Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

brooklynella manderijn pitvis

MMierlo009

ZeewaterForum lid
Ik heb last van stip. Er draait nu een uv filter om dit onder controle te krijgen.
Wat ik nu zie bij mijn manderijn pitvis baart mij ook zorgen. brooklynella of toch iets anders?

In korte tijd gaat deze achteruit, ik kan echter geen referenties vinden van een zelfde vis met dit probleem. Daarom de vraag op dit forum.

Hierbij een aantal foto's.
Foto van vrijdag 26 nov:
IMG_20211126_101950.jpg

Foto's van vandaag:
IMG_20211128_093914.jpg
IMG_20211128_093850.jpg

De staart mist al een deel.

Wat te doen?
Uw hulp wordt zeer gewaardeerd.

Extra informatie:

Ik voer diepvries van de volgende merken:
IMG_20211128_100312.jpg

Vanwege stip voeg ik extra vitamine en knoflook aan dit diepvries voer toe:
IMG_20211128_100358.jpg

Mijn laatste waterwaardes:
Screenshot_20211128-100832~2.png

Fosfaat is zo hoog door extra voeren.
Dit probeer ik rustig onder controle te krijgen door het toevoegen van Reef fuel.

De waterwaardes hou ik op peil met Reef elixer. Deze blijven constant.

Vanmorgen stond de afschuimer over te koken. De uitvoer van mijn uvc komt uit in het skimmervak.

Dit ziet er idd zorgelijk uit , is er een mogelijkheid om de vis in quarantaine te doen?
Zo ja dan behandelen en dan met levende copoden proberen bij te voeren.

Kans is wel groot dat hij het niet haalt hopelijk is het geen velvet anders wordt het een dingentje voor de andere vissen.

Zorg er voor dat je de juiste flow gebruikt voor je UV voor het steriliseren van de stip, en niet dat hij staat afgesteld voor alg het is het 1 of het ander dat moet je kunnen achterhalen van uit de product specificaties.

Bedankt voor je reactie.

Mbt uv filter:
Het is een Aqua medic helix 2.0 36 w uv filter. Ik heb er nu een dcs3000 jecod pomp op aangesloten, waarbij de flowrate bij 75% 2250 ltr/u betreft. Staat op minimaal vermogen dus ik ga er vanuit dat de flow maximaal 500/750 ltr/u is.

Mbt quarantaine:
Ik heb nu een klein stekkenbakje staan van 50l. Hier wil ik de stekken uit halen en de pitvis in stoppen. Er zit levend steen in.

Ik ga vandaag op pad voor medicijnen (koper behandeling)
Ik twijfel nog om een zoetwaterbad te geven, overlevingskans...

Ik weet niet hoe verzwakt het beestje is maar, wat ik ooit heb gehoord over een zoetwaterbad is (corrigeer mij als het niet zo is) dat het niet verstandig is een erg verzwakte vis een dip te geven.

Naast copoden kun je ook artemia kweken als voer tijdens de quarantaine.

Goed bezig ik zou je ook deze nog even adviseren te kijken.

Ik heb de handleiding van die van jou even bekeken en daar staat tussen 400 en 1000 liter per uur maarja wat heb je dan nodig voor wat dat zeggen ze er niet bij.

Heb wel een andere kerel gevonden die volgens mij de zelfde heeft die hem heeft ingesteld op 600 liter per uur speciaal voor stip.

Maar weet de details verder niet.

Witte stip.
Zoetwater dip werkt niet op witte stip.
Zoetwater dip werk so wie so (bijna) niet op dit soort vissen (vanwege de extra dikke slijmhuid.

Oplossing:
2- daagse tank-transfer. Dat 3-4 x na elkaar. En weer laten aansterken.

Probleem:
Geschikte voeding voor de pitvis beschikbaar hebben.

Jullie alvast dank voor de informatie en tips.

Deze vis eet ook diepvries. In mij DT eet hij ook de copepoden.

Ik ga me nog eens inlezen in de tank-transfer.
zojuist ook een middel op koperbasis aangeschaft.
De winkel waar ik zojuist was, gaf aan dat door de aanwezige parasiet, de slijmhuid kan loslaten met dit als gevolg.
Ik hou jullie op de hoogte.

Jullie alvast dank voor de informatie en tips.

Deze vis eet ook diepvries. In mij DT eet hij ook de copepoden.

Ik ga me nog eens inlezen in de tank-transfer.
zojuist ook een middel op koperbasis aangeschaft.
De winkel waar ik zojuist was, gaf aan dat door de aanwezige parasiet, de slijmhuid kan loslaten met dit als gevolg.
Ik hou jullie op de hoogte.
Succes alvast !👍🤞

Update:

Pitvis kon niet dezelfde dag worden gevangen, verstopte zich in/onder het steen.
De ochtend erna was deze al ver verzwakt. Uitgevangen en in een apart bakje gedaan.

Ik had cobrasal gekocht, was begonnen met de helft van de dagelijkse dosering om de pitvis niet gelijk te schockeren.
dezelfde avond is mijn pitvis nog overleden ☹️.

Nu de overige vissen goed in de gaten houden...

Ik heb dezelfde uv filter en heb op het einde een kraantje erop gezet op nog mindere doorstroming te kunnen geven en hoef je ook niet elke keer de pomp eruit te halen om het af te stellen

Erg vervelend dat het zo is afgelopen. Je hebt nu in iedergeval medicatie in huis mocht de andere vissen het nodig hebben.

Ik had/heb ook een pitvis vrouw in mijn bak. Deze vertoond dezelfde witte vlekken op haar huid als mijn pitvis man die onlangs is overleden.
Nu zwom zij heel moeilijk en dreef daarbij ook naar boven. Ik heb haar uitgevangen en in een apart bakje geplaatst.

Ze ademt nog wel maar zwemt niet meer.
Om haar onder water te houden heb ik haar in een mandje geplaatst die op op de kop op de bodem staat .
IMG_20211209_153513.jpg

Ook nu ben ik begonnen met een halve dosering cobrasal om evt parasieten te bestrijden.

Nu zag ik ook nog een ander topic over het geven van knoflook en het mogelijk daardoor aantasten van de huid van een pitvis.
Zie topic:

Nu is het niet vast te stellen dat het door knoflook komt, maar vreemd vind ik het wel.

Nu weer hopen op herstel van deze dame☹️

Back
Bovenaan