Vorige week kreeg ik te horen dat het vers levend steen pas eind april geleverd zou worden
Plotseling afgelopen maandag een mail met "verassing , steen is onderweg en kan dinsdag avond opgehaald worden".
Oei ... maar ik had nog kraanwater om te spoelen in de bak. Dus dat was even stressen hoe ik het voor elkaar kon krijgen om de bak te vullen met zoutwater op één dag tijd. Bedoeling was om met NZW op te starten. Contact opgenomen met degene die mij het water zou brengen maar het NZW kon niet eerder dan zaterdag pas geleverd worden. Alternatief was dus zelf water maken maar ik had een kleine 2000 liter nodig en dat met maar een osmose apparaat met een opbrengst van een krappe 200 liter per dag zou dat minimaal 10 dagen gaan duren. Deze optie viel dus ook af. Gelukkig kon ik van ReefCorner waar ik ook het steen besteld had 2 ionen vaatjes lenen welke samen een opbrengst hebben van 200 liter per uur.
Maandag avond samen met Bjorn_S de bak leeggemaakt en begonnen met vullen met ionen water. Dinsdag ochtend de wekker gezet om 5:30 want ik had uitgerekend dat de bak dan bijna vol zou zijn. En dat klopte vrij aardig want nog geen uur later was de bak vol genoeg om de pompen aan te zetten en te beginnen met zout toevoegen. In totaal 3 emmers zout toegevoegd en gaan werken. Ja ook dat kwam er nog eens bij

.
Na thuiskomst van het werk het zoutgehalte gemeten en deze was 30ppm en temperatuur was inmiddels gestegen naar een 19 a 20 graden. Alles kantje boord maar prima voor het steen in te leggen !
Bjorn_S stond inmiddels alweer op de stoep en op naar ReefCorner voor het steen op te halen. Na veels te lang zijn blijven "hangen" terug naar huis en de 125 kg kilo kakelvers levend steen verspreid in de bak over de bodem. Flinke zak diakat en kool erin, afschuimer op vol vermogen en weer naar bed om snel wat uurtjes te slapen om vervolgens vandaag weer te moeten werken (pffff). Ik weet niet of het komt door het werken komt maar het waren 2 drukke dagen
Bekijk bijlage 454437
Bekijk bijlage 454438
Bekijk bijlage 454439
Bekijk bijlage 454440
Bekijk bijlage 454441
O ja voor degene die denken "de opbouw had wel iets mooier gekund" ....... dit is niet de definitieve opbouw maar alles is er maar gewoon verspreid over de bodem zo kan het steen mooi schoonspoelen en de opbouw komt dan op een later moment wel.