Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Caris Reef

Ik vroeg mij af gebruik zelf ook balling , en voeg de daarbij bijhorende sporenelementen. Of er nog extra sporenelementen zijn om toe te voegen ter aanvulling voor het koraal . Ik las dat je 2x per dag sporenelementen toe voegt .

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
Voor zover als ik weet is balling gebaseerd op een gemiddelde bak, niet per definitie op een steenkoralen bak. Ik heb van iemand begrepen dat hij op advies van de leverancier een ophoging van de dosering van sporen van 25 naar 40 ml op 5 liter heeft gedaan en daardoor betere kleuring kreeg.

Oke ik doe nou 25ml per 5 liter. Heb zelf wel steenkoraal erin. Vroeg mijn af of extra toevoegen van een andere sporenelementen, buiten de sporenelementen van de balling om. Nuttig is.

Oke ik doe nou 25ml per 5 liter. Heb zelf wel steenkoraal erin. Vroeg mijn af of extra toevoegen van een andere sporenelementen, buiten de sporenelementen van de balling om. Nuttig is.

Misschien hoort deze discussie niet in het dagboek van Erik.
Maar goed. Ik zou zeker geen twee verschillende methodes gaan mengen.

Klopt mee eens. Toch bedankt. 😃

Maakt niet uit hoor mag best eens een beetje off-topic, dat zien we wel meer hier op het forum :p

Wat betreft die 2 keer per dag toevoegen van sporenelementen heb je waarschijnlijk een flink aan bladzijdes terug gevonden inmiddels staat alles al geruime tijd op een doseerpomp en doseer ik elk uur.

En inderdaad zoals Bjorn ook al aangaf zou ik geen 2 verschillende soorten sporen elementen door elkaar gaan gebruiken, de kans dat je het spoor bijster raakt en gaat over doseren wordt dan veel te groot.

Wat betreft die 2 keer per dag toevoegen van sporenelementen heb je waarschijnlijk een flink aan bladzijdes terug gevonden inmiddels staat alles al geruime tijd op een doseerpomp en doseer ik elk uur.

Ik ben niet zo consequent in het toevoegen van sporenelementen. Zal gemiddeld zo'n 2 keer per week een "scheutje" zijn.
Heb je na de overgang van 2x daags naar 1x per uur nog positieve veranderingen kunnen waarnemen?

Nee geen verschil gemerkt, maar ach je kan het zo instellen dus baat het niet dan schaad ook zeker niet.

2 keer per week een scheutje is, naar mijn mening, dan weer het andere uiterste :)

Ik ben niet zo consequent in het toevoegen van sporenelementen. Zal gemiddeld zo'n 2 keer per week een "scheutje" zijn.
Heb je na de overgang van 2x daags naar 1x per uur nog positieve veranderingen kunnen waarnemen?

de kans dat je het spoor bijster raakt

:biggrin::biggrin::biggrin::biggrin:

Ziet er allemaal super uit!!! Ne mens zou er beginnen over nadenken om ook closed loop te beginnen

Ik heb er ook wel lang over getwijfeld of ik het wel of niet zou nemen. Vond het ook spannend totdat ik afgelopen weekend alles voor het eerst in werking heb gezien. En ik moet zeggen dat de resultaten zelfs beter zijn dan verwacht !

Ziet er allemaal super uit!!! Ne mens zou er beginnen over nadenken om ook closed loop te beginnen

Closed loop heeft gewoon voordelen en nadelen ten opzichte van stromingspompen. Van beide systemen is wat te zeggen. Persoonlijke voorkeur zal de doorslag moeten geven. Maar het is zeker wel handig om je erin te verdiepen voordat je een keuze maakt.

IMG_0985.jpg

IMG_0986.jpg

IMG_0989.jpg

IMG_0991.jpg

IMG_1001.jpg

IMG_1002.jpg

IMG_1004.jpg

IMG_1005.jpg

Zo, dat is een hele puzzel geweest. :)

Heb je ook overwogen om de overloop ook wat te camoufleren? Bv met een wat verspringende constructie van stenen zodat de overloop aan het zicht wordt onttrokken, maar wel met voldoende doorlatendheid.

Ja dat was wel even mozaïeke, zo zie je maar dat de lagere school blijkbaar toch niet voor niets is geweest :p

Tja dat is wel een nadeel van deze overloop inderdaad. Ik durf het niet aan om het te bekleden maar ik bouw er wel een hoge scape voor en dan gewoon volknalle met koralen :)

Zo, dat is een hele puzzel geweest. :)

Heb je ook overwogen om de overloop ook wat te camoufleren? Bv met een wat verspringende constructie van stenen zodat de overloop aan het zicht wordt onttrokken, maar wel met voldoende doorlatendheid.

Gewaagd iets Erik, om je wanden te bekleden met steen, zal in de toekomst begroeien met alg en kalkalg welk een absorberend effect heeft op het licht , je zal ongetwijfeld wel steen inzetten om je rif opbouw op te zetten en dan vind ik persoonlijk de achterkant te donker worden, maar ik wacht af wat het eindresultaat gaat worden.

gr. marcel

Zo das een hele klus geweest.
Ik denk bijna geen steen meer nodig nu al plek zat voor koraal.

Groetjes wesley

Back
Bovenaan