Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Caris Reef

Ziet er zeker goed uit. Ben erg benieuwd hoe het met zand en koralen eruit te zien komt.

Heel mooi Erik.

En nu geduld hebben...

gr
twan

Thanks. Zand komt er over een week of 2 in schat ik, koralen nog wat later.

Ziet er zeker goed uit. Ben erg benieuwd hoe het met zand en koralen eruit te zien komt.

Dank je Twan.

Naar mate het steeds dichter bij het einde komt begin ik langzaam wat ongeduldig te worden naar het eind resultaat.

Heel mooi Erik.

En nu geduld hebben...

gr
twan

Vorige week kreeg ik te horen dat het vers levend steen pas eind april geleverd zou worden :mad:

Plotseling afgelopen maandag een mail met "verassing , steen is onderweg en kan dinsdag avond opgehaald worden".

Oei ... maar ik had nog kraanwater om te spoelen in de bak. Dus dat was even stressen hoe ik het voor elkaar kon krijgen om de bak te vullen met zoutwater op één dag tijd. Bedoeling was om met NZW op te starten. Contact opgenomen met degene die mij het water zou brengen maar het NZW kon niet eerder dan zaterdag pas geleverd worden. Alternatief was dus zelf water maken maar ik had een kleine 2000 liter nodig en dat met maar een osmose apparaat met een opbrengst van een krappe 200 liter per dag zou dat minimaal 10 dagen gaan duren. Deze optie viel dus ook af. Gelukkig kon ik van ReefCorner waar ik ook het steen besteld had 2 ionen vaatjes lenen welke samen een opbrengst hebben van 200 liter per uur.

Maandag avond samen met Bjorn_S de bak leeggemaakt en begonnen met vullen met ionen water. Dinsdag ochtend de wekker gezet om 5:30 want ik had uitgerekend dat de bak dan bijna vol zou zijn. En dat klopte vrij aardig want nog geen uur later was de bak vol genoeg om de pompen aan te zetten en te beginnen met zout toevoegen. In totaal 3 emmers zout toegevoegd en gaan werken. Ja ook dat kwam er nog eens bij :p.

Na thuiskomst van het werk het zoutgehalte gemeten en deze was 30ppm en temperatuur was inmiddels gestegen naar een 19 a 20 graden. Alles kantje boord maar prima voor het steen in te leggen !

Bjorn_S stond inmiddels alweer op de stoep en op naar ReefCorner voor het steen op te halen. Na veels te lang zijn blijven "hangen" terug naar huis en de 125 kg kilo kakelvers levend steen verspreid in de bak over de bodem. Flinke zak diakat en kool erin, afschuimer op vol vermogen en weer naar bed om snel wat uurtjes te slapen om vervolgens vandaag weer te moeten werken (pffff). Ik weet niet of het komt door het werken komt maar het waren 2 drukke dagen :rolleyes:

Bekijk bijlage 454437

Bekijk bijlage 454438

Bekijk bijlage 454439

Bekijk bijlage 454440

Bekijk bijlage 454441

O ja voor degene die denken "de opbouw had wel iets mooier gekund" ....... dit is niet de definitieve opbouw maar alles is er maar gewoon verspreid over de bodem zo kan het steen mooi schoonspoelen en de opbouw komt dan op een later moment wel.

Het is gelukt zie ik, met het water.

Begint toch al op te schieten wat ik zo lees, is toch veel meer werk dan eerst gedacht lijkt me zo.

Maar dan heb je ook wat, als ik tijd heb kom ik zeker even koffie leuten.

Het is gelukt zie ik, met het water.

Begint toch al op te schieten wat ik zo lees, is toch veel meer werk dan eerst gedacht lijkt me zo.

Maar dan heb je ook wat, als ik tijd heb kom ik zeker even koffie leuten.

Ja is gelukt met water helaas geen NZW maar het is niet anders.

Ik hoor het wel als je tijd hebt, altijd welkom.

Gr. Erik

ziet er echt top uit Erik!!
hoe heb je dat gedaan met je stromingspompen?
is dat niet erg lastig met schoonmaken?
heb je iets van rifspoeling achter al het steen?

Dank je wel Ben.

Ik maak geen gebruik van stromingspompen en heb geen rifspoeling maar ik heb een closed loop systeem voor de stroming :

http://www.zeewaterforum.info/forums/showthread.php?128614-Caris-Reef&p=1244839#post1244839

http://www.zeewaterforum.info/forums/showthread.php?128614-Caris-Reef&p=1261498#post1261498

http://www.zeewaterforum.info/forums/showthread.php?128614-Caris-Reef&p=1262533#post1262533

ziet er echt top uit Erik!!
hoe heb je dat gedaan met je stromingspompen?
is dat niet erg lastig met schoonmaken?
heb je iets van rifspoeling achter al het steen?

Hoe zit het met de vissen & koralen in de tijdelijke opvang? Lukt dit een beetje?

Hoe zit het met de vissen & koralen in de tijdelijke opvang? Lukt dit een beetje?

Leuk dat je dat vraagt, of eigenlijk niet .....:rolleyes:

De tijdelijke opvang draait nu al ruim 3 maanden en heeft lange tijd best aardig gedraaid. Maar een week of 2 geleden ging het vrij plotseling slecht met de koralen, de groei blijft flink achter, kleuren slecht en een stijging van nitraat (10ppm) en fosfaat >0.1ppm). En dit leiden weer tot een enorme cyano uitbraak. En enkele koralen zelfs deels gebleekt/afgestorven.

Ik had sinds december geen waterwissel meer uitgevoerd en op een enkele keer na in het begin, niet meer gemeten in de bak. Dan komt daar nog bij dat de afschuimer in een tijdelijk sump staat met maar één vak, deze heeft dus geen stabiele waterhoogte en werkt dus ook niet optimaal. Dan hadden de T5 lampen eigenlijk al vervangen moeten worden maar dat ik ga ik dus niet meer doen. Alles bij elkaar dus niet de ideale omstandigheden en het is dus mijn eigen schuld omdat de nieuwe bak alle aandacht heeft gekregen de laatste paar maanden.

Enfin toch maar enkele dagen achter elkaar wat tijd en energie in de oude bak gestoken o.a. fosfaat absorber vervangen (had ik niet meer naar omgekeken sinds december), paar dagen achter elkaar 50 liter water gewisseld en flap afgezogen, koralen wat verplaatst welke tegen elkaar aangroeit waren enz. En ik moet zeggen dat het stap voor stap wel alweer wat beter begint uit te zien. Nog even volhouden zullen we maar zeggen.

Overigens doen de vissen het wel prima , geen enkele vis verloren sinds de verhuizing.

Ja Erik, je aandacht gaat uit naar de nieuwe bak, en je zult ook nog een opstart door moeten voordat je je koralen kunt gaan plaatsen, al met al een mega klus maar succes en doe rustig aan...

gr. Marcel

Aan de opstart wordt gewerkt en tot nu loopt het voorspoedig.

Fosfaat heb ik beneden de 0.01 ppm weten te houden gedurende de opstart en zit er nu al ruim onder. Nitraat is op de terug weg van 100 ppm en zit inmiddels onder de 25. Als het nitraat ruim tot onder 10 ppm is gezakt ga ik langzaam aan beginnen met het licht enkele uren per dag aan te doen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Laatst bewerkt:
Ik was eigenlijk niet van plan om nu iets aan te schaffen in deze fase maar deze kwam ik tegen en die moest mee. Prachtig stuk a. hyacinthus.

f9a2e16a6ebdc60ca247ee0e2e18c1cf.jpg

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Prachtig stuk. lekker op kleur. Gaat die meteen de nieuwe bak in?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Zier er goed uit erik

Mooie opbouw! ben benieuwt als het zand erin zit.

Gr Robert

Dank je Robert. Zand zit er sinds 2 dagen in, had ik daar nog geen foto's van geplaatst ??? [emoji4]

Zal ik morgen doen [emoji3]

Prachtig stuk. lekker op kleur. Gaat die meteen de nieuwe bak in?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Nee, voorlopig nog even in de oude bak Dennis.

Back
Bovenaan