzonder gevoelig worden voor tekorten, als je deze balans verstoort door afschuimen..... Voor niet zeovitbakken zou ik zondermeer de BBK aanraden, met Zeovit zit het iets anders...
Thomas Pohl geeft toe dat dit de voornaamste reden is dat er onderzoek is gebeurd en de REVO ontwikkeld (tot een jaar geleden gebruikte hij trouwens ook BBKs). Natuurlijk zal dit deels gepaard gaan met de verkoopsstrategie, daarom heb ik ook geïnformeerd bij Zeovitgebruikers die niets met KZ te maken hebben. Steeds hoor ik dezelfde besluiten... daarom heb ik besloten over te stappen op deze afschuimtechniek.

Christof

Christof,

ga jou dagboek in ieder geval blijven volgen.

Hoe doet de zanclus en de witborst het? Houdt eerste wat zijn manieren...

India,

Met de Zanclus heb ik tot nu nog geen problemen gehad, zit nu reeds 9 maand in de bak en is al héél fel gegroeid. Hij/zij is heel aanhankelijk en eet uit de hand. De witborst is al een tijdje weg (zie post 22), zit nu bij iemand anders die ook vind dat deze heel agressief is (was thans gewaarschuwd...). Ik vind het heel spijtig, maar als ik eerlijk moet toegeven dan is zelfs 1400L te klein voor deze vis. In het begin was deze klein en dan gaat het nog maar deze vis kan heel snel groeien, na enkele maanden was deze van 10 cm naar 20cm gegroeid en dan zwom ie de ganse dag heen en weer tegen de voorruit. Uiteidelijk vond ik het zelf heel zielig en begon me er aan te storen.

groeten,

Christof

Christof,

hoe is het gesteld met de nieuwe aanwinsten nl de trimaculatussen?
Draait de nieuwe afschuimer al?

India,

met het koppel trimaculatussen is alles OK. Zijn heel tam, het mannetje kwam al na 1 dag uit de hand eten. Ik heb wel een blauwe gorgoon moeten wegdoen want deze werd door hen constant geïriteerd. Van de rest van de koralen blijven ze voorlopig af. M'n grote pygo was echter niet zo blij met de komst van deze keizers. 4 dagen lang heeft hij niet willen eten (echt frustrerend!) ondertussen eet hij weer zoals voorheen. Zal spoedig een fototje trachten te posten.
Wat de afschuimer betreft; ik ben van plan deze aan te kopen als de BBK verkocht is. Tot op heden is dit niet het geval dus zal nog effe geduld moeten hebben.

Christof

Prachtige beestjes. Waaraan herken je het geslachtsverschil?

Dat hangt af van de temperatuur. In de zomer, als de ramen de ganse dag open staan, kan dit oplopen tot 70l per week. Maar nu is dat zo'n 30l per week. Ik heb echter voor het koelen geen ventilatoren over het wateroppervlak. Hierdoor zou er pas echt veel water gaan verdampen. Ik vind het niet erg dat er wat water verdampt, dit laat me toe om met kalkwater een groot deel van de Ca-behoefte te voldoen.
Een 'open' bak is mooi, al moet je wel oppassen met vissen die eruit springen en je moet kunnen verdragen dat er af en toe eens water opspat.

Christof

met die afmetingen hebben je vissen toch redelijk wat ruimte om te "donderjagen" maar ik ken het gevoel van een vis naast de bak aan te treffen..is niet fijn. en een beetje water naast de bak, ach..heb 4 jaar lang een bak van 2000 L in de huiskamer gehad met grote koi...dat gaf op den duur met voeren een waterballet... !!! zal bij jou niet met zo een vaart gaan denk ik..

ik heb het al gezegd geloof ik, maar vind jouw bak echt heel erg mooi !
ben benieuwd hoe die zich verder gaat ontwikkelen.

Back
Bovenaan