Ben wel benieuwd hoe de flex bevalt t.o.v. de reefled en de coral care.
Ervaringen met verschillende verlichting boven mijn aquarium (afgelopen jaar)
Afgelopen jaar heb ik verschillende soorten verlichting boven mijn aquarium gehad en ik wilde mijn ervaringen delen voor wie misschien ook aan het twijfelen is.
Red Sea ReefLED 90 (2 stuks)
Ik begon het jaar met twee Red Sea ReefLED 90’s. Op zich zijn dit prima lampen: goed instelbaar en met een prettige app voor bediening en instellingen. Het licht is mooi en de mogelijkheden qua spectrum zijn ruim voldoende.
Wat mij na verloop van tijd echter begon tegen te staan, was de bekende
shimmer. Bij de ReefLEDs is dit vrij uitgesproken; het leek soms alsof het zand een soort disco-effect kreeg. Persoonlijk vond ik dat erg onrustig ogen. Daarnaast hebben deze lampen actieve koeling. Dat betekent dat je de ventilatoren regelmatig moet schoonmaken, want zodra daar wat vuil in komt, ga je ze horen.
Philips Coral Care Gen 2 (2 stuks)
Daarom ben ik overgestapt op twee Philips Coral Care Gen 2 lampen. Groot voordeel: geen ventilatoren, want ze zijn passief gekoeld. Instellen via de telefoon ging ook hier vrij eenvoudig, al merkte ik wel dat je iets minder variatie hebt in lichtinstellingen vergeleken met de ReefLEDs.
De lichtspreiding van de CoralCares is echt fantastisch. Het hele aquarium wordt egaal verlicht zonder hotspots. Qua kleur vond ik het persoonlijk net iets minder mooi, maar dat was niet storend. Waar ik wel aan moest wennen: deze lampen zijn enorm groot en behoorlijk zwaar. Ze hingen bij mij aan beugels boven het aquarium, netjes en stevig in de muur verankerd, maar toch had ik daar soms wat ongemakkelijke gedachten bij.
Wat mij uiteindelijk steeds meer begon te storen, was het tikkende geluid tijdens de opbouw- en afbouwfase van het licht. Door de warmte zetten de lampen uit en trekken later weer samen, waardoor het metaal zo nu en dan een duidelijke ‘tik’ gaf. Daarnaast zijn CoralCares echte stroomvreters. Al met al was ik wel tevreden, maar ik had toch de nodige bedenkingen.
ATI Straton Flex 102 G2 (1x)
Een paar maanden geleden kreeg ik de kans om een ATI Straton Flex 102 G2 nieuw te kopen voor de helft van de prijs. Toen heb ik niet lang hoeven nadenken. Wat een verschil! Deze lamp is ultradun, compact en zo licht dat hij bijna wegvalt boven het aquarium. Esthetisch gezien vind ik dit echt een enorme verbetering.
De lamp is volledig stil, mijn stroomverbruik is ongeveer gehalveerd en het licht is prachtig. Alles is helemaal naar wens in te stellen. De app was in het begin even wennen, maar na een korte leercurve werkt die ook erg prettig. Inmiddels laten de koralen alweer mooie groei zien, dus ik denk dat zij deze overstap ook kunnen waarderen.
Conclusie
Elke lamp heeft z’n sterke en minder sterke punten, maar voor mij voelt de ATI Straton Flex op dit moment als de beste combinatie van lichtkwaliteit, vormgeving, geluidsniveau en energieverbruik. Voorlopig blijft deze dus zeker hangen.
Hopelijk heeft iemand hier iets aan!