Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Caris Reef

Succes met je herstart

Het blijft een uitdaging, Maar met zoveel ervaring en kennis komt dat wel goed.
Zal beslist weer een mooi aquarium worden.

Succes.

Jammer dat het zo gelopen is Erik,maar het gaat jou wel weer lukken om er een mooie bak van te maken. Succes met de herstart!!

Mvg,

Martin.

Bedankt !:)

Veel succes met de herstart van je aquarium.

Hoi Erik.

Dat zijn de mindere kanten van de hobby.

Hopelijk heb je nu meer succes.

groetjes
twan

Succes met de herstart!!

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk

Succes Erik, hopelijk gaat nu alles zoals he wilt

Pffff dat zijn inderdaad geen mooie dingen nee.

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk

Succes met je herstart

Flinke ingreep, hopen dat het straks weer helemaal goed draait.
Succes ermee!

Het blijft een uitdaging, Maar met zoveel ervaring en kennis komt dat wel goed.
Zal beslist weer een mooi aquarium worden.

Succes.

Jammer dat het zo gelopen is Erik,maar het gaat jou wel weer lukken om er een mooie bak van te maken. Succes met de herstart!!

Mvg,

Martin.

Beste Eric, je hebt nu veel bij geleerd. Succes met de opstart en doe iedere stap uiterst doordacht :o

Korte opsomming van de verrichte werkzaamheden. Al deze stappen bij elkaar waren 2 dagen werk met 2 man (bedankt Bjorn_S voor de hulp).

• Koralen uit de bak gehaald (ondergebracht in stekkenbak of verkocht)
• Zwembad opgezet in de kamer
• Water uit de bak in zwembad gepompt (+/- 15 cm overgelaten in de bak voor de vissen)
• Alle stenen van het rif uit de bak gehaald
• Vissen gevangen en in zwembad gezet
• De bak verder leeg gemaakt en zand verwijderd
• Stenen van de wanden afgehaald (ging gelukkig vrij gemakkelijk)
• Resterende kit resten verwijderd
• Achterwand en zijwanden aan de buitenkant zwart geverfd
• Stenen in natronloog uitgeloogd en daarna schoongespoten met hoge drukreiniger
• Bak gevuld met kraanwater en azijnzuur en enkele uren laten draaien met alle pompen aan
• Bak weer leeg gepompt en nog een keer gevuld met kraanwater voor te spoelen
• Bak nogmaals leeggepompt en laatste restjes water met waterstofzuiger verwijderd
• Achterwand en zijwanden voor 2de keer zwart geverfd
• Zand gezeefd en uit gespoeld met natronloog en gespoeld met kraanwater
• Rif opnieuw opgebouwd (dank aan Bjorn_S die dit in 25 minuten heeft gedaan en met een resultaat waar ik erg blij met ben)
• Gevuld met osmose water (duurde in totaal 3 dagen met 1x 192 liter per dag en 1x 576 liter per dag Osmose apparaat met DI en Silicaat filter)
• Zand er weer in
• Pompen aan en zout erin (in totaal +/- 1,5 emmer reef crystal en +/- 1,5 tropic marine)
• En vanaf toen ging het mis …. later meer hierover.

1.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG

5.JPG

6.JPG

7.JPG

8.jpg

9.JPG

IMG_4565.JPG

IMG_4613.JPG

Dat is een heftige update!

Een vraag: waarom heb je alleen met natronloog gewerkt en niet eerst met zoutzuur? De zoutzuur lost de buitenste laag van de stenen op waardoor je eventueel gebonden calciumfosfaat (grotendeels) verwijdert. De natronloog pakt resterende organische restjes aan en neutraliseert het zoutzuur.

Hopelijk kun je snel weer genieten van je bak. Een jaar of tien geleden heb ik ook zo'n soort klus gedaan (achter- en zijwanden uit mijn draaiende bak verwijderd) en ik weet hoeveel werk en stress zoiets met zich meebrengt.

Ik zal voor je duimen :)

Dat is bepaald geen half werk. Heftig zeg!

Hoop dat hetgeen wat er mis ging niet zo heftig is en makkelijk op is te lossen.

Man man, dat is een behoorlijke ingreep. Erg balen dat dit jou is overkomen. Ik ben benieuwd welke informatie nog komen gaat. Toch niet palytoxine gerelateerd hoop ik? Sterkte in ieder geval met wat er dan ook speelt, ik hou je dagboek in de gaten. Gr, Tim

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

hoe ging dat met het zwembadje....heb zeld slechte ervaringen mbt vissen het niet overleven vanwege afgifte materialen van de pvc folie

Was ook een opties geweest. Hoewel ik van fosfaat geen last had dus de stenen bevatten geen fosfaat. Organisch leven en resten wilde ik in elk geval korte metten mee maken dus vandaar natronloog.

Wat betreft dat neutraliseren is inderdaad een goede tip, had ik inderdaad eerder aan moeten denken .......

Dat is een heftige update!

Een vraag: waarom heb je alleen met natronloog gewerkt en niet eerst met zoutzuur? De zoutzuur lost de buitenste laag van de stenen op waardoor je eventueel gebonden calciumfosfaat (grotendeels) verwijdert. De natronloog pakt resterende organische restjes aan en neutraliseert het zoutzuur.

Hopelijk kun je snel weer genieten van je bak. Een jaar of tien geleden heb ik ook zo'n soort klus gedaan (achter- en zijwanden uit mijn draaiende bak verwijderd) en ik weet hoeveel werk en stress zoiets met zich meebrengt.

Ik zal voor je duimen :)

Back
Bovenaan