Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

CalypZoo Reef

ziet er gelikt uit!.
Hoe heb je je doseerpomp gemonteerd in de kast? zat er een houder bij?
Dankjewel!
Ja, de doseerpomp van Red Sea heeft een bevestigingsplaatje die je tegen de wand kunt schroeven. Je kunt de doseerpomp dan nog makkelijk loshalen door hem omhoog te schuiven. Bij mij moet dat ook wel want anders kom ik nooit meer bij m'n UV-Filter.

Knutselproject: stille Red Sea ATO+! 🛠️🐠

Gisteren vanwege Bevrijdingsdag een dagje vrij, en ja… dan moet je natuurlijk iets nuttigs doen. Dus ik ben weer even lekker aan het knutselen geslagen aan het aquarium.

Het pompje van mijn Red Sea ATO+ maakte al een tijdje nogal wat kabaal. Zelf was ik er inmiddels aan gewend dat het ding een paar keer per dag begon te gillen zodra de ATO aansloeg. Maar ja, gasten die nietsvermoedend aan de eettafel zitten (die dus vlak naast het aquarium staat) schrikken zich rot als dat ding ineens losgaat. Voor zo'n klein pompje komt er echt absurd veel herrie uit… vooral als hij op de bodem van de sump staat.

Maar: ik had al opgemerkt dat hij een stuk stiller is als je hem vrij in het water laat hangen. Kennelijk is resonantie de grote boosdoener.

Dus: oud stukje stekkenrooster opgedoken, wat tochtstrip erbij, en een klein bruggetje gebouwd boven het osmosevak. Dit bruggetje steunt op 2 stukken tochtstrip om elke vorm van resonantie te verminderen. Daar heb ik de pomp met tiewraps aan opgehangen, net zo dat hij ongeveer 1 cm boven de bodem hangt. Resultaat? Bizar! Ik hoor hem gewoon niet meer. 😲

In combinatie met de aanpassingen aan de sumpdeurtjes (zie m’n vorige post), is het nu echt fluisterstil. Ik heb zelfs een paar keer in de ReefBeat-app gecheckt of de ATO nog wel werkt. Als ik goed m’n best doe hoor ik af en toe een zacht gezoem.

Kortom: simpele oplossing, kost bijna niks, maar wát een verbetering weer!
WhatsApp Image 2025-05-06 at 15.12.43.jpeg WhatsApp Image 2025-05-06 at 15.12.42 (1).jpeg

Knutselproject: stille Red Sea ATO+! 🛠️🐠

Gisteren vanwege Bevrijdingsdag een dagje vrij, en ja… dan moet je natuurlijk iets nuttigs doen. Dus ik ben weer even lekker aan het knutselen geslagen aan het aquarium.

Het pompje van mijn Red Sea ATO+ maakte al een tijdje nogal wat kabaal. Zelf was ik er inmiddels aan gewend dat het ding een paar keer per dag begon te gillen zodra de ATO aansloeg. Maar ja, gasten die nietsvermoedend aan de eettafel zitten (die dus vlak naast het aquarium staat) schrikken zich rot als dat ding ineens losgaat. Voor zo'n klein pompje komt er echt absurd veel herrie uit… vooral als hij op de bodem van de sump staat.

Maar: ik had al opgemerkt dat hij een stuk stiller is als je hem vrij in het water laat hangen. Kennelijk is resonantie de grote boosdoener.

Dus: oud stukje stekkenrooster opgedoken, wat tochtstrip erbij, en een klein bruggetje gebouwd boven het osmosevak. Dit bruggetje steunt op 2 stukken tochtstrip om elke vorm van resonantie te verminderen. Daar heb ik de pomp met tiewraps aan opgehangen, net zo dat hij ongeveer 1 cm boven de bodem hangt. Resultaat? Bizar! Ik hoor hem gewoon niet meer. 😲

In combinatie met de aanpassingen aan de sumpdeurtjes (zie m’n vorige post), is het nu echt fluisterstil. Ik heb zelfs een paar keer in de ReefBeat-app gecheckt of de ATO nog wel werkt. Als ik goed m’n best doe hoor ik af en toe een zacht gezoem.

Kortom: simpele oplossing, kost bijna niks, maar wát een verbetering weer!
Bekijk bijlage 652725 Bekijk bijlage 652726
Je mis nog wat bij je ato

Bijlagen

• 17465549813257213317264366390618.jpg
    17465549813257213317264366390618.jpg
    47,8 KB · Weergaven: 19
Je mis nog wat bij je ato
klopt, die ligt hier nog in de doos. Het is in mijn setup niet noodzakelijk om deze te gebruiken. Mijn pomp ligt lager dan de uitstroom en de uitstroom zit ruim 10cm boven het wateroppervlak dus geen kans op aanzuigende werking of hevelend effect.

Ik heb gisteren een kort filmpje gemaakt van mijn aquarium. De bak draait nu iets meer dan 4 maanden en ik moet zeggen dat het bijzonder goed gaat. Natuurlijk is het nog vroeg maar de koralen zien er goed uit, staan open en groeien. De vissen lijken tevreden en het aquarium ziet er fris en gezond uit.

Heugelijk nieuws. Mijn Entacmaea quadricolor -Tepelanemoon is gesplitst en nu heb ik er dus twee! Hartstikke leuk en bijzonder om te zien. 2 dagen geleden trok de anemoon zich helemaal terug. Gisteren stond hij weer normaal uit maar leek de voet langgerekt te zijn. Deze ochtend zag ik ineens 2 anemonen.

Nou heb ik nog wel een vraag want mijn anemoon zat op een plek waar ik hem eigenlijk liever niet wilde. Ik had nog niet echt serieuze pogingen gedaan om hem daar weg te krijgen. Vanochtend dacht dat ik 1 van de anemonen wel van de steen zou kunnen halen. Ik probeerde de anemoon eerst wat te irriteren zodat hij kleiner werd en ik de voet beter kon zien. Toen heb ik met een plastic lepeltje geprobeerd hem van de steen te krijgen maar ik kreeg dit niet voor elkaar. Hoe kan ik hem het beste ‘vangen’??
WhatsApp Image 2025-05-08 at 09.52.06.jpeg

Gisteren heb ik een upgrade gedaan. Ik heb de Red Sea 300, die eigenlijk iets te licht was, vervangen door een Royal Exclusiv Bubble King Mini 160 X DC.
1000072564.jpg
Op dit moment draait hij een dag en ben ik nog aan het zoeken naar de juiste afstelling. Het is wel echt een verschil met andere schuimers zeg. Je merkt aan alles de kwaliteit en fluisterstil. Mocht iemand nog tips hebben voor de afstelling dan hoor ik het graag. Zoals je op de foto kunt zien staat hij nu nog iets te nat. Ik denk dat ik er ook nog een Co2 scrubber op ga aansluiten, da wordt hij nog stiller maar belangrijker nog, de ph blijft stabieler.

Ook ben ik begonnen met doseren. Ik heb mijn Red Sea Reefdose 4 in gebruik genomen en doseer nu All For Reef. Nog niet zoveel maar ik heb ook nog niet zoveel koralen.

Heugelijk nieuws. Mijn Entacmaea quadricolor -Tepelanemoon is gesplitst en nu heb ik er dus twee! Hartstikke leuk en bijzonder om te zien. 2 dagen geleden trok de anemoon zich helemaal terug. Gisteren stond hij weer normaal uit maar leek de voet langgerekt te zijn. Deze ochtend zag ik ineens 2 anemonen.

Nou heb ik nog wel een vraag want mijn anemoon zat op een plek waar ik hem eigenlijk liever niet wilde. Ik had nog niet echt serieuze pogingen gedaan om hem daar weg te krijgen. Vanochtend dacht dat ik 1 van de anemonen wel van de steen zou kunnen halen. Ik probeerde de anemoon eerst wat te irriteren zodat hij kleiner werd en ik de voet beter kon zien. Toen heb ik met een plastic lepeltje geprobeerd hem van de steen te krijgen maar ik kreeg dit niet voor elkaar. Hoe kan ik hem het beste ‘vangen’??
Bekijk bijlage 652770
Pvc pijpje eroverheen doen, kruipt hij vanzelf na een tijdje naar boven voor licht en dan heb je hem los in de pijp.

Hoera, mijn CalypZoo Reef draait inmiddels één jaar.

Het afgelopen jaar was bijzonder leerzaam. Hoe goed je je ook voorbereidt, deze hobby blijft verrassen en uitdagen. Ondanks mijn eerdere ervaring in de zeewaterhobby lag de grootste uitdaging dit keer bij het onder controle krijgen van de moderne techniek. Het aanbod aan innovatieve apparatuur is groot en biedt veel mogelijkheden, maar meer techniek betekent niet automatisch meer stabiliteit. Storingen of afwijkingen kunnen juist grote gevolgen hebben.

Dat merkte ik onder andere aan mijn zoutmeter. Ondanks het ijken bleek deze aanzienlijk af te wijken van een Tropic Marin High Precision Hydrometer die ik ter controle had aangeschaft. Het zoutgehalte van mijn water was daardoor te hoog.

De vissen hebben hier gelukkig geen zichtbare nadelige effecten van ondervonden; ze zwemmen nog steeds actief rond en maken een gezonde indruk. De meeste waterwaardes waren het afgelopen jaar redelijk stabiel. Wel heb ik koralen verloren tijdens een periode met een te hoge zinkwaarde. De exacte oorzaak heb ik nooit volledig kunnen achterhalen, maar inmiddels is dit weer onder controle.

Op dit moment staat de bak er goed bij, al zeg ik het zelf. Omdat het systeem nu een jaar draait, wil ik binnenkort acropora’s gaan plaatsen in het midden van de bak. Daar heb ik bewust ruimte voor vrijgehouden. Technisch gezien heb ik het afgelopen jaar ook aanpassingen gedaan: de verlichting is gegaan van ReefLED 90 via CoralCare naar ATI Straton Flex 102. Daarnaast zijn de afschuimer en de ReefWaves vervangen.

Ik hoop binnenkort tijd te vinden om een korte video te maken. Tot die tijd deel ik alvast een foto van de huidige bezetting:
WhatsApp Image 2026-01-20 at 11.43.35 (1).jpeg

Gefeliciteerd dus met een jubileum!🍾🎂 De bak ziet er gewoon perfect uit! Duidelijk goed verzorgt(y) en idd plaats voor nieuwe koralen nu👌 en verder ook nog mogelijkheden zie ik voor heeel veel nieuwe aanwinsten:D

Ben wel benieuwd hoe de flex bevalt t.o.v. de reefled en de coral care.

Ben wel benieuwd hoe de flex bevalt t.o.v. de reefled en de coral care.
Ervaringen met verschillende verlichting boven mijn aquarium (afgelopen jaar)

Afgelopen jaar heb ik verschillende soorten verlichting boven mijn aquarium gehad en ik wilde mijn ervaringen delen voor wie misschien ook aan het twijfelen is.

Red Sea ReefLED 90 (2 stuks)
Ik begon het jaar met twee Red Sea ReefLED 90’s. Op zich zijn dit prima lampen: goed instelbaar en met een prettige app voor bediening en instellingen. Het licht is mooi en de mogelijkheden qua spectrum zijn ruim voldoende.
Wat mij na verloop van tijd echter begon tegen te staan, was de bekende shimmer. Bij de ReefLEDs is dit vrij uitgesproken; het leek soms alsof het zand een soort disco-effect kreeg. Persoonlijk vond ik dat erg onrustig ogen. Daarnaast hebben deze lampen actieve koeling. Dat betekent dat je de ventilatoren regelmatig moet schoonmaken, want zodra daar wat vuil in komt, ga je ze horen.

Philips Coral Care Gen 2 (2 stuks)
Daarom ben ik overgestapt op twee Philips Coral Care Gen 2 lampen. Groot voordeel: geen ventilatoren, want ze zijn passief gekoeld. Instellen via de telefoon ging ook hier vrij eenvoudig, al merkte ik wel dat je iets minder variatie hebt in lichtinstellingen vergeleken met de ReefLEDs.

De lichtspreiding van de CoralCares is echt fantastisch. Het hele aquarium wordt egaal verlicht zonder hotspots. Qua kleur vond ik het persoonlijk net iets minder mooi, maar dat was niet storend. Waar ik wel aan moest wennen: deze lampen zijn enorm groot en behoorlijk zwaar. Ze hingen bij mij aan beugels boven het aquarium, netjes en stevig in de muur verankerd, maar toch had ik daar soms wat ongemakkelijke gedachten bij.

Wat mij uiteindelijk steeds meer begon te storen, was het tikkende geluid tijdens de opbouw- en afbouwfase van het licht. Door de warmte zetten de lampen uit en trekken later weer samen, waardoor het metaal zo nu en dan een duidelijke ‘tik’ gaf. Daarnaast zijn CoralCares echte stroomvreters. Al met al was ik wel tevreden, maar ik had toch de nodige bedenkingen.

ATI Straton Flex 102 G2 (1x)
Een paar maanden geleden kreeg ik de kans om een ATI Straton Flex 102 G2 nieuw te kopen voor de helft van de prijs. Toen heb ik niet lang hoeven nadenken. Wat een verschil! Deze lamp is ultradun, compact en zo licht dat hij bijna wegvalt boven het aquarium. Esthetisch gezien vind ik dit echt een enorme verbetering.

De lamp is volledig stil, mijn stroomverbruik is ongeveer gehalveerd en het licht is prachtig. Alles is helemaal naar wens in te stellen. De app was in het begin even wennen, maar na een korte leercurve werkt die ook erg prettig. Inmiddels laten de koralen alweer mooie groei zien, dus ik denk dat zij deze overstap ook kunnen waarderen.

Conclusie
Elke lamp heeft z’n sterke en minder sterke punten, maar voor mij voelt de ATI Straton Flex op dit moment als de beste combinatie van lichtkwaliteit, vormgeving, geluidsniveau en energieverbruik. Voorlopig blijft deze dus zeker hangen.

Hopelijk heeft iemand hier iets aan!

Super bedankt voor jouw ervaringen! Ik heb door de lange levertijd van de flex nog getwijfeld om dan toch maar voor coral cares te gaan maar vind ze eigenlijk gewoon te lomp. En 1 is eigenlijk te weinig en 2 teveel boven 1.20m. Ga misschien alleen de shimmer die jij vervelend vind misschien wel missen. Ja het is druk maar geeft wel wat extra's. Lichtspreiding zal in ieder geval ook met de flex al beter worden dan de reefled.
Wachten tot de flex binnen is dan maar :cool:

Super bedankt voor jouw ervaringen! Ik heb door de lange levertijd van de flex nog getwijfeld om dan toch maar voor coral cares te gaan maar vind ze eigenlijk gewoon te lomp. En 1 is eigenlijk te weinig en 2 teveel boven 1.20m. Ga misschien alleen de shimmer die jij vervelend vind misschien wel missen. Ja het is druk maar geeft wel wat extra's. Lichtspreiding zal in ieder geval ook met de flex al beter worden dan de reefled.
Wachten tot de flex binnen is dan maar :cool:
De Ati Flex heeft wel weer shimmer hoor maar niet zo nadrukkelijk als de reefleds. Ik ervaar het nu iig niet als storend. Het heeft wel wat.

Gisteravond heb ik een paar uurtjes besteed aan het organiseren van de kabels en slangen. Ik hou nu eenmaal niet van losse eindjes 😉.
Bekijk bijlage 644679

Hoewel je hier weinig van terugziet als het aquarium eenmaal draait, vind ik het verstandig om dit vooraf te doen, voordat er water in de bak zit. Op dit moment kun je overal nog makkelijk bij en stekkers eenvoudig loshalen indien nodig. Ik heb ook alvast de slangen van de doseerpomp aangelegd, maar ontdekte toen dat ik eerder twee slangetjes had gebruikt en afgeknipt. Dat betekent dat ik nu nieuwe slangetjes kan bestellen, zodat alles weer gloednieuw is. Ik ga de slangetjes van Red Sea bestellen in kleuren die corresponderen met hun nieuwe 4-in-1 RCP-lijn. Dat lijkt me mooi en overzichtelijk.
Bekijk bijlage 644682

Voor het organiseren van de slangen en kabels heb ik via Temu zakken vol klemmetjes besteld. Deze kostten slechts een paar euro. De grotere klemmen die ik gebruik voor de doseerslangen passen, naast de klemmen van Red Sea zelf, ook goed. Om de slangen strak te laten hangen zonder ze te beschadigen, plak ik nog een rubberen strookje in de klemmen.
Bekijk bijlage 644680
Bekijk bijlage 644681

Vanavond wil ik de snoeren in de zwarte controllerkast netjes opbinden, zodat dat gedeelte grotendeels afgerond is. Ik wacht nog op een tweede ReefWave45, want momenteel heb ik een ReefWave45 en een ReefWave25. De 25 is echter te licht en ga ik vervangen. Zodra die binnen is, kan ik alle apparatuur in de sump definitief op zijn plek zetten.

Ik ben ook van plan om een zwarte foamlaag tegen de achterkant van de sump te plakken. Dit helpt bij het reguleren van de temperatuur en zorgt er bovendien voor dat alle slangen en kabels die langs de achterwand lopen netjes weggewerkt zijn.
Doe je de Reefwave 25 weg? Dan heb ik wel eventueel interesse in overname

Doe je de Reefwave 25 weg? Dan heb ik wel eventueel interesse in overname
Ehhh...je reageert op een post uit 2024... de reefwave heb ik al lange tijd geleden vervangen...sorry.

Back
Bovenaan