Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Closed loop pomp loopt vast

Dominique

Senior Forumlid
Ik heb een Messner Titan-Tec 20000 pomp als closed loop.
Echter is deze helemaal vast gelopen. De rotor zit zo vast dat er geen beweging in te krijgen is. De pomp is nog maar net een half jaar oud. Iemand hier ervaring mee?
Ik heb deze pomp online besteld en ik vrees dat ik opgelicht ben. Ik denk dat ze een pomp voor zoetwater in de verpakking hebben gestoken. Deze zijn stukken beterkoop. Ik kan me niks anders voorstellen waarom anders een rotor zou vast lopen. De pomp heeft een thermische beveiliging dus over verhitting is uitgesloten.
Ik ga deze pomp natuurlijk terug sturen omdat deze onder garantie valt.
Ik ben benieuwd...

Dat is inderdaad kl*te zeg, dit zou je niet van een Messner mogen verwachten inderdaad. Hopelijk ga je er met de leverancier uitkomen.

Maar voordat je de pomp terug stuurt zou ik het eerst zelf onderzoeken of het een zoetwater pomp is. Eenmaal terug gestuurd kun je niet veel meer en kunnen ze je van alles wijs maken.

Is het type nummer wellicht anders op de zoetwaterpomp tov zoutwater pomp ? Ik zou in elk geval ook het serienummer noteren en foto's maken. Als je de pomp uit elkaar haalt kun je dan wat zien aan de lager en/of rotor ?

Als het daadwerkelijk een zoetwater pomp is heb je natuurlijk ook nog kans dat er zware metalen in je bak terecht zijn gekomen.

Succes ermee !

Als je ie echt muurvast zit, en er kan geen zand of gruis tussen rotor/stator en wand van het blok klemmen, dan blijft eigenlijk alleen verkalking over.
- Met welke frequentie heb je de pomp ontkalkt (Messner schrijft voor bij gebruik in kalkhoudend water "regelmatig" te ontkalken.
- Draaide de pomp continu of werd die bv als voerpauze regelmatig uitgeschakeld. (Warme pompen die stil komen te staan lijden eerder aan kalkafzetting dan pompen die continu draaien)

Als je ie echt muurvast zit, en er kan geen zand of gruis tussen rotor/stator en wand van het blok klemmen, dan blijft eigenlijk alleen verkalking over.
- Met welke frequentie heb je de pomp ontkalkt (Messner schrijft voor bij gebruik in kalkhoudend water "regelmatig" te ontkalken.
- Draaide de pomp continu of werd die bv als voerpauze regelmatig uitgeschakeld. (Warme pompen die stil komen te staan lijden eerder aan kalkafzetting dan pompen die continu draaien)

Hoi Anthony, van verkalking is totaal gen sprake. De pomp draaide continue en dat nog maar 6 maanden. Volgens mij is de behuizing gezwollen. Ik denk niet dat er iets anders de rotor zo vast gaan klemmen. Zelfs met een tang is er geen beweging in te krijgen.

Hoi Anthony, van verkalking is totaal gen sprake. De pomp draaide continue en dat nog maar 6 maanden. Volgens mij is de behuizing gezwollen. Ik denk niet dat er iets anders de rotor zo vast gaan klemmen. Zelfs met een tang is er geen beweging in te krijgen.

Zou dan wel een serieus defect zijn. Ik heb het overigens bij een RD ook wel eens gezien, behuizing inwendig gebarsten, dan gaat het ook niet goed.
Als zou op de site van Messner, dan wordt daar in de lijn Tec2 pompen volgens mij geen onderscheid gemaakt tussen wel- en niet zeewater geschikt. (Wel is het vaak zo dat een identieke pomp bij een vijverzaak een andere prijsstelling heeft dan bij een zeeaquariumzaak.

ik heb inmiddels contact gehad met de leverancier. De pomp wordt terug gestuurd.
Wordt vervolgd.......

Ik ben niet gelukkig.
Ik heb antwoord gekregen van Messner dat de pomp niet onder garantie valt.
Volgens hun expertise zat er kalkafzetting op de lager en was het roterend gedeelte beschadigd.
Het roterend gedeelte is een slijtage onderdeel en op slijttage onderdelen is nooit garantie.
We hebben het hier over een pomp die nog maar een half jaar gedraaid heeft. Ben hier echt niet gelukkig mee:mad:

Ik ben niet gelukkig.
Ik heb antwoord gekregen van Messner dat de pomp niet onder garantie valt.
Volgens hun expertise zat er kalkafzetting op de lager en was het roterend gedeelte beschadigd.
Het roterend gedeelte is een slijtage onderdeel en op slijttage onderdelen is nooit garantie.
We hebben het hier over een pomp die nog maar een half jaar gedraaid heeft. Ben hier echt niet gelukkig mee:mad:

Belachelijk voor zo een dure pomp. Zelfs al zou het aan de gebruiker liggen (zeg niet dat dit nu het geval is) is dit geen reclame, je verwacht enige service bij zo een duur product. Bij elk merk of fabriek komt er wel eens een maandagmorgen product van de band rollen, echter gaat het erom hoe er mee om gegaan word.
Ik heb dit soort dingen ook wel eens gehad, dit was zo geregeld met mijn rechtsbijstand verzekering. Het is dan ook vaak voor mij een principe kwestie.

Ik heb hier meerdere goedkope eheim pompjes. Deze heb ik 2 jaar in mijn oude aquarium gebruikt, daarna hebben ze 2 jaar op zolder gelegen zonder te ontkalken en ze werken nog steeds top.

Back
Bovenaan