Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Caris Reef

Dankjewel Roel :o

Het heeft even geduurd maar volgens mij heb ik je topic helemaal doorgelezen en gezien. Mijn complimenten voor de prachtige bak en techniek. Echt een prachtig project om te zien en wat een geweldige foto's! En bedankt voor de ideeën die ik heb kunnen opdoen vanuit je foto's!!

Zeg dat wel haha heb een zomerstop gehad :p

Zal dit weekend eens kijken of er tijd is voor een update :)

Zeg dat wel haha heb een zomerstop gehad [emoji14]

Zal dit weekend eens kijken of er tijd is voor een update :)
Hehe zou tijd worden.
Ik heb de dcp 18000 ook binnen waar ik het laatst met je over had ga volgende week even test opstelling maken kijken of ie sterk genoeg is

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk

Vergis je niet, die gaat een plens water verplaatsen. Ik ben ook heel erg tevreden over deze pompen. Zeer zeker een goede prijs/kwaliteit verhouding pompen.

Hehe zou tijd worden.
Ik heb de dcp 18000 ook binnen waar ik het laatst met je over had ga volgende week even test opstelling maken kijken of ie sterk genoeg is

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk

Hey Erik,

was jij zondagmorgen bij ReefCorner samen met je vrouw?

Groeten,
Yves

Nee, ik was die Duitser die nadien binnen kwam ;).

Jawel.
Was pas in de loop van de avond dat mij te binnen schoot dat Theo op een gegeven moment sprak over dat hij op het forum ''weinig nieuws zag over Caris of dergelijke'' dat ik de link naar jou lag.
Bij deze dan: aangenaam kennis te maken, voor zover je het zo kan noemen :p

En nog veel geluk verder met de bak deze zomer.

Groeten,
Yves

haha grappig... aangenaam kennis gemaakt te hebben :)

Nee, ik was die Duitser die nadien binnen kwam ;).

Jawel.
Was pas in de loop van de avond dat mij te binnen schoot dat Theo op een gegeven moment sprak over dat hij op het forum ''weinig nieuws zag over Caris of dergelijke'' dat ik de link naar jou lag.
Bij deze dan: aangenaam kennis te maken, voor zover je het zo kan noemen :p

En nog veel geluk verder met de bak deze zomer.

Groeten,
Yves

Paar emmers zout en wat diepvriesvoer. Als je wilt kan ik er wel wat foto's van maken Marco ;)

Nu natuurlijk nog ff de belangrijkste vraag stellen. Wat is er blijven plakken? En waar blijven de foto's?

Grt Marco

Een paar emmers zout? Heb je zoveel nodig dan?
We zijn wel benieuwd naar foto's eigenlijk, is al lang geleden.

Herstart ……..

De huidige bak stond ruim 1,5 jaar en heeft niet gebracht wat ik voor ogen had en wat ik "gewend" was.

Sommige koralen groeide niet zoals het zou moeten, kleur zeer matig, vele koralen zijn in de loop der tijd weggekwijnd, andere van de een op andere moment dood. Met name de (snelgroeiende) acropora soorten hadden het steeds moeilijk.

Water waardes waren prima wat bleek uit eigen metingen als ook uit ATI testen (ICP-OES).

Diversen experimenten met licht en stroming gedaan zonder positief resultaat. Laatste 1/2 jaar gestoeid met PH waarde, o.a. afschuimer verse buitenlucht laten aanzuigen wat wel een paar tiende PH verhoging opleverde maar geen positief effect had op de koralen.

Laatste hoop was de kalkreactor, ik had het idee dat ik veel CO2 verbruikte wat wellicht een verzadiging van de kalkreactor zou betekenen met als gevolg een verzuring van het water in bak. Ruim 3 maanden geleden de kalkreactor stilgelegd en (tijdelijk?) overgestapt op balling maar helaas ook zonder positief resultaat.

Enige wat ik me nog kon bedenken is vergiftiging door (organische) stoffen welke uit gesteende komt. Zo heb ik de achterwand en zijwanden bekleed met steen waar ik de afkomst niet van weet. Partijtje opgekocht toen van zo een 100kg. Als ik de film probeer terug te draaien kan ik me herinneren dat het heel diversen stukken steen waren wat betreft vorm welke ook heel verschillend van kleur en gewicht waren. Wellicht zaten daar stenen bij die niet een zeeaquarium thuishoren .

Verder ook rifbones verwerkt in het rif (ongeveer 25kg) waarvan ik ook meerdere verhalen ken dat deze kunnen "rotten" van binnenuit waardoor er sulfaat lekt en in de water terecht komt.

Wellicht is het toch nog wat anders maar ik zou het verder niet meer weten ik heb verder zo'n beetje alles uitgesloten en dit blijft er over.

Omdat een hobby leuk moet zijn en dit niet meer leuk was en de motivatie ver was gedaald had ik het besluit genomen om het probleem aan te pakken, ongeacht van de hoeveelheid werk (en kosten) wat dit met zich mee brengt.

Dus …… eind vorig jaar is de bak in z’n geheel leeg geweest, stenen van wanden en rifbones verwijderd en inmiddels weer opnieuw opgebouwd en herstart. Verslag en foto’s van deze “operatie” volgt later.

Veel succes met de herstart van je aquarium.

Hoi Erik.

Dat zijn de mindere kanten van de hobby.

Hopelijk heb je nu meer succes.

groetjes
twan

Back
Bovenaan